Розробка уроку з української мови для 4 класу за підручником М.С. Вашуленко.
Тема: Іменник як частина мови. Повторення вивченого про іменник.
Мета: повторити вивчений в попередніх класах матеріал про іменник як частину мови. формувати уміння знаходити іменники в тексті, в реченні, правильно використовувати у мовленні; розвивати мовлення, логічне і критичне мислення, пізнавальний інтерес; виховувати, увагу, спостережливість.
Обладнання: картки зі словами, малюнки тварин (бджола, корова,
курка, півень), комп’ютер, 6 цеглинок.
Аудіо та відеоматеріал до уроку: пісня Анатолія Матвійчука «Два птахи», музична фізкультхвилинка, мультфільм «Уявлення про слова – назви предметів»
Тип уроку: комбінований
Методи і прийоми: метод «Передбачення», «Асоціативний кущ», «Аналіз семантичних особливостей», «Ґронування», «Речення з відкритим кінцем», питання – відповідь.
Очікувані результати:
- незалежність мислення, відносна самостійність думок;
- активне висловлювання власних думок;
- вміння помічати помилкові судження інших учнів;
- критичне ставлення до себе, вміння бачити власні помилки;
- пошукова спрямованість мислення, прагнення до самостійного знаходження кращих варіантів вирішення навчальних завдань;
- вміння брати участь у діалоговій взаємодії, повага до думок та пропозицій інших учнів.
Хід уроку
Вчитель: Весела пісенька дзвіночка
Покликала нас на урок.
Я бачу ваші милі личка
Та очі з безліччю думок.
Ми помандруєм в світ науки.
Що гордо мовою зовуть.
Та лиш кмітливість і увагу
З собою взяти не забудь.
Вчитель: Щоб урок пройшов добре, треба мати гарний настрій. Тож, посміхніться мені, посміхніться сусідові по парті – ми починаємо!
І. Актуалізація опорних знань
Робота в зошиті(записати число, класну роботу).
1 Метод «Передбачення»
Каліграфічна хвилинка
Вчитель: Щоб слова і букви правильно писати,
Хвилинку каліграфії пора розпочинати.
Ім ме ен нн ни ик іменник
Вчитель: Скажіть, будь ласка, хто здогадався, якою буде тема нашого уроку, про що буде йти мова?
(Відповіді учнів)
Вчитель: Дійсно, саме сьогодні ми пригадаємо усі таємниці, які приховує наш ІМЕННИК. Відтворимо і впорядкуємо усі знання про іменник, бо тема нашого уроку: «Іменник як частина мови. Повторення вивченого про іменник.»
(Демонстрація мультфільму «Уявлення про слова – назви предметів»)
— Прослухайте пісню Анатолія Матвійчука «Два птахи». Прочитайте слова з цієї пісні на картках, які ви отримали.
— Які почуття викликає вірш?
— Що можна пов’язати з білим та чорним птахом? Що вони можуть нагадувати? (Білий птах — день, радість, любов, а чорний — ніч, смуток, жаль.)
— До якої частини мови належать слова день — ніч, радість — смуток? Які вони за значенням?
— Що ви вже знаєте про іменники? (Вони є назвами істот та неістот; можуть мати протилежне значення, тобто вживатися як антоніми, належати до чоловічого, жіночого та середнього роду.)
IІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Формулювання правила.
Вчитель пропонує дітям спробувати сформулювати правило про іменник як частину мови, а потім порівняти своє судження з правилом, поданим на с. 45.
2. «Асоціативний кущ»
Вчитель: Для кожної людини важливо мати гарну інтуїцію, вміти асоціювати.
(Вчитель демонструє малюнок, а учні поряд з малюнком на дошці викладають ті слова, що асоціюються із зображенням)
Вчитель: Що ми можемо сказати про ці слова? (відповіді учнів) Давайте пригадаємо, які слова ми називаємо ІМЕННИКАМИ? (відповіді учнів)
Вчитель: Робота в підручнику.
Вправа 89(3) на с.46. Скласти два речення з поданими іменниками на вибір.
МУЗИЧНА ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
3. «Аналіз семантичних особливостей»
( Вчитель бере лист біля дверей)
Вчитель: Подивіться нам принесли лист. Поки ми з вами танцювали, Дід Буквоїд розсипав слова та ще й з’їв деякі закінчення. Допоможемо навести лад.
( Вчитель демонструє картки, учні складають слова за родами під цеглинками, які означають певний рід. )
МЕДАЛ…, ІСТОРІ…, ВЕРБЛЮЛ, НЕБ…, НЕДІЛ…, ІНДИК, ОЗЕР,,,, ДІДУС…
Ч.р. Ж.р. С.р.
верблюд медаль небо
індик історія озеро
дідусь неділя
Вчитель: Давайте обведемо першу букву у словах і прочитаємо, яке слово в нас вийшло. (Учні складають : «ВІДМІННО») Молодці! Саме так ви і попрацювали!
4. «Речення з відкритим кінцем»
Вчитель: На нас чекає ще одне завдання. Доповнити віршовані рядки словами з довідки.
ДОВІДКА: намисто, донечка, чобітки, у місто.
ПОЇХАВ ТАТО ____________(у місто)_________________
КУПИВ ЧЕРВОНЕ ________( намисто)_____________
КУПИВ ЧУДОВІ _________(чобітки)_________________
ДЛЯ ЛЮБОЇ _________(донечки)_______________
ІІІ. Рефлексія
1.Рефлексія змісту навчального матеріалу
«Ґронування»
Вчитель: Давайте підведемо підсумок того, що ми знаємо про іменник?
( Складають таблицю на дошці, ще раз називають властивості іменника)
Іменник назва предметів
(частина мови) загальна власна
Хто? Що? Число
(істота) (неістота) однина множина
Рід
чоловічий жіночий середній
(він) (вона) (воно)
2. Рефлексія емоційного стану
(позначення емоцій на «куточку настрою)
Вчитель: Ми всі дуже гарно працювали. Мені сподобалася ваша робота на уроці. Але я хочу, щоб ви теж показали мені за допомогою смайликів свій настрій, свої почуття.
ІV. Домашнє завдання
Вивчити правило на с.45., с.46, вправа 89(3). (скласти речення з іменниками,які залишилия не використані на уроці.)
V. Оцінювання.
Два птахи в небесах летіли
якось на зорі, якось на зорі.
Два птахи відпочити сіли
у моїм дворі, у моїм дворі.
Приспів:
Білий-білий птах - чистий, як світання.
Чорний-чорний птах - тихий, як печаль.
Білий-білий птах - моя любов остання.
Чорний-чорний птах - то мій найперший жаль.
МЕДАЛ…, ІСТОРІ…, ВЕРБЛЮЛ,
НЕБ…, НЕДІЛ…, ІНДИК, ОЗЕР,,,, ДІДУС…