Урок розвитку зв'язного мовлення "Деформований текст"

Про матеріал
Мета уроку: навчати упорядковувати деформований текст, змінюючи порядок речень відповідно до змісту тексту, записувати вдосконалені тексти; розвивати навички грамотного і послідовного формулювання думок; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до історії, людей рідного краю.
Перегляд файлу

Урок розвитку звязного мовлення  «Місто легенд». 3 клас

Олійник О. Ф.

Тема уроку: Робота з деформованим текстом

Мета уроку: навчати упорядковувати деформований текст, змінюючи порядок речень відповідно до змісту тексту, записувати вдосконалені тексти; розвивати навички грамотного і послідовного формулювання думок; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до історії,  людей рідного краю.

Обладнання: картки з текстами для роботи у групах, інформаційний сайт без доступу до Інтернету, відеозапис для фізкультхвилинки

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Сідайте, діти, всі рівненько,

Усміхніться всі гарненько.

– Пропоную відповісти на моє привітання побажаннями. Побажайте один одному щось хороше на кожну букву мого слова: «УРОК».

ІІ. Повідомлення теми уроку.

– Нагадую, зараз урок української мови. А саме: урок розвитку звяного мовлення. Урок, коли ми складаємо, переказуємо,  змінюємо, відновлюємо текти. А тексти, у свою чергу, завжди відповідають якійсь окремій темі.

– Подивіться, будь ласка, на назву сьогоднішнього уроку(МІСТО ЛЕГЕНД). Як ви вважаєте, якою буде тематика тексту сьогодні? (Чернігів)

– Чому Чернігів називають містом легенд? Що таке легенда?

ІІІ. Актуалізація знань.

– Про рідне місто ви, звичайно, чимало знаєте. Почитаємо ще. Маю надію, що інформація сьогоднішнього уроку буде цікава всім. Тому хто знає – згадає, хто не знав – дізнається.

– А от яким чином ми працюватимемо з текстом? Прочитайте кроссенс – і дізнаєтесь завдання нашого уроку (деформований текст).

 

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1). Особливості роботи з деформаваним текстом.

– А який же текст ми називаємо деформованим?

– Згадайте, як правильно упорядковувати деформований текст.

  • Що потрібно зробити?

• Уважно прочитати речення.

• Визначити тему тексту.

• Знайти слова, які повязують речення одне з одним.

• Розташувати речення в потрібній послідовності.

• Перечитати текст.

• Переконатися, що роботу виконано правильно.

• Записати текст.

2).  Словникова робота.

– Щоб правильно зрозуміти текст, ми повинні правильно розуміти й окремі слова. Пропоную звернути увагу на деякі слова, що зустрічаються в легендах і при згадуванні часів, коли легенди зявлялись.

 

ДРУЖИНА.

1. Жінка щодо чоловіка, з яким вона перебуває у шлюбі.

2. У стародавній Русі — збройний загін, що становив постійну військову силу князя і брав участь в управлінні князівством.

ОБЛАДУ́НОК. Бойове спорядження воїна в давнину.

БОГАТИ́Р. Воїн-велетень з надзвичайною силою і відвагою. 

БАГА́ТИР. Той, хто має багатство; багата людина, багатій.

МІСТО. Великий населений пункт.

МІСЦЕ. Простір земної поверхні, зайнятий чим-небудь.

 

3). Робота в групах.

Кожна група отримає конверт з частинками тексту. Завдання: продумати послідовність цих речень – відновити текст. Визначити його тип.

 

ТЕКСТ 1.

Ось чому! В одній із колон Спасо-Преображенського собору є відкрита частина (схожа на віконце), де в сучасному облицюванні є отвір, який показує найстарішу частину храму.

Чи вірите ви, що в наш час можна доторкнутися до предмету, якому більше тисячі років?

Так дозволяє місто легенд доторкнутись до своєї історії.

Маєте сумніви?

Вони зникнуть у місті легенд.

 

Текст після упорядкування:

Чи вірите ви, що в наш час можна доторкнутися до предмету, якому більше тисячі років?

Маєте сумніви? Вони зникнуть у місті легенд.

Ось чому! В одній із колон Спасо-Преображенського собору є відкрита частина (схожа на віконце), де в сучасному облицюванні є отвір, який показує найстарішу частину храму.

Так дозволяє місто легенд доторкнутись до своєї історії.

 

ТЕКСТ 2.

У сучасному музеї є багата колекція археологічних знахідок, старопечатні книжки, рідкісні документи та предмети козаччини.

У місті легенд один з найстаріших музеїв в Україні.

Предмети колекції стародавностей В.В.Тарновського стали першими експонатами.

Завітайте до історичного музею у місті легенд!

Одна з головних родзинок музею – “Мезенська стоянка”, яка дозволяє уявити, як саме жили первісні люди.

 

Текст після упорядкування:

У місті легенд один з найстаріших музеїв в Україні.

Предмети колекції стародавностей В.В.Тарновського стали першими.

У сучасному музеї є багата колекція археологічних знахідок, старопечатні книжки, рідкісні документи та предмети козаччини.

Одна з головних родзинок музею – “Мезенська стоянка”, яка дозволяє уявити, як саме жили первісні люди.

Завітайте до історичного музею у місті легенд!

 

ТЕКСТ 3.

На зріст високий, у плечах широкий.

Археологи розповіли, який богатир жив у місті легенд.

Кольчугу й шолом чималі носив. Не кожен зміг би ходити в таких обладунках.

А богатир завдяки своїй силі ваги захисного одягу й не помічав.

Отакі люди жили тут.

На захист міста ставав з мечем найбільшим, аж 126 сантиметрів.

І друг вірний у нього був – найсміливіший і найміцніший кінь з тих, що дружина мала.

 

Текст після упорядкування:

Археологи розповіли, який богатир жив у місті легенд.

На зріст високий, у плечах широкий. Кольчугу й шолом чималі носив. Не кожен зміг би ходити в таких обладунках. А богатир завдяки своїй силі ваги захисного одягу й не помічав.

На захист міста ставав з мечем найбільшим, аж 126 сантиметрів.

І друг вірний у нього був – найсміливіший і найміцніший кінь з тих, що дружина мала.

Отакі люди жили тут.

 

2).  Прослуховування складених текстів.

а). Діти читають текст своєї групи. Невелика бесіда за кожним.

– Назвіть тип тексту.

– Свою думку обґрунтуйте.

– Яка тема тексту?

– Що ви знали про це раніше?

ТЕКСТ 1: текст–міркування, одна з найстаріших архітектурних памяток України.

ТЕКСТ 2: текст–розповідь, історичний музей Чернігова.

ТЕКСТ 3: текст–опис. Курган Гульбище.

– Що спільного в текстах, які ми зараз почули? (всі тексти про місто легенд)

– Чи існує таке місто, місто легенд, насправді? (Чернігів) Чому його називають містом легенд?

– Про що ще ви знаєте з легенд? (зміст легенд не обговорюється )

 

V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

VІ. Самостійна робота. Упорядкування деформованого тексту.

1). Ознайомлення з деформованим текстом.

  Упорядкуйте текст за послідовністю частин і запишіть удосконалений текст. Додайте частину речення, якої не вистачає.

Колись тут був княжий двір та мешкали дружинники.

Ця частина міста легенд розташована на пагорбі, у місці злиття річок Десни і Стрижня.

І називають це місце _____________________________________________

Зараз тут безліч історичних памяток.  Звідси бере початок кожна Чернігівська легенда.

Текст після упорядкування:

Ця частина міста легенд розташована на пагорбі, у місці злиття річок Десни і Стрижня.

Колись тут був княжий двір та мешкали дружинники.

Зараз тут безліч історичних памяток.  Звідси бере початок кожна Чернігівська легенда.

І називають це місце _____________________________________________

 

2. Організований збір робіт.

 

VІ. Підведення підсумків. Рефлексія

Гра «Вихваляночка»

Я молодець, тому що …

 

VІІ.  Домашнє завдання:

Написати,  яке місце у нашому місті подобається найбільше. Чому?

VІІІ. «Цікавинка для перерви»

 – Пропоную взяти стрічку і подумати, як ії використовували мешканці міста легенд тисячу років тому. Підказка – це прикраса.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Карєва Маргарита Вадимівна
    СПАСИБІ за чудову структуровану розробку, змістовну і професійну роботу. Успіхів ВАМ!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
16 червня 2019
Переглядів
7567
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку