Урок-казка « У гості до веселки»
Мета: знайомство з виражальними можливостями графіки та кольору. Види та напрямки ліній. Опанування навичками зображення ліній, різних за характером( плавні, дугоподібні). Формувати вміння побачити, усвідомити красу та багатство кольорів в навколишньому світі. Закріплювати навички практичної роботи з фарбами та пензлем. Прищеплювати любов до краси природи.
Обладнання: малюнок райдуги, ліній різних за характером, аудіозапис (Нісський Г. «Веселка» , Прокофьєв « Дощ і веселка») , альбом, простий олівець, ластик, фарби.
Поняття: кольори веселки, кольорові лінії.
Хід уроку
I. Організаційна частина
II. Повідомлення теми уроку
Вчитель: Діти, сьогодні ми відправимось у мандрівку. І наш шлях лежить до міста Малюнково. Подивіться, його будинки мають вигляд пензлів і олівців, палітри та тюбиків з фарбою. І є у цьому місті вулиця Казкова. На цій яскравій і різнокольоровій вулиці живуть герої, а які ви дізнаєтесь відгадавши загадки.
Будинки, хмари і поля.
Зелену затишну алею,
Високі гори і моря.
Зачарувати можна нею –
Така вона чудова й гарна!
Ти знаєш, як зовуть цю фею?
Її зовуть звичайно –( фарба!)
Кольорів у неї сім.
І красиво усіх дивує,
І тепло роздає усім. ( Веселка)
Вчитель: - Рушаємо у казку!
III. Робота над темою уроку
Вчитель: - Отож … - Як починається більшість казок?
Діти: Жили – були…
Вчитель: - хто буде жити у нашій казці?
Діти: - Веселі фарби з королевою Веселкою, яка дуже весела і справедлива.
Вчитель: - Правильно, діти. Ця королева була доброю, але дуже суворою. Вона ніколи не дозволяла фарбам збиратися разом. – А як ви вважаєте, чому?
Діти: - Якщо змішати фарби, то вийде бруд.
Вчитель: - Всі кольори любила королева. – Але може хтось з вас здогадався, які більше за все?
Діти: - Сім кольорів: червоний, оранжевий, жовтий, голубий, синій фіолетовий.
Вчитель: – Скажіть, діти, а королева Веселка і веселі фарби – це які герої казки?
Діти: - Добрі.
Вчитель: - А які ще герої існують у казках?
Діти: - Злі.
Вчитель: - Звичайно, що неподалік жив злий чарівник Кляксич в своєму маленькому царстві. Він не любив королеву Веселку за те, що вона весела і, мріяв захопити королівство Веселки.
Діти: - Щоб на землі був чорний бруд.
Вчитель: - І ось одного дня Кляксич підіслав до Веселки свою служницю – маленьку Чорну кляксу. Збіглися всі фарби подивитись на неї. Фарби все ближче і ближче підходили одна до одної. – Що з ними сталося?
Діти: - Вони змішалися.
Вчитель: Правильно, діти, вони забули наказ королеви і злились воєдино.
- Зрадів Кляксич, а Веселка заснула від суму.
- Діти, треба рятувати Веселку.
- Але як же це зробити? ( відповіді дітей)
- Скільки у веселки кольорів? – Нам треба виконати сім завдань. Щоб розбудити королеву Веселку.
2. Відновлення кольорів Веселки.
2.1 Робота за репродукцією картини Г. Нісського « Веселка»
- Що ви бачите на картині? ( Райдугу)
- Що з’єднує веселка на картині? ( Небо і землю)
- Що вона нагадує? ( Міст)
- Чи прикрашає веселка краєвид?
2.2 Шумовий оркестр.
- Діти, а після чого утворюється веселка? ( Після дощу)
- Який буває дощик? ( теплий. Холодний, літній. Осінній. Грибний. Грозовий)
- Яку пісеньку може співати дощик? ( дріботить, шумить, ллє, тарабанить, дзюркотить).
- А давайте всі разом пограємо з дощиком його музику. ( Діти за допомогою шуму, постукуванню намагаються відтворити пісеньку дощу).
2.3 Робота в групі « Народні прикмети про веселку»
Коли у небі одночасно з’являються кілька веселок, це на тривалий теплий дощ.
Веселка віщує зміну погоди: вечірня – гожу, а ранкова – дощову
Зелена веселка – на дощ, а жовта – на гарну погоду, червона – на спеку і вітер.
Веселка на заході – на дощ, на сході – бути гарній погоді.
Якщо веселка після дощу швидко зникає – буде хороша погода, коли ж довго п’є воду – на негоду.
Висока, крута веселка – на вітер, низька, положиста – на дощ.
Якщо після короткого дощу з’явилась веселка, розфарбовуючи небо з півночі на південь, і червоний колір домінує – це на негоду.
Чим зеленіша веселка, тим густіший буде дощ.
Ведуча: У веселки – веселики запитала Василинка,
Василинка: Чарівна небесна Квітко
Звідки силу ти черпаєш?
Де ти кольори збираєш?
Може, у високих горах?
Чи в далині – скатертині?
А можливо, в неба сині?
Розкажи, бо хочу знати.
Щоб тих фарб собі набрати.
Ведуча: засміялася веселка, бо завжди вона весела.
Веселка: Добре, дівчино, скажу
Таємниць я не держу.
Ніжні маки у пшениці,
В лісі запашні суниці.
Фарб червоних назбирали.
І мені подарували.
Ведуча: Де взяла жовтогарячий?
Веселка: На город іди – побачиш,
Там дівиця – морквиця.
Що сховалася в темниці
Пензлик чарівний взяла
І по небу провела
А вродливі нагідки помагали залюбки.
Жовтий - соняхи дали,
Що у полі зацвіли.
А зелений, а зелений
Звідусіль прийшов до мене:
Із стежинки у садочку.
З поля, лугу та лісочку –
Із усіх земних просторів.
Що злились в зелене море.
Дарували небеса
Голубий. Озер краса.
Теж влила своє відерце.
Й незабудки – пам'ять серця –
Пензликом попрацювали.
Так я голубий придбала.
У житах волошки сині,
Додали до мене сині.
Фіолетовий, останній,
Плив до мене на світанні,
Від фіалок та бузку, від медунки у гайку.
Ось тому така вродлива
Розквітаю всім на диво.
А чому весела я?
Вдача вже така моя:
Лиш з’являюся я де,
Дощик більше не іде.
На барвистому місточку
Сушать небеса сорочку.
Ведуча: Засміялась Василинка
До веселки – веселики
Василинка: Я дружитиму з тобою,
Із хорошою такою.
2.5. Хвилинка цікавинка. Бюро « Світ цікавих фактів»
1 учень. Веселка з давніх часів привертала пильну увагу людини. У Біблії вона фігурує як знамення , даного Богом на знак прощення і примирення з людьми.
2 учень. Явище, подібне веселці, можна побачити в бризках фонтанів, водоспадів.
3 учень. Давні народи різних країн світу наділяли веселку надзвичайними властивостями.
4 учень. В Ірландії вважається, що в місці, де веселка торкається землі, леприкони
( міфічні істоти) ховають горщики із золотом.
5 учень. Часто можна спостерігати не одну, а дві веселки. Друга менш виразна, аніж перша і розташована під нею, але у такій веселці порядок кольорів інший( червоний колір знаходиться всередині).
2.6. Фізхвилинка під музику Прокофьєва» Дощ і веселка»
2.7. Колективна творча робота « Веселі рими»
Відкотилась чорна хмара,
Вся химерна, як …(ПРИМАРА).
Дощ потроху вгомонився,
Грім здалека… (ДОКОТИВСЯ).
Від крайнеба десь здалека
Народилася…( ВЕСЕЛКА),
Незвичайна, загадкова,
Чарівна й така …(ЧУДОВА)!
Й засміялася усім,
Кольорів у ній аж…( СІМ).
І горять вони казково,
Гарно, ніжно, …(ВЕСЕЛКОВО).
Розцвіла вона чарівно,
Ніби квітка, …(ДИВНО-ДИВНО),
Перекинувся місток
Через гору і…( САДОК).
Простягнувсь кудись далеко,
Ох, і гарна ж ти, …(ВЕСЕЛКО)!
Треба фарби діставати,
Щоб її…( НАМАЛЮВАТИ).
Бо ж відомо людям всім —
Кольорів у неї ….(СІМ).
Хочу я їй догодити,
Жоден з них не …(ПРОПУСТИТИ).
Кольори ти хочеш знати?
Можу я усі …(НАЗВАТИ).
Ось червоний — урочистий,
Він яскравий, гарний, …(ЧИСТИЙ).
Ось оранжевий палає,
Наче осінь, …(ДОГОРАЄ).
Жовтий, ніби первоцвіт,
За оранжевим …(РОЗЦВІВ),
І зелений — малахітом, —
Ніби ліс зелений …(ЛІТОМ).
Голубий, як небеса,
Дивовижна в нім …(КРАСА).
Синій колір ген розлився,
Глянь, як гарно, …(ПОДИВИСЯ!)
Фіолетовий в росі —
Повтори тепер…( УСІ).
Діти. Червоний, оранжевий, жовтий, зелений, голубий, синій, фіолетовий.
Як веселка виростає,
Йти у казку …(ЗАКЛИКАЄ),
Не вагайся, а мерщій
Йди у казочку по …(НІЙ).
А вона нам розказала,
Що із неба дощ …(ПРОГНАЛА)
І що буде вже погода.
А сама пропала, …(ШКОДА...)
Зацвіла якусь там мить
І загасла, не …(ГОРИТЬ),
А як ще раз загориться,
Добре в небо …(ПОДИВІТЬСЯ.)
Хоч і рідко так буває,
Та як в небі …(ВИРОСТАЄ),
То очей не відірвати —
Це як в казці …(ПОБУВАТИ).