Урок " Поетичне бачення світу. Мацуо Басьо . Хайку

Про матеріал
Особливості світосприйняття жителів Японії через вивчення творчості Мацуо Басьо, характерні ознаки хайку та відображення уявлень про красу у японській поезії.
Перегляд файлу

     ТЕМА:     ПОЕТИЧНЕ БАЧЕННЯ СВІТУ МАЦУО БАСЬО . ХАЙКУ. ВІДОБРАЖЕННЯ  ЯПОНСЬКИХ УЯВЛЕНЬ ПРО КРАСУ В ПОЕЗІЇМИТЦЯ.   ЗОБРАЖЕННЯ  СТАНІВ  ПРИРОДИ  У ЛІРИЦІ.

МЕТА:  пояснити учням особливості світосприйняття жителів Японії, характерні ознаки хайку та

відображення уявлень про красу у японській поезії. Розповісти про майстра поетичного слова-МацуоБасьо.

Розвиваюча: розвивати асоціативне мислення, вміння уважного, вдумливого, усвідомленого читання, проникненя в глибинний зміст поетичного тексту;

Виховна: формувати духовно-моральний світогляд учнів на основі роздумів над поняттями «гармонія», «світ природи», «світ людини», «істина», «сокровенний смисл» тощо; за допомогою особистісних асоціацій сприяти створенню цілісної концепції світу та людини у свідомості учнів.

ТИП  УРОКУ:  урок  засвоєння нових знань

ФОРМА  УРОКУ:  урок-подорож

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ*ЯЗКИ:  музика, географія,народознавство

НАОЧНІСТЬ  І ТЗН:  фото  найвизначніших місць Японії, гілка сакури, фото ,  карта,орігамі

ЗДОРОВ*ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНІ  АСПЕКТИ  УРОКУ:   японська традиційна музика

Якщо мене хто запита:

 « Яка вона,її  Японії душа?»

                                                                                              Скажу,що схожа на квітучих вишень

в ранкових

 Горах ніжний аромат!»

МатооріНорінага

                                                                      ХІД  УРОКУ

Охайо- Привіт

Йорошіки-  Рада зустрічі

 

1 слайд

Сьогодні ми вирушаємо до загадкової країни Ніхон,що в перекладі означає « Країна Вранішнього Сонця». А називають її так тому, що жителі цієї країни першими вітають світло  сонця, враження від цього вони майстерно передають  у  поезії.

 ПРОЧИТАТИ ЕПІГРАФ  Тож прошу записати тему нашого уроку

Це країна загадкова і чарівна, різнобарвна і довершена. Отже ми з вами спробуємо відтворити часточку Японії у цьому класіНа уроці мені допомагатимуть учні-екскурсоводи, які отрималиіндивідуальне завдання. Тожвирушаймо!

 

Де ж розташована Японія? Що це за країна із географічної точки зору?

Запрошуємо 1 екскурсовода

2 слайд ( розповідь учня)

3 слайд, 4 слайд

Японія – унікальна, неповторна країна. Тут живуть люди, котрі вклоняються красі та вміють її створювати.

Японіярозташована на гористих островах, які на чвертьпридатнідляпроживання. Довкола–бурхливастихія, тому дім – це головне. Будинок і все, що в ньому, –

священне для японців. Посуд, з якогоп’єш, і взуття, одяг, наповнення хатини –продовження людини і його суті.

Кожнадрібницяпобутунабуваєцінності й ваги.Тому, можливо, в японців так багатосімейнихсвят: «милування осіннім листям» (момідзігарі); «споглядання на  місяць» (цукімі); «милування тихими снігами» (юкімі); «милування квітами»(ханамі). 

Японці прикрашають свій дім, тому звичайні побутові речі, навіть килимок на порозі чи   рослини в домі, сприймаються як твори мистецтва.

 

Тому нашанаступназупинка № 2 “Японське мистецтво”.

Учень 2

Витокияпонської культури сягаютьсвоїмкорінням у сивудавнину. Однією зі складових світогляду японців є прагнення йти шляхом краси. Японцікажуть, щотількиузвичайномуможнапобачитинезвичайне; у простому – зрозумітискладне; у деталі – побачитиціле.

Слайд 5

Підтвердженням цього є наприклад Ікебана – особливемистецтвоаранжуванняквітів. Суть ікебанивираженасловами: “Квітизрізані, але не вбиті!”.Складаючикомпозицію, ми рятуємодушу квітки, вона продовжуєжити в досконалійгармонії з довкіллям.

 

Слайд 6

У Японії є традиціямилуватисяквітами, аджемаленькаквіткаєчастиноюприроди, всесвіту. Японськамудрістьговорить: “Якщолюдилюблятьквіти, то кожналюдина – квітка”.

Учень 3

Аось японському імператорові настільки подобалася хризантема, що вона стала національним символом країни. І ще й досі Орден Хризантеми – один з найвищих нагород Японії.

 

Слайд 7

 

  На білій хризантемі

  Хоч як придивлятися

Жодної пилинки нема

Слайд 8 ( чайна церемонія)

Як відомо, у японців своя філософія спілкування з людьми- зрозуміти один одного можна і без слів. Подивитися на людину і побачити  її турботи ,  настрій. Наповнитись мовчання  – у цьому особливість практики спілкування. І саме чайна церемонія яскравий зразок мистецтва  - розуміння без слів.

Учень

А ще традиційно до чаю подавали печево  із передбаченнями

Слайд 9, слайд 10

Ще Японія славилася самураями. Це воїни, які влаштовувала поєдинки, де другого місця не дано. А між боями та турнірами  вони відпочивали , складаючи дивовижні предмети з паперу.

Учень Худа

Василинка також підготувала паперових журавликів для вас, на крилечках якого ви напишете ті слова що запам’яталися вам під час нашої коротенької екскурсії,  дякуємо екскурсоводам ( роздає журавлики)

Слайд 11

Власне Японія – це єдина країна у світі, в історії якої існувало міністерство поезії, створене в 951 р.

При імператорському дворі чиновники  « Пісенної палати» збирали і переписували найкращі вірші, організовували поетичні турніри. Японія – це країна , де в 8- 12 ст. претендент на державну посаду складав іспит зі знання поезії та сам складав вірші.

Навіть лицар-герой

Біля розквітлої сакури

Стає звичайнісіньким воїном.

 

Найкращою порою для жителів країни Сонця, що Сходить , є весна – час милування природою, час радості і натхнення.

А що ж для вас означає весна

Лексичне значення:

Асоціації:

Ключові слова:

Слайд 12

Кожен учень складає рецепт весни.

Смак \  Запах \  Колір \  Звук

Слайд 13

Це так ми з Вами уявляємо собі весну.  А ось як описують весну японці.

Оскільки саме з небес

Узимку падають до нас

Дивовижні квіти,

Це значить,що за хмарами

Мешкає вічна весна.

 

А ось рожевий колір і сакурав Японії – це символи  весни , пробудження природи, початку життя .Квітка символізує 5 головних побажань – успіх, щастя, довголіття, радість і світло.

Під час цвітіння сакури в Японії всі прагнуть побачити і насолодитися скороминучою весняною красою.

Із далеких літ

Скільки всього нагадав

Цей вишневий цвіт.

 

Як заздрю я їй!-

На північ від марного світу

Сакура в горах цвіте.

 

 

СЛАЙД 14

А ось щоб описати природні зміни, в японській літературі використовували - сезонні слова –Кіго

Любов до всього живого , глибока печаль, весь земний світ і досі стають матеріалом для поезії хайку , яка спочатку вважалося низьким жанром поезії, а самі японці назвали їх гномічними віршами.

А заразмої любі  розгорнемо підручники на сторінці 172-173 перед вами  зразки японської поезії , спробуємо зачитати її

Учні читають хайку

-         Що особливого у цих віршах?

Слайд 15

Так цевірш, в якомудекількомавиразними штрихами створюєтьсязамальовкажиття. Хайкумаєсталу форму. Вонозавждискладається з трьохрядків. Перший рядок містить тему, другий – розвитокцієї теми, атретій рядок – несподіванийвисновокУ ньомунемаєрими, але є ритм. Кожний рядок в оригіналімаєпостійнукількістьскладів: у першому рядку їх пять, у другому – сім, утретьому – зновуп’ять.

Хайку відзначаютьсяфілософськимзмістом, однак вони не містятьповчання . Їхнє призначення створитипоетичну картину, яка викличепевнийнастрій,розбудитьуяву, збентежить душу, а все іншедомалює і домислить сам читач.

Слайд 16

Запишіть будь ласка, визначення з підручника ст.. 172

А ось на слайді ми бачимо особливості хайку, завдяки чому ця поезіє вирізняється з поміж інших видів віршованих творів

Слайд 17

А зараз виконаємо творче завдання :

Знаючи про особливості створення хайку, спробуйте створити власне, за поданим початком

Дух, Природа,

Аромат Японії, Аромат пори року, Аромат Часу,

Істинність, Чистота, Самотність, Могутність

У кожному вірші завершеність,

У письменнику – незавершеність.

ТанедаСантоке

 

Яскравим представником японської поезії є МацуоБасьо,  і хоча хайку існувало задовго до народження поета, саме Басьо зробив його  довершеним.

Слайд 18, 19

Учень про Басьо

Слайд 20

На всохлу гілку

Сів ночувати крук

Глибока осінь

-         Про що розповідає  цей хайку?

-         Який настрій навіює поезія?

- А які сезонні слова (КІГО) ви б назвали

 - Чи не виникає у вас подив: як японці можуть захоплюватися подібними речами?

 

Фуку іке я

Кавадзутобікому

Мідзу-но ото.

 

Я зачитала вам хайку мовою оригіналу, а зараз ми стробуємо  уявити картину яку словами передав МацуоБасьо

( музика)Заплющіть  очі, і спокійно дихаючи, перенесіться уявою до давнього буддійського храму, оточеного віковими деревами, що знаходиться далеко від міста, від людського шуму... Чи затишно вам тут? Прислухайтесь до себе… Уявіть невеликий ставок при цьому храмі: від нього випромінюється свіжість, чистота, спокій…

І от заходить сонце із храму виходить буддійський монах, який тільки що відірвався від  священних книжок, і підходить задумливими кроками до цього ставка. Навколо тиша… Така тиша, що чутно навіть, як стрибнула у воду жабка...

Відчуйте, як у цьому сплеску води поєднуються елементи вічного і миттєвого. Вічний старий ставок, який бачив багато на своєму віку… Безліч разів віддзеркалював небо!.. Усвідомити вічність ставка допомагає одна мить – стрибок жабки. Ви  почули легкий сплеск води... Цей звук відкликається у вас,весь сенс існування зосереджений тут. Мить цього сплеску підкреслює вічну тишу…

Розплющте очі

-         Чи  чули звук сплеску води?

 

Український переклад  ГенадіяТуркова

Слайд 21

Якийнастрійстворюєхоку? (Одночасно веселий і сумний). 
- Який образ навіюєсум? (Образ Ставка). 
- А яким ви уявили собі ставок? 
- Які звуки чуютьсябіля ставка на початку хоку? (Їхнемає). 
- А хто викликаєпосмішку? (Веселить жабка).  
- Щозмінилося у світі з їїпоявою? (Сплеск - звук.Пішли кола по воді - рух). 
- Яким став світ? (Рухливішим, жвавішим, веселішим). 
- Як довго ми бачимо ставок і жабку ?(Ставок був, є і буде.А жабка є і буде щедеякий час). 
- Як називається час, який не закінчується? (Вічність). 
- Ставок чи жабка є  важливішим у хайку?

- А ось  з точки зоруМацуоБасьо, ставок і жабка рівноцінні? (Світ 
гармонійний. У ньомуоднакововажливімить і вічність,велике і мале. І навіть невелика жабка можезмінити великий світхоча б на мить). 

 

Вся поезія МацуоБасьо пов’язана зі світом природи . Як у житті , так і в поезії він вірить в одне,все,що в цьому світі,навіть, найменша комашка і рослина, так само безцінні і важливі , як сама людина. Своїми хайку автор закликає до чуйності в світі природи ,звертаєтеться до людини, її серця і душі.

Мандрівка  поета світом закінчилася у 1694 р., та залишились його хайку

 

Поночуйте просто неба,

Тоді і збагнетевіршімої!

Осіннійвітер.

 

Тепер спробуємо із вами продовжити справу МацуоБасьо – дивувати неповторністю хайку,  та  створимо з вамиспільний проектзбірку хайкунашого класу.

 – створіть хайку за малюнком.

Музика із цвітом сакури

 

- Чи сподобалося вам творити хайку?

- Поділіться своїми враженнями, почуттями від майстерні. Як змінювався ваш внутрішній стан у ході заняття?

- У чому ж, на вашу думку, привабливість японських тривіршів?

 

VІ. Підсумок уроку.

Хайку, на думку японців, не вірші у буквальному сенсі, а втілення життя, його суті в трьох рядках. І вони містять в собі нескінченний діалог душі та природи.

 

- Поезія МацуоБасьо закликає: «Вдивляйтесь у звичне – і побачите несподіване. Вдивляйтесь у непривабливе – і побачите гарне. Вдивляйтесь у просте – і побачите складне. Вдивляйтесь в мале – і побачите велике…

Слайд 22

Рефлексія

Інтерактивна вправа  «Продовжте речення»

Сьогодні на уроці:

    -  я відчув…

    -  я уявив…

    -  я здивувався…

Слайд 23

Любіть природу, любітьквіти, любіть  дерева, небо, красу у великому й малому і винавчитесялюбитижиття, берегтилюдину!

оцінювання, д/з

docx
Додано
17 жовтня 2023
Переглядів
358
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку