Урок "Породи, що складають земну кору"

Про матеріал
Розробка уроку географії в 6 класі у вигляді екскурсії в імпровізований геологічний музей. Конспект уроку в супроводі презентації. Урок поділено на частини - зали. На узагальнення підібрані цікаві вправи-завдання
Перегляд файлу

6 клас       «Загальна географія»

Тема:  Породи, що складають земну кору.

Мета: 

  • Розширити поняття учнів про будову земної кори та її мінеральний склад;
  • Дати визначення осадових, магматичних  та метаморфічних гірських порід;
  • Формувати причинно-наслідкові зв’язки;
  • Розвивати інтерес до знань з геології;
  • Удосконалювати навички спілкування;
  • Виховувати дбайливого господаря й охоронця природних багатств.

Тип уроку: вивчення нових знань (урок екскурсія в геологічний музей)                         Обладнання: атласи, підручники, фізична карта України, карта «Будова земної кори»; зразки найпоширеніших в Україні гірських порід, таблиця умовних знаків корисних копалин; навчальні таблиці і картини до теми «Видобуток кам’яного вугілля»; «Використання  людиною гірських порід і мінералів», виставка робіт, які зроблені людиною із корисних копалин України.

    Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

 (робота із роздатковим матеріалом)

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

 Земні надра являють собою справжні «комори», у яких природа зберігає накопичені за мільйони років багатства – мінерали і гірські породи. Їхнє вивчення сягає своїми коріннями в сиву давнину. Людині не відразу відкрилося все різноманіття цих речовин, що складають земну кору, і дивні властивості деяких із них.

 Вони різні за своїми властивостями: кольором, твердістю, густиною, температурою плавлення. Де ми можемо зустріти гірські породи і мінерали? 

Мінерали та гірські породи оточують нас скрізь: це і пісок на річковому пляжі, і каміння на березі моря, і глина в яру, і крейда, якою пишемо на дошці.

ІV. Вивчення нового матеріалу

 Щоб краще розібратися в тому, що таке мінерали та гірські породи, я запрошую вас на екскурсію в імпровізований геологічний музей. Тут ви дізнаєтеся про способи утворення, властивості та застосування багатьох мінералів та гірських порід, які складають земну кору. А я буду вашим екскурсоводом.

 Експозиція «музею» представлена кількома залами. То ж запрошую всіх до першої зали, що має назву: «Мінерали та гірські породи».

  1 зал «Мінерали та гірські породи»

 Дорогі друзі, природа наділила Землю неоціненним багатством, подарувавши нам близько 3 тис. мінералів та 1,5 тис. гірських порід. Що ж це за природні тіла?

 Мінерал – це природне тіло, що складається з однієї чи декількох речовин. Так, золото, свинець, мідь – мінерали, які містять одну речовину.

 Мінерали – найяскравіше з того, що створила нежива природа. Радісний подив, захоплення дарує людині природна досконалість форми, кольору, блиску мінералів. «Невже вони такі від природи!»- захоплено вигукнуть і діти, і дорослі, побачивши алмази, смарагди, агати. Зверніть увагу й ви на мінерали, що представлені в музеї.

 Мінерали дуже різні, можуть перебувати в різних агрегатних станах, у чистому вигляді зустрічаються рідко, частіше бувають у сполуках з іншими мінералами, утворюючи гірські породи.

 Отже, гірські породи – це сполучення кількох мінералів або скупчення одного у великій кількості в земній корі.

 Наприклад, до складу гірської породи граніт входять три мінерали: кварц, слюда, польовий шпат. Кальцит, скупчуючись у великій кількості, утворює гірську породу вапняк.

 То яка ж різниця між мінералами і гірськими породами? Наведіть приклади.

 А як же утворюються гірські породи і мінерали?

 Відповідь на це питання ми знайдемо у другій залі.

 2 зал  «Походження мінералів та гірських порід»

 Залежно від походження гірські породи поділяються на три великі групи: магматичні, осадові й метаморфічні.

 Утворення магматичних порід пов’язане з процесом, який зараз на екрані.

 (фрагмент виверження вулкана)

Отже, ці гірські породи є результатом застигання магми.

 Давайте ознайомимось з мал.65 у підручнику на с.78 «Утворення магматичних порід»

 Велике різноманіття магматичних порід пояснюється різними умовами застигання та затвердіння магми. Це може відбуватися на різних глибинах і на поверхні Землі. За цією ознакою розрізняють глибинні й поверхневі (вивержені) гірські породи.

 У музеях є два правила, які постійно і суворо потрібно дотримуватися:

  1. Говорити пошіпки і слухати уважно екскурсовода;
  2. Не чіпати експонати руками.

В нашому імпровізованому музеї друге правило будем порушувати. До вашої уваги, деякі з найвідоміших магматичних порід.

Магма, застигаючи, кристалізується. До того ж чим глибше вона застигає, тим кристали гірської породи, яка утворилася, будуть більшими. Чим ближче до поверхні, тим вони менші. Так утворюються граніти і лабрадорити. Вони утворилися глибоко в земних надрах і складаються з великих кристалів. Ці гірські породи характеризуються значною міцністю. На вулицях великих міст ви можете побачити плити, вирізані з них, і розглянути їхню структуру.

На відміну від глибинних, магматичні породи, що утворилися внаслідок застигання магми на поверхні, не мають кристалів, вони пористі. Складаються такі породи із застиглої лави спресованого попелу, викинутого вулканом.

(демонстрація вулканічного туфу, пемзи, базальту)

Базальт являє собою щільну гірську породу темних(від сірого до чорного) кольорів, що складається з нерозрізнених неозброєним оком кристалів. Пемза – пориста гірська порода, утворена в результаті швидкого застигання магми, вона легша за воду.

Далі я хочу розповісти про осадові гірські породи. На відміну від магматичних, вони виникають на поверхні земної кори. Вони утворюються в результаті осідання речовин на дні водойм або нагромадження на суходолі. Вони утворюються трьома способами.

()розділити клас на три групи, які опрацьовують ст.79 в підручнику)

Дати характеристику уламковим, хімічним і осадовим гірським породам.

Уламкові – найбільш поширені, їх утворення починається з руйнування твердих гірських порід, що знаходяться на поверхні земної кори. Уламки різної величини і форми подрібнюються й переносяться текучими водами, вітром, льодовиками.  (щебінь, галька, гравій, пісок, глина) Вони осідають на дні морів, озер, річок або нагромаджуються на суходолі.

Хімічні гірські породи утворюються в результаті випадання в осад (відкладення) речовин, розчинених у водах океанів, морів, озер, річок. Найпоширенішими гірськими породами цього різновиду є кам’яна (кухонна), калійна сіль, гіпси.(кремній, доломіт)

Органічні осадові породи складаються в основному з решток рослин і тварин, що нагромадилися за мільйони років на дні морів, озер, западин суходолу. Скам’янілі залишки давніх та сучасних організмів утворили такі породи як вугілля, торф, крейда.

Третя група гірських порід і мінералів метаморфічні. У перекладі з латинської «метаморфізм» означає «перетворення». Це зміна гірських порід на великих глибинах під дією високого тиску і температури. Унаслідок повільного прогинання земної кори і магматичні породи опиняються під товщами нових нашарувань. На великій глибині вони нагріваються, стискуються і перетворюються (метаморфізуються) – набувають нових властивостей.

Так осадова порода вапняк перетворюється на мармур, пісковиккварцит, граніт – гнейс. Головними ознаками метаморфічних порід є смугастість і сланцюватість.

Давайте доповнимо схему «Групи гірських порід»

 

Замість пустих клітинок вставим пропущені слова.

 

А ще цікаво, що майже всі мінерали і гірські породи, з яких складається земна кора, використовує людина для своїх потреб. Про них розповідає наступна зала нашого музею.

3 зал «Корисні копалини»

Корисні копалини – це всі гірські породи і мінерали, які людина використовує для своїх потреб. Залежно від застосування в господарстві корисні копалини умовно поділяють на три групи:

  1. Горючі або паливні;
  2. Рудні (металічні)
  3. Нерудні (неметалічні)

Паливні використовують як паливо (нафта, газ, торф, вугілля).

Рудні – з яких виплавляють метали (чорні – чавун, сталь; кольорові – алюміній, мідь, свинець, олово).

Нерудні – сировина для хімічної промисловості (кам’яна і калійна сіль, фосфорити, сірка), будівельні матеріали (граніт, базальт, пісок, глина).

Місця видобутку корисних копалин з надр землі називають родовищами. На карті вони показані різними значками. Відгадайте загадки і розгляньте умовні позначення на карті в атласі, запам’ятайте яким умовним знаком їх позначають на карті.

  • Чорне, блискуче, у воді не тоне, у печі горить.

Цілу зиму людей веселить.  (вугілля)

  • У воді народилася, на столі опинилася. А у воду потрапила, знов розчинилася.

(кам’яна сіль)

  • Я найменший поміж всіх, малюком зовуть на сміх.

Бо ж малеча мною грається, пече бабку й обсипається.

      (пісок)

  • Біла як цукор. Поки руки нею не забрудниш, розуму не наберешся.
  • Маленьке, біленьке, по чорному полю плигає, слід залишає і нас уму, розуму навчає.

(крейда)

  •           Новину верблюд приніс:

Задира Сахара ніс!

Бо у ній на глибині

Спочива в солодкім сні

Чорноокая цариця,

Для якої дизель сниться.   (нафта)

  • Воно найчарівніше в царстві металів,

М’якіше, ніжніше від чорної сталі,

Роками лежить у землиці сирій,

Тамуючи сонячний блиск чарівний.

За нього на бій вирушали колони

Згоряли в пожадливій лютій гарячці,

Бо служить метал цей оплатою праці. (золото)

  • Це камінь – крапелька води,

Бо береже віків сліди.

Її потічок голубий

Тамує берег золотий…

Твердіш від «каміння» такого

У світі цім нема нічого.    (алмаз)

 

Таблиця 2. Доповніть схему: «Групи корисних копалин»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А зараз я запрошую вас до слідкуючої зали. Тут ми побачимо як людина використовує гірські породи і мінерали.

4 зал «Використання людиною гірських порід і мінералів»

Граніт найбільше використовується в будівництві, а видобувають відкритим способом – кар’єрним.

Пісок використовують для виробництва скла.

Кам’яне вугілля потрібне для одержання із залізної руди чавуну і сталі. На теплових електростанціях виробляється електроенергія і тепло, що подається на підприємства і в житлові будівлі.

Сіль ми бачимо на нашому столі кожен день. Спробуй обійтися без неї. У давнину в деяких країнах за кілограм солі платили кілограм золота. Для хімічного комбінату сіль потрібна для виробництва соди й соляної кислоти.

Крейда застосовується в цементній, металургійній, цукровій, паперовій, скляній промисловості, для виготовлення фарб, зубного порошку.

Мармур сьогодні ми можемо зустріти скрізь: у метро, у театрах височать мармурові колони, спускаються мармурові сходи. Сліпучо-білий, жовтий, рожевий, червоний, чорний – він прекрасний матеріал в руках людини, яка оцінила його ще за багато тисяч років до нашої ери. Досі ми милуємося витворами мистецтва Стародавньої Греції та Риму.

Мінерали та гірські породи, з яких складається земна кора і які використовуються людиною для задоволення її потреб, - справді неоціненне багатство. Щороку на поверхню з надр землі добувають мільйони тонн корисних копалин. Але ж вони можуть вичерпатися, і тоді людство стоятиме на межі її загибелі, бо втратить джерела для існування. Тому сьогодні такими актуальними є слова литовського поета Е.Межелайтіса:

 Как яблуко на блюде,

 Земля у нас одна.

 Не торопитесь, люди,

 Всё выскрести до дна.

 Не мудрено добраться

 До скрытых тайников,

 Разграбить все богатства

 У будущих веков.

 Мы – общей жизни зёрна,

 Одной судьбы родня.

 Нам пировать позорно

 В счёт будущего дня.

 Поймите это, люди,

 Как собственный приказ,

 Не то Земли не будет

 И каждого из нас!

V. Узагальнення і систематизація знань і умінь учнів.

Знайди зайве слово і поясни, чому воно не повинне входити до логічного ланцюга.

Слюда – кальцит – польовий шпат – кварц.

Вугілля – граніт – лабрадорит – базальт.

Кам’яна сіль – торф – калійна сіль – вапняк.

Глина – вугілля – крейда – торф.

Мармур – гнейс – граніт – графіт.

VI. Підсумок.

 Домашнє завдання.

 Опрацювати #18,виписати визначення у зошит.

 

 

Географічний диктант з теми «Внутрішні сили Землі» 6 клас

 Із верхнього стовпчика вибери відповідь на запитання

  1. Лава.
  2. Цунамі.
  3. Вулкан.
  4. Землетрус.
  5. Епіцентр.
  6. Сейсмограф.
  7. Повільні вертикальні.
  8. Літосфера.
  9. Осередок.
  10.       Жерло.
  11.       Гейзер.
  12.       Повільні горизонтальні.
  1. Тверда оболонка Землі, до складу якої входять земна кора і верхня частина мантії.
  2. Якщо плити зближуються і внаслідок зіткнення їхні краї зминаються в складки а на поверхні утворюються гори, то такі рухи називають…
  3. Окремі частини літосферних плит можуть опускатися  і підніматися по вертикалі, то такі рухи називають…
  4. Підземні поштовхи, що супроводжуються коливаннями земної поверхні, це…
  5. Місце в надрах землі, де виникає розрив і відбувається зміщення земної кори – це…
  6. Місце на поверхні Землі, що знаходиться над вогнищем, де сила поштовхів найсильніша, називають…
  7. Прилад, який вимірює і автоматично записує найменші струси земної поверхні в будь-якій точці нашої планети.
  8. Велетенські хвилі, що набігають на океанські узбережжя і в перекладі з японської означає «хвилі в гавані», які є наслідком підводних землетрусів.
  9. Місце виходу магми на земну поверхню у вигляді конусоподібної гори.
  10.   Вогненно-рідка речовина, яка утворилася з виверженої магми і вилилась на поверхню.
  11.   Канал, по якому магма піднімається до кратера.
  12.   Джерела, що періодично фонтанують, викидаючи стовпи гарячої води, і пари внаслідок тиску перегрітої пари і газів під землею.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

www.themegallery.com Урок географії для 6 класу “Породи, що складають земну кору” Департамент освіти Вінницької міської ради Комунальний заклад “ Загальноосвітня школа I-III ступенів № 27 Вінницької міської ради”

Номер слайду 2

www.themegallery.com Мета: розширити поняття учнів про будову земної кори та її мінеральний склад; дати визначення осадових, магматичних та метаморфічних гірських порід; формувати причинно-наслідкові зв'язки; розвивати інтерес до знань з геології; удосконалювати навички спілкування. Тип уроку: вивчення нових знань (урок-екскурсія в геологічний музей)

Номер слайду 3

www.themegallery.com Географічний диктант з теми «Внутрішні сили Землі» Утвори логічні пари 1 Лава А Тверда оболонка Землі, до складу якої входять земна кора і верхня частина мантії. 2 Цунамі Б Якщо плити зближуються і внаслідок зіткнення їхні краї зминаються в складки а на поверхні утворюються гори, то такі рухи називають… 3 Вулкан В Окремі частини літосферних плит можуть опускатися і підніматися по вертикалі, то такі рухи називають… 4 Землетрус Г Підземні поштовхи, що супроводжуються коливаннями земної поверхні, це… 5 Епіцентр Д Місце в надрах землі, де виникає розрив і відбувається зміщення земної кори – це… 6 Сейсмограф Е Місце на поверхні Землі, що знаходиться над вогнищем, де сила поштовхів найсильніша, називають… 7 Повільні вертикальні Є Прилад, який вимірює і автоматично записує найменші струси земної поверхні в будь-якій точці нашої планети. 8 Літосфера Ж Велетенські хвилі, що набігають на океанські узбережжя і в перекладі з японської означає «хвилі в гавані», які є наслідком підводних землетрусів. 9 Осередок З Місце виходу магми на земну поверхню у вигляді конусоподібної гори. 10 Жерло К Вогненно-рідка речовина, яка утворилася з виверженої магми і вилилась на поверхню. 11 Гейзер Л Канал, по якому магма піднімається до кратера. 12 Повільні горизонтальні М Джерела, що періодично фонтанують, викидаючи стовпи гарячої води, і пари внаслідок тиску перегрітої пари і газів під землею.

Номер слайду 4

www.themegallery.com Де ми можемо зустріти гірські породи та мінерали? Пісок на річковому пляжі Каміння на березі моря Крейда

Номер слайду 5

1 зала “Мінерали та гірські породи” МІНЕРАЛИ ГІРСЬКІ ПОРОДИ природні тіла, що складаються з однієї чи декількох речовин. Золото, свинець, мідь, алмаз… сполучення кількох мінералів; граніт кварц польовий шпат слюда скупчення одного мінералу у великій кількості в земній корі. вапняк, пісок…

Номер слайду 6

www.themegallery.com Мінерали Золото Свинець Корунд Алмаз

Номер слайду 7

www.themegallery.com Граніт Польовий шпат Слюда Кварц Гірські породи

Номер слайду 8

www.themegallery.com Гірські породи Кальцит Вапняк Кварц Пісок

Номер слайду 9

2 зала ”ПОХОДЖЕННЯ МІНЕРАЛІВ ТА ГІРСЬКИХ ПОРІД ” МЕТАМОРФІЧНІ МАГМАТИЧНІ глибинні (з застиглої під землею магми) граніт, лабрадорит… поверхневі (з застиглої на поверхні лави) базальт, пемза, вулканічний туф… ОСАДОВІ уламкові (в результаті вивітрювання) щебінь, галька, пісок, глина, гравій… органічні (скам'янілі залишки живих організмів) вугілля, торф, крейда, нафта, газ… хімічні (відкладання на дні моря речовин з води) кухонна та калійна солі, гіпс… результат метаморфізму тиск вапняк  мармур вугілля  графіт граніт  гнейс пісковик  кварцит

Номер слайду 10

www.themegallery.com Магматичні глибинні породи Лабрадорит Граніт

Номер слайду 11

www.themegallery.com Вулканічний туф Пемза Базальт Самородна сірка Магматичні поверхневі породи

Номер слайду 12

www.themegallery.com Щебінь Глина Пісок Осадові уламкові породи Галька

Номер слайду 13

www.themegallery.com Торф Нафта Осадові органічні породи Крейда Вугілля

Номер слайду 14

www.themegallery.com Калійна сіль Осадові хімічні породи Вапняк Кам'яна (кухонна) сіль

Номер слайду 15

www.themegallery.co Метаморфічні гірські породи пов'язані з процесом метаморфізму – зміни гірських порід на великих глибинах під дією високого тиску й температури Вапняк Графіт Вугілля Мармур

Номер слайду 16

www.themegallery.co Метаморфічні гірські породи пов'язані з процесом метаморфізму – зміни гірських порід на великих глибинах під дією високого тиску й температури Граніт Кварцит Пісковик Гнейс

Номер слайду 17

Корисні копалини- гірські породи та мінерали, які людина використовує для власних потреб ПАЛИВНІ – кам'яне вугілля – буре вугілля – нафта – природний газ – торф – залізні руди – марганцеві руди – мідні руди – поліметалічні руди – золото – олов'яні руди – алюмінієві руди – уранові руди Хімічна сировина – кухонна сіль – калійна сіль – самородна сірка Будівельна сировина – каолін (біла глина) – граніт – вапняк – крейда Технічна сировина – графіт – алмази 3 зала ”КОРИСНІ КОПАЛИНИ ” НЕРУДНІ РУДНІ (для тепла та енергії) (для металургії) (для промисловості)

Номер слайду 18

www.themegallery.com Видобуток природного газу Видобуток вугілля у шахті Родовище - місце видобутку корисних копалин з надр Землі Відкритий (кар'єрний) спосіб видобутку вугілля Видобуток нафти з дна моря

Номер слайду 19

www.themegallery.com Карта основних родовищ корисних копалин України

Номер слайду 20

www.themegallery.com Карта основних родовищ корисних копалин Вінницької області

Номер слайду 21

www.themegallery.com 1 Відгадайте загадки Вугілля 2 1.Чорне блискуче, у воді не тоне, у печі горить. Цілу зиму людей веселить. 2. У воді народилася, на столі опинилася. А у воду потрапила, знов розчинилася. 3. Маленьке, біленьке, по чорному полю плигає, слід залишає і нас розуму навчає. 4. Новину верблюд приніс: задира Сахара ніс! Бо у ній на глибині, спочива в солодкім сні, чорноокая цариця, для якої дизель сниться. 5. Це камінь – крапелька води, бо береже віків сліди. Її потічок голубий тамує берег золотий… твердіш від “каміння” такого у світі цім нема нічого. Кам'яна сіль Крейда Нафта Алмаз

Номер слайду 22

www.themegallery.com Кам'яна сіль Харчова сода Мармур Використання людиною гірських порід і мінералів Крейда Граніт

Номер слайду 23

www.themegallery.com Слюда-Кальцит-Польовий шпат-Кварц 1 2 3 Знайди зайве слово і поясни, чому воно не повинне входити до логічного ланцюга. Вугілля-Граніт-Лабрадорит-Базальт Кам'яна сіль-Торф-Калійна сіль-Вапняк 4 Глина-Вугілля-Крейда-Торф 5 Мармур-Гнейс-Граніт-Графіт

Номер слайду 24

www.themegallery.com опрацювати в підручнику §18; скласти кросворд із назв гірських порід і мінералів. Домашнє завдання

Номер слайду 25

www.themegallery.com Використана література http://compas.ucoz.com/publ/3-1-0-7 http://school.xvatit.com/

Номер слайду 26

Автор учитель географії: Гирун Людмила Олександрівна Дякую за увагу!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Гендес Мирослава Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Роскос Олексій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Штучка Людмила Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
6 лютого 2020
Переглядів
8484
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку