Урок "Походження назв народів і географічних об’єктів. Історико-етнографічні регіони України"

Про матеріал
Тема. Походження назв народів і географічних об’єктів. Історико-етнографічні регіони України Мета: з’ясувати як історики визначають територіальні межі історико-географічних регіонів; охарактеризувати походження назв історико-географічних регіонів України; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, удосконалювати навички роботи з історичними картами та текстом підручника; формувати інтерес до вивчення минулого Батьківщини. Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:  називати дати, пов’язані з темою уроку;  застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;  називати історико-географічні регіони України;  пояснювати як історики визначають територіальні межі історико-географічних регіонів;  характеризувати походження назв історико-географічних регіонів;  показувати на карті територіальні межі окремих історико-географічних регіонів України.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії

для 5-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

 Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Походження назв народів і географічних об’єктів. Історико-етнографічні регіони України

Мета: з’ясувати як історики визначають територіальні межі історико-географічних регіонів; охарактеризувати походження назв історико-географічних регіонів України; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, удосконалювати навички роботи з історичними картами та текстом підручника; формувати інтерес до вивчення минулого Батьківщини.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • називати дати, пов’язані з темою уроку;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;
  • називати історико-географічні регіони України;
  • пояснювати як історики визначають територіальні межі історико-географічних регіонів;
  • характеризувати походження назв історико-географічних регіонів;
  • показувати на карті територіальні межі окремих історико-географічних регіонів України.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, історичні карти.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Тестування у форматі «Так – ні».
  1. Найдавніша карта України була вибита на бивні мамонта. +
  2. Античний географ Птолемей називав територію сучасної України Кіммерією. –
  3. Територіальні межі України залишалися незмінними упродовж історії. –
  4. Першою державою, від якої веде родовід сучасна держава, була Київська держава. +
  5. Місто Київ було засноване наприкінці ІХ ст. –
  6. Розквіт Київської держави припадає на правління Володимира Великого та Ярослава Мудрого. +
  7. Столицею Київської держави було місто Львів. –
  8. Королівство Руське існувало 150 років. +
  9. Незмінною столицею Королівства Руського було місто Холм. –
  10.                      Козацтво виникло наприкінці ХV ст. +
  11.                      Після війни Богдана Хмельницького виникла Гетьманщина. +
  12.                      Незалежна держава Україна з’явилася на карті світу у червні 1990 р. –
  1. Взаємоперевірка.
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Вправа «Вірю – не вірю».
  • Ознайомтеся із твердженнями.
  • Ті, що вважаєте вірними, позначте зеленим кольором, хибні – червоним.
  • Львів отримав свою назву від великої кількості левів, що мешкали на околицях міста. +
  • Назва міста Чернігів походить від прізвища Чорний. +
  • Дніпро назвали так за швидку течію. –
  • Харківська область розташована на території Галичини. –
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Словникова робота.
  • Розшифруйте слова.

а

б

в

г

ґ

д

е

є

ж

з

и

і

ї

й

к

л

м

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

н

о

п

р

с

т

у

ф

х

ц

ч

ш

щ

ь

ю

я

 

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

 

 

  1.  

7

23

18

19

18

12

17

12

15

1

  1.  

23

19

20

19

18

12

17

12

15

1

  • Чи відомі вони вам?

Етноніміка – наука, що вивчає походження назв народів.

Топоніміка – походження назв географічних місцевостей.

  1. Робота в парах.
  • Зіставте адміністративну карту України та карту історико-географічних регіонів України.
  • Знайдіть та запишіть не менше трьох відмінностей.

E:\Ukrajina_Istoryko-geografichni-regiony.pngE:\Работа\Підготовка до уроків\9 клас\Історія України\3. Повсякденне життя та культура України кінця 18-першої половини 19 ст\1. Освіта, наука, мізика і театр\Зображення\_________________5c372d71ddb62.jpg

  1. Кероване читання.
  • Опрацюйте матеріал підручника на с. 28 – 30 підручника.
  • Чому, на думку вчених, кіммерійці отримали свою назву?
  • Від кого ми дізнаємося про скіфів? (Від Геродота)
  • Яка з легенд здається вам більш достовірною? Чому?
  • За що слов’яни отримали свою назву?
  • У якого народу, серед проживаючих на території України у різні часи, існували амазонки? (Сарматів)
  1. Робота з ілюстрацією (с. 29 підручника).
  • Розгляньте ілюстрацію.
  • Складіть усну розповідь про місто Чернігів на основі реконструкції.
  1. Вибіркове читання (с. 30 – 31 підручника).
  • Зачитайте речення, які містять проілюстровані слова.

Картинки по запросу галка пнг Картинки по запросу таврія пнг Картинки по запросу ліс пнг Картинки по запросу гори пнг Картинки по запросу крим пнг

  • Скільки історичних регіонів сформувалося в Україні? (15)
  • У якому з них живемо ми?
  • Назвіть історичні регіони України, у яких вам довелося побувати.
  1. Хронологічна задача.
  • Позначте на лінії часу відповідні дати та розв’яжіть хронологічну задачу.

Скільки років тому вперше було згадано місто Галич?

2019 – 1113 = 906 років тому

На скільки років місто Галич старше від міста Львів?

1241 – 1113 = 128 років

  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Вправа «Картографи».
  • Уважно розгляньте карту. Знайдіть та виправте на ній помилки.
  • Визначте, які заняття переважають серед населення зазначених регіонів? Від чого це залежить?

E:\Работа\Підготовка до уроків\5 клас\Історія\3. Де відбувається історія\3. Історико-географічні регіони України та їх особливості\Рисунок1.png

  1. Вправа «Третій зайвий».
  • У кожному рядку оберіть зайве місто. Вибір обґрунтуйте.
  • Луцьк; Полтава; Рівне.
  • Харків; Львів; Суми.
  • Сімферополь; Херсон; Вінниця.
  • Миколаїв; Тернопіль; Івано-Франківськ.
  • Київ; Черкаси; Чернігів.
  1. Підсумки уроку.
  1. Вправа «Вірю – не вірю». (перевірка)
  • Львів отримав свою назву від великої кількості левів, що мешкали на околицях міста. +
  • Назва міста Чернігів походить від прізвища Чорний. +
  • Дніпро назвали так за швидку течію. –
  • Харківська область розташована на території Галичини. –
  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати § 5 підручника.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Сидорук Ольга Євгеніївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Оліферчук Анастасія Вадимівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ковтуновська Галина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 листопада 2019
Переглядів
8847
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку