Конспект уроку
з історії України
для 10-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Політичні процеси 1920-х – початку 1930-х років. Великий терор. Конституція УРСР
Мета: визначити особливості великого терору в Україні; розкрити основні положення Сталінської Конституції 1937 р.; аналізувати перебіг та наслідки сталінських репресій; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичними джерелами; вміння працювати в парах; виховувати повагу до історичного минулого України.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
визначити особливості великого терору в Україні;
-
розкривати основні положення Сталінської Конституції 1937 р.;
-
аналізувати перебіг та наслідки сталінських репресій.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, відеоролик.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Впізнайте Сергія Єфремова оберіть твердження, у яких про нього йдеться.
-
Один із лідерів Української партії соціалістів-федералістів (УПСФ), один із засновників Української Центральної Ради.
-
Член спілки радянських письменників України, автор творів, присвячених подіям 1917 – 1920 рр.
-
Очолював делегацію УНР у переговорах з Німеччиною та її союзниками в Брест-Литовську .
-
Повернувшись з еміграції, очолив Всеукраїнську академію наук.
-
Засуджений у «справі СВУ» як один із керівників антирадянської організації.
-
Аналіз історичного джерела.
-
Ознайомтесь з історичним джерелом. Про який «судовий» процес в ньому йдеться? Сформулюйте відповіді про конкретні факти, обставини процесу («Що? Де? Коли? Як? Навіщо?»)
«Підсудних привозили в тюрми не в «чорних воронках», а в звичайних автобусах, ніби на прогулянку. На сцені в перервах підсудним підносили чай з тістечками. Організатори явно перегравали… Особливо ці масні й демонстративно великі солодощі, кондитерські вершини тодішнього щасливого життя, були тут не до речі. Проте думаю, що відкинути, відсунути їх підсудний академік Сергій Єфремов, людина великої гідності, не міг. Не могли й інші. Так само не могли відкликати своїх попередніх свідчень, даних у Києві, вимучені довгими днями і ночами без сну. І признання, і театральні солодощі, - все належало до заздалегідь розробленому ритуалу, й підсудні мали коритися йому».
-
Вправа «Історичні неточності».
Першим судовим процесом проти української гуманітарної інтелігенції став розгляд справи «Організації незалежної України», що проходив у Києві восени 1932 року. В результаті цього процесу 54 людини було засуджено чи розстріляно. У 1935 р. було сфабриковано справу проти «Українського народного руху». У цій справі було звинувачення висунули 60 особам. У вигнанні опинився Іван Франко. Михайло Волобуєв звинуватив Наркомат освіти і його наркома М. Скрипника в українському націоналізмі.
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Прийом «Кола на воді».
-
Зберіть слово з розсипаних літер. (Терор)
-
До кожної літери слова доберіть слово чи словосполучення, що його характеризує.
-
Сьогодні ми проаналізуємо заходи радянської влади в роки Великого терору.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Перегляд відеоролику.
https://www.youtube.com/watch?v=u9yLORs4qxQ
-
Перегляньте відеоролик.
-
На які роки припали найбільш масштабніші репресії? (1937 – 1938 рр.)
-
Яку основну причину сталінських репресій визначають історики?
-
Хто очолював виконання наказів Сталіна? (Микола Єжов)
-
Які наслідки Великого терору в Україні?
-
Аналіз візуальних джерел..
-
Розгляньте плакати.
-
Яку лінію він демонстрували суспільству?
-
Кероване читання.
-
Опрацюйте текст підручника на с. 198 – 199.
-
Складіть план до нього.
-
Пригадайте, які заходи передбачала «безбожна п’ятирічка»?
-
Кого можна назвати щасливчиком? Чому? (Григорій Петровський)
-
Про кого можна сказати, що його покарала доля? Чому? (про Миколу Єжова)
-
Яке місце в Україні є найбільшим похованням жертв масових репресій?
-
Робота в парах.
-
Проаналізуйте наслідки політичних репресій 1930-х рр.
-
Оберіть кілька тверджень про наслідки політичних репресій та на їх основі аргументуйте відповідь на питання: Чому внаслідок масових репресій деформацій зазнало все суспільство?
-
Самостійна робота з текстом підручника.
-
Опрацюйте текст підручника на с. 200 – 201.
-
Сформулюйте тези щодо положень Конституції 1937 р.
Орієнтовний вигляд тез
-
Перейменування УСРР на УРСР; проголошення УРСР соціалістичною державою робітників і селян.
-
Найвищий орган влади – Верховна Рада; вона утворювала уряд – Раднарком; місцеві органи влади – ради депутатів трудящих.
-
Декларування свободи слова, друку, зборів, мітингів; повне ігнорування прав і свобод громадян.
-
Робота з візуальними джерелами.
-
Розгляньте плакати сформулюйте висновок про те, як відбувалися демократичні вибори в УРСР.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Аналіз анекдотів.
-
Проаналізуйте анекдоти. Визначте, які особливості життя 1930-х років вони викривають.
-
«Чужинець запитує радянського громадянина: «Як поживаєте?» - «Як пасажири в автобусі…» - «???» - «Одні сидять, а інші трусяться»».
-
«Сталін загубив люльку й подзвонив в НКВС, щоб знайшли. Через якийсь час люлька знайшлася, і Сталін телефонує до НКВС, мовляв, не треба шукати, бо люлька є. Звідти повідомляють, що за люльку арештовано вже десятьох осіб. – “Випустити”, – наказує Сталін. “Не можна”, – відповідають у НКВС. “Чому?” – питає Сталін. – “Усі десять зізналися, що вкрали вашу люльку”».
-
«На сцені висить портрет Сталіна. Доповідач говорить про Сталіна. Хор співає пісні про Сталіна. Артисти декламують вірші про Сталіна. Що це таке? Відповідь: вечір, присвячений пам’яті Т. Шевченка».
-
Підсумки уроку.
-
Вправа «Займи позицію».
-
Займіть позицію («Згоден», «Не згоден», «Не визначився») щодо твердження «Масштаби репресій десятикратно зросли якраз після прийняття «найдемократичнішої у світі» Конституції». Свою точку зору обґрунтуйте.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати с. 197 – 201 підручника та завдання на с. 201.