Урок "Поняття про займенник як частину мови, його основні ознаки."

Про матеріал

Перший урок з теми "Займенник". Учні знайомляться з особливостями цієї частини мови, вчаться розпізнавати особові займенники, визначати граматичну категорією особи.

Перегляд файлу

Тема. Поняття про займенник як частину мови, його основні ознаки.

Мета : розширювати уявлення дітей про частини мови, познайомити із займенником, з його особливостями, вчити розпізнавати особові займенники, познайомити з граматичною категорією особи; розвивати аналітичні вміння, вміння спостерігати й робити висновки зі спостережень; виховувати інтерес до   вивчення рідної мови.

Хід уроку

І. Організація класу.

Глибше вивчимо ми мову

Солов’їну і чудову

Тож, гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання.

Прочитайте вірш на дошці.

 Ми посіяли горох

 Із матусенькою вдвох

Ми посіяли горох.

А минуло кілька днів —

Він зійшов, зазеленів.

Буду їсти залюбки

Я з горохом пиріжки.

— Скільки речень у вірші?

— Знайдіть граматичну основу кожного речення.

— Що помітили цікавого? (Підмети — слова ми, він, я.)

— До якої частини мови можна віднести ці слова?

— Чи всі думають, що це — іменники?

— А в кого інша думка? Поділиться нею.

III. Оголошення теми і мети уроку

— Спрогнозуйте тему нашого уроку.

— Правильно, ми познайомимось із новою частиною мови — займенником.

— Хто може пояснити, як утворилося слово займенник?

Звернемося до історії.

Граматисти називали цю частину мови місцезайменням. М. С. Шашкевич першим вжив поняття займенник. Але воно не прижилося. І. С. Нечуй-Левицький у своїй граматиці з гумором зазначив: «Відомо, що місто – це город, і вийшло – городойменник, чом не селойменник.»  І відстояв назву займенник, яка згодом закріпилася в українському мовознавстві.

Отже, займенники – особливі  слова здатні замінювати назви осіб, предметів (він, ми, хтось), назви ознак (твій, ніякий, інший), кількості (стільки, котрий, скільки).

Саме для того, щоб навчитися грамотно і красиво висловлюватися, будувати правильно тексти, треба більше дізнатися про слова цієї частини мови.

Отже, тема уроку: займенник, як частина мови.

 

IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1.Спостереження за мовним матеріалом.

Гра «Відгадай і доведи». На дошці написані слова, віднесіть слова до відповідної частини мови:  Маринка, лікар, солоний, радіє, тринадцять, солом’яний, співає, регоче, він, ми, те, стільки.

Розв’язування проблемної ситуації

  • На які питання відповідають слова  він, ми, те, стільки.
  • Тоді можливо ці слова – іменники, прикметник, числівник. (Міркування)
  • Хоч вони і відповідають на питання цих частин, але це інша частина мови – займенник.

Отже, займенник, це частина мови, яка вказує на предмети, їхні ознаки, кількість але не називають їх.

Є добрий друг в іменника, числівника й прикметника,

Як звуть його – секрет.

Така ось арифметика, як втомляться іменники, числівники й прикметники

У реченнях стоять,

До себе звуть його від втоми рятувать.

Якщо займенник замінює іменник, прикметник та числівник, то якими граматичними категоріями він може характеризуватися? (Відповіді дітей вчитель фіксує на дошці.)

— Кожен учень проведе дослідницьку роботу із займенниками і дасть відповідь на поставлене питання. (Вчитель видає групам завдання на картках.)

1 група. Кого в діалозі можуть позначати займенники?

Я —

Ти —

Він, вона, воно —

2 група. Чи мають займенники категорію числа? Розподіліть займенники у дві групи: я, ми, ти, ви, він, вона, вони, воно.

Однина Множина

3 група. Чи можна визначити у займенника рід?

Я, ми, він, вона, ти, воно, ви, вони.

4 група. Чи змінюються займенники за відмінками? Провідміняйте займенники.

Н.в.  (хто?)                Я               Вони

Р. в. (кого?)

Д. в. (кому?)

З.в.  (кого?)

О.в.  (ким?)

М. в. (на кому?)

5 група. Яка роль займенників у реченні? Яким членом речення буває займенник..

У нього були великі сині очі. Ці люди вийшли не з нашого будинку.

Я попросив товариша принести мою книгу.

3. Обговорення результатів досліджень (з використанням таблиці «Особові займенники»). Результати оформити у вигляді опорної таблиці-пам’ятки.

Займенник

Хто? який? скільки?

Вказує предмет, ознаку, кількість, але не називає.

 Має особи:

 1 особа — хто говорить — я, ми;

 2 особа — з ким говорять — ти, ви;

 3 особа — не бере участь у розмові — він, вона, воно, вони.

Змінюється за числами і відмінками.

 Має рід (в однині 3-ї особи): він — чоловічий рід; вона — жіночий рід; воно — середній рід.

В реченні — підмет або другорядний член.

Рухавка.

- Ви втомились?

Саме час – дружно відпочить

І знайому фізхвилинку

В гості запросить.

Ми писали, ми трудились

Наші пальчики втомились,

А щоб далі нам писати

Треба пальці розім’яти.

Руки вгору потягніть

І до сонця підстрибніть!

Всі присядем, встанем враз

Знов чекає праця нас.

 

V. Закріплення та систематизація знань.

1. Робота з підручником. Вправа 270 с. 118.

Прочитайте текст. Про героїв якого твору в ньому йдеться? Назвіть всіх головних героїв.

Прочитайте слова, що повторюються. Визначте, до яких частин мови вони належать.

Спишіть текст, уникаючи повторення виділених слів. Використовуйте слова він, його, такі, їх, стільки (ж).

 

2. Творча  робота з   текстом.

  •                     Змініть текст так, щоб розповідь була від першої особи (МИ);
  •                     Змініть текст так, щоб розповідь була від другої особи (ВИ);
  •                     Змініть текст так, щоб розповідь була від третьої особи (ВОНИ)

Друзі гралися в сніжки на подвір’ї. Друзям  було цікаво і весело. Радісно лунали дружні голоси по подвір’ю.

 

 VІ. Підсумок уроку.

— З якою новою частиною мови ви ознайомились?

— Назвіть займенники, які ви запам'ятали протягом уроку.

— А тепер «Спіймай займенника» якомога більше займенників із вірша.

 Хороші друзі в мене є

І ми – одна сім'я,

Ми завжди думаєм одне –

І ти, і він, і я.

Нам любе сонце й тихий гай,

Долини і поля,

Ми дуже любим рідний край

І ти, і він, і я.

V. Домашнє завдання з інструктажем.  Впр. 273 с. 120. Замінити іменники , прикметники і числівники займенниками з довідки.

 

Рефлексія.

Урок пройшов:

Цікаво                      результативно

Недаремно               творчо

Швидко                    змістовно

Ефективно               дохідливо

Душевно                 активно

Корисно                  повільно

 

Кросворди «Зійдіть східцями».

  До особового   Я  додайте букви  і прочитайте слова.

1. Провалля. (Яр.)

2. Заглибина в землі. (Яма.)

3. Орган у порожнині рота. (Язик.)

4. Хижа тварина. (Ягуар.)

5. Плід. (Яблуко.)

6. Житель Японії. (Японець.)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Kiryan Irina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Задорожня Лілія Яківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 березня 2018
Переглядів
7378
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку