Урок математики
(7 клас)
Тема: Порівняння чисел в межах 20. Знаки , , .
Мета: Сприяти удосконаленню обчислювальних навичок учнів, умінь розв’язувати задачі, порівнювати числа. Розвивати вміння аналізувати, порівнювати навчальний матеріал, працювати з коментуванням власних дій; вміння працювати за зразком і вказівками вчителя, таблицями. Коригувати розвиток логічного мислення. Створити комфортні умови в освітньому процесі шляхом використання елементів педагогічної пісочниці. Виховувати дружні стосунки та бажання працювати на уроках математики.
Обладнання: педагогічна пісочниця, іграшки та зображення тварин, матеріали до дидактичних ігор, індивідуальні картки із завданнями.
Хід уроку
І. Загально-корекційний етап.
1. Організація підготовки учнів до праці.
Клас готовий працювати?
Додавати й віднімати,
Числа й вирази рівняти.
Вчасно руку піднімати,
Щоб складну задачу розв’язати.
Проспівав дзвінок,
Тож почнемо наш урок!
2. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.
Вправа «Самоналаштування»
Учням пропонуємо покласти руки на парти, закрити очі та промовити:
- Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
- Я – творча особистість.
- Я бажаю однокласникам успіхів на уроці.
ІІ. Основний етап.
1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
- Сьогодні у нас буде незвичайний урок на якому ми навчимося допомагати друзям в біді, хоча на нас чекатиме багато випробувань. Але ми з ними впораємося, правда, діти?
2. Підготовча частина.
Вправи для закріплення вивченого матеріалу:
1. Дидактична гра «Порівняй» (Рис. 2.1.1.)
|
|
Рис. 2.1.1. Дидактична гра «Порівняй»
- Чого більше: грибочків чи листочків?
- Скільки зайвих грибочків?
- На скільки листочків менше?
Записуємо на дошці та читаємо нерівність: 11 < 12
2. Робота за таблицею (Рис.2.2.1.)
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
Рис. 2.2.1. Числова таблиця
Завдання:
*Знайти місце числа в числовому ряді.
*Порахувати від числа до числа в прямому і зворотному порядку.
*Назвати попереднє і наступне число до даного.
*Називаємо одноцифрові числа; двоцифрові.
*Порівняти числа: спочатку вибираємо ті з них, що стоять поруч один одного і для порівняння яких потрібно врахувати властивості числового ряду. Потім порівнюємо одноцифрові та двоцифрові числа, формуємо поняття про те, що при їх порівнянні завжди більшим буде двоцифрове число.
Нерівності записуємо на дошці, читаємо їх.
*Назвати числа, менші; більші за дане число. При цьому формуємо поняття: числа, що стоять у числовому ряді лівіше даного – менші за нього, які стоять праворуч – більші.
3. Формуюча частина.
Використання елементів педагогічної пісочниці «Допоможемо Зайчику»
Добридень, пісочок, тебе ми вітаємо!
Цікаву мандрівку сьогодні чекаємо!
Залишаємо на пісочку відбитки своїх долоньок – вітаємося з пісочком.
Друзі, пісочок на нас всіх чекає.
Цікаву історію він пригадає.
Зайчисько маленький не слухався мами
Та й вибіг гуляти лугами, полями.
Вчитель виставляє на пісочок іграшку зайчика.
Забіг бідолашний далеко від хати
Та як повернутись, малому не знати.
Отож, допоможемо ми малюкові,
Знайти стежинку до рідного дому.
- Діти, чи готові ви допомогти Зайчикові в його біді?
- А давайте познайомимося із Зайчиком. Учні по черзі називають свої імена. Пальчиками прописують на пісочку першу літеру свого імені.
Гляньте, ось ростуть грибочки.
Мають гарні шапочки.
Приклади маємо ми розв’язати,
Щоб ім’я малого Зайчиська узнати.
Вчитель виставляє у пісочницю паперові грибочки із написаними на шляпках прикладами. Біля грибочків вроздріб викладаємо листочки із написаними на них числами-відповідями, на зворотній стороні яких написані літери. Учні мають розв’язати приклади, знайти листочок із числом - відповіддю, перевернути його та скласти із даних літер слово. (Пушок)
Приклади:
10 + 1 = 10 + 8 = 12 – 2 = 16 – 6 = 14 – 0 =
- Ось ми вже і познайомилися із нашим сіромахою. Та хто це каркає?
Ось сорока прилетіла,
Все літала, скрекотіла.
Хоче нам допомогти,
Зайчикові дорогу додому знайти.
Виставляємо в пісочницю іграшку чи зображення сороки (Рис. 3.1.).
Рис. 3.1. Сорока
- Діти, із Сорокою сталася пригода: вона мала гарне червоне намисто, яке розірвалося і намистинки попадали в травичку і загубилися.
Вчитель викладає на пісок паперові червоні кружечки із написаними на них цифрами. Завдання учням: розмістити намистинки від 1 до 20 (викласти числовий ряд).
Сорока вказала ліворуч іти,
Щоб Пушкові додому дійти.
Отож часу ми гаймо
І разом всі вирушаймо!
Хто це там такий буркоче,
Відгадайте всі охоче.
Відгадування загадки:
Влітку медом ласував,
Досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг,
Позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни,
А проспав аж до весни.
Виставляємо в пісочницю іграшку чи зображення ведмедя (Рис. 3.2.).
Рис. 3.2. Ведмідь
Ведмідь хоче нам допомогти. Та в нього є для нас завдання: порівняти числа.
Вчитель викладає на пісочок нерівності, написані на картках із зображенням малини (Рис. 3.3.). Вимагаємо від учнів правильних та повних відповідей.
11 16 |
15 15 |
17 14 |
Рис.3.3. Порівняй числа
- Ось і Ведмідь нам вказав шлях до хатинки Пушка. Гляньте, як зрадів наш Зайчисько.
Вправа «Зайчик – пострибайчик»
Кінчиками пальчиків кожна дитина стукає по поверхні піску, рухаючись у різних напрямках імітуючи стрибки зайчика.
- Хто це тут стоїть руденький.
Гляньте, хвіст який пухкенький!
Вчитель виставляє на поверхню піску іграшку лисички чи її зображення
(Рис. 3.4.).
Рис.3.4. Зображення лисички.
- Діти, Лисичка також хоче нам допомогти. Та в неї для нас є цікаве прохання: допомогти розв’язати задачу.
Задача:
Лисичка у саду гуляла
Груші і яблучка збирала.
Грушок зібрала 18,
А яблучок – 13.
Виложуємо на пісок картки із цифрами 18 і 13.
От думала вона й гадала:
- Чого більше я нарвала?
Діти допомагають Лисичці розв’язати задачу-нерівність. На піску пальчиком пишемо відповідний знак.
Лисичка радить прямо йти,
Щоб Зайчику дім свій знайти.
Гляньте, діти, ось й хатина.
Мабуть Зайчика родина.
Виставляємо на пісок картку із зображенням хатинки (Рис. 3.5.).
Рис. 3.5. Зображення хатинки Зайчика
Ось Зайчисько наш радіє
Більш робити так не сміє.
Коли схоче десь гуляти
То спитає маму й тата.
- Діти, Пушок дякує вам за допомогу. А нам час вирушати далі і продовжувати наш урок. Давайте подякуємо пісочку за цікаву і повчальну мандрівку та попрощаємося з ним до наступних зустрічей.
Діти витирають руки вологими серветками.
Фізкультхвилинка
Гра із зайчиком
Мета: вчити дітей бігати, стрибати в різних напрямках, імітуючи «зайчика». Розвивати спритність.
Хід гри: діти сидять півколом. Спочатку вчитель бере в руки зайчика, з ним підходить до дитини і промовляє слова, називаючи ім’я дитини.
Зайчик до Сашка підбіг, біля нього скік та скік.
Скік-скок, скік-скок, дожени мене, дружок.
Після слів «Дожени мене, дружок» вчитель із зайчиком тікає, а дитина доганяє його (ускладнення – дитина стрибає). Потім роль зайчика виконують учні. Гра проводиться 3-4 рази.
4. Систематизація і узагальнення знань учнів.
4.1. Каліграфічна хвилинка.
- Тепер ми попрацюємо трішки у зошитах. Давайте пригадаємо, як потрібно правильно готувати свій зошит до письма:
Зошит свій я розгортаю,
Навкоси його кладу.
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно не зігнусь.
Буду я писати вправно,
До роботи я берусь.
Ми напишемо цифру, а яку, ви дізнаєтеся, відгадавши математичну лічилку:
Ми з пісочком мандрували
І Пушку допомагали.
Та справлялись не самі
Допомогли нам друзі лісові.
Пригадайте, діти всіх
Хто нам в лісі допоміг?
Пригадайте, не лініться:
Сорока, ведмідь і лисиця.
Та Зайчисько наш сіренький
Куцохвостий і маленький.
Скільки разом, як сказати?
Хто вже зміг порахувати?
Так, звірят було четверо. А якщо до 4 добавимо 1 десяток, то яке вийде число? (14).
Написання цифри 14 (3 рядочки) у робочих зошитах за зразком учителя та самостійно сильнішими учнями. Попередньо прописуємо цифру у повітрі та на парті пальчиком.
4.2. Пальчикова гімнастика
Вправа «Дружні пальчики»
Пригадуємо, яку назву має кожен пальчик: великий, вказівний, середній, безіменний, мізинчик.
Вихідне положення: усі пальчики витягнуті та розведені в боки – пальчики «посварилися». Потім усі пальчики притиснути один до одного – «помирилися». Чергуємо ці дві позиції, супроводжуючи словами:
Посварились, - та одразу
Помирилися і разом! (Рис. 4.2.1.).
Рис. 4.2.1. Вправа «Дружні пальчики»
4.3. Робота на індивідуальних картках.
4.3.1. Знайдіть сусідів числа:
|
13 |
|
4.3.2. Знайдіть пропущені числа:
12 |
|
|
|
|
17 |
4.3.3. Порівняй числа та постав відповідний знак:
15 |
|
16 |
17 |
|
12 |
14 |
|
14 |
При виконанні даних завдань вчитель здійснює постійно індивідуальну допомогу учням. Як допомогу використовуємо числову таблицю.
ІІІ. Заключний етап.
1. Підведення підсумків і оцінювання.
- Що цікавого ми робили на сьогоднішньому уроці? Кого ми зустріли під час уроку? Чому нас навчає пригода, що трапилася із Зайчиком?
2. Релаксація.
Вправа «Посмішка по колу»
Діти стоять у колі, взявшись за руки. Вчитель посміхається до дитини праворуч, «бере посмішку» у з’єднанні долоні й дбайливо «передає» її дитині, що стоїть поруч. Дитина «передає посмішку» своєму сусідові й так триває доти, поки посмішка не повернеться до вчителя.
3. Приведення в порядок робочих місць.
4. Створення установки на відпочинок.