Урок № 1
ПОКАЗНИКОВІ РІВНЯННЯ
Формування компетентностей:
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання та наочність: мультимедійний проектор, гаджети учнів, роздатковий матеріал на паперових носіях.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Перевірка домашнього завдання за підручником.
|
Григорій Бевз, Валенина Бевз. Математика. Алгебра і початки аналізу та геометрія. Рівень стандарту, 11 клас. |
Два учні розв’язують завдання біля дошки.
№21 (стор.13)
Зростаючою чи спадною є функція?
а) y=5x; |
б) у=; |
в) у=()х; |
г) у=; |
г) у=; |
д) 2-х; |
е) у=()х; |
є) у= |
|
Властивість 3
При a>1 функція зростає на всій числовій прямій; при 0<a<1 функція спадає на множині R.
Відповідь: а), в), г’), є) – зростаюча
б), г), д), е) – спадна
№24
Чи проходить графік функції у=4хчерез точку А, якщо:
а) А(1;16); б) А(4;256); в) А(-2;-0,5); г) А(-2;0,0625)?
Відповідь: а), в) – не проходить
б), г) – проходить
Інші учні на своїх гаджетах виконують тести в реальному часі. Тести створені на платформі На Урок у відкритому доступі.
Код для виконання в реальному часі:
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Викладач роздає учням роздруковані завдання. Перша половина групи виконує завдання 1-5 (учні з початковим та середнім рівнем знань), а інша завдання 6-10 (учні з достатнім та високим рівнем знань).
Завдання. Подайте у вигляді степеня з основою 2. Знайди пару.
|
32 |
|
А |
2-1 |
|
128 |
Б |
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
Г |
|
|
|
|
Д |
20 |
|
|
|
Е |
25 |
|
|
|
Є |
|
|
|
|
К |
27 |
|
|
|
Л |
2-2 |
|
|
1 |
М |
|
Перевіряємо завдання.
Ключ: 1-Е, 2-К, 3 –А, 4- Л, 5- В, 6-Г , 7-Є , 8-Б , 9-М , 10-Д
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План вивчення теми
Викладач. Математика виникла з давніх-давен з практичних потреб людини, її зміст і характер з часом змінювались. Нові вимоги практики, розширюють обсяг понять математики, наповнюють новим змістом старі поняття. Пропоную Вам переглянути на дозвіллі 7 цікавих фільмів про математику і математиків, щоб полюбити математику ще дужче. (Організація активної участі учнів на уроці є важливою методичною проблемою. Інтерактивні прийоми допоможуть правильно почати урок, налаштувати учнів на продуктивну роботу,створити сприятливий психологічний клімат на уроці. В даному випадку психологічний супровід як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів).
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо тему «Показникова та логарифмічна функції», а тема сьогоднішнього уроку «Показникові рівняння», які застосовуються для розв’язування задач з економіки, фізики, біології. Розв’язування багатьох практичних задач зводиться до складання та розв’язування рівнянь, в яких змінна знаходиться в показнику. Наприклад, задачі про:
|
|
|
|
|
|
1. Означення. Рівняння називають показниковим, якщо його змінні входять лише до показників степенів при сталих основах.
Викладач. Існує багато видів показникових рівнянь і різних підходів до їх розв’язання. Основними з них є:
І. Метод зведення обох частин рівняння до степенів з однаковими основами стосується двочленних рівнянь, які можна звести до виду аf(x) =a q(x).
На сьогоднішньому уроці ми такі рівняння розглянемо.
ІІ. Метод уведення нової змінної.
ІІІ. Функціонально – графічний метод.
Протягом уроку викладач демонструє основні поняття з допомогою презентації.
V. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЙ
Приклади показникових рівнянь.
9х=3, 9х=, 4х+2х+1=3
Як навчитися розв’язувати ці рівняння, на сьогоднішньому уроці ми з'ясуємо.
І. Метод зведення обох частин рівняння до степенів з однаковими основами стосується двочленних рівнянь, які можна звести до виду аf(x) =a g(x).
Перегляд відео.
|
або перейдіть за QR кодом |
Зведення до степеня з однією основою
Закріплення. Розв’язати рівняння усно.
2х=4; 2х=22 ; х=2. |
3х=81; 3х=33 ; х=3. |
Викладач. Розмістіть рівняння в порядку зростання коренів. Очікувана відповідь. Щоб розмістити корені в порядку зростання, треба ці рівняння розв’язати. Роздатковий матеріал на чотирьох аркушах.
4х=16 |
початковий рівень |
23х-1=32 |
середній рівень |
5х+3+3=4 |
достатній рівень |
0,22х+6=25 |
високий рівень |
Чотири групи учнів розв’язують самостійно. Якщо виникають питання то розбираємо разом. Після розв’язання та обговорення на екран виводиться результат або учні перевіряють, використавши QR код.
0,22х+6=25; (0,2=) ; 5-(2х+6)=5;2 х=-4.
|
5х+3+3=4; 5х+3=4-3; 5х+3=1; 5х+3=50 ; х+3=0; х=-3. |
4х=16; 4х=42 ; х=2.
|
23х-1=32; 23х-1=25 ; 3х-1=5; х=3. |
Робота з підручником
Розв’язуємо колективно.
№ 56. При яких значення змінної значення виразу дорівнює одиниці:
в) 5х(х+3)=1;
5х(х+3)=50 ;
х(х+3)=0;
х=0; х= -3
Відповідь: 0; - 3.
а) і б) самостійно
Відповідь: а)0;1, б)
IV. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
№58
Оберіть план виконання завдання. Пропозиції учнів… Починає розв’язувати учень з достатнім рівнем знань, а далі учні розв’язують самостійно.
а) Колективне розв’язування |
г ) Колективне розв’язування
|
2 3х+1+3х+3=33; Запишемо рівняння у вигляді 2 3х +3х 33=33; Винесемо спільний множник за дужки 3х(23+27)=33; 3х=; 3х=1; 3х=30 ; х=0.
Відповідь: 0 |
5х-3+ 0,5х+1=162 Запишемо рівняння у вигляді 5х :0,53 + 0,5х =162 Винесемо спільний множник за дужки х(5:+0,5)=162 Виконаємо обчислення в дужках х(5:0,125+0,5=162 Значення із змінною залишимо в лівій частині, а без змінних перенесемо вправо і отримаємо: х=162:40,5 Запишемо праву і ліву частину рівняння у вигляді степеня з основою 2 х=4; =4; 2-х=22 ; звідки х=-2. Відповідь: -2 |
Розв’яжіть рівняння, використавши спосіб винесення за дужки спільного множника (57, 58)
№57 (самостійно).
а)
3х+1+3х=108;
3х(3+1)=108;
3х=108:4;
3х=27;
3х=33 ;
х=3.
Відповідь: 3
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ
Викладач. Як ви розумієте, учні, значення слова метод і спосіб?
Відповіді учнів…
Узагальнення робить викладач. Учні перевіряють поняття, скориставшись QR кодом.
Ме́тод або мето́да (від грец. μέθοδος — «шлях крізь») — систематизована сукупність кроків, які потрібно здійснити, щоб виконати певну задачу чи досягти певної мети; поняття тотожне алгоритму дій і технологічному процесу.
Спосіб – певна дія (послідовність дій), прийом або система прийомів, яка дає можливість зробити, здійснити що-небудь, досягти чогось.
Жоден спосіб не є повноцінним і завжди реалізується в сукупності, проте саме за особливостями окремого способу відрізняють і систематизують методи.
Які методи і способи розв’язування показникових рівнянь ми використовували на сьогоднішньому уроці?
(Відповіді учнів, демонстрація слайда)
Зеленим кольором відмічено, що вивчили, а червоним, що вивчимо наступного уроку.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. 2, № 51, 57(б;в).
Додаткове завдання. Розв’яжіть рівняння.
a) sin=0,125 х
б)=tg
Розв’язання:
a) sin=0,125 х ; =х ; =х; -1=2-322х; 4х=5; х=1,25. |
б)=tg; =; … 2х=2-2; х=-2.
|
Відповідь. а)1,25; б)-2
QR коди до уроків на тему «Показникові рівняння»
Підручник |
|
Відеоролик |
|
Відповідь |
|
Метод |
|
Спосіб |
|
https://formula.co.ua/uk/function-plotter програма для побудови графіків |
|
Padlet за адресою: https://padlet.com/lkiskan/butmqg49i2re4n9 |
|
Google презентація https://docs.google.com/presentation/d/1AQawoRGAeP3oLS0Ck5W3P0ui3hnMOnkIhqj53yRR50w/edit?usp=sharing |
|
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1