сформувати в учнів поняття про дихання як процес, необхідний для життя; установити взаємозв`язок будови і функцій органів дихання; продовжувати формувати науковий світогляд на основі знань про еволюцію дихальної системи; розвивати вміння порівнювати, аналізувати узагальнювати; вдосконалювати вміння та навички роботи з текстом підручника, малюнками.
Тема. Система органів дихання. Значення дихання.
Мета: сформувати в учнів поняття про дихання як процес, необхідний для життя; установити взаємозв`язок будови і функцій органів дихання; продовжувати формувати науковий світогляд на основі знань про еволюцію дихальної системи; розвивати вміння порівнювати, аналізувати узагальнювати; вдосконалювати вміння та навички роботи з текстом підручника, малюнками.
Обладнання: таблиці «Органи дихання», таблиці з курсу зоології які зображують органи дихання комах, риб, амфібій, рептилій, птахів, ссавців; моделі легенів, гортані.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Проблемне запитання: чому без їжі людина може прожити 40 діб, без води – до трьох, а без повітря - щонайбільше лише шість хвилин?
На сьогоднішньому уроці ми постараємось вирішити цю проблему дати відповідь на питання. Вдихніть якомога більше повітря та не дихайте. Простежте за секундною стрілкою скільки часу ви зможете не дихати (у середньому 40-60 с.)
ІІ. Актуалізація знань учнів про дихання
На уроках анатомії і фізіології людини ми вивчаємо свій організм з метою збереження найціннішого багатства, даного людині, це - здоров'я.
Які системи органів ми вже вивчили? А сьогодні розпочнемо вивчати
дихальну систему.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Який вміст кисню в атмосфері? – (21%)
Чи завжди таким був склад атмосферного повітря?
600 млн. років тому кисню в атмосфері майже не було, тому живі організми одержували енергію анаеробним шляхом: молекули органічної речовини розщеплювались і окислювались без участі кисню. Але за такого способу окислення 90% енергії втрачалось. Тому в процесі еволюції зі збільшенням в атмосфері кисню почав переважати кисневий тип дихання, який є основним для людини. Проте, на найперших стадіях розвитку зародок отримує енергію завдяки анаеробному диханню.
Пригадаємо з курсу 8 класу, як відбувалась еволюція дихальної системи у різних класів тварин:
найпростіші ( спеціальних органів немає, газообмін відбувається шляхом дифузії через оболонку клітини) комахи ( трахеї, що мають вигляд трубок із розгалуженнями, пристосовані для використання кисню з атмосфери) риби (зябра, які складаються із зябрових дуг, пелюсток, тичинок. Тичинки – цідильний апарат, пелюстки – газообмін у воді. У дводишних риб є дві легені) земноводні (легені, пов'язані з навколишнім середовищем носовими ходами і ніздрями. У воді дихання відбувається за допомогою шкіри) птахи (легеневе дихання, пов'язане із формуванням грудної клітки, яка піднімається і опускається за допомогою міжреберних м'язів. Під час польоту – повітряними мішками, при цьому об'єм грудної клітки не змінюється. Це – подвійне дихання) ссавці (легені утворені сукупністю повітряних пухирців-альвеол, у зміні об'єму грудної клітки беруть участь міжреберні м'язи і діафрагма).
Оскільки людина – представник класу ссавці, то, очевидно, будова її дихальної системи така ж.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Суть процесу дихання.
В організмі людини і тварин запасів кисню немає, тому безперервне його надходження є життєвою необхідністю (головний мозок через 15-30 с. після припинення подачі кисню паралізується, а через 3-5 хв. гине). Чому?
Діяльність будь-якої клітини, тканини пов'язана з витратами енергії. Джерелом її поповнення є розпад органічних сполук, який відбувається за участю кисню, тобто під час дихання.
Рольова гра: уявіть собі, що ви молекули кисню, який шлях ви проходите в організмі? (Складання схеми зовнішнього і внутрішнього дихання).
2. Будова органів дихання.
Дихання – це сукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню і виділення з нього вуглекислого
Прийом "Моя опора". Учні самостійно опрацьовують матеріал підручника і заповнюють таблицю.
Органи |
Будова |
Функції |
Носова порожнина |
Носові ходи, війки, слиз, капіляри, рецептори |
Провідна, захисна, нюхова, обігрів, охолодження повітря |
Носоглотка, глотка |
Слиз, капіляри |
Провідна, захисна |
Гортань |
Хрящі, м'язи, голосові зв'язки |
Провідна, голосовий апарат |
Трахея |
Миготливий епітелій, хрящові півкільця, капіляри |
Провідна, захисна |
Бронхи |
Хрящові кільця |
Провідна, захисна |
Легені |
Альвеоли, плевра, плевральна рідина, порожнина |
Газообмін |
V. Закріплення вивченого матеріалу
Гра Експрес – тести («вкажіть правильну відповідь «так» чи «ні»)
1.Плевральна рідина під час дихання збільшує тертя легень об стінки грудної порожнини.
2. В утворенні звуків бере участь гортань.
3. Під час внутрішнього дихання виділяється енергія.
4. Повітря з носової порожнини поступає у бронхи.
5. Бронхи мають будову, подібну до трахей.
6. У людини є 2 трахеї і 1 легеня.
V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника. Підготування повідомлення про газообмін у легенях і тканинах
Поміркуйте! В одного американського ковбоя при перестрілці з бандитами грудна клітка була пробита з обох боків. Легені при цьому залишалися не пошкодженими, проте ковбой загинув від задухи. Чому ковбой загинув?