Урок розвитку зв'язного мовлення "Твір на основі вражень від екскурсії "Краса осіннього парку"

Про матеріал

Урок розвитку зв'язного мовлення "Твір на основі вражень від екскурсії "Краса осіннього парку" має на меті ознайомити учнів із осінніми змінами в природі; вчити говорити гарно, точно підбирати слова, порівняння, ознаки до предметів; удосконалювати вміння зв'язно і послідовно викладати свої думки;

розвивати увагу, уяву, спостережливість, логічне мислення, мовні навички;

виховувати почуття любові до природи, естетичне сприйняття навколишнього світу, допомогти відчути яскравість осінніх барв, щедрість осені, бажання охороняти природу.

Перегляд файлу

Урок  7.

Тема.  Розвиток  зв’язного  мовлення. Твір на основі вражень від екскурсії  « Краса осіннього парку» (Слайд 1)

Мета:  ознайомити  учнів  із осінніми змінами  в природі;  вчити  говорити гарно,  точно  підбирати  слова,  порівняння,  ознаки  до  предметів; удосконалювати  вміння  зв’язно  і  послідовно  викладати  свої  думки;

розвивати  увагу,  уяву,  спостережливість,  логічне  мислення,  мовні  навички;

виховувати  почуття  любові  до  природи,  естетичне  сприйняття навколишнього  світу,  допомогти  відчути  яскравість  осінніх  барв,  щедрість осені, бажання  охороняти  природу.

Тип  уроку:  нестандартний  урок  словесного  малювання.

Комплексне  використання  методів  (за  класифікацією Бабанського):

  • словесні:  розповідь,  бесіда;
  • наочні: ілюстрації,  демонстрації;
  • практичні:  досліди,  вправи;
  • індуктивні,  дедуктивні,  аналітичні,  синтетичні;
  • пошукові,  частково – пошукові,  дослідницькі;
  • навчальна  робота  під  керівництвом  учителя:  самостійна  робота,  письмова  робота;
  • створення  ситуацій  емоційно – етичних  переживань,  створення  ситуацій  зацікавленості,  створення  ситуацій  апперцепції (опори  на  життєвий  досвід),  створення  ситуацій  пізнавальної  новизни;
  • переконання  в  значущості  навчання,  висунення  вимог,  заохочення  успіху  в  навчанні;
  • фронтальне  опитування.

Список  літературних  джерел

  1.               Навчальна програма (Оновлені навчальні програми для початкової школи (1-4 класи) затверджені Колегією Міністерства освіти і науки 4 серпня 2016 року). 

Наказ  МОН  України  від  05.08.2016 № 948  "Про  затвердження  змін       до  навчальних  програм  загальноосвітніх  навчальних  закладів"

  1.               Будна Н.О.,  Головко З.Л.    Уроки  позакласного  читання  та  розвитку  зв’язного  мовлення.  4 клас. – Тернопіль:  Навчальна  книга – Богдан,  2006. – 192 с.
  2.               Українська  мова. 4 клас. І семестр (за підручником М. С. Вашуленка, С. Г. Дубовик, О. І. Мельничайко). – Х. : Вид. група "Основа", 2015. – 158, (2) с. – (Серія "Початкова школа. Мій конспект")
  3.               Чекіна О.Ю.  Нестандартні  уроки  у  початковій  школі:  Методичний  посібник  для  вчителів. - Х.: «Скорпіон»,  2005. - 96с.

Обладнання:  запис  твору  П. Чайковського  «Пори року»,  малюнки  із зображенням  природи  осіннього  лісу  (парку, саду),  осінні  листочки,  DVD,  презентація  до  уроку,  картки  зі  словами  та  реченнями.

Структура уроку

І. Організаційний момент (1 хв).

ІІ. Актуалізація знань учнів (2 хв).

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку (2 хв).

ІV. Робота над складанням твору (10 хв).

V. Фізкультхвилинка (1 хв).

VІ. Самостійне написання тексту учнями (12 хв).

VІІ. Перевірка написаного, удосконалення тексту, виправлення недоліків, помилок (5 хв).

VІІІ. Слухання та рецензування окремих робіт (5 хв).

ІХ. Підсумок уроку (2 хв).

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент  (Слайд 2)

-              Доброго дня!

Говорите ви, і говорю вам я.

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну велику, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

Тож сядьте рівненько, будьте уважні,

Щоб працювати було нам неважко.

ІІ. Актуалізація знань учнів

1.     Загадка  (Слайд 3)

У садах, гаях блукає,

Жовті шати одягає,

Золотисту стелить постіль –

Жде сестрицю білу в гості.

                                        (Осінь)

2.     Слово вчителя

-          Так, це осінь. Осінь – красуня, наче талановита художниця, розмалювала все навкруги. Сьогодні ми вирушаємо в подорож у світ прекрасного, у світ природи.

Багато поетів, композиторів, художників майстерно описували словами, музикою чи мовою фарб красу осені. Жодна людина, що любить природу, не може не зачаруватись її барвами.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

-          Сьогодні і ми спробуємо створити картину осені, але не фарбами, а мовними засобами. Ми станемо художниками слова. Будемо вчитися писати твори  на основі власних спостережень, добирати потрібні слова для вираження думки, спочатку в усній, а потім у письмовій формі.

Наш урок – це урок творчості, натхнення, добра і радості.

Розкажіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Навчитися точно, правильно й красиво висловлювати свої думки, факти, збагатити своє мовлення образними словами і виразами…).

ІV. Робота над складанням твору

1.     Опрацювання  дібраних  ілюстрацій,  фотографій,  малюнків

-          Погляньте на ці осінні пейзажі і скажіть, яку осінь ви тут бачите? (Слайд 4) (Ранню, золоту, пізню). Демонстрація репродукцій картин художників. (Додаток 24, 25, 26 )

-          Чому осінь в народі називають золотою? (Осінь одягає в  золото сади, ліси, фарбує все у жовтий або багряний колір; сонячного дня дерева восени здаються позолоченими).

-  Що зачаровує  вас в осінньому  лісі?

- Які фарби найбільше використали художники, щоб намалювати осінні пейзажі? (Всі відтінки жовтого і червоного).

2.     Бесіда з метою упорядкування необхідного матеріалу

-          Чи  подобається  вам  осінь? Чим  саме  вона  вас приваблює?

-          Що змінилось у лісі з приходом осені? (Опадає жовте листячко, і вся земля встелена золотим килимом, плутаються в гіллі павутинки бабиного літа, туляться один до одного тонконогі опеньки, дерева вгрузають в червоне золото, промінчики сонця попадають на жовті листочки і підсвічують їх зсередини, наче світильники).

-          Чим пахне в лісі? (Повітря прохолодне, пахне грибами, падолистом, корою дерев, сухою травою…).

-          Як виглядає берізка на фоні небесної сині? (Слайд 5)  ( Вона завжди ніжна і красива. Осінь розфарбувала її листочки в жовтий колір, ніби вплела в її гілля золоті стрічки).

-          Якого кольору листки у клена? (Слайд 6) (У нього великі гарні листки, наче вирізьблені. Золотаво-червоні, багряно-вишневі, яскраво-жовті, багряні).

-          В який колір розфарбувала осінь листя осики? (Слайд 7)  (Бронзовий, коричневий, жовтий).

-          Чим відрізняються кольори стовбурів дерев? (Слайд 8)  (У дуба – потріскана кора темно сірого або червонувато-білого кольору, у берізки - стовбур білий з чорними цятками, гладенький).

-          Пригадайте свою останню екскурсію в природу. Ми мандрували з вами  осіннім  парком, милувалися золотими  шатами  дерев, блакитним  небом, не  дуже  щедрим, але  ще  яскравим  сонечком.

Частину цієї краси ми принесли в клас. Що це? (Букети осіннього листя).

-          Осіннє листя прикрасило наш клас. Я хочу, щоб на ці листочки полився «дощ компліментів», але так, щоб він був рясний і красивий. (Слайд 9)

-          Скажіть, які вони? На що схожі, коли летять? (Золотий листопад, ніби сльози, ніби парашути, золотисте, червонясте, схожі на яскравих метеликів, пурхають,  линуть,  миготять,  майорять, золоті метелики з дерева  летять,  наче полум’я горить, запроменіли, падають, як зорі, злітають,  кружляють).

-          Давайте побудуємо речення про осінній одяг дерев.

-          Яке небо восени? (Слайд 10) (Похмуре, сіре, затьмарене).

-          Яке сонечко? (Привітне, тепле, сумне).

-          Які птахи відлітають у теплі краї? (Слайд 11) (Лелеки, дикі гуси, журавлі, зозулі, ластівки, стрижі).

-          Яка причина їхнього відльоту? (Птахам важко знайти собі їжу).

3.     Складання плану

-          Пригадайте, з яких частин складається текст?  (Слайд 12)

-          Про що буде мова спочатку? (Спочатку буде мова про те, куди, коли та з ким ходили діти на екскурсію).

-          Що розкриємо в основній частині? (В основній частині буде розкрито, за чим вони спостерігали, що цікавого помітили для себе).

-          Яка  буде  кінцівка твору? (В кінцівці висловимо свої враження від побаченого).

-          Самостійно  складіть  і  запишіть  план  майбутньої  розповіді  в зошит.

Варіанти планів  (Слайд 13)

План

1. Прихід осені.

2. Свято осінніх кольорів.

3. Казкова красуня-чарівниця.

План

1. Осінь – золота пора року.

2. Зміни в природі.

3. Настрій від побаченого.

План

1. Яка пора року настала?

2. Які зміни відбулися в природі? (Які стали дні? Як світить сонце? Як змінилися дерева, кущі? Як поводяться птахи, звірі, комахи? Що роблять люди?).

3. Чи подобається тобі ця пора року?

План

1. Настала золота осінь.

2. Зміни в природі восени.

3. Моє враження від осінньої природи.

4. Словникова робота

-          Доберіть антоніми до прикметників, які характеризують осінь. (Слайд 14)

Сумна – весела,

Тривожна – спокійна

Буденна – святкова (урочиста)

Холодна – тепла

-          Доберіть до поданих слів близькі за значенням:

Осінь - чарівниця, щедра тітонька, художниця, господиня,   красуня;

прийшла – прилинула, завітала, настала, наступила;

одягла – вбрала, причепурила;

красивий – гарний, чарівний, чудовий;

шелестіла – шурхотіла.  (Слайди  15, 16, 17, 18)

-          Доберіть до поданих слів епітети:

осінь – золота, щедра, красуня, чарівниця, художниця, чаклунка, різнобарвна, барвиста;

дерева – різнокольорові, барвисті, святково вбрані;

земля – барвистий килим, розкішна ковдра.

-          Доберіть порівняння:

Осінь, як … (золотокоса дівчинка);

листочки клена, як … (зірочки, метелики);

листочки верби, як … (рибки, човники);

туман, неначе … (молоко, серпанок);

хмарки, ніби … (пух, кучугури снігу, вовна).

-          А тепер створимо словникову скарбничку. (Додаток 27 )

Пожовкле  шелестить  тривожно

червоне  тремтить  урочисто

зелене  стоять  непокірно

кремезні  танцюють  весело

жовте  опадають  замріяно

золоті  торкнулася  непомітно

багряні  красуються  по-особливому

металевий           дзвенить  безшумно

пишні  пливуть  казково

суха           шумить  хороше

-          Давайте заглянемо в чарівну скриньку Знайка і прочитаємо вислови, які він нам запропонував. Олівцем підкресліть ті, які використаєте при написанні свого твору.  (Додаток 28 )

-          Якими словами можемо описати ранок?

-          Ранок похмурий, туманний, прохолодний, сонячний.

-          Як ще можна назвати осінь, щоб передати її ознаки?

-          Осінь щедра, золота, багата, барвиста, багряна, тепла.

-          Які вислови можна використати, описуючи дерева?

-          Дерева пожовтіли, позолотилися, одягли жовте вбрання, вбралися у золоті шати. Дерева стояли задумані, замріяні, сумні.

-          Що зробила осінь із землею?

-          Накрила барвистою скатертиною, жовтим килимом.

-          Що скажемо про птахів?

-          Не чутно співу пташок. Скрекотала сорока, стукав дятел, пищали синиці.

-          Чим пахло в лісі?

-          Пахло сирим листям, мохом, грибами.

-          Що сказано про сонечко?

-          Сонячні промені пробивалися крізь крону дерев. На жовтому листі вигравали сонячні зайчики. Сонечко усміхалося із-за хмар.

-          В якій частині тексту можна використати наступні вислови?

-          Хотілося милуватися, затамувати подих. Найбільше. Приваблювало око, зачаровувало. Гріло, тішило душу. вразило, здивувало. 

5.Складання усної зв’язної розповіді

-          А зараз на мить закриємо очі і уявимо парк, котрий нас так радісно зустрів нещодавно. Пригадаємо ту красу, яка вразила нас, запала нам у душу.

6.     Робота над заголовком

-          Як можна назвати твір? (Свято осені. Осінь. Чарівна осінь. Зачарований ліс. Золота осінь. Осінь в лісі. Осінній ліс).

-          Запишіть назву, яка найбільше вам сподобалася.

V. Фізкультхвилинка  (Слайд  19)

Злітає листя зливою

І падає німе.

Вітрець пісні наспівує,

А сам все дужче дме.

Хмарки в небі розігнав,

І листочки позбирав.

Їх підкинув в вишину

Й полетів у далину.

Із неба ллються крапельки

Холодної води.

Хмарки закрили сонечко

Нема його ніде.

 

VІ. Самостійне написання тексту учнями  (Слайд  20)

-          З яких частин складається кожен текст?

-          Пригадайте, як треба записувати кожну частину тексту.

-          Про що ще ми повинні пам’ятати?

(Старатись уникати повторів, ставити розділові знаки при однорідних членах речення, пам’ятати про види речень за метою висловлювання та інтонацією).

-           Зверніть увагу на написання деяких слів і словосполучень:

різнобарвні, непомітно, доторкнулась, прикрасила, багряний, вбрання.

-          Запишіть твір самостійно, дотримуючись складеного плану.

Сподіваюсь,  що  музичний  твір  П.І.Чайковського  «Пори  року.  Осінь»  налаштує  вас  на  потрібний  настрій  і  допоможе  створити  вам  прекрасні  твори. (Аудіозапис)

VІІ. Перевірка написаного, удосконалення тексту, виправлення недоліків, помилок

VІІІ. Слухання та рецензування окремих робіт

ІХ. Підсумок уроку   (Слайд  21)

-          Про яку пору року ми говорили на уроці?

-          Чим приваблює нас осінь?

-          Сьогодні ми говорили про осінь, слухали музику, милувалися чарівними пейзажами. Мені дуже сподобалось, як ви працювали. Молодці! Чи справдилися ваші очікування?

-          Мої очікування справдилися, адже ви передавали свої враження, захоплення від побаченого, почутого, вчилися правильно висловлювати свою думку, ваше мовлення збагатилося образними словами, словосполученнями. Я дякую вам за роботу! Хотілося б, щоб ви завжди були уважні до природи, розповідали про спостереження, намагалися передати у словах власні почуття. Урок творчості завершується. Але бажання творити нехай ніколи не покидає ваші маленькі душі.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кулак Ірина Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Танська Любов Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
15654
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку