Мета уроку:
-сформулювати поняття вектора в просторі та пов'язані з ним поняття абсолютної площини, напряму, рівності векторів, види векторів;
-навчити оперувати діями над векторами;
-розвивати просторову уяву, пам'ять, уміння проводити аналогії;
-виховувати наполегливість, працьовитість;
-проявляти ініціативність, відповідальність, упевненість у собі.
Тип уроку. Засвоєння нових знань і вмінь
Наочність та обладнання: презентація «Вектори на площині» ( підготовлена дитиною високого рівня навчання); картки-заготовки для с/р.
Очікувані результати.
Учень/учениця: користується аналогією між векторами на площині й у просторі;
Після закінчення уроку учень/учениця:
Тема: КООРДИНАТИ І ВЕКТОРИ
СТРУКТУРА УРОКУ
Урок № 4
Тема уроку: Поняття вектора у просторі. Операції над векторами
Мета уроку:
Тип уроку. Засвоєння нових знань і вмінь
Наочність та обладнання: презентація «Вектори на площині» ( підготовлена дитиною високого рівня навчання); картки-заготовки для с/р.
Очікувані результати.
Учень/учениця: користується аналогією між векторами на площині й у просторі;
Після закінчення уроку учень/учениця:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Епіграф нашого уроку:
Ваша сила - віра в себе.
Самостійні думки виникають тільки
із самостійно отриманих знань.
К.Ушинський
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Учні-консультанти доповідають вчителеві про готовність класу до уроку та наявність виконання домашнього завдання учнями. Вчитель відповідає на запитання учнів, які виникли під час виконання домашнього завдання.
ІІІ. ФОРМУЛЮВАННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Розповідь про місце уроку в системі уроків теми, вивчення якої розпочинається. Розповідь про місце уроку в системі уроків теми, вивчення якої розпочинається. Поняття вектора є важливим у математиці та фізиці. Існує чимало важливих величин, котрі є векторами. Наприклад, сила, швидкість, прискорення, кутовий момент, напруженість електричного і магнітного полів. Ці величини можна протиставити іншим величинам, таким як маса, об’єм, тиск, температура та густина, які можна описати звичайним числом, їх називають скалярами. Тому знання про вектори є важливими при вивченні природничо-математичних наук.
Сьогодні на уроці ми повторимо знання про вектори в просторі, розглянемо задачі , що передбачають використання властивостей додавання та віднімання векторів (графічно). Оскільки тему «Вектори» ви вже вивчали в курсі геометрії 9-го класу. Спробуємо пригадати відомі нам факти і провести паралель між теорією вектор на площині і вектор в просторі.
ІV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів проходить в співпраці вчителя і учнів, де в більшості говорять учні, а вчитель лише їх направляє .
V. ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ
ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ ( учні працюють з підручником і дають відповіді на запитання вчителя)
Щоб зрозуміти різницю між відрізком і вектором звернемось до прикладу: уявіть собі, що ви маєте стрілу і звичайну рівну палицю однакової довжини і товщини. Знайдіть різницю між палицею і стрілою. Якщо Ви уважні, то побачите, що стріла, на відміну від відрізка має напрям. Тобто ми завжди з певністю можемо визначити де в стріли початок, а де кінець, що є суттєвим.
,
Багато фізичних величин повністю визначаються лише своїм числовим значенням (об’єм, густина, маса) – такі величини називаються скалярними. Але є й такі величини, які крім числового значення мають характеризуються ще й напрямом (швидкість, сила, напруженість) – такі величини називають векторними.
Дії над векторами
Нехай задані вектор і число . Добутком називається вектор, довжина якого дорівнює , а напрям збігається з напрямом, якщо >0 і протилежний , якщо <0.
|
|
Правило трикутника |
Правило паралелограма |
|
|
Сумою (+) двох векторів і є такий вектор , напрямлений з початку вектора в кінець вектора за умови, що початок вектора збігається з кінцем вектора . |
Сумою (+) двох векторів і є такий вектор , напрямлений з початку векторів і вздовж діагоналі паралелограма, сторони якого утворені з векторів і їх паралельним переносом за умови, що початки векторів та збігаються. |
СПРИЙМАННЯ І УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
VІ. Осмислення і усвідомлення вивченого матеріалу
1) Усно з коментуванням з місця: №№ 3.50; 3.51; 3.53; 3.60;
2) Два учня працюють за закритою дошкою, клас в цей час самостійно:
№ 3.58 та № 3.64
VII. Відпрацювання вмінь та навичок
Задача 1.
Задача 2.
Побудувати:1) а-b; b-d; d-b (за правилом трикутника – три учня біля дошки)
2) ) а-b; b-d; d-b (за правилом паралелограма – три учня біля дошки)
VIII. Удосконалення вмінь і навичок
Самостійна робота
Дано вектори а і b (дивись малюнок). Побудувати вектори а + b, a – b, a, –2b
Варіант І
Варіант ІІ
Варіант ІІІ
Варіант IV
ІХ. Домашнє завдання:
Опрацювати §3.3 (ст.. 16-23)
Повторити: дії з векторами на площині
Виконати:3.52; 3.56; 3.62
Додаткова задача
ABCD — паралелограм. Які векторні рівності можна записати?
Х. Підсумки уроку. Оцінювання:
Підсумок уроку за схемою:
Під час цілого уроку належно працювали:…
Особливої похвали заслуговують такі учні: …
Оцінювання (не менше 3-ох оцінок)
XI. Рефлексія (осмислення результатів уроку)
Світлофор:
Тема: КООРДИНАТИ І ВЕКТОРИ
СТРУКТУРА УРОКУ
Урок № 5
Тема уроку: Розв’язування задач.
Мета уроку:
Тип уроку. Застосування знань і вмінь
Наочність та обладнання:картки для гри «Математичне доміно»
Очікувані результати.
Учень/учениця: виконує операції над векторами.
Після закінчення уроку учень/учениця:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
От і все дзвенить дзвінок,
Вгості йде до нас урок!
Добрий день!
Сідайте зручно!
Я бажаю вам удачі!
Розв’яжіть усі задачі,
Що постануть перед вами
На уроці нашім славнім!
--- налаштування на роботу
Епіграф нашого уроку:
Мистецтво вирішувати геометричні задачі
чимось нагадує трюки ілюзіоністів
– іноді, навіть знаючи рішення задачі,
важко зрозуміти, як можна було до нього додуматися.
Стефан Банах, польський та український математик.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Математичний диктант Варіант 1 1.Запишіть коротко «вектор а». 2. Зобразити вектор . 3.Запишіть позначення вектора з кінцем у точці Х та початком у точці У. 4.Зобразити два однаково спрямованих, але не рівних вектора. 5.Що можна сказати про напрямок двох рівних векторів ? 6.Запишіть у вигляді рівності, чому дорівнює абсолютна величина нульового вектора. 7. Зобразити вектор і точку У. Відкладіть від точки У вектор, рівний . 8. Запишіть за допомогою позначень «довжина вектора дорівнює 3 см». 9.Знайдіть довжину вектора, зображеного на рисунку: Т 3 см S 5 см 10. Чи вірно твердження: «Якщо вектори й рівні, то вони колінеарні»? |
Математичний диктант Варіант 2 1.Запишіть коротко «вектор в». 2. Зобразити вектор . 3.Запишіть позначення вектора з кінцем у точці Р та початком у точці А. 4.Запишіть у вигляді рівності, чому дорівнює абсолютна величина нульового вектора. 5. Зобразити вектор і точку М. Відкладіть від точки М вектор, який дорівнює вектору . 6.Що можна сказати про напрямок двох рівних векторів ? 7.Зобразити два однаково спрямованих, але не рівних вектора. 8. Запишіть за допомогою позначень «довжина вектора дорівнює 4 см». 9.Знайдіть довжину вектора, зображеного на малюнку: М К 2 см
6 см 10. Чи вірно твердження: «Якщо два вектори колінеарні, то вони однаково спрямовані»?
|
ІІІ. ФОРМУЛЮВАННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Сьогодні на уроці ми з вами будемо розв’язувати задачі, пов’язані з векторами.
ІV. Актуалізація опорних знань .
Гра «Математичне доміно»
( Учитель готує набір карток двох кольорів. На одних записується початок речення, на інших його закінчення ; діти працюють в парах ).
Початок речення |
Закінчення речення |
Вектори називаються рівними … |
Якщо вони співнапрямлені і мають рівні довжини |
Два ненульових вектори називаються колінеарними….. |
Якщо вони паралельні одній прямій |
Щоб задати вектор… |
Достатньо вказати його початок і кінець. |
Два вектори називають протилежними векторами…. |
Якщо вони мають рівні модулі, але протилежні напрями. |
Співнапрямленими векторами називають колінеарні вектори… |
Якщо вони мають однаковий напрямок. |
Нуль-вектором називають вектор… |
Якщо його початок і кінець співпадають. |
Довжиною вектора називають… |
Відстань між його початком і кінцем. |
Довжина нуль-вектора…. |
Дорівнює нулю. |
Довжина і напрям вектора не залежать від… |
Розміщення його початку в системі координат |
Вектори рівні… |
Коли їх відповідні координати рівні. |
Вектори колінеарні… |
Коли їх відповідні координати пропорційні |
(Кожній парі учнів роздається доміно, яке необхідно скласти у відповідності: початок речення – кінець )
V. Осмислення і усвідомлення вивченого матеріалу
1) Біля дошки : № 3.66; 3.68( робота з підручником) , ( два учня біля дошки, клас – с/о)
2)Задача 1( усно). Користуючись рисунком, назвіть вектори, що є:
1) колінеарними;
2) спів напрямленими;
3) протилежно напрямленими;
4) рівними;
5) протилежними?
VI. Удосконалення вмінь і навичок
Задача 2(письмово)
На сторонах АВ і ВС паралелограма АВСД позначено відповідно точки М і N так, що АМ:МВ=1:2, BN:NC=2:1. Виразіть вектор NM через вектори АВ = a, АД = b .
Задача 3(письмово)
Дано паралелепіпед ABCDA1В1С1D1. Розкласти за векторами AB = a , AD = b , AA = = c вектори: 1) C1A; 2) AC ; 3) DC1 .
VI. Домашнє завдання:
повторити§3.3
виконати №№ 3.70; 3.72
VІI. Підсумки уроку. Оцінювання.
VIІI. Рефлексія (осмислення результатів уроку)
Рефлексія діяльності на уроці
«Плід» - урок пройшов корисно, плітно
«Квітка» - досить непогано
«Зелений листочок» - щось було, звичайно, але взагалі – не зрозуміло
«Жовтий листочок»- «чахлий», невдалий урок