17 липня о 18:00Вебінар: Чи може наука сформувати підприємницьку компетентність?

Урок "Політичні процеси 1920-х – початку 1930-х років. Великий терор. Конституція УРСР"

Про матеріал
Тема. Політичні процеси 1920-х – початку 1930-х років. Великий терор. Конституція УРСР Мета: визначити особливості великого терору в Україні; розкрити основні положення Сталінської Конституції 1937 р.; аналізувати перебіг та наслідки сталінських репресій; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичними джерелами; вміння працювати в парах; виховувати повагу до історичного минулого України.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 10-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Політичні процеси 1920-х – початку 1930-х років. Великий терор. Конституція УРСР

Мета: визначити особливості великого терору в Україні; розкрити основні положення Сталінської Конституції 1937 р.; аналізувати перебіг та наслідки сталінських репресій; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичними джерелами; вміння працювати в парах; виховувати повагу до історичного минулого України.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  •                визначити особливості великого терору в Україні;
  •                розкривати основні положення Сталінської Конституції 1937 р.;
  •                аналізувати перебіг та наслідки сталінських репресій.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, відеоролик.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Впізнайте Сергія Єфремова оберіть твердження, у яких про нього йдеться.

E:\Работа\Підготовка до уроків\10 клас\Історія України\5. Встановлення  й утвердження комуністичного тоталітарного режиму в Україні\11. Політичні процеси 1920-х - 1930-х років\Єфремов_С2.jpgКартинки по запросу Олександр ШумськийКартинки по запросу Микола Скрипник

  1. Один із лідерів Української партії соціалістів-федералістів (УПСФ), один із засновників  Української Центральної Ради.
  2. Член спілки радянських письменників України, автор творів, присвячених подіям 1917 – 1920 рр.
  3. Очолював делегацію  УНР у переговорах з Німеччиною та її союзниками в Брест-Литовську .
  4. Повернувшись з еміграції, очолив Всеукраїнську академію наук.
  5. Засуджений у «справі СВУ» як один із керівників антирадянської організації.
  1. Аналіз історичного джерела.
  • Ознайомтесь з історичним джерелом. Про який «судовий» процес  в ньому йдеться? Сформулюйте відповіді про конкретні факти, обставини процесу («Що? Де? Коли? Як? Навіщо?»)

«Підсудних привозили в тюрми не в «чорних воронках», а в звичайних автобусах, ніби на прогулянку. На сцені в перервах підсудним підносили чай з тістечками. Організатори явно перегравали… Особливо ці масні й демонстративно великі солодощі, кондитерські вершини  тодішнього щасливого життя, були тут не до речі. Проте думаю, що відкинути, відсунути їх підсудний академік Сергій Єфремов, людина великої гідності, не міг. Не могли й інші. Так само не могли відкликати своїх попередніх свідчень, даних у Києві, вимучені довгими днями і ночами без сну. І признання, і театральні солодощі, - все належало до заздалегідь розробленому ритуалу, й підсудні мали коритися йому».

  1. Вправа «Історичні неточності».
  • Виправте помилки.

Першим судовим процесом проти української гуманітарної інтелігенції став розгляд справи «Організації незалежної України», що проходив у Києві восени 1932 року. В результаті цього процесу 54 людини було засуджено чи розстріляно. У 1935 р. було сфабриковано справу проти «Українського народного руху». У цій справі було звинувачення висунули 60 особам. У вигнанні опинився Іван Франко.  Михайло Волобуєв звинуватив Наркомат освіти і його наркома М. Скрипника в українському націоналізмі.

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Прийом «Кола на воді».
  • Зберіть слово з розсипаних літер. (Терор)
  • До кожної літери слова доберіть слово чи словосполучення, що його характеризує.
  • Сьогодні ми проаналізуємо заходи радянської влади в роки Великого терору.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Перегляд відеоролику.

https://www.youtube.com/watch?v=u9yLORs4qxQ

  • Перегляньте відеоролик.
  • На які роки припали найбільш масштабніші репресії? (1937 – 1938 рр.)
  • Яку основну причину сталінських репресій визначають історики?
  • Хто очолював виконання наказів Сталіна? (Микола Єжов)
  • Які наслідки Великого терору в Україні?
  1. Аналіз візуальних джерел..
  • Розгляньте плакати.
  • Яку лінію він демонстрували суспільству?
  1. Кероване читання.
  • Опрацюйте текст підручника на с. 198 – 199.
  • Складіть план до нього.
  • Пригадайте, які заходи передбачала «безбожна п’ятирічка»?
  • Кого можна назвати щасливчиком? Чому? (Григорій Петровський)
  • Про кого можна сказати, що його покарала доля? Чому? (про Миколу Єжова)
  • Яке місце в Україні є найбільшим похованням жертв масових репресій?
  1. Робота в парах.
  • Проаналізуйте наслідки політичних репресій 1930-х рр.
  • Оберіть кілька тверджень  про наслідки політичних репресій та на їх  основі аргументуйте відповідь на питання: Чому внаслідок масових репресій деформацій зазнало все суспільство?
  1. Самостійна  робота з текстом підручника.
  • Опрацюйте текст підручника на с. 200 – 201.
  • Сформулюйте тези щодо положень Конституції 1937 р.

Орієнтовний вигляд тез

  • Перейменування УСРР на УРСР; проголошення УРСР соціалістичною державою робітників і селян.
  • Найвищий орган влади – Верховна Рада; вона утворювала уряд – Раднарком; місцеві органи влади – ради депутатів трудящих.
  • Декларування свободи слова, друку, зборів, мітингів; повне ігнорування прав і свобод громадян.
  1. Робота з візуальними джерелами.
  • Розгляньте плакати сформулюйте висновок про те, як відбувалися демократичні вибори в УРСР.
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Аналіз анекдотів.
  • Проаналізуйте анекдоти. Визначте, які особливості життя 1930-х років вони викривають.
  1. «Чужинець запитує радянського громадянина: «Як поживаєте?» - «Як пасажири в автобусі…» - «???» - «Одні сидять, а інші трусяться»».
  2. «Сталін загубив люльку й подзвонив в НКВС, щоб знайшли. Через якийсь час люлька знайшлася, і Сталін телефонує до НКВС, мовляв, не треба шукати, бо люлька є. Звідти повідомляють, що за люльку арештовано вже десятьох осіб. – “Випустити”, – наказує Сталін. “Не можна”, – відповідають у НКВС. “Чому?” – питає Сталін. – “Усі десять зізналися, що вкрали вашу люльку”».
  3. «На сцені висить портрет Сталіна. Доповідач говорить про Сталіна. Хор співає пісні про Сталіна. Артисти декламують вірші про Сталіна. Що це таке? Відповідь: вечір, присвячений пам’яті Т. Шевченка».
  1. Підсумки уроку.
  1. Вправа «Займи позицію».
  • Займіть позицію («Згоден», «Не згоден», «Не визначився») щодо твердження «Масштаби репресій десятикратно зросли якраз після  прийняття «найдемократичнішої у світі» Конституції». Свою точку зору обґрунтуйте.
  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати с. 197 – 201 підручника та завдання на с. 201. 

 

docx
Додано
13 березня
Переглядів
212
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку