7 клас Дудка Т.О.
Тема уроку: Розбір прислівника як частини мови
Мета уроку:
поглибити знання учнів про прислівник, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати орфографічні навички; навчити учнів виконувати морфологічний розбір прислівника;
розвивати творчі вміння розв'язувати пізнавальні завдання, образне мислення, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; сприяти розвиткові логічного мислення учнів, збагаченню їх лексичного запасу;
прищеплювати учням сталий інтерес до навчання;
виховувати повагу і любов до природи, її краси, бережливе ставлення до навколишнього світу.
Обладнання: ком’ютер, презентація, створена у програмі PowerPoint; роздаткові матеріали; плакат «Ялинка», смайлики настрою.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Слайд 1
Вступне слово вчителя. Привітання із членами журі, учнями.
Подивіться, будь ласка, у вікно. Як гарно надворі. Нарешті зима вступила у свої володіння. Ще недавно йшов дощ, а сьогодні лежить пухкий сніжок. А чи помітили ви, як він падав? Як саме? (легко, тихо, спокійно).
А до якої частини мови належать ці слова?
Правильно. До прислівника.
Чи можемо ми обійтися без цієї частини мови? Ні.
ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку. Мотивація навчальної діяльності
Отже, ви зрозуміли, що сьогодні ми продовжуємо вивчати прислівник. Наша задача - поглибити знання про цю частину мови, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; навчимося виконувати морфологічний розбір прислівника, поширимо знання з цієї теми, отримані на попередніх уроках.
Слайд 2 Психологічна вправа «Впіймай сніжинку»
Діти, уявіть, що йде сніг…ви, відповідаючи на мої питання, будете плескати в долоні, ловлячи гарні сніжинки.
Тож почнемо подорож у чудову пору року зиму…
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Слайд 3
1. Гра «Інтерв’ю»
1. Що таке прислівник?
2. Чим прислівник відрізняється від інших самостійних частин мови?
3. Назвіть морфологічні ознаки прислівника.
4. Яку синтаксичну роль виконує прислівник в реченні?
5. Назвіть розряди прислівників за значенням.
6. Які ступені порівняння мають прислівники?
Слайд 4
2. Робота в парах. Вправа «Знайди зайве»
Прочитайте й визначте, який прислівник у кожній групі є зайвим. Свій вибір обґрунтуйте.
Слайд 5
3. Розвиток зв'язного мовлення. Вправа «Хто швидше?»
Замініть фразеологічні вислови синонімічними прислівниками із довідки (усно).
Лягати разом із курми —... {лягати рано).
Шукати по гарячих слідах —... {шукати відразу).
Надворі хоч в око стріляй —... {надворі темно).
Працює, як сонна муха —... {працює повільно).
Дав, як кіт наплакав —... {дав мало).
Мчати, як стріла —... {мчати швидко).
Довідка: темно, мало, швидко, рано, відразу, повільно.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Слайд 6
Розбір прислівника як частини мови
1. Слово. Частина мови.
2. Розряд за значенням.
3. Ступінь порівняння (якщо є).
4. Синтаксична роль.
Зразок усного розбору
Повторив повільніше (М. Ковалевська).
Повільніше — прислівник; означає спосіб дії: повторив (я к?) повільніше. Це проста форма вищого ступеня порівняння; утворений за допомогою суфікса -іш. У реченні є обставиною.
Зразок письмового розбору
Повільніше — присл., повторив (я к?) повільніше — спосіб дії; незм.; прост. ф. вищого ступ. порівн.; обстав.
Птахи дуже страждають взимку від холоду і голоду.
Дуже — присл., страждають (я к?) дуже — міри і ступеня; незм.; обстав.
Взимку — присл., страждають (коли?) взимку — час дії; незм.; обстав.
Слайд 7
3.Фізкультхвилинка. Релаксація
V. Виконання системи завдань на узагальнення практичних умінь і навичок
1. Робота в групах. Пошуково-вибіркова робота з текстом «Зима».
Виписати прислівники, виконати їх морфологічний розбір.
Зима
Нарешті настала білосніжна зима. Випав перший сніг. Він окутав землю надійним покривалом, яке не розтане швидко. Сонце вже не гріє своїм промінням. Але сьогодні напрочуд сонячно, адже воно усміхається. Сніг виблискує і переливається яскравим світлом під його промінням. Біля людських осель грайливо юрмляться снігурі, горобці та синички в пошуках поживи.
Дуже весело дітворі. Вони летять на санчатах із гірки чи прокладають лижню на білому сніговому покривалі. Зима загартовує.
Слайд 8
2.Скласти ґроно на тему «Зимовий день», добираючи прислівники.
3. Дослідження – відновлення
Відновити й записати прислів'я, дібравши їх продовження з другої колонки. Пояснити правопис наявних прислівників.
Що маєш робити,… Без діла жить - … Хто спішить,… Лінивому… Грамоті вчиться - … Письменний бачить поноч (и, і) більше,… Хто нічого не робить,… |
все ніколи (и, і) той ніколи (и, і) не має часу завжди (и, і) пригодиться то зроби сьогодні (и, і) як неписьменний удень тільки (и, і) небо коптить той двічі(и, і) робить
|
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Слайд 9
Вправа «Ялинка настрою»…Учні прикрашають ялинку намальованими смайликами, ділячись враженнями від уроку.
Вправа «Мікрофон»
- Як треба працювати на уроці, щоб мати глибокі знання? Дайте відповідь на запитання, вживаючи прислівники. (Щоденно треба вчитися наполегливо, старанно, сумлінно, добре, залюбки, охоче.)
VІ. Оцінювання
Слайд 10
VІ. Домашнє завдання: вивчити порядок розбору прислівника, скласти твір «Зимові розваги», розібрати 4 прислівники.