Тема: ПОКАЗНИКОВІ РІВНЯННЯ
Мета уроку: познайомити з новим видом рівнянь – показниковим, показати способи розв’язання різних видів показникових рівнянь за алгоритмом.
Формування ключових компетентностей: формувати уміння грамотно висловлюватись рідною мовою, доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію; застосовувати математичний апарат для розв’язання показникових рівнянь; усвідомлення значення математики для дослідження навколишнього світу; усвідомлення важливості математики як універсальної мови науки, техніки та технологій; уміння діяти за алгоритмом; усвідомлення важливості ІКТ для ефективного пошуку інформації та розв’язання математичних задач; самостійне опрацювання навчального матеріалу з математики; критично оцінювати власні досягнення; усвідомлювати важливість самоосвіти для успішного життя; уміння виявляти ініціативу та відповідальність під час групової роботи .
Тип уроку: комбінований
Обладнання: презентація, учнівська презентація, робочий зошит, інтерактивні вправи «Знайди пару», «Хмара» та «Пазл», учнівський плакат, ватмани, маркери, Google-тест (вхідний)
Структура заняття
№ |
Елемент уроку |
Час, хв. |
І. |
Організаційний момент |
1 |
ІІ. |
Перевiрка домашнього завдання |
6 |
ІІІ. |
Мотивація навчальної дiяльностi |
2 |
IV. |
Актуалізація і корекція опорних знань |
4 |
V. |
Виклад нового матеріалу |
17 |
VI. |
Закріплення отриманих знань |
7 |
VIІ. |
Узагальнення та систематизація знань |
5 |
VIII. |
Підведення підсумків уроку. Оцінювання. Повідомлення домашнього завдання |
3 |
Хід уроку
Діти сідають за парти (парти розташовані так, що утворюється 3 груп і кожному учневі зручно дивитися на дошки: крейдову та мультимедійну)
Викладач. На столах ви бачите робочий зошит, який ви будете заповнювати протягом уроку. Вверху сторінки є шкала оцінювання, вона накопичувальна. Протягом уроку ви самостійно будете собі виставляти зароблені бали за виконану роботу й підведете підсумки власної активності наприкінці уроку.
Домашнє завдання |
Знайди пару |
Дешиф-ровщик |
Робота в групі |
Хмара |
Пазл |
Сума |
до 6 балів тесту – 1 бал, 7-12 балів – 2 бали |
1бал |
1-2 бали за швидкість |
1-3 бали за швидкість |
1 бал |
1 бал |
|
|
|
|
|
|
|
|
Оголошення результатів проходження Google-тесту (домашнє завдання) шляхом виводу таблиці оцінювання на екран. Тест розміщений на блозі викладача: http://matematuka-bcpto.blogspot.com Творче завдання: дослідити та виявити ті області й галузі наук де можна безпосередньо побачити застосування показникової функції.
Застосування показникової функції досить широке: фізика, хімія, медицина, економіка, екологія, географія та ще цілий ряд наук. Сьогодні ми продовжуємо вивчення розділу «Показникова функція» й познайомимося з вами з новим видом рівнянь, які обов’язково входять до завдань ЗНО (зовнішнє незалежне оцінювання) на рівні з квадратними, ірраціональними та тригонометричними. Вони мають назву – показникові.
Запис у робочих зошитах тему уроку.
Фронтальне опитування
Інтерактивна вправа «Знайди пару» з теми «Властивості степеню з раціональним показником» (Учні по черзі виходять до дошки. За правильну відповідь отримують один бал й записують до шкали оцінювання)
Показниковими називають рівняння, в яких невідоме (змінна) входить лише у показник степеня (а основа цього степеня не містить змінної).
Розглянемо найпростіше показникове рівняння , де , . Оскільки множина значень функції – множина додатних чисел, то дане рівняння :
Щоб знайти єдиний корінь при , досить подати у вигляді . Очевидно, що .
Графічно це проілюстровано на рисунку.
Наприклад, щоб розв’язати рівняння =49, досить подати це рівняння у вигляді і записати його єдиний корінь х=2.
Розглянемо інше рівняння: . Дане рівняння не має коренів, оскільки завжди більше нуля. Це наглядно ви можете побачити на графіках.
Узагальнюючи наведені вище міркування стосовно розв’язування найпростіших показникових рівнянь, відзначимо, що при , рівняння: , рівносильно рівнянню
Запишемо коротко це в зошитах:
Найпоширенішим способом розв’язування показникових рівнянь є зведення до однієї основи, використовуючи основні формули дій над степенями, які ми щойно повторили.
Розглянемо приклад:
Вправа «Дешифровщик» ( учні розподілені на три групи, кожна з яких отримує свій перелік найпростіших показникових рівнянь. Отримавши корінь рівняння, необхідно знайти букву, яка відповідає даному кореню й вписати її до аркуша під номером самого рівняння).
На виконання завдання 2-3 хвилини. Команда, що справиться першою, отримує додатковий бал.
а |
в |
г |
д |
е |
л |
м |
щ |
п |
р |
с |
ц |
ь |
я |
! |
0 |
-3 |
5 |
3 |
-2 |
-1 |
2 |
4 |
-5 |
6 |
1 |
-4 |
7 |
8 |
|
Перша група
(Молодець)
Друга група
(Перемога)
Третя група
(Вдалося!)
Викладач. Ми розглянули найпростіші рівняння. Загального методу розв’язання показникових рівнянь немає. Можна виділити кілька видів показникових рівнянь і навести способи їх розв’язання.
Найпоширеніший спосіб – спосіб зведення до спільної основи (використовуючи властивості степеня з раціональним показником)
|
|
Спосіб винесення спільного множника за дужки
|
|
Спосіб приведення рівняння до квадратного шляхом заміни змінної
,
|
|
Закріплення отриманих знань
Робота в групах
На столі у вчителя є 3 пронумерованих конверти із рівняннями. Представник групи підходить до столу і витягує конверт із завданням після чого групи починають розв’язувати запропоновані рівняння. Після того як рівняння будуть розв’язані, один учень з кожної групи представляє розв’язання рівняння на дошці (розв’язок записаний на аркуші з допомогою маркера), всі інші уважно слухають, виправляють помилки, якщо вони є, записують розв’язання завдань в зошит. На виконання завдання 3-4 хвилини.
1.
2. = ;
;
;
х = 4.
Відповідь. 4.
3. 4х + 32х – 4 = 0;
22х + 32х – 4 = 0;
Нехай 2х = t, 22х = t2;
t2 + 3t – 4 = 0;
D = 32 - 41 (- 4) = 25;
2х = 1; 2х = - 4;
2х = 20; розв’язків
х = 0. немає.
Відповідь. 0.
Опитування (інтерактивна вправа Хмара)
Інтерактивна вправа «Пазл» (поставити у відповідність рівняння та спосіб, яким його розв’язують)
Правильні відповіді відкривають пазл – отримуємо портрет відомого математики Леонарда Ейлера, який розробляв питання пов’язані з показниковою функцією. Йому належить відкриття зв’язку між показниковою та тригонометричною функціями. Також йому належить введення символу функції .
(заключне слово, підрахунок оцінок, руки піднімають – хто заробив ? балів,
завдання домашнього завдання)
Домашнє завдання: