Відкритий урок. "Написання анотації з використанням прислівників"

Про матеріал
Розробка відкритого уроку "Написання анотації на улюблену книжку з використанням прислівників" для 7 класу
Перегляд файлу

УРОК РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ. 7клас.

СКЛАДАННЯ АНОТАЦІЇ НА КНИЖКУ З ВИКОРИСТАННЯМ ПРИСЛІВНИКІВ

Мета:

. формувати поняття про анотацію й уміння складати анотацію на книгу; показати практичне значення цього жанру, його особливості, структурносмислові частини; сприяти розвитку усного та писемного мовлення; розумінню ролі прислівників у мовленні;

. розвивати пам’ять, увагу, уміння працювати в групі; формування вмінь і навичок складання речень із прислівниками; виховувати бережливе ставлення до книги, культуру читання.

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, орфографія, пунктуація.

Міжпредметні зв’язки: українська література.

Тип уроку: урок розвитку мовлення; засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: роздатковий матеріал, комп’ютерна презентація.

Книги – морська глибина:

Хто в них пірне аж до дна,

Той, хоч і труду мав досить,

Дивнії перли виносить.

І. Франко

Істинно вчені бувають не ті, що читають багато, але ті, що читають корисне.

Арістотель

Перебіг уроку

I. Організаційний момент

II. Повідомлення теми, мети, завдань уроку:

Над чим будемо працювати на уроці, що вам підказують епіграф і девіз уроку?

III. Ознайомлення з особливостями жанру

–То що таке «анотація»?

Анотація (лат.) – короткий виклад змісту книги, часто з критичною оцінкою її (за Тлумачним словником).

Робота з підручником (с. 90). Інформація для ознайомлення та осмислення.

Повідомлення учнів про різновиди анотацій

Одним із різновидів тексту є анотація. Анотація (від лат. аnotation –

примітка) – особливий вид усної чи письмової інформації, у якій наявний перелік основних позицій повідомлення чи коротка характеристика змісту

книги, статті, рукопису, тобто максимально скорочений обсяг джерела

інформації.

Залежно від мети розмежовують кілька видів анотацій. За змістом вони бувають довідкові та рекомендаційні.

Довідкові (інформативні) анотації – це коротка об’єктивна інформація про тематику книги або статті. У ній не розкривається зміст, а тільки перераховуються питання, що розкриті в джерелі.

Рекомендаційні анотації зазвичай містять не тільки інформацію про джерело, а й подають рекомендації щодо його використання тією чи тією категорією читачів. При цьому враховуються рівень їх підготовки, вікові характеристики тощо. Інакше кажучи, рекомендаційна анотація акцентує увагу, якому колу читачів може бути адресовано інформацію в анотованому

джерелі.

Складниками анотації є: інформація про зміст, мета анотації, адресат.

Обсяг анотації залежить від обсягу представленого в ній джерела. Зазвичай анотація містить 30–50 слів (або 3–5 речень), у деяких випадках анотація може бути представлена складним реченням.

Під час написання анотації можна користуватися такими мовними засобами вираження смислу чи мовними кліше

Дана книга називається, має назву…

Книгу присвячено темі…;

Книгу написано на тему …; у книзі йдеться про… ; автор розповідає про…

У книзі розглянуто…; поставлено питання про те, що…; у книзі автор торкається питань про…; автор висвітлює питання про…; автор зупиняється на таких проблемах….

 

Практична робота. У кожного учня на парті бібліотечна книжка. Застосовуючи опрацьовану інформацію, знайти у книжці бібліографію з анотацією (на звороті титульної сторінки або на останній сторінці), особливу увагу звернути на те, що входить до бібліографії (вихідні дані книжки), а також на обсяг і зміст анотації. Зверніть також увагу на прислівники і їх роль у мовленні.

Колективна робота. Складання схеми «Анотація».

Анотація складається з 2 частин.

Перша частина – бібліографія :

– автор;

– назва твору;

– видавництво;

– рік видання;

– кількість сторінок.

Друга частина – текст анотації :

– жанр твору (історичний, пригодницький, фантастичний);

– персонажі;

– час, місце дії;

– тема;

– адресат.

Знайдіть у тексті прислівники

Повторити теоретичний матеріал з теми «Прислівник». Перегляд відео

 

 

 

 

«Казка про прислівник»

Одного разу прислівник розачарувався у собі. 

- Я такий нудний, бо ж незмінний. Іменники , дієслова, прикметники - всі за чимось змінюються.

І вирішив він піти з країни Мови.

Одного дня прокинулися  мешканці Мови, а прислівника вже й слід прохолов. Спробували говорити питати одне одного. Щось негарно виходить. Сказати куди піти не можуть (наліво, вгору, тут,там), почуття висловити важко (спересердя, ненароком, лагідно). Вирішили всі разом шукати. 

Знайшли у полі самотнього та сумного, втішили  та попрохали вибачення, що були неуважними. І до сих пір живуть разом щасливо.

Висновок. Прислівники використовується як засіб підсилення мовлення. Правильне використання, наголошення і  вживання прислівників робить наше мовлення виразним, багатим і точним.

Гра «Угадай твір за анотацією»

М. Стельмах «Гуси-лебеді», Б. Лепкий «Мишка», Л. Костенко «Кольорові миші», Е. Портер «Поліанна»

А чи не забули ми про прислівники, яка їх роль у тексті анотації?

IV. Ознайомлення зі зразками

Сьогодні учні на урок підготували анотацію на улюблену книгу з використанням прислівників

 

Фізкультхвилинка (на 25 хв. уроку)

Руки в сторону та вгору –

На носочки піднялись.

Підніміть голівку вгору

Й на долоньки подивись

Руки в сторони розводим

Опускаєм плавно вниз 

Присідати ми почнемо,

Добре ноги розімнемо

Раз присіли — руки прямо,

Встали. Знову все так само

Вправу дружко  почали

Нахил вліво — раз, два, три!

Повертаємося  вправо

Все виконуємо гарно

Вліво, вправо повернулись

Ось розминці вже  й кінець

Хто ж старався — молодець

Чи звернули ви увагу прислівників якого розряду було більше?

V. Дослідження-спостереження над мовним матеріалом

Перед вами дві картки з текстами-анотаціями. У першому тексті (Картка 1) немає жодного прислівника. (Учні читають текст).

КАРТКА 1.

Стороженко Олекса. Скарб. – К. : Знання, 2018. – 223 с.

Люди замислювалися над тим, що таке щастя. Історія Павлуся, головного героя оповідання Олекси Стороженка «Скарб», показує, що безділля і ситість – це ще не щастя. Не може бути щасливою та людина, котра, не зігріваючи своїм теплом інших, проживає свій вік. Хоч і таланило в усьому Павлусеві, але його щастя мало б хто захотів. Оповідання має повчальний характер. Книга розрахована на широке коло читачів.

Виконати завдання.

КАРТКА 2.

Перепишіть текст-анотацію, на місці крапок уставте дібрані зПерепишіть текст-анотацію, на місці крапок уставте дібрані з довідки прислівники.

Стороженко Олекса. Скарб. – К. : Знання, 2018. – 223 с.

..... люди замислювалися над тим, що таке щастя. Історія Павлуся, головного героя оповідання Олекси Стороженка «Скарб», ….. показує, що безділля і ситість – це ще не щастя. Не може бути щасливою та людина, котра, не зігріваючи своїм теплом інших, ….. й ….. проживає свій вік. Хоч і таланило ….. і в усьому Павлусеві, але його щастя мало б хто захотів …... Оповідання має повчальний характер.

Книга розрахована на широке коло читачів.

ДОВІДКА

Безцільно, завжди, безглуздо, здавна, по-справжньому, переконливо.

КАРТКА 3.

Перевірка виконання завдання.

Стороженко Олекса. Скарб. – К. : Знання, 2018. – 223 с.

Здавна люди замислювалися над тим, що таке щастя. Історія Павлуся, головного героя оповідання Олекси Стороженка «Скарб», переконливо показує, що безділля і ситість – це ще не щастя. Не може бути щасливою та людина, котра, не зігріваючи своїм теплом інших, безцільно й безглуздо проживає свій вік. Хоч і таланило завжди і в усьому Павлусеві, але його щастя мало б хто захотів по-справжньому. Оповідання має повчальний характер.

Книга розрахована на широке коло читачів.

То що ж показало дослідження-спостереження? Який із текстів-анотацій більш виразний, чому? (Учні поступово підходять до висновку, що більш виразний другий текст-анотація завдяки використанню прислівників, що передають суб’єктивне ставлення мовця; деталізують, уточнюють, всебічно характеризують дію; увиразнюють текст).

Чи готові до написання анотації?

Інструкція

Як скласти анотацію (Підручник с. 90)

1. Подайте бібліографію: вихідні дані книжки.

2. Вкажіть:

– коли й де відбуваються події, про які розказано в книжці;

– хто головний герой, чим він цікавий;

– у яку ситуацію (несподівану, скрутну, цікаву) потрапляє цей герой;

– які проблеми він прагне вирішити;

– які перешкоди долає.

Пам’ятайте:

– обсяг анотації – 5-6 речень (1 – 2 абзаци);

– складаючи анотацію, використовуйте прислівники;

– не оцінюйте книжки!

– мета анотації – зацікавити читача.

VI. Підсумки уроку

Чи знадобиться вміння складати анотацію в подальшому навчанні, житті?

Поміркуємо.

Зустріч із бібліотекарем школи (коротка розповідь про бібліографічні картки, про участь у Всеукраїнському конкурсі дитячого читання «Книгоманія – 2019»і вміння складати анотацію).

Вчитель про анотацію не тільки художнього твору, а й гри, реферату, наукової праці; про анотацію – і створення буктрейлера. Повернімося до епіграфа нашого уроку.

Розповідь учителя про улюблені книги (Біблія, «Підземний дзвін» Д. Ботушанської, «Сила жизни» Л. Сенишак)

Про Біблію. Біблія –це книга життя. В ній втілена вся мудрість віків. Я впевнена, що більшість книг, що ми знаємо, написана на її основі. Біблію можна порівняти із компасом, тільки для життя, якщо слідувати її настановам, то не загубишся й завжди знайдеш відповідь на всі питання

 

 

 

 

Вірш для Беляєвої О. (з прислівниками)

 

Сьогодні день почався радісно,

Для мене особисто,

Тому що час моїх страждань,

Нарешті закінчився.

 

Звичайно, не всеодно мені,

Що скаже про урок Ольга Іванівна,

Бо знаю, досвідчений вона методист,

І знає, що і як, і як правильно.

 

Чи все було доцільно, влучно,

Цікаво і корисно,

Дізнаюсь я про це сьогодні неодмінно.

 

А зараз ми усі разом,

Вам хочемо сказати,

Що зичим Вам здоров’я і щастя повну хату!

Щоб щастя це завжди за вами прямувало.

 І навесні, і влітку, взимку,

І, звичайно, восени.

І вранці й вдень, і вечором та повсякчас!

 

Рефлексія «Корабель мрій». Учням роздаються цукерки з літерами і вони повинні вигадати прислівник на цю літеру та записані

Домашнє завдання. Скласти схему анотації та анотацію на улюблену книгу

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 грудня 2020
Переглядів
15464
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку