В цікавій формі подається вивчення теми "Звук і буква "Й".Проводиться артикуляція звука, розвиток фонематичного слуху, практична робота з використання і позиціонування звука. До проведення уроку залучені батьки.
Урок-подорож
«В гості до букви Й (йот)»
Тема. Звук [й], буква «йот». Творення звука. Вимова і написання. Читання слів з літерою «й».
Мета. Навчити правильно артикулювати звук [й]; читати склади, слова з буквою «йот»; удосконалювати фонематичний слух; вчити розрізняти на слух тверді і м`які приголосні; розрізняти місце приголосного в слові.
Обладнання. Картки з друкованими (великою і малою) буквами «йот», презентація на інтерактивній дошці (малюнки: «Будиночок Алфавіт», фотографії квітів з підписами їх назв, фотографії або картки із словниковими словами, записи слів, загадок.)
Зміст уроку
Діти, сьогодні я випадково почула дуже сумну історію. Історію про одну букву. Сумну букву. Зараз я вам її розповім. А потім ми разом будемо вирішувати, що робити далі.
Казка про засмучену букву.
У країні «Граматиці» всі букви живуть у багатоповерховому будинку під назвою «Алфавіт». Живуть уже давно. Дружать між собою. Ходять одна до одної в гості. Працюють.
- Як ви думаєте, в чому полягає їхня робота?
(Вони утворюють слова, для того, щоб ми могли їх прочитати, записати).
Але є одна буква, яка дуже образилася на своїх сусідів і ні з ким не хоче спілкуватися. Це буква «Й».
Що ж трапилося?
Жодного поганого слова про неї ніхто не може сказати. Ця буква дуже чемна, ввічлива. У неї добрий, м`який характер. Завжди вітається. А вітаючись завжди знімає свого капелюха (вчитель показує на картці елемент букви «й»). Але завжди швидко пробігає повз своїх сусідів і ніхто не встигає її ні про що розпитати. Тому і називати її звикли дуже швидко. Давайте її озвучимо.
2. Артикуляція звука. (Діти разом з вчителем артикулюють звук [й]).
У неї добра, м`яка вдача, і вимовляється вона м`яко.
- Давайте порівняємо вимову звука [й] та інших м`яких приголосних - л´, н´, т´ і т.д. (Учні роблять висновок що звук [й] –м`який. Вчитель акцентує увагу, що цей звук завжди м`який).
- А тепер давайте подивимося, як же позначається звук [й] на письмі.
Цей звук на письмі позначається буковою «Й» І велика і маленька букви однакові, відрізняються лише розміром. На яку іншу букву вона схожа?
( На букву «И». Вказують на відмінності – не має дужечки вгорі).
- Хто ж міг образити таку чудову букву? Як же розібратися?
(Учні, як правило, затрудняються відповісти на це питання. Вчитель
допомагає.)
Але щоб потрапити в казкову країну, нам необхідно виконати деякі вимоги.
- За стародавньою українською традицією – в гості з пустими руками не йдуть. Нам потрібно принести якісь смаколики, щоб порадувати хазяїв.
Та є умова. Будь-що брати не можна. Це повинні бути продукти, в назвах яких є звук [й]. (Як правило, потрібна допомога вчителя)
3. Словникова робота. (Відкривається презентація із зображенням цих продуктів. Акцентується увага на правописі і вимові слів. Проводиться лексична робота з новими словами. Якщо діти назвали ще якісь слова, то вони додаються до загального переліку.)
(На презентації відкривається «Пам`ятка для туристів, що подорожують до країни «Граматики»)
1.Підкидаєш вгору – біле,
А впаде на землю – жовте.
Яйце.
Воно на дереві росте,
Людям здоров`я додає.
Яблуко.
Чи то дощик ллє довкола, (руки хвилеподібними рухами опускаємо і
піднімаємо)
чи лютує завірюха (руки піднімаємо вгору і робимо колові
рухи)
буква «Й» ніде й ніколи (дістаємо правою рукою лівого вуха, а
не знімає капелюха. Лівою рукою правого вуха)
А буква «И» - навпаки (швидкі рухи – вгору і в сторони)
Мокро чи сухо – без капелюха.
Читати – читай малювати - … стрибати - …
Грати - … танцювати - … співати - …
(У заданих словах ми відкидали дві останні букви (можна сказати, що це закінчення, особливо не акцентуючи увагу) і додавали букву «й».)
На інтерактивній дошці відкривається алфавіт у вигляді багатоповерхового будинку.
Відчиняються двері і до класу заходить тато одного з учнів переодягнений в костюм букви «Й»
- Доброго дня, шановний Букво! (говорить вчитель) Чи будете ви ласкаві поспілкуватися з нами?
- Так, радий вас бачити.
- Ми принесли Вам подаруночки.
– Які?
(Учні називають слова, які придумали на початку уроку)
8. . Визначення позиції звука в словах
(На інтерактивній дошці з`являється зображення квітів, а Буква промовляє їх назви. Діти визначають місце звука [й] в слові.
Айстра, конвалія, півонія, гортензія, майори, петунія, троянда.
9. Закріплення вивченого.
- (Вчитель) Ми дуже хотіли Вас розвеселити. Ми про Вас все знаємо. І про букву і про звук. Діти, давайте розкажемо.
(учні розповідають про те, що вивчили на уроці)
Діти, хто вже здогадався? (На той випадок, якщо вчитель бачить, що учні здогадалися. І дає можливість сформулювати свою думку)
10. Розповідь букви «Й»
- Я дуже люблю своїх сусідів – інші букви. Але деякі скористалися моїм м`яким характером і почали використовувати мене, будуючи слова. Навіть назв моїх улюблених квітів не було б, якби не я. але такі букви, як «я», «ю», «є», не завжди звучать без мене, а буква «ї», взагалі ніколи без мене не прозвучить. Але вони не хочуть пускати мене в графічне зображення слова. Беруть тільки мій звук. Мені так сумно.
11. Підсумок уроку.
- (Вчитель) Діти, як ми можемо заспокоїти букву «Й»? Чи чуємо ми в яких словах звучить буква «Й», навіть, якщо немає її графічного зображення? Що нам допомагає визначити звук [й] в слові?
(Звуковий аналіз слова)
(Буква «Й» дякує учням і пригощає їх короваєм. А мами розливають смачний чай і роздають дітям пляшечки з йогуртом»