Тема. Віднімання та додавання двоцифрових чисел. Периметр прямокутника. Закріплення знань про геометричні фігури.
Мета: удосконалювати навички додавання і віднімання двоцифрових чисел; закріпити та систематизувати знання учнів про геометричні фігури та форму предметів; розвивати вміння аналізувати аналізувати, порівнювати, класифікувати предмети за формою; розвивати вміння визначати на дотик форму предмета; виховувати цілеспрямованість, уміння діяти спільно.
Обладнання:
Демонстраційний матеріал: стежка з геометричних фігур; набори будівельного конструктора та площинних фігур (квадрати, круги, трикутники та прямокутники)
Роздатковий матеріал: набори геометричних фігур( трикутники, круги, квадрати, овали); квитки – геометричні фігури.
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ
1. Вітання.
- Доброго ранку! Рада всіх бачити!
- З яким настроєм ви починаєте свій день?
2. Перевірка домашнього завдання.
Гра «Звіряння з комп’ютером».
- Будь ласка, перевірте домашнє завдання, звіривши відповідь з комп’ютером. Відповіді висвітлені на екрані.
3. Усний рахунок.
-
Під час гри я буду давати такі команди «ніч» - ви закриваєте очі і виконуєте обчислення; «день» - говорите результат.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
4. Казка «Країна геометричних фігур»
Країна геометричних фігур
На краю світу дуже давно була країна Математика. А була вона зовсім маленькою – всього кілька міст. В одному жили цифри, в іншому знаки, а у третьому – геометричні фігури. Ця історія відбувалася саме в третьому місті. Кожна фігура, яка тут жила, була унікальною. У Трикутника було найбільше прихильників, адже саме з нього можна зробити Квадрат, Прямокутник чи Ромб. Навіть пихата Трапеція з повагою ставилася до старого і мудрого Трикутника. А його молодші шанувальники Квадрат, Ромб і Прямокутник завжди питалися в старого вчителя поради.
З іншого боку вулиці жили Круг і Овал. Ось так проходило життя в цьому місті, поки одного разу не сталося біди – зник Овал.
-
Де ж він може бути? - питали один одного фігури на площі міста.
-
Куди він подівся?
-
Його й замінити не можна. З двох кіл ніколи не вийде овал.
-
Висновок один. Треба йти й шукати нашого товариша, - сказав Трикутник.
-
Всі зібрались біля місцевих воріт. Ніхто з фігур вже й не пригадував, що твориться за межами їхнього міста. Вони ж так давно тут оселилися.
-
Але йти довго не довелось. За кілька кроків від воріт фігури побачили Овал.
- Де ж ти був? - питалися друзі.
- Як же ми без тебе?
І ось що розповів їм овал. Він випадково вийшов за ворота і загубився в лісі. Там він побачив незвичайних тварин.
-
Добре, що ти повернувся, - сказав Трикутник.
-
А кого ти бачив? - запитала Трапеція.
-
Я не можу вам розповісти до тих пір, поки не опинюся біля рідної хати – сказав Овал…
-
Учні, щоб Овал прийшов до хати, йому потрібна наша допомога. Ми будемо подорожувати країною геометричних фігур. На кожній зупинці нас буде зустрічати хтось із друзів овалу і щоб всі друзі зібралися разом і допомогли Овалу знайти свою домівку – нам з вами треба проходити різні перешкоди. І на кожній зупинці ми будемо звільняти одну фігуру.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
-
На сьогоднішньому уроці ми будемо мандрувати по стежці задач виразів та геометричних фігур.
-
Ви готові подорожувати? (так)
-
Отже, вирушаємо у подорож по місту Геометричних Фігур. Але подорожувати ми будемо групами, ТОМУ ОБ’ЄДНУЄМОСЯ В ГРУПИ.(на екрані висвітлюється карта подорожі).
-
На чому можна подорожувати? (на літаку, автобусі, трамваї)
-
Що потрібно, щоб вирушити в подорож? (квитки)
Станція №1 « Трикутник».
-
Учні на першій станції нас зустрічає Трикутник.
-
Скажіть, скільки сторін у трикутника?(три)
-
Скільки вершин? (три)
-
Що є ще у трикутника? (кути)
-
Які види кутів ви знаєте? (гострий, тупий та прямий)
-
-
Потрапивши на першу станцію ми маємо придбати квитки.
– Діти, серед великої кількості різних за розміром та кольором геометричних фігур – квитків придбайте квитки, якщо відомо, що квитки – не круги, вони не маленькі за розміром, у них не три кути, вони не червоного не зеленого і не синього кольору.
– А тепер займайте місця..
ІV. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ З МЕТОЮ ЗАСВОЄННЯ НАВИЧОК.
Станція № 2 «Круг»
-
Скільки кутів у кола? (немає)
-
Це об’ємна фігура чи плоска?
-
Давайте подивимося, яке завдання він нам приготував (на екрані висвітлюється завдання)
« Малюємо носиками»
-
Потрібно намалювати геометричні фігури носиками.
-
А тепер давайте зробимо те саме, лиш в робочих зошитах.
-
Записуємо:
21 листопада
Класна робота
1(коло) 2 (трикутник) 3 (коло)…
-
Бачу всі впоралися із завданням і кожна група отримує Трикутник!
Станція № 3 «Квадрат»
-
Яку фігуру можна утворити з шести квадратів? (куб)
-
А як називають ці квадрати? (грані куба)
-
Чим відрізняється квадрат від куба? (квадрат – плоский, а куб - об’ємний)
-
Дивимося на екран, цікаво що для нас приготувало Коло.
Гра «Збудуємо будинок»
– У місті Геометричних Фігур , як і у кожному місті, багато будинків. Вони схожі на різні геометричні фігури. І під час їх будівництва використовували геометричні фігури. Давайте для жителів міста збудуємо ще один будинок.
– Подивіться на будівельний матеріал. Давайте відберемо фігури, з яких можна збудувати будинок.
– Які фігури підійдуть для будівництва? Це куби, вони об’ємні, у них є кути, ребра, грані. одна грань куба – квадрат.
– Чим куб відрізняється від квадрата?(Квадрат плоский, куб – об’ємний).
– Чим куб відрізняється від кулі?(У куба є кути, він не може котитися).
– Що є спільного у куба і кулі?( Вони об’ємні).
– Чому із кубів зручно будувати?(Вони не котяться, вони об’ємні).
– Почали будувати будинок!
– Із яких фігур будували будинок?( Із кубів, прикрасили циліндрами і конусами).
– Ким ви були під час будівництва будинку? Хто такі будівельники?
-
Вітаю, кожна група отримує Коло!
-
Подорожуємо далі.
Станція № 4 «Ромб»
-
Які сторони у ромба? (всі сторони рівні)
-
Скільки кутів?(4 кути)
-
Відкриваємо свої підручники на сторінці 60. Записуємо задача 373.
-
Про що йдеться у задачі? (про рослину соняшника)
-
Скільки літрів води випаровує соняшник за місяць? (70 літрів)
-
Ще про що йдеться? ( про цукровий буряк)
-
А що відомо про цукровий буряк? (що він випаровує 58 літрів)
-
Яке запитання в задачі? (на скільки більше води випаровує рослина соняшника за місяць?)
-
Як дізнатися на скільки одне число більше або менше від іншого? (треба від більшого числа відняти менше)
-
Добре, який буде вираз до задачі? (70-58=12 (л) - крапочку не ставимо
-
Яка відповідь? (Відповідь: рослина соняшника випаровує на 12 літрів води більше)
-
Хочу віддати кожній команді заслужену геометричну фігуру – ромб.
Станція № 5 «Прямокутник»
-
Що ви можете сказати про прямокутник?
-
Які в нього кути?
-
Яка градусна міра прямого кута? (90 градусів)
-
Дивимося, що підготував прямокутник?
Фізкультхвилинка
Ми усі фігури знаємо,
Бо старанно їх вивчаємо.
Дружно обома руками
Намалюємо їх з вами:
Коло і трикутник,
Квадрат і прямокутник.
Знову коло і трикутник.
Ми активно працювали
Клас всім показали!
-
Учні, ви вправно показали всі вправи і отримуєте прямокутник.
V.Узагальнення і систематизація знань.
Станція № 6 «Трапеція»
-
Дивимося на карту, яке завдання від трапеції? (знайти периметр квитка)
-
Будь ласка, поставте свої квитки на парту.
-
Чи можемо ви відразу знайти периметр?(ні)
-
Чому?
-
Знаємо ми форму якої фігури має прямокутник?
-
Докажіть? Які сторони у прямокутника? (протилежні сторони рівні)
-
Вимірюємо довжину всіх сторін прямокутника.
-
Що таке периметр (сума довжин усіх сторін)
-
Яка формула периметра прямокутника? (Р=а+в+а+в)
-
Якою буквою позначаємо ширину? (а)
-
Довжину? (в)
-
Який периметр квитка?
-
Вітаю, кожна група отримує здобуває наступну геометричну фігуру – трапецію.
Станція № 7 «Овал»
-
Ось ми і наближаємося до останньої станції?
-
Хто нас тут чекає? (овал)
-
Яке завдання від овалу? (магічний мішечок)
-
В цьому мішечку заховані різні геометричні фігури в предметах. Ваше завдання із закрити очима на дотик впізнати яка геометрична фігура заховалася в цей предмет:
-
Тарілка – круг
-
Бублик –коло
-
Танграм – куб
-
Зошит – квадрат
-
Альбом – прямокутник
-
Отже, що може сказати, де ми бачимо геометричні фігури в повсякденному житті?
-
Правильно, вони всюди: вікно, будівля і т.д.
-
Супер! Ми допомогли Овалу потрапити до рідної хати і тепер він може нам розказати кого ж він побачив у лісі.
-
Але Овал хоче, щоб і в цьому ми йому допомогли.
-
Допоможемо? (так)
-
Отже, кожна група із здобутих геометричних фігур має скласти геометричного героя та розповісти цікаві водомості про нього. Наприклад, як його звати, які звуки він може вимовляти.
-
Під час роботи не забуваємо про правила групової робити.
-
Вибираємо одного учасника з кожної групи, який буде представляти свою команду.
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ.
-
Прийшов час закінчувати нашу мандрівку, ми виконали свою місію. Повернули геометричні фігури у їхнє місто.
-
А який висновок, ми зробили для себе?
-
Чи допоможуть нам ці знання в повсякденному житті?
-
Хлопчики зможуть збудувати дім?
-
Дівчатка виміряють довжину килима, тіста?
VІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
-
Записали в щоденника домашнє завдання – задача 375 та вирази 377.