Мета: формувати поняття про портрет як один із жанрів образотворчого мистецтва, пропорції й зображення людської голови з урахуванням побудови її частин, типи портретів, ознайомити з відомими портретистами;формувати вміння малювати голову в фас та перевтілювати схематичне зображення голови в живий портрет;розвивати вміння використовувати в практичній роботі знання анатомічної будови людини, уяву, спостережливість ,пам'ять;виховувати естетичні смаки, почуття прекрасного, прагнення до самовдосконалення, любов до образотворчого мистецтва.
Урок образотворчого мистецтва
6 клас
Тема: Портрет як жанр. Особливості пропорцій елементів голови людини. Малювання портрета друга.
Мета: формувати поняття про портрет як один із жанрів образотворчого мистецтва, пропорції й зображення людської голови з урахуванням побудови її частин, типи портретів, ознайомити з відомими портретистами;формувати вміння малювати голову в фас та перевтілювати схематичне зображення голови в живий портрет;розвивати вміння використовувати в практичній роботі знання анатомічної будови людини, уяву, спостережливість ,пам’ять;виховувати естетичні смаки, почуття прекрасного, прагнення до самовдосконалення, любов до образотворчого мистецтва.
Обладнання: портрети відомих художників, репродукції картин, слайди «Портрет як жанр живопису, картини місцевого художника Миколи Кривенка, Мишакова В.С. , учнівські роботи, музичний запис.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку.
І.Організація класу.
- Доброго дня !
Всі сідайте тихо ,діти,
Домовляймось не шуміти,
Тож гаразд, часу не гаємо
І урок розпочинаємо!
Будьте уважними ,активними, слухняними.
ІІ. Вступна бесіда.
- Послухайте будь ласка невеличку пісеньку і подумайте про що в ній йде мова але не поспішайте викрикувати відповіді ,а лише їх запам’ятайте, бо вони вам знадобляться для виконання наступного завдання.
(Слухання пісеньки про портрет)
Чи зобразиш ти дівчину,
Що трима жоржин букет,
Чи вельможную родину-
Знай ,що жанр цей звуть…(Портрет)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
- Тому сьогодні тема нашого уроку : портрет як жанр. Особливості пропорцій елементів голови людини. Малювання портрета друга.
Мета: формувати поняття про портрет як один із жанрів образотворчого мистецтва, пропорції й зображення людської голови з урахуванням побудови її частин, типи портретів, ознайомити з відомими портретистами;формувати вміння малювати голову в фас та перевтілювати схематичне зображення голови в живий портрет;розвивати вміння використовувати в практичній роботі знання анатомічної будови людини, уяву, спостережливість ,пам’ять;виховувати естетичні смаки, почуття прекрасного, прагнення до самовдосконалення, любов до образотворчого мистецтва.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
- Можливо хтось з вас запитає ,а навіщо нам це потрібно?
А уявіть собі , ви йшли по вулиці і раптом до вас підбіг молодий юнак, вирвав у вас сумочку та ще й погрожував. Які будуть ваші дії?(Звернемось до міліції)
- Правильно ,але перше ,що ви почуєте від працівників міліції-то це зробити словесний опис підозрюваного щоб по ньому скласти фоторобот, а ще краще якщо ви зможете , то намалювати самим.
Також ви скоро станете дорослими юнаками та дівчатами ,зустрінете своє перше кохання, хтось з вас напише про це вірші ,а хтось складе пісні ,а хтось передасть свої почуття за допомогою мови мистецтв-намалює неповторний портрет. От в сьому цьому і знадобляться вам знання сьогоднішнього уроку .
V. Робота над темою уроку.
Погляньте всі на дошку і скажіть що зображено на картинах ? (Обличчя людей ) .
-А який це жанр мистецтва? (портрет).
-Вірно. Отже, портрет –це один із жанрів мистецтва ,коли зображують людину або групу людей (запис до зошитів).
Слово портрет походить від старофранцузької мови і означає «відтворювати риса в рису».Розвиток портретного жанру припадає на добу Відродження. Коли великі художники співали своїм нареченим серенади, а їх красу відтворювали в портретах . Значне місце портрету відвели у своїй творчості видатні майстри Леонардо да Вінчі, Рафаель, Тиціан, Веласкес, Рубенс. Славу портретного живопису склали такі художники, як Тропінін, Брюллов, Крамський ,Левицький. Серію портретів і автопортретів створив відомий український письменник Т.Г.Шевченко. (Показати їх портрети та декілька картин).Про портретні картини складали пісні , вірші, легенди, міфи ,як ось про одну із них…
(Декілька слів про картину Леонардо да Вінчі «Мона Ліза» («Джоконда»),(розповідає учениця на фоні музичного запису пісні Сєрова «Мадонна»)
Портрети бувають різних типів : погрудний-зображається голова або голова і верхня частина тулуба; з руками чи без рук- поколінний. Коли портретовано не одну людину ,а кілька, то це є парний або груповий портрет. Сімейний зображує людину в родинному оточенні. Автопортрет-це портрет художника, виконаний ним самим. Малювання портрету може бути у фас(прямо)і в профіль(боком).
На превеликий жаль , в наш час не надто модно стало людську красу і неповторність передавати на полотні. Тому одним із різновидів портрету є художня фотографія (короткий перегляд портретів-фотознімок ).Але все ж таки навіть серед місцевих жителів нашого села та учнів школи є шанувальники прекрасного. Ці репродукції відомих картин виконав місцевий художник Микола Кривенко та портрет Шевченка виконав
Мишаков В.С.
VІ. Практична робота.
1.Пояснення та демонстрування вчителем послідовності роботи й практична робота учнів.
- Зараз і ми з вами будемо вчитись малювати портрет. Пам’ятайте, що в кожної людини форма обличчя має свої особливості, але основні пропорції зазвичай залишаються незмінними.
Отож ,почнемо…
*Голова людини у фронтальному положенні нагадує куряче яйце;ширина до висоти 4:5,намилюване донизу вужчою стороною;
*Розділимо висоту і ширину голови пополам. Горизонталь буде лінією наших
очей, вертикаль розділяє обличчя посередині лоба, носа, підборіддя.
*висоту поділити знизу вгору на3,5 частини;
*нижня частина –це висота підборідка і губ;
*Середня частина-це довжина носа і місце бров;
*Верхня частина-висота лоба і кордон волосяної частини голови;
*А залишивша частина-висота волосяної частини голови;
*Якщо відкласти на лінії зрачків 1/3 частину висоти голови, можна знайти положення зрачків очей;
*А розділивши відстань між зрачками на чотири рівні частини можно знайти положення внутрішніх куточків очей;
*Довжина очей рівна відстані між внутрішніми куточками;
*Намітивши мигдалини очей, повіки, райдужні оболочки, зрачки, брови, на лінії носа відмічають його товщину, рівну відстані між внутрішніми куточками очей, промальовують кінчик і крила носа.
*Щоб намалювати рот, нижню частину висоти голови ділять на три частини: верхня –місце середньої лінії рота,
Нижня-місце підборідочно- губної бороздки.
*Довжина середньої лінії рота на 1/3 більша товщини носа. Відмітив її показують товщину губ .
*Проти середньої частини малюють вушні раковини, висота яких дорівнює від брів і до основи носа.
*В верхній частині голови малюють волосся
Але це зробить кожен самостійно, тому що далі кожен зображуватиме свого друга чи подругу, у вас навіть для цього є на партах їх фотознімки. Коли закінчите волосяний покрив, витріть всі непотрібні лінії і продовжуйте закінчувать роботу в кольорі кольоровими олівцями, продовжуючи надавати образ вашого друга чи подруги . Зверніть увагу яка довжина волосся та колір, хлопець чи дівчина це, який колір очей .
VІІ. Фізкультпауза.
Щоб нам далі малювати,
Треба руки розім’яти ,
Головою покружляти
Оченятами моргати
1,2,3-працювати почали.
VІІІ. Самостійна робота учнів
(Звучить аудіозапис)
ІХ. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Що ми сьогодні малювали?
- Що з сьогоднішнього уроку ви:
*знаєте?
*умієте?
*цінуєте?
1.Вернісаж дитячих робіт.
2.Оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання.
*По бажанню намалювати портрет мами, вчителя ,бабусі, тата ,дідуся…
- вивчити визначення;
- підготувати акварель ,гуаш.