Урок_космічна експедиція "Дієприслівник як особлива форма дієслова: узагальнення вивченого."

Про матеріал
Матеріал уроку допоможе з’ясувати рівень засвоєння знань про дієприслівник як особливу форму дієслова та рівень сформованості мовних умінь і навичок; розвивати увагу, пам’ять, удосконалювати навички самостійної роботи, вміння використовувати на практиці здобуті теоретичні знання
Перегляд файлу

Тема: Дієприслівник як особлива форма дієслова: узагальнення вивченого.

Мета: з’ясувати рівень засвоєння знань про дієприслівник як особливу

           форму дієслова та рівень сформованості мовних умінь і навичок;

           розвивати увагу, пам’ять, удосконалювати навички самостійної

           роботи, вміння використовувати на практиці здобуті теоретичні

           знання.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Форма уроку: урок-космічна експедиція.

Обладнання: підручник, таблиці, картки.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

 

ІІ. Узагальнення вивченого

Урок проходить у формі мовної космічної експедиції, яку здійснюють дві команди. Вони дають назву своєму кораблю, представляють емблеми, визначають роль кожного учасника: капітан, парламентарій, економіст, перекладач, журналіст, письменник. Для трьох останніх, з метою заощадження урочного часу, завдання даємо заздалегідь.

І команда – «Галактика»

ІІ команда – «Комета»

Змагання капітанів – старт кораблів – активізує здобуті учнями теоретичні знання з теми.

  • Що таке дієприслівник?
  • Назвати дієслівні граматичні ознаки дієприслівника.
  • Назвати прислівникові граматичні ознаки дієприслівника.
  • Що таке дієприслівниковий зворот? Як він виділяється на письмі?
  • За допомогою яких суфіксів творяться дієприслівники доконаного і недоконаного виду?
  • Як пишеться не- з дієприслівниками?

Кораблі набирають швидкість, але опиняються в зоні небезпечного, але цікавого явища – метеоритного дощу.

Вибірковий диктант

І команда вилучає  «метеорити» - дієприслівники доконаного виду;

ІІ команда вилучає «метеорити» - дієприслівники недоконаного виду.

Пророкуючи, пожовтівши, поновлюючи, лазячи, повеселівши, сплівши, підвозячи, пробігши, кажучи, повзучи, важачи, спікши, несучи, подорожуючи, звіривши, плануючи, знявши, прочитавши, скупавшись, відмовившись.

 

Закони побудови окремих виписаних у вибірковому диктанті слів, їх особливості, як дієслівної форми досліджуватимуть представники парламенту, виконуючи словотвірний і морфологічний розбори.

 

Періодично в ефір виходять представники засобів масової інформації. Журналісти одержують текст-повідомлення, який потребує редагування (слід уставити пропущені при дієприслівникових зворотах розділові знаки, а також вставити пропущені букви).

Проводячи дослідження на Місяці ми зробили такі висновки Місяць – супутник Землі, на якому через відсутність повітря і води, а також низ..ку температуру не існує жит..я. Місяць у шість разів мен..ший від Землі, відповідно й усі предмети на ньому у стільки ж разів є легшими. Місяць обертаючись навколо нашої планети протягом 28 днів завдяки руху рятуєт..ся від сили земного тяжін..я.

 

Очевидно, у безмежному Всесвіті наші команди не одинокі, адже корабельні пристрої зафіксували сигнали-попередження невідомою мовою. Призначені заздалегідь учні, перекладають текст.

Сигнал неизвестному кораблю! Вы приближаетесь к самой большой планете и по размеру, и по весу, не имеющей твердрй поверхности. Вся планета- гигантский океан, окруженный толстой, плотной атмосферой. Желающему искупаться в таком океане советуем пересмотреть свое решение. Вода тут похожа на тягучий, обжигающий кисель. Будьте внимательны: Юпитер – планета загадок и сюрпризов.

 

У діалог з нашими командами захотіли вступити позаземні істоти. Їх цікавить питання, як пишеться не з дієсловами та дієприслівниками; за допомогою яких суфіксів творяться дієприслівники доконаного і недоконаного виду.

Переписати, знімаючи риску:

Не/торкайся хліба, рук не/помивши.

Не/протерши очей, не/дивися у далі.

Ходить брехня, випинаючись боком, бреше брехня, не/моргнувши оком.

На цеглі в пустці я сиджу, від сліз не/бачачи нічого.

Від поданих дієслів утворити дієприслівники:

Знають, будують, співають, несуть. Прочитати, сісти, з’їсти, помилитися.

 

Творче завдання

Подані фразеологізми ввести до самостійно складених речень.

 

Не шкодуючи сил; не розгинаючи спини; не моргнувши оком.

 

Повторюємо вивчені орфограми на правопис дієприслівників. А економісти підраховують вартість експедиції. Грошовою одиницею буде марсіанська порошинка, бо ж пилюка – справжнє лихо на Марсі, до якого наблизилися кораблі.

Форма роботи – словниковий диктант (чим більше правильних відповідей, тим дорожча подорож і більше балів).

 

Не прочитавши, не встигаючи, невгаваючи, не переймаючись, ненавидячи, нехтуючи, не зрозумівши, не прийшовши, не знаючи.

 

Перевірка творчих  завдань, створених корабельними письменниками пригодницьких оповідань, віршів (наприклад, «Як 7-А космос відкривав…») стане своєрідним підсумком уроку.

 

 

Зразок:

Ми так шукали, так старалися.

Знайти планету кращу, ніж Земля,

Крізь дощ метеоритний пробивалися,

Блукали Всесвітом і зупинялися,

Де видавались нам чарівними далекі зоряні міста.

Нехай вони і більші, і красивіші,

Але ї світло манить лиш здаля.

Для нас залишиться ріднішою

Та, що зоветься матінка Земля.

 

ІІІ. Підсумки уроку

 

ІY. Домашнє завдання

 

Використовуючи вивчені дієслівні форми, виписати невеличкі повідомлення про різні планети:

 

«Венера – ранкова красуня»

 

«Найближчий сусід Землі»

 

«Меркурій – двійник Місяця»

docx
Додано
17 березня 2019
Переглядів
609
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку