Конспект уроку
з історії України
для 10-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Ідеологізація суспільного життя та репресії у радянській Україні
Мета: визначити причини репресій проти української інтелігенції; проаналізувати ідеал радянської особистості; охарактеризувати заходи, до яких вдалася влада, щоб ліквідувати Українську автокефальну церкву та інші вияви релігійності; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичними джерелами, вміння співпрацювати в парах та малих групах; формувати повагу до історичного минуло України.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
визначати причини репресій проти української інтелігенції;
-
аналізувати ідеал радянської особистості, що нав’язувала влада;
-
характеризувати заходи, до яких вдалася влада, щоб ліквідувати Українську автокефальну церкву та інші вияви релігійності.
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Обладнання: підручник, атлас, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Вправа «Хто я?».
Учень виходить до дошки та отримує картку з портретом та коротким життєписом історичного діяча. Його завдання – зачитати лише твердження. Решта учнів мають відгадати про кого йдеться.
-
Олександр Шумський
-
член Центральної Ради;
-
у 1919 р. – нарком освіти УРСР;
-
заарештований та засуджений за звинуваченням у націоналізмі.
-
Микола Скрипник.
-
один із засновників Комуністичної партії (більшовиків) України;
-
затвердив новий український правопис;
-
покінчив життя самогубством.
-
Сергій Єфремов.
-
був обраний заступником голови УЦР та Малої Ради;
-
з вересня 1917 р. очолював Українську партію соціалістів-федералістів;
-
засуджений до десяти років позбавлення волі; помер в одному з таборів ГУЛАГу.
-
Микола Єжов.
-
головний виконавець Великого терору;
-
нарком НКВС;
-
розстріляний у 1938 р. за звинуваченням у «шпигунстві на користь іноземних розвідок».
-
Тестування у форматі «Так – ні».
-
Організація державної влади, характерними рисами якої є цілковитий контроль над усіма сферами життя держави – це парламентаризм. –
-
Першим судовим процесом проти української гуманітарної інтелігенції став розгляд справи «Спілки визволення України». +
-
В керівництві «СВУ» обвинуватили М. Грушевського. –
-
Офіційна назва процесу очищення компартійно-радянського апарату і всієї партії «Перегини». –
-
«Слідство» у справі «УНЦ» тривало упродовж 1930 – 1931 рр. +
-
Михайла Волобуєва було звинувачено за статтю «До проблеми української економіки». +
-
Період 1932 – 1937 рр. отримав назву Великого терору. –
-
Кампанія репресій в СРСР, що тривала у 1937 – 1938 рр. отримала назву «безбожної п’ятирічки». –
-
Пам’ятне місце масових розстрілів у Карелії є урочище Сандармох. +
-
Найбільше в Україні місце поховання жертв масових політичних репресій - Биківнянський ліс. +
-
Головним виконувачем Великого терору був Г. Петровський. –
-
Сталінська Конституція була прийнята у 1937 р. +
-
Взаємоперевірка.
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Робота з цитатою.
-
Зачитайте рядки вірша Тараса Шевченка «У нашім раї на землі нічого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим».
-
За що, на вашу думку, такі рядки могли потрапити під заборону в СРСР?
-
Сьогодні ми визначимо,
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте фрагменти зі щоденника громадського діяча та вченого Сергія Єфремова.
-
Доберіть факти, що дали підставу Єфремову характеризувати суспільно-політичний лад в УСРР у 1920-ті роки як «систему, засновану на брехні й провокації, на світовому дурисвітстві».
-
Чому «Коротка історія українського письменства» Єфремова потрапила під заборону?
-
Чим «Катерина» Шевченка не підійшла для радянського керівництва?
-
За що засудили вірш «У нашім раї на землі нічого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим»?
-
Аналіз історичного джерела.
-
Прочитайте фрагмент документа.
-
З’ясуйте, якій події часів Великого терору він присвячений, які явища тодішнього суспільного життя засвідчує.
-
Чи відповідає офіційно-діловому стилю протоколу партійних зборів уживання слів та словосполучень «гадів-бандитів», «собакам собача смерть»? Чому? Як ви можете пояснити появу таких висловів у тексті протоколу?
-
Чому такий текст характеризують як маніпулятивний, тобто такий, що підштовхує учасників зібрання до наперед визначеного, цілком очевидного висновку?
-
Як ви гадаєте, чому замість конкретних фактів правопорушень та імен правопорушників уживають слова-наліпки «шпигуни», «диверсанти», «вороги народу» тощо? Спробуйте уявити, яка атмосфера панувала на тогочасних зборах. Чому надуживання емоційно-експресивною лексикою, що містить негативну оцінку, вважають одним із проявів так званої мови ненависті?
-
Чи стикалися ви особисто із застосуванням «мови ненависті» у наш час? У чому, як на вас, криється небезпека її поширення?
-
Порівняйте стиль тексту С. Єфремова та протоколу зібрання працівників швейної фабрики.
-
Який з документів містить конкретні факти?
-
Наскільки документи є упередженими? На підставі чого ви зробили цей висновок?
-
Якому з двох документів ви довіряєте більше? Чому?
-
У чому найістотніша відмінність між джерелами інформації?
-
На основі фрагментів джерел наведіть факти, що свідчать про прагнення влади нав’язати суспільству бажані для неї погляди, спонукати до певної поведінки.
-
Робота в парах.
-
Користуючись уривком історичного документа, визначте причини репресій проти української інтелігенції.
-
Чому у ГУЛАГу опинилися представники різних галузей знань і різних культурних царин?
-
Як, за свідченням джерела, уникнув сумної долі в’язнів ГУЛАГу М Рильський? Як ви ставитеся д цієї обставини в біографії поета?
-
Робота в малих групах.
-
Оберіть один із запропонованих історичних джерел та опрацюйте його за запитаннями.
-
З якою метою було запроваджено «безбожну п’ятирічку»? та ліквідацію в СРСР до 1937 р. усіх релігійних конфесій і будь-яких зовнішніх виявів релігійності?
-
Визначте заходи, до яких вдалася влада, щоб ліквідувати Українську автокефальну церкву та інші вияви релігійності.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Прийом «Плакат думок».
Учні діляться на кілька груп. Кожна з них отримує аркуш паперу зі світлиною. Завдання – висловити свої думки та створити «плакат думок» щодо подій, які зображені. (Що? Де? Хто? Коли? Як? Чому? Навіщо?)
-
Підсумки уроку.
-
Прийом «Анекта».
На уроці я працював
Своєю працею на уроці я
Урок для мене видався
За урок я
Мій настрій
Матеріал уроку для мене був
Домашнє завдання мені здається
|
Активно/пасивно
Задоволений/незадоволений
Коротким/довгим
Стомився/не стомився
Зрозумілий/незрозумілий
Корисний/некорисний
Цікавий/нудний
Легкий/важкий
Цікавий/нецікавий
|
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати с. 203 – 208.