Урок "Ідеологізація суспільного життя та репресії у радянській Україні"

Про матеріал
Тема. Ідеологізація суспільного життя та репресії у радянській Україні Мета: визначити причини репресій проти української інтелігенції; проаналізувати ідеал радянської особистості; охарактеризувати заходи, до яких вдалася влада, щоб ліквідувати Українську автокефальну церкву та інші вияви релігійності; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичними джерелами, вміння співпрацювати в парах та малих групах; формувати повагу до історичного минуло України.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 10-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Ідеологізація суспільного життя та репресії у радянській Україні

Мета: визначити причини репресій проти української інтелігенції; проаналізувати ідеал радянської особистості; охарактеризувати заходи, до яких вдалася влада, щоб ліквідувати Українську автокефальну церкву та інші вияви релігійності; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичними джерелами, вміння співпрацювати в парах та малих групах; формувати повагу до історичного минуло України.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • визначати причини репресій проти української інтелігенції;
  • аналізувати ідеал радянської особистості, що нав’язувала влада;
  • характеризувати заходи, до яких вдалася влада, щоб ліквідувати Українську автокефальну церкву та інші вияви релігійності.

Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.

Обладнання: підручник, атлас, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Вправа «Хто я?».

Учень виходить до дошки та отримує картку з портретом та коротким життєписом історичного діяча. Його завдання – зачитати лише твердження. Решта учнів мають відгадати про кого йдеться.

  1. Олександр Шумський
  • член Центральної Ради;
  • у 1919 р. – нарком освіти УРСР;
  • заарештований та засуджений за звинуваченням у націоналізмі.
  1. Микола Скрипник.
  • один із засновників Комуністичної партії (більшовиків) України;
  • затвердив новий український правопис;
  • покінчив життя самогубством.
  1. Сергій Єфремов.
  • був обраний заступником голови УЦР та Малої Ради;
  • з вересня 1917 р.  очолював Українську партію соціалістів-федералістів;
  • засуджений до десяти років позбавлення волі; помер в одному з таборів ГУЛАГу.
  1. Микола Єжов.
  • головний виконавець Великого терору;
  • нарком НКВС;
  • розстріляний у 1938 р. за звинуваченням у «шпигунстві на користь іноземних розвідок».
  1. Тестування у форматі «Так – ні».
  1. Організація державної влади, характерними рисами якої є  цілковитий контроль над усіма сферами життя держави – це парламентаризм.
  2. Першим судовим процесом проти української гуманітарної інтелігенції став розгляд справи «Спілки визволення України». +
  3. В керівництві «СВУ» обвинуватили М. Грушевського. –
  4. Офіційна назва процесу очищення компартійно-радянського апарату і всієї партії «Перегини». –
  5. «Слідство» у справі «УНЦ» тривало упродовж 1930 – 1931 рр. +
  6. Михайла Волобуєва було звинувачено за статтю «До проблеми української економіки». +
  7. Період 1932 – 1937 рр. отримав назву Великого терору. –
  8. Кампанія репресій в СРСР, що тривала у 1937 – 1938 рр. отримала назву «безбожної п’ятирічки». –
  9. Пам’ятне місце масових розстрілів у Карелії є урочище Сандармох. +
  10.         Найбільше в Україні місце поховання жертв масових політичних репресій - Биківнянський ліс. +
  11.         Головним виконувачем Великого терору  був Г. Петровський. –
  12.         Сталінська Конституція була прийнята у 1937 р. +
  1. Взаємоперевірка.
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Робота з цитатою.
  • Зачитайте рядки вірша Тараса Шевченка «У нашім раї на землі нічого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим».
  • За що, на вашу думку, такі рядки могли потрапити під заборону в СРСР?
  • Сьогодні ми визначимо,
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте фрагменти зі щоденника громадського діяча та вченого Сергія Єфремова.
  • Доберіть факти, що дали підставу Єфремову характеризувати суспільно-політичний лад в УСРР у 1920-ті роки як «систему, засновану на брехні й провокації, на світовому дурисвітстві».
  • Чому «Коротка історія українського письменства» Єфремова потрапила під заборону?
  • Чим «Катерина» Шевченка не підійшла для радянського керівництва?
  • За що засудили вірш «У нашім раї на землі нічого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим»?
  1. Аналіз історичного джерела.
  • Прочитайте фрагмент документа.
  • З’ясуйте, якій події часів Великого терору він присвячений, які явища тодішнього суспільного життя засвідчує.
  • Чи відповідає офіційно-діловому стилю протоколу партійних зборів уживання слів та словосполучень «гадів-бандитів», «собакам собача смерть»? Чому? Як ви можете пояснити появу таких висловів у тексті протоколу?
  • Чому такий текст характеризують як маніпулятивний, тобто такий, що підштовхує учасників зібрання до наперед визначеного, цілком очевидного висновку?
  • Як ви гадаєте, чому замість конкретних фактів правопорушень та імен правопорушників уживають слова-наліпки «шпигуни», «диверсанти», «вороги народу» тощо? Спробуйте уявити, яка атмосфера панувала на тогочасних зборах. Чому надуживання емоційно-експресивною лексикою, що містить негативну оцінку, вважають одним із проявів так званої мови ненависті?
  • Чи стикалися ви особисто із застосуванням «мови ненависті» у наш час? У чому, як на вас, криється небезпека її поширення?
  • Порівняйте стиль тексту С. Єфремова та протоколу зібрання працівників швейної фабрики.
  • Який з документів містить конкретні факти?
  • Наскільки документи є упередженими? На підставі чого ви зробили цей висновок?
  • Якому з двох документів ви довіряєте більше? Чому?
  • У чому найістотніша відмінність між джерелами інформації?
  • На основі фрагментів джерел наведіть факти, що свідчать про прагнення влади нав’язати суспільству бажані для неї погляди, спонукати до певної поведінки.
  1. Робота в парах.
  • Користуючись уривком історичного документа, визначте причини репресій проти української інтелігенції.
  • Чому у ГУЛАГу опинилися представники різних галузей знань і різних культурних царин?
  • Як, за свідченням джерела, уникнув сумної долі в’язнів ГУЛАГу М Рильський? Як ви ставитеся д цієї обставини в біографії поета?
  1. Робота в малих групах.
  • Оберіть один із запропонованих історичних джерел та опрацюйте його за запитаннями.
  • З якою метою було запроваджено «безбожну п’ятирічку»? та ліквідацію  в СРСР до 1937 р. усіх релігійних конфесій і будь-яких зовнішніх виявів релігійності?
  • Визначте заходи, до яких вдалася влада, щоб ліквідувати Українську автокефальну церкву та інші вияви релігійності.
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Прийом «Плакат думок».

Учні діляться на кілька груп. Кожна з них отримує аркуш паперу зі світлиною. Завдання – висловити свої думки та створити «плакат думок» щодо подій, які зображені. (Що? Де? Хто? Коли? Як? Чому? Навіщо?)

 

  1. Підсумки уроку.
  1. Прийом «Анекта».

На уроці я працював

Своєю працею на уроці я

Урок для мене видався

За урок я

Мій настрій

Матеріал уроку для мене був

Домашнє завдання мені здається

Активно/пасивно

Задоволений/незадоволений

Коротким/довгим

Стомився/не стомився

Зрозумілий/незрозумілий

Корисний/некорисний

Цікавий/нудний

Легкий/важкий

Цікавий/нецікавий

  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати с. 203 – 208.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Більченко Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сіліверстова Олена Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 березня 2019
Переглядів
12901
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку