Тема: Дієприслівник як особлива форма дієслова: узагальнення вивченого.
Мета: з’ясувати рівень засвоєння знань про дієприслівник як особливу
форму дієслова та рівень сформованості мовних умінь і навичок;
розвивати увагу, пам’ять, удосконалювати навички самостійної
роботи, вміння використовувати на практиці здобуті теоретичні
знання.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Форма уроку: урок-космічна експедиція.
Обладнання: підручник, таблиці, картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Узагальнення вивченого
Урок проходить у формі мовної космічної експедиції, яку здійснюють дві команди. Вони дають назву своєму кораблю, представляють емблеми, визначають роль кожного учасника: капітан, парламентарій, економіст, перекладач, журналіст, письменник. Для трьох останніх, з метою заощадження урочного часу, завдання даємо заздалегідь.
І команда – «Галактика»
ІІ команда – «Комета»
Змагання капітанів – старт кораблів – активізує здобуті учнями теоретичні знання з теми.
Кораблі набирають швидкість, але опиняються в зоні небезпечного, але цікавого явища – метеоритного дощу.
Вибірковий диктант
І команда вилучає «метеорити» - дієприслівники доконаного виду;
ІІ команда вилучає «метеорити» - дієприслівники недоконаного виду.
Пророкуючи, пожовтівши, поновлюючи, лазячи, повеселівши, сплівши, підвозячи, пробігши, кажучи, повзучи, важачи, спікши, несучи, подорожуючи, звіривши, плануючи, знявши, прочитавши, скупавшись, відмовившись.
Закони побудови окремих виписаних у вибірковому диктанті слів, їх особливості, як дієслівної форми досліджуватимуть представники парламенту, виконуючи словотвірний і морфологічний розбори.
Періодично в ефір виходять представники засобів масової інформації. Журналісти одержують текст-повідомлення, який потребує редагування (слід уставити пропущені при дієприслівникових зворотах розділові знаки, а також вставити пропущені букви).
Проводячи дослідження на Місяці ми зробили такі висновки Місяць – супутник Землі, на якому через відсутність повітря і води, а також низ..ку температуру не існує жит..я. Місяць у шість разів мен..ший від Землі, відповідно й усі предмети на ньому у стільки ж разів є легшими. Місяць обертаючись навколо нашої планети протягом 28 днів завдяки руху рятуєт..ся від сили земного тяжін..я.
Очевидно, у безмежному Всесвіті наші команди не одинокі, адже корабельні пристрої зафіксували сигнали-попередження невідомою мовою. Призначені заздалегідь учні, перекладають текст.
Сигнал неизвестному кораблю! Вы приближаетесь к самой большой планете и по размеру, и по весу, не имеющей твердрй поверхности. Вся планета- гигантский океан, окруженный толстой, плотной атмосферой. Желающему искупаться в таком океане советуем пересмотреть свое решение. Вода тут похожа на тягучий, обжигающий кисель. Будьте внимательны: Юпитер – планета загадок и сюрпризов.
У діалог з нашими командами захотіли вступити позаземні істоти. Їх цікавить питання, як пишеться не з дієсловами та дієприслівниками; за допомогою яких суфіксів творяться дієприслівники доконаного і недоконаного виду.
Переписати, знімаючи риску:
Не/торкайся хліба, рук не/помивши.
Не/протерши очей, не/дивися у далі.
Ходить брехня, випинаючись боком, бреше брехня, не/моргнувши оком.
На цеглі в пустці я сиджу, від сліз не/бачачи нічого.
Від поданих дієслів утворити дієприслівники:
Знають, будують, співають, несуть. Прочитати, сісти, з’їсти, помилитися.
Творче завдання
Подані фразеологізми ввести до самостійно складених речень.
Не шкодуючи сил; не розгинаючи спини; не моргнувши оком.
Повторюємо вивчені орфограми на правопис дієприслівників. А економісти підраховують вартість експедиції. Грошовою одиницею буде марсіанська порошинка, бо ж пилюка – справжнє лихо на Марсі, до якого наблизилися кораблі.
Форма роботи – словниковий диктант (чим більше правильних відповідей, тим дорожча подорож і більше балів).
Не прочитавши, не встигаючи, невгаваючи, не переймаючись, ненавидячи, нехтуючи, не зрозумівши, не прийшовши, не знаючи.
Перевірка творчих завдань, створених корабельними письменниками пригодницьких оповідань, віршів (наприклад, «Як 7-А космос відкривав…») стане своєрідним підсумком уроку.
Зразок:
Ми так шукали, так старалися.
Знайти планету кращу, ніж Земля,
Крізь дощ метеоритний пробивалися,
Блукали Всесвітом і зупинялися,
Де видавались нам чарівними далекі зоряні міста.
Нехай вони і більші, і красивіші,
Але ї світло манить лиш здаля.
Для нас залишиться ріднішою
Та, що зоветься матінка Земля.
ІІІ. Підсумки уроку
ІY. Домашнє завдання
Використовуючи вивчені дієслівні форми, виписати невеличкі повідомлення про різні планети:
«Венера – ранкова красуня»
«Найближчий сусід Землі»
«Меркурій – двійник Місяця»