Урок розвитку зв’язного мовлення «Місто легенд». 3 клас
Олійник О. Ф.
Тема уроку: Робота з деформованим текстом
Мета уроку: навчати упорядковувати деформований текст, змінюючи порядок речень відповідно до змісту тексту, записувати вдосконалені тексти; розвивати навички грамотного і послідовного формулювання думок; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до історії, людей рідного краю.
Обладнання: картки з текстами для роботи у групах, інформаційний сайт без доступу до Інтернету, відеозапис для фізкультхвилинки
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Сідайте, діти, всі рівненько,
Усміхніться всі гарненько.
– Пропоную відповісти на моє привітання побажаннями. Побажайте один одному щось хороше на кожну букву мого слова: «УРОК».
ІІ. Повідомлення теми уроку.
– Нагадую, зараз урок української мови. А саме: урок розвитку зв’яного мовлення. Урок, коли ми складаємо, переказуємо, змінюємо, відновлюємо текти. А тексти, у свою чергу, завжди відповідають якійсь окремій темі.
– Подивіться, будь ласка, на назву сьогоднішнього уроку(МІСТО ЛЕГЕНД). Як ви вважаєте, якою буде тематика тексту сьогодні? (Чернігів)
– Чому Чернігів називають містом легенд? Що таке легенда?
ІІІ. Актуалізація знань.
– Про рідне місто ви, звичайно, чимало знаєте. Почитаємо ще. Маю надію, що інформація сьогоднішнього уроку буде цікава всім. Тому хто знає – згадає, хто не знав – дізнається.
– А от яким чином ми працюватимемо з текстом? Прочитайте кроссенс – і дізнаєтесь завдання нашого уроку (деформований текст).
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1). Особливості роботи з деформаваним текстом.
– А який же текст ми називаємо деформованим?
– Згадайте, як правильно упорядковувати деформований текст.
• Уважно прочитати речення.
• Визначити тему тексту.
• Знайти слова, які пов’язують речення одне з одним.
• Розташувати речення в потрібній послідовності.
• Перечитати текст.
• Переконатися, що роботу виконано правильно.
• Записати текст.
2). Словникова робота.
– Щоб правильно зрозуміти текст, ми повинні правильно розуміти й окремі слова. Пропоную звернути увагу на деякі слова, що зустрічаються в легендах і при згадуванні часів, коли легенди з’являлись.
ДРУЖИНА.
1. Жінка щодо чоловіка, з яким вона перебуває у шлюбі.
2. У стародавній Русі — збройний загін, що становив постійну військову силу князя і брав участь в управлінні князівством.
ОБЛАДУ́НОК. Бойове спорядження воїна в давнину.
БОГАТИ́Р. Воїн-велетень з надзвичайною силою і відвагою.
БАГА́ТИР. Той, хто має багатство; багата людина, багатій.
МІСТО. Великий населений пункт.
МІСЦЕ. Простір земної поверхні, зайнятий чим-небудь.
3). Робота в групах.
Кожна група отримає конверт з частинками тексту. Завдання: продумати послідовність цих речень – відновити текст. Визначити його тип.
ТЕКСТ 1.
Ось чому! В одній із колон Спасо-Преображенського собору є відкрита частина (схожа на віконце), де в сучасному облицюванні є отвір, який показує найстарішу частину храму.
Чи вірите ви, що в наш час можна доторкнутися до предмету, якому більше тисячі років?
Так дозволяє місто легенд доторкнутись до своєї історії.
Маєте сумніви?
Вони зникнуть у місті легенд.
Текст після упорядкування:
Чи вірите ви, що в наш час можна доторкнутися до предмету, якому більше тисячі років?
Маєте сумніви? Вони зникнуть у місті легенд.
Ось чому! В одній із колон Спасо-Преображенського собору є відкрита частина (схожа на віконце), де в сучасному облицюванні є отвір, який показує найстарішу частину храму.
Так дозволяє місто легенд доторкнутись до своєї історії.
ТЕКСТ 2.
У сучасному музеї є багата колекція археологічних знахідок, старопечатні книжки, рідкісні документи та предмети козаччини.
У місті легенд один з найстаріших музеїв в Україні.
Предмети колекції стародавностей В.В.Тарновського стали першими експонатами.
Завітайте до історичного музею у місті легенд!
Одна з головних родзинок музею – “Мезенська стоянка”, яка дозволяє уявити, як саме жили первісні люди.
Текст після упорядкування:
У місті легенд один з найстаріших музеїв в Україні.
Предмети колекції стародавностей В.В.Тарновського стали першими.
У сучасному музеї є багата колекція археологічних знахідок, старопечатні книжки, рідкісні документи та предмети козаччини.
Одна з головних родзинок музею – “Мезенська стоянка”, яка дозволяє уявити, як саме жили первісні люди.
Завітайте до історичного музею у місті легенд!
ТЕКСТ 3.
На зріст високий, у плечах широкий.
Археологи розповіли, який богатир жив у місті легенд.
Кольчугу й шолом чималі носив. Не кожен зміг би ходити в таких обладунках.
А богатир завдяки своїй силі ваги захисного одягу й не помічав.
Отакі люди жили тут.
На захист міста ставав з мечем найбільшим, аж 126 сантиметрів.
І друг вірний у нього був – найсміливіший і найміцніший кінь з тих, що дружина мала.
Текст після упорядкування:
Археологи розповіли, який богатир жив у місті легенд.
На зріст високий, у плечах широкий. Кольчугу й шолом чималі носив. Не кожен зміг би ходити в таких обладунках. А богатир завдяки своїй силі ваги захисного одягу й не помічав.
На захист міста ставав з мечем найбільшим, аж 126 сантиметрів.
І друг вірний у нього був – найсміливіший і найміцніший кінь з тих, що дружина мала.
Отакі люди жили тут.
2). Прослуховування складених текстів.
а). Діти читають текст своєї групи. Невелика бесіда за кожним.
– Назвіть тип тексту.
– Свою думку обґрунтуйте.
– Яка тема тексту?
– Що ви знали про це раніше?
ТЕКСТ 1: текст–міркування, одна з найстаріших архітектурних пам’яток України.
ТЕКСТ 2: текст–розповідь, історичний музей Чернігова.
ТЕКСТ 3: текст–опис. Курган Гульбище.
– Що спільного в текстах, які ми зараз почули? (всі тексти про місто легенд)
– Чи існує таке місто, місто легенд, насправді? (Чернігів) Чому його називають містом легенд?
– Про що ще ви знаєте з легенд? (зміст легенд не обговорюється )
V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
VІ. Самостійна робота. Упорядкування деформованого тексту.
1). Ознайомлення з деформованим текстом.
– Упорядкуйте текст за послідовністю частин і запишіть удосконалений текст. Додайте частину речення, якої не вистачає.
Колись тут був княжий двір та мешкали дружинники.
Ця частина міста легенд розташована на пагорбі, у місці злиття річок Десни і Стрижня.
І називають це місце _____________________________________________
Зараз тут безліч історичних пам’яток. Звідси бере початок кожна Чернігівська легенда.
Текст після упорядкування:
Ця частина міста легенд розташована на пагорбі, у місці злиття річок Десни і Стрижня.
Колись тут був княжий двір та мешкали дружинники.
Зараз тут безліч історичних пам’яток. Звідси бере початок кожна Чернігівська легенда.
І називають це місце _____________________________________________
VІ. Підведення підсумків. Рефлексія
Гра «Вихваляночка»
– Я молодець, тому що …
VІІ. Домашнє завдання:
Написати, яке місце у нашому місті подобається найбільше. Чому?
VІІІ. «Цікавинка для перерви»
– Пропоную взяти стрічку і подумати, як ії використовували мешканці міста легенд тисячу років тому. Підказка – це прикраса.