Урок "Поняття про розсаду"

Про матеріал
поширити знання про насіннєве розмноження овочевих і декоративно-квітучих рослин; ознайомити з агротехнікою вирощування культурних рослин; формувати уміння та навички розсадного способу вирощування декоративних культур; дотримуватись правил безпечної роботи та вимог санітарії, гігієни під час практичної роботи; сприяти оволодінню основними способами розумової діяльності: порівнювати, вирішувати, аналізувати, робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес до дослідницької діяльності; виховувати загально трудові якості особистості: уміння працювати в групах, самостійно знаходити шляхи вирішення проблеми.
Перегляд файлу

Тема: Поняття про розсаду.

Мета: поширити знання про насіннєве розмноження овочевих  і декоративно-квітучих рослин; ознайомити з агротехнікою вирощування культурних рослин; формувати уміння та навички розсадного способу вирощування  декоративних культур; дотримуватись правил безпечної роботи та вимог санітарії, гігієни під час практичної роботи; сприяти оволодінню основними способами розумової діяльності: порівнювати, вирішувати, аналізувати, робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес до дослідницької діяльності; виховувати загально трудові якості особистості: уміння працювати в групах, самостійно знаходити шляхи вирішення проблеми.

Матеріали: ґрунт, горщики для квітів, посуд для висівання насіння, розмічальна стрічка, розмічальні кілочки, посудина для води, садильний матеріал, насіння квітів.

 Тип уроку: урок комплексного застосування знань, умінь та навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Перевірка зошитів, ручок на партах.

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь

ІІІ.Нервово-психологічна частина

 Відгадайте загадку.

 Що воно таке?

 Дихає, росте, живиться, розмножується,

 А не ходить. (рослина)

 

   Навесні вона в теплі

   Проростає з - під землі.

   Має стан стрункий та вроду

   І дарує насолоду.

 

  Яскраві пелюстки

   І запах пречудовий.

   Нам хочеться усім

   Побачити їх знову.

 

   Влітку диво це знайду

   В полі, в лісі і в саду.

   Ці рослини кольорові

   Запашні, такі чудові.

                            вітка)

Бесіда з учнями

Вчитель

На домашнє завдання  вам  необхідно було  підібрати  насіння квітів для висівання. А сьогодні ми запонемо ящики грунтом для висівання насіння квітів.

1.     Які види ґрунтів ви знаєте?

2.     Яким має бути ґрунт для квітів?

3.     Чи завжди ґрунтова суміш, придбана в  магазині, підходить для всіх видів квітів?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 На цьому уроці ми  приготуємо  земляну суміш , заповнемо нею ящики і посіємо насіння на розсаду.

IV. Повідомлення теми та  мети  уроку

 

 

Саме темою нашого уроку є сьогодні: « Поняття про розсаду» метою якого є  навчити учнів правильно готувати грунт, закладати її в ящики для  висівання насіння, а також правильно   висівати насіння;

         (Учитель записує на дошці тему і мету уроку)

V. Вивчення нового матеріалу

Виготовлену власноруч земляну суміш необхідно використати одразу ж після приготування, за два місяці вона втрачає свої властивості.

Ґрунтова суміш має задовольняти такі умови:

·        вміщувати поживні речовини, які легко засвоюються рослиною;

·        не утримувати надлишку води;

·        пропускати повітря до кореня;

·         бути чистою від шкідників та хвороб.

До складу земляної суміші можуть входити перелічені нижче види ґрунту

 

Дернова земля

верхній шар грунту вкладають штабелями, дерном униз,

до повного перепрівання

Садова або

городня земля

верхній шар грунту з вашого саду або городу, на якому

нічого не росло

Листяна земля

верхній шар грунту, узятого в листяному лісі.

Хвойна земля

верхній шар грунту, взятого у хвойному лісі.

Перегній

результат розкладання органічних речовин: листя, кори,

гною, торфу.

Гумус або

чорнозем

родючий перегній, багатий на органічні речовини.

Торф

результат розкладання сфагнових мохів і стебел осоки.

Торф'яна земля

легкий субстрат на основі торфу й добрив. Зручність

торф'яної землі в легкості й пористості. Недолік у тому,

що, коли вчасно не полити, субстрат повністю висихає й

потім дуже погано вбирає вологу.

Деревна кора

подрібнена соснова кора, очищена від залишків деревини. Використовується як перегнила, та і неперегнила кора

Пісок річковий

 

пісок із дрібними (до 2 мм) або великими (до 5мм) кварцовими часточками.

Сфагнум

різані мохи з волокнистою губчастою структурою, добре

втримує вологу.

Склад ґрунтової суміші в частках

Грунтова

 суміш

Земля

Листяна

Торф’яна

Дернова

Перегній

Пісок

Легка

1

3

-

-

1.5

Середня

-

-

2

1

1.5

Важка

-

-

3

2

2

Приклад сумішей ґрунту для окремих груп рослин

Рослини

Дернова

Перегній

Листяна

Торф’яна

Пісок

Легка

Важка

Акація, камелія, рододендрон, хвойні

3

-

-

-

2

1

Троянди

-

3

1

1

-

1

Пальми, драцени

-

4

-

1

1

1

Амариліси

2

-

4

-

2

1

Усі строкатолисті

3

-

1

-

-

1

Марантові

1

-

1

1

-

0.5

 

 

 

 

 

 

 

 

Розсада  це молоді рослини, вирощувані в теплицях, парниках і розсадниках для висаджування на постійне місце у відкритому чи закритому ґрунті. Розсаду широко застосовують в овочівництві, плодівництві, лісівництві, декоративному садівництві і при вирощуванні технічних, лікарських та ефіроолійних рослин. Розсадний метод дає можливість одержувати високий урожай овочевих та багатьох інших культур на 1 —1,5 міс. раніше, ніж при сівбі їх насінням.

 

 

 

Вирощування розсади рослин насамперед починають з підготовки якісного, неушкодженого хворобами насіння. Найкращим вважається насіння попереднього року. Перед висіванням насіння в ґрунт необхідно виконати попередні підготовчі роботи (якщо насіння придбане в магазині, то можна без підготовки висівати).

Насіння квіткових культур (айстри, сальвії, петунії, чорнобривці) висівають за 35 - 40 днів до масового висаджування розсади у відкритий грунт.

Як правило, термін посіву випадає на кінець лютого - початок березня.
Найчастіше насіння однієї культури висівають в одну велику посадкову ємність. Можна висадити кожне насіннячко окремо, наприклад, в пластикові розсадні ящики (касети), які складаються з безлічі окремих стаканчиків, скріплених в одну конструкцію.(Слайд)
Іноді висаджують насіння в торф'яні таблетки - диво-засоби, в яких розсада виростає більш потужною, ніж в землі. Їх часто застосовують для дорогого насіння, так як в них відсоток виживання навіть ніжних, примхливих сортів дуже високий. (Слайд)
Підійде будь-яка готова суміш для розсади на основі торфу. Земля з лісу або палісадника дуже щільна, тому її рідко використовують у чистому вигляді. Однак, при додаванні в неї піску, різних розпушувачів торфу навіть така земля стане прекрасною основою для зростання ніжної розсади.

Готовим субстратом наповнюють посадкові ємності, проливають їх водою, чекають, поки вся вода стече через дренажні отвори і висівають насіння. Деякі з них висаджують поверхнево, тобто не прикривають зверху ґрунтом - це насіння чорнобривців, суниці, петунії та ін Більшість же культур вимагають закладення насіння в землю.
Після посіву контейнери з насінням слід накрити пластиковою кришкою або звичайною прозорою плівкою. Кожен день тепличку провітрюють, тобто відкривають кришку на 5-10 хвилин, інакше у вологих умовах швидко почнеться зростання грибів, зелених водоростей і цвілі.

 

Фізкультхвилинка

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу, все гаразд!

VI. Формування практичних умінь та навичок

 Практична робота 

Тема. Висівання насіння декоративних культур.

Мета: навчитися вирощувати декоративні рослини розсадним способом.

 І. Висівання насіння  (інструкційні картки – додаток 1)

       Практичні роботи виконуються після ознайомлення учнів з інструкційними картками та після повторення правил безпеки праці  (додаток2).

       Вчитель допомагає учням, вказує на помилки, дає поради

VII. Підбиття підсумків уроку

1.     Аналіз виконаної роботи

2.     Прибирання робочих місць

3.     Визначення та корекція помилок учнів під час виконання практичної роботи

4.     Оцінювання результатів роботи учнів

VIII. Домашнє завдання

1.     Самостійно скласти інструкційну картку виконаної роботи

2.     Підготувати інструменти та матеріали для висівання квіткових  культур.

 ДОДАТОК  1

Інструкційна картка

І. Висівання насіння

Інвентар і матеріали: насіння квіткових культур, маркерна дощечка, трамбівка, поливальниця, по­суд з водою, ящики, плівка, дернова земля, перегній, торф, тирса, річковий пісок.

Послідовність виконання роботи:

1.   Насип на дно ящика шар щебеню або дрібних кусочків цегли товщиною 1...2см.

2.   Визнач кількість поживної суміші, необхідної для за­повнення садильних ящиків.

3.   Приготуй необхідну кількість поживної суміші.

4.    Засип поживну суміш у ящик.

5.   Розрівняй ґрунт у ящику і легенько ущільни трам­бівкою.

6.   3а допомогою маркерної дощечки проведи борозенки впоперек ящика.   Відстань між ними має бути близько 3 см, а глибина - 1 см.

7.   Висій насіння так, щоб відстань між ними в борозенці становила 3...5 см.

8.   Загорни насіння спеціально приготовленим ґрунтом, нарівні з верхом борозенки.

9.   Обережно полий поживну суміш теплою водою з поли­вальниці з дрібненьким ситечком.

10.   Запиши на етикетці назву культури, дату висівання насіння, своє прізвище, ім’я.

11.    Постав ящики в тепле місце.

12.   Щоб не пересихала поживна суміш, накрий ящики до появи сходів плівкою або склом.

13.    Після появи сходів зніми покриття.

ДОДАТОК 2

Правила безпечної праці та особистої гігієни

1.     Перед початком виконання робіт надіти халат або фартух. Вони мають бути зручними в роботі  і не заважати рухам.

2.     Волосся сховати під берет чи хустину.

3.     Працювати тільки в рукавичках.

4.     Не можна заколювати одяг шпильками, булавками, голками, зберігати в кишенях гострі предмети.

5.     Виконувати тільки ті види робіт, що доручає вчитель (якщо працюєте вдома – виконувати посильну і добре знану роботу)

6.     За виявлення неполадок, несправностей обладнання,  інструменту, знарядь праці негайно припинити роботу.

7.     Колючі і ріжучі знаряддя праці слід переносити й розміщувати гострими частинами вниз, а передавати – різальною частиною  “до себе”.

8.     Після закінчення роботи почистити інструмент, скласти його у відведене місце.

9.  Привести себе та робочий одяг в порядок. Вимити з милом руки, обличчя. 10. За незначних поранень рану обробити пероксидом водню, змастити йодом і забинтувати стерильним бинтом.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Kobzista Marina Volodymyrivna
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Трудове навчання 4 клас (Павич Н. М., Бучківська Г. В.)
Додано
27 квітня 2020
Переглядів
3848
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку