Урок "Порушення прав людини"

Про матеріал
з’ясувати, що таке порушення прав людини, проаналізувати ситуації та визначити факти зазіхань на права людини, дібрати з мережі Інтернет та додаткової літератури приклади порушення прав людини; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи в парах, в малих групах, вміння знаходити додаткову інформацію; формувати розуміння важливості знання прав людини та відповідальність за власні вчинки.
Перегляд файлу

Тема: Як зрозуміти, що твої права порушують? Порушення прав людини.

Мета: з’ясувати, що таке порушення прав людини, проаналізувати ситуації та

визначити факти зазіхань на права людини, дібрати з мережі Інтернет та додаткової літератури приклади порушення прав людини; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження;  удосконалювати навички роботи в парах, в малих групах, вміння знаходити додаткову інформацію; формувати розуміння важливості знання прав людини та відповідальність за власні вчинки.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • пояснювати, що таке порушення прав людини;
  • розпізнавати порушення прав людини;
  • знаходити відповідну інформацію та критично оцінювати факти;
  • проявляти стійке негативне ставлення до фактів зазіхань на права людини.

Тип  уроку: урок  формування компетентностей

Формувати групи компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі, для правильного використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення навчального матеріалу; популяризувати Конвенції ООН з прав дитини;

-Загальнокультурну компетентність для вдосконалення формування розуміння про важливість правових та інформаційних знань;

- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості

вивчення соціальних процесів у своїй країні та за її межами; формувати

патріотизм та громадську позицію;

-Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій та

вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;

-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації.

Обладнання:  підручники, зошити, мультимедійна презентація, відеоматеріали,

роздатковий та наочний матеріал.

 

Хід  уроку:

І. Організація  навчальної  діяльності.

 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.

Бесіда за запитаннями.

  1. Дитиною вважється…?
  2. Що собою являють права дитини?
  3. Що таке права людини?
  4. Чим права дітей відрізняються від прав дорослої людини

Тестування.

Учням/ученицям пропонується дванадцять запитань з чотирма варіантами відповіді.

  1. За міжнародно-правовими актами дитиною визнається «кожна людська істота до досягнення нею…»

А   16 років        Б    18 років          В   20 років              Г   21 року

  1. Уперше про відмінності дитини від дорослого заговорили у

А   XV ст.      Б   XVI ст.       В   XVII ст.      Г   XVIII ст.

  1. Хто з відомих правозахисників є зайвим

А   Жан-Жак Руссо                      Б   Джон Локк

В   Елеонора Рузвельт                Г   Мері Волстонкрафт

  1. Першим документом, який офіційно проголосив перелік прав дитини став

А   Декларація прав дитини       

Б   Загальна Женевська декларація

В   Конвенція ООН про права дитини

Г   Декларація незалежності США

  1. Право самостійно укладати дрібні побутові угоди з’являються у дитини з

А   6 років        Б   7 років        В   8 років        Г   9 років

  1. Яке з прав з’являється у дитини з 14 років

А   відвідувати школу

Б   давати згоду на зміну свого імені та прізвища

В   має право керувати мопедом під час руху на дорогах

Г   має право отримати паспорт (ID-картку)

  1. З якого віку дитина може взяти шлюб за наявності поважних причин

А   14 років     Б   15 років       В   16 років        Г   17 років

  1. Якого з прав не має дитина в 16 років.

А   право самостійно розпоряджатися своїм доходом

Б   право навчатися кермувати мотоциклом

В   право навчатися кермувати автомобілем на дорогах за присутності інструктора

Г   має повну дієздатність

  1. Яка з країн не є учасниками Конвенції про права дитини

А   Ватикан       Б   США       В  Афганістан       Г   Бельгія

  1.                    Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні

А   у 1991 р.      Б   у 1995 р.        В   у 1996 р.         Г   у 1998 р.

  1.                    Коли було запроваджено Міжнародний день захисту дітей

А   у 1947 р.      Б   у 1948 р.        В   у 1949 р.         Г   у 1950 р.

  1.                    Який документ містить статтю: «Дитина має право на захист від економічної експлуатації…»

А   Конвенція про права дитини

Б   Декларація ООН

В   Загальна Женевська декларація

Г   Декларація незалежності США

Взаємоперевірка.

Бесіда за запитаннями.

  • Що ж таке права людини?
  • Чи можемо ми зрозуміти, що наші права порушують?
  • Що для цього потрібно знати?

Мотивація навчальної діяльності.

Робота з зображеннями.

  • Розгляньте зображення. Яке явище вони ілюструють? (Дискримінація)

Описание: Картинки по запросу дискримінація   Описание: Картинки по запросу дискримінація

  • Дискримінацію вважають одним із найганебніших фактів прояву порушення прав людини. Як ви гадаєте, чому?
  • Які ще порушення можна віднести до ганебних?

Обговорення ситуації

Уявіть ситуацію: у класі один однокласник у процесі суперечки називав іншого образливими словами, а потім ударив. Чи було це порушенням

прав людини? Що робити в такій ситуації? На вашу думку, хто може порушити права людини? Висловте припущення.

Повідомлення теми та мети уроку.

  • Сьогодні ми поговоримо про те, що таке порушення прав людини та дізнаємося як зрозуміти, що твої права порушують.

 

ІІІ. Вивчення  нової  теми.

Робота з ситуаціями.

Розгляньте ситуації. Обговоріть і визначте, у яких з них порушено права людини й чому.

1. Двоє хлопців побилися в школі. через цю бійку один із них зламав руку.

2. Дирекція школи заблокувала учнівську сторінку зворотнього зв’язку на сайті школи, тому що там учні публікували інформацію, де критикували вчителів.

3. Мама відкривала листи, які приходили до її 14-річної дочки Ганни, і читала їх, бажаючи дізнатися, з ким і про що переписується її дочка.

4. Учителька перехопила записку, яку учень передав однокласниці, і голосно прочитала її перед усім класом.

5. Молодий чоловік прийшов до суду для того, щоб подати позов про відшкодування збитків. Але він не знав, як це правильно зробити, і звернувся до співробітника, який приймав документи, щоб він подивився правильність оформлення документів. Співробітник розірвав заяву і сказав прийти іншим разом із правильно заповненим документом.

6. Продавчиня в кіоску випадково неправильно дала решту клієнтці. Клієнтка виявила цей факт і назвала продавчиню злочинницею.

7. Слідчий поліції побив підозрілого, щоб отримати від нього правдиві свідчення.

8. Батько 12-річного хлопця заборонив йому користуватись Інтернетом, оскільки він грав у агресивні онлайн-ігри.

відповіді. якщо розглядати вище означені ситуації, то права людини були порушені в ситуаціях № 2, 4, 5 і 7. Оскільки в них однією зі сторін були державні службові особи (учитель, поліцейський, робітниця суду, директор школи). Вони як держава (влада) можуть порушити права людини. У ситуаціях № 1 і 6 також були порушені права, однак це не було порушенням прав людини, бо з обох сторін виступали громадяни. У ситуаціях № 3 і 8 також не було порушення прав людини, оскільки батьки можуть виховувати дітей згідно з власними переконаннями.

Робота з текстом підручника

Коментоване читання.

Бесіда за запитаннями.

  • Хто виступає головним гарантом дотримання прав і свобод людини?
  • Рада Європи це –
  • Які існують документи з міжнародних стандартів у сфері прав людини?

Учитель. Куди звертатись у разі порушень?

Громадяни України мають право звертатися до органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових та службових осіб; до судів; Омбудсмена; неурядових правозахисних організацій та ЗМІ. Органи державної влади, місцевого самоврядування, посадові та службові особи, до них можна звертатися письмовими зверненнями, запитами та в інших формах, а вони мають у встановлений законом термін дати ґрунтовну відповідь щодо твого питання. Є спеціальні ресурси, які можуть допомогти правильно сформулювати запит. Наприклад, «Доступ до правди».

До цього рівня вирішення проблем звертаються тоді, коли потрібно припинити певну протиправну дію. Наприклад, можна звернутися до міської адміністрації щодо незаконного МАФу, а вони мають розглянути це питання і знести його або показати, що всі документи в порядку. Часто буває, що права порушують саме ті органи влади, до яких людина мала б звертатись для захисту своїх прав. Але в такому разі має допомогти суд.

 (Стаття 55 Конституції України)

Судова система України складається з судів загальної юрисдикції та Конституційного Суду України, який є єдиним органом конституційної юрисдикції. Систему судоустрою складають 3 рівні: місцеві суди, апеляційні суди та Верховний Суд, який є найвищим судом у системі судоустрою. Судовою реформою червня 2016 р. ліквідовуються Вищий спецiалiзований суд України з розгляду цивiльних i кримiнальних справ, Вищий господарський суд, Вищий адміністративний суд. Замість них будуть діяти 4 касаційні палати в складі Верховного Суду. Також запроваджуються 2 вищі спеціалізовані суди, які повинні сформувати: Вищий суд з питань інтелектуальної власності, Вищий антикорупційний суд. До Конституційного Суду можна звернутися для того, щоб він перевірив певний нормативно-правовий акт на відповідність нормам Конституції чи здійснив офіційне тлумачення Конституції.

Також після вичерпання усіх національних засобів юридичного захисту (включно з Верховним Судом) особа може звернутися з конституційною скаргою, якщо вважає, що закон, застосований в остаточному судовому рішенні в її справі, суперечить Конституції. У такому випадку Конституційний Суд вирішить, чи відповідає закон або окреме положення Конституції.

Цей суд може визнавати ті чи інші положення такими, що суперечать Конституції. Приклад: Рішення КСУ від 26 лютого 1998 року визнало неконституційними ряд положень Закону України «Про вибори народних депутатів України», якими обмежувалися:

  •    право на голосування осіб, які перебувають у місцях позбавлення волі;
  •    реєстрація в кандидати службовців військових формувань, СБУ, суддів та прокурорів.

Якщо ж усі можливості національних судів вичерпано, то можна звернутись до міжнародних інстанцій, чию юрисдикцію визнає Україна. Однією з них є Європейський суд з прав людини (ЄСПЛ)

Робота з документом

«Із пояснення для осіб, які бажають звернутися до Європейського суду з прав людини»

Перегляд відео «ЄСПЛ»(Точка доступу:

https://www.youtube.com/watch?v=uieBebRhoSU)

Робота в парах.

  • Проаналізуйте ситуації. У яких з них порушуються права людини? Як саме?
  1. 15-річна Олена вирішила влаштуватися на роботу на період літніх канікул. Роботодавець погодився взяти дівчину на роботу і назначив робочий час з вівторка по п’ятницю з 8 години ранку до 15 години. (Робочий час становить 24 години на тиждень, а в даній ситуації – 28. Тому має місце порушення прав людини)
  2. По дорозі до інституту Андрій щоранку заходить до магазину та купує собі десерт на обід. Одного разу йому трапився неякісний товар. Однак це він помітив уже в інституті. Коли він повернувся до магазину, продавці відмовилися замінити товар на якісний.
  3. Батьки 12-річної Ірини розлучалися. Після розлучення її мама вирішила змінити своє прізвище та прізвище дочки на дівоче. Ірина була проти. Та мама її не слухала. І змінила прізвища самостійно. (З 10 років дитина має право давати згоду на зміну свого імені та прізвища)
  4. 14-річному Олегу батьки заборонили влаштуватися на роботу вантажником з 5-годинним графіком роботи. (у 14 років дитина має право з дозволу батьків влаштуватися на роботу, але легку працю і не більше ніж 4 години на добу)

 

ІV. Висновки  та  узагальнення.

Робота в парах.

Розгляньте ситуації.

  • Визначте, чи є в них порушення прав людини? Якщо так, яке право/права були порушені?
  • Обговоріть отримані результати в класі. Щодо яких ситуацій ваші відповіді збігаються?які висновки можна з цього зробити?
  • Як би ви почувалися ,якби така ситуація сталася з вами? Якою була б ваша реакція?
  • Чи важливо, на вашу думку, забезпечувати й захищати права людини? Чому?

Ситуація

Право, що порушено/ не порушено

  1. Громадянин Р. заволодів документами громадянина М. та утримував його у підвалі, змушуючи виконувати різну роботу

 

  1. У результаті збройного повстання між сусідніми країнами будинок, у якому мешкала сімя громадянина Б., було розтрощено під час артилерійського обстрілу

 

  1. Громадянці С. відмовляють у працевлаштуванні на підставі того, що вона ромка

 

  1. За звинуваченням у скоєнні злочину затримано двох осіб. Щоб забезпечити ефективність розслідування спілкування їх з адвокатами було фактично обмежено

 

  1. Перед складанням іспитів школярів та їхні речі обшукують зі спеціальними приладами, щоб учні не приносили електронні засоби для списування

 

  1. У державній школі кожен навчальний день починається зі спільної молитви

 

Робота в малих групах.

  • Складіть пам’ятку для молодший школярів за темою «Твої права порушують, якщо…»

Учитель. За даними соціологічного дослідження, яке провів Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва та фірма «Юкрейніан соціолоджі сервіс» у кінці 2016 року, майже третина українців вважає ЗМІ одним із найдієвішим засобів захисту своїх прав.

Робота з додатковою інформацією.

Бесіда.

Про що говорять наведені дані? чому така ситуація щодо уявлень про захист прав людини та його ефективність? як можна поінформувати громадян про способи захисту прав людини?

 

V. Домашнє  завдання.

1. Вивчити  параграф  з  підручника.

2. Створіть хронологічну таблицю розвитку прав людини у світі

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вдовиченко Тетяна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 серпня 2021
Переглядів
14547
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку