Урок-подорож "В гості до букви "Й"

Про матеріал

В цікавій формі подається вивчення теми "Звук і буква "Й".Проводиться артикуляція звука, розвиток фонематичного слуху, практична робота з використання і позиціонування звука. До проведення уроку залучені батьки.

Перегляд файлу

Урок-подорож

«В гості до букви Й (йот)»

 

 Тема. Звук [й], буква «йот». Творення звука. Вимова і написання. Читання слів з літерою «й».

Мета. Навчити правильно артикулювати звук [й]; читати склади, слова з буквою «йот»; удосконалювати фонематичний слух; вчити розрізняти  на слух тверді і м`які приголосні; розрізняти місце приголосного в слові.

Обладнання. Картки з друкованими (великою і малою) буквами «йот», презентація на інтерактивній дошці (малюнки: «Будиночок Алфавіт», фотографії квітів з підписами їх назв, фотографії або картки із словниковими словами, записи слів, загадок.)

Зміст уроку

  1. Активізація навчальної діяльності.

Діти, сьогодні я випадково почула дуже сумну історію. Історію про одну букву. Сумну букву. Зараз я вам її розповім. А потім ми разом будемо вирішувати, що робити далі.

Казка про засмучену букву.

     У країні «Граматиці» всі букви живуть у багатоповерховому будинку під назвою «Алфавіт». Живуть уже давно. Дружать між собою. Ходять одна до одної в гості. Працюють.

     - Як ви думаєте, в чому полягає їхня робота?

(Вони утворюють слова, для того, щоб ми могли їх прочитати, записати).

     Але є одна буква, яка дуже образилася на своїх сусідів і ні з ким не хоче спілкуватися. Це буква «Й».

     Що ж трапилося?

     Жодного поганого слова про неї ніхто не може сказати. Ця буква дуже чемна, ввічлива. У неї добрий, м`який характер. Завжди вітається. А вітаючись завжди знімає свого капелюха (вчитель показує на картці елемент букви «й»). Але завжди швидко пробігає повз своїх сусідів і ніхто не встигає її ні про що розпитати. Тому і називати її звикли дуже швидко. Давайте її озвучимо.

2. Артикуляція звука. (Діти разом з вчителем артикулюють звук [й]).

     У неї добра, м`яка вдача, і вимовляється вона м`яко.

     - Давайте порівняємо вимову звука [й] та інших м`яких приголосних - л´, н´, т´ і т.д.  (Учні роблять висновок що звук [й] –м`який. Вчитель акцентує увагу, що цей звук завжди м`який).

- А тепер давайте подивимося, як же позначається звук [й] на письмі.

Цей звук на письмі позначається буковою «Й» І велика і маленька букви однакові, відрізняються лише розміром. На яку іншу букву вона схожа?

( На букву «И». Вказують на відмінності – не має дужечки вгорі).

 

          - Хто ж міг образити таку чудову букву? Як же розібратися?

(Учні, як правило, затрудняються відповісти на це питання. Вчитель

допомагає.)

  • А давайте завітаємо в гості до букви «Й».

Але щоб потрапити в казкову країну, нам необхідно виконати деякі вимоги.

      -  За стародавньою українською традицією – в гості з пустими руками не йдуть. Нам потрібно принести якісь смаколики, щоб порадувати хазяїв.

Та є умова. Будь-що брати не можна. Це повинні бути продукти, в назвах яких є звук [й]. (Як правило, потрібна допомога вчителя)

  • Це можуть бути чай, йогурт, коровай і для салатику майонез. 

3. Словникова робота. (Відкривається презентація із зображенням цих продуктів. Акцентується увага на правописі і вимові слів. Проводиться лексична робота з новими словами. Якщо діти назвали ще якісь слова, то вони додаються до загального переліку.)

  • Подарунки у нас уже є. Тепер, щоб нас пропустили прикордонники на кордоні з країною «Граматикою», нам потрібно виконати деякі формальності. Зараз дізнаємося які.

(На презентації відкривається «Пам`ятка для туристів, що подорожують до країни «Граматики»)

  1. Відгадайте загадки :

1.Підкидаєш вгору – біле,

А впаде на землю – жовте.

                               Яйце.

  1. Кругле,  жовте і солодке,

Воно на дереві росте,

Людям здоров`я додає.

                         Яблуко.

  1. Складання звукових схем.
  • Думаю, що вартові на кордоні якимось чином здогадалися до кого ми мандруємо у гості. І ці загадки не випадкові. Давайте виконаємо звуковий аналіз слів-відгадок.  Викладіть, будь-ласка на партах звукові схеми слів «яйце» і «яблуко». (На дошці працюють два учні. Кожен викладає по одному слову. Діти аналізують звуковий склад запропонованих слів.).
  • Зверніть увагу на ці незвичайні слова. (Увага учнів звертається на те, що в слові «яйце» аж два звуки [й].  А у слові «Яблуко» звук [й] заховався у букві «я».
  • Діти, вам нічого не спадає на думку? Я вже, здається, здогадуюся, чому буква «й» ображена на своїх співмешканців. А ви? (Дітям важко сформулювати  свої здогадки. Мандруємо далі.)
  1. Фізкультхвилинка.
  • Ми вже, мабуть засиділися в наших кріслах. То ж давайте трошечки розімнемося.

Чи то дощик ллє довкола,             (руки хвилеподібними рухами опускаємо і

                                                           піднімаємо)    

чи лютує завірюха                          (руки піднімаємо вгору і робимо колові

                                                           рухи) 

буква «Й» ніде й ніколи                 (дістаємо правою рукою лівого вуха, а

не знімає капелюха.                      Лівою рукою правого вуха)

А буква «И» - навпаки                  (швидкі рухи – вгору і в сторони)

Мокро чи сухо – без капелюха.

 

  1. Складання слів наказового характеру за зразком.
  • У нас ще одне завдання. Нам потрібно  із слів, що означають дію, утворити нові слова за зразком, але, щоб вони мали наказовий характер.

Читати – читай      малювати - …         стрибати - …

Грати -                танцювати - …        співати - …

  • Як ми утворювали нові слова?

(У заданих словах ми відкидали дві останні букви (можна сказати, що це закінчення, особливо не акцентуючи увагу) і додавали букву «й».)

 

На інтерактивній дошці відкривається алфавіт у вигляді багатоповерхового будинку.

  • Ми з вами досягли мети. Давайте постукаємо у двері. (Діти стукають тихенько по парті).

 

Відчиняються двері і до класу заходить тато одного з учнів переодягнений в костюм букви «Й»

    - Доброго дня, шановний Букво! (говорить вчитель) Чи будете ви ласкаві поспілкуватися з нами?         

 - Так, радий вас бачити.

    - Ми принесли Вам подаруночки.           

 – Які?

(Учні називають слова, які придумали на початку уроку)

  • Дякую.  (буква зображає радість) Мені приємно чути ці назви, адже в них є мій звук.  І я хочу вас порадувати. Давайте підемо у мій сад, де я  вирощую квіти. А ви визначите, де знаходиться мій звук у їх назвах – на початку слова, всередині, чи в кінці.

8. . Визначення позиції звука в словах

(На інтерактивній дошці з`являється зображення квітів, а Буква промовляє їх назви. Діти визначають місце звука [й] в слові.

 

Айстра, конвалія, півонія, гортензія, майори, петунія, троянда.

 

  • (Буква) Ой! Ви мене почули? Адже я стою  не в кожному слові.
  • ( Вчитель)Звичайно почули. У нас гарний фонематичний слух.
  • (Буква) Який я вам вдячний!

 

 

9. Закріплення вивченого.

     - (Вчитель) Ми дуже хотіли Вас розвеселити. Ми про Вас все знаємо. І про букву і про звук. Діти, давайте розкажемо.

(учні розповідають про те, що вивчили на уроці)

  • У Вас все добре. Вас поважають інші букви. Ви маєте такий чудовий сад і живете серед такої краси. І ми, здається вже здогадалися, чому у вас немає настрою.

Діти, хто вже здогадався? (На той випадок, якщо вчитель бачить, що учні здогадалися. І дає можливість сформулювати свою думку)

 

10. Розповідь букви «Й»

 

- Я дуже люблю своїх сусідів – інші букви. Але деякі скористалися моїм м`яким характером і почали використовувати мене, будуючи слова. Навіть назв моїх улюблених квітів не було б, якби не я. але такі букви, як «я», «ю», «є», не завжди звучать без мене, а буква «ї», взагалі ніколи без мене не прозвучить. Але вони не хочуть пускати мене в графічне зображення слова. Беруть тільки мій звук. Мені так сумно.

 

11. Підсумок уроку.

- (Вчитель) Діти, як ми можемо заспокоїти букву «Й»? Чи чуємо ми в яких словах звучить буква «Й», навіть, якщо немає її графічного зображення? Що нам допомагає визначити звук [й] в слові?

(Звуковий аналіз слова)

  • Не сумуй, будь ласка, ми завжди чуємо тебе, хоч інколи і позначаємо іншими буквами. А після сьогоднішнього уроку, взагалі ніколи не будемо робити помилок у правописі букви «Й».

(Буква «Й» дякує учням і пригощає їх короваєм. А мами розливають смачний чай і роздають дітям пляшечки з йогуртом»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ліщук Тетяна Євгеніївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ходеєва Тетяна Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
1 листопада 2018
Переглядів
10827
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку