Тема: Як зрозуміти, що твої права порушують? Порушення прав людини.
Мета: з’ясувати, що таке порушення прав людини, проаналізувати ситуації та
визначити факти зазіхань на права людини, дібрати з мережі Інтернет та додаткової літератури приклади порушення прав людини; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи в парах, в малих групах, вміння знаходити додаткову інформацію; формувати розуміння важливості знання прав людини та відповідальність за власні вчинки.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
Тип уроку: урок формування компетентностей
Формувати групи компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі, для правильного використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення навчального матеріалу; популяризувати Конвенції ООН з прав дитини;
-Загальнокультурну компетентність для вдосконалення формування розуміння про важливість правових та інформаційних знань;
- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості
вивчення соціальних процесів у своїй країні та за її межами; формувати
патріотизм та громадську позицію;
-Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій та
вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації.
Обладнання: підручники, зошити, мультимедійна презентація, відеоматеріали,
роздатковий та наочний матеріал.
Хід уроку:
І. Організація навчальної діяльності.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда за запитаннями.
Тестування.
Учням/ученицям пропонується дванадцять запитань з чотирма варіантами відповіді.
А 16 років Б 18 років В 20 років Г 21 року
А XV ст. Б XVI ст. В XVII ст. Г XVIII ст.
А Жан-Жак Руссо Б Джон Локк
В Елеонора Рузвельт Г Мері Волстонкрафт
А Декларація прав дитини
Б Загальна Женевська декларація
В Конвенція ООН про права дитини
Г Декларація незалежності США
А 6 років Б 7 років В 8 років Г 9 років
А відвідувати школу
Б давати згоду на зміну свого імені та прізвища
В має право керувати мопедом під час руху на дорогах
Г має право отримати паспорт (ID-картку)
А 14 років Б 15 років В 16 років Г 17 років
А право самостійно розпоряджатися своїм доходом
Б право навчатися кермувати мотоциклом
В право навчатися кермувати автомобілем на дорогах за присутності інструктора
Г має повну дієздатність
А Ватикан Б США В Афганістан Г Бельгія
А у 1991 р. Б у 1995 р. В у 1996 р. Г у 1998 р.
А у 1947 р. Б у 1948 р. В у 1949 р. Г у 1950 р.
А Конвенція про права дитини
Б Декларація ООН
В Загальна Женевська декларація
Г Декларація незалежності США
Взаємоперевірка.
Бесіда за запитаннями.
Мотивація навчальної діяльності.
Робота з зображеннями.
Обговорення ситуації
Уявіть ситуацію: у класі один однокласник у процесі суперечки називав іншого образливими словами, а потім ударив. Чи було це порушенням
прав людини? Що робити в такій ситуації? На вашу думку, хто може порушити права людини? Висловте припущення.
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Вивчення нової теми.
Робота з ситуаціями.
Розгляньте ситуації. Обговоріть і визначте, у яких з них порушено права людини й чому.
1. Двоє хлопців побилися в школі. через цю бійку один із них зламав руку.
2. Дирекція школи заблокувала учнівську сторінку зворотнього зв’язку на сайті школи, тому що там учні публікували інформацію, де критикували вчителів.
3. Мама відкривала листи, які приходили до її 14-річної дочки Ганни, і читала їх, бажаючи дізнатися, з ким і про що переписується її дочка.
4. Учителька перехопила записку, яку учень передав однокласниці, і голосно прочитала її перед усім класом.
5. Молодий чоловік прийшов до суду для того, щоб подати позов про відшкодування збитків. Але він не знав, як це правильно зробити, і звернувся до співробітника, який приймав документи, щоб він подивився правильність оформлення документів. Співробітник розірвав заяву і сказав прийти іншим разом із правильно заповненим документом.
6. Продавчиня в кіоску випадково неправильно дала решту клієнтці. Клієнтка виявила цей факт і назвала продавчиню злочинницею.
7. Слідчий поліції побив підозрілого, щоб отримати від нього правдиві свідчення.
8. Батько 12-річного хлопця заборонив йому користуватись Інтернетом, оскільки він грав у агресивні онлайн-ігри.
відповіді. якщо розглядати вище означені ситуації, то права людини були порушені в ситуаціях № 2, 4, 5 і 7. Оскільки в них однією зі сторін були державні службові особи (учитель, поліцейський, робітниця суду, директор школи). Вони як держава (влада) можуть порушити права людини. У ситуаціях № 1 і 6 також були порушені права, однак це не було порушенням прав людини, бо з обох сторін виступали громадяни. У ситуаціях № 3 і 8 також не було порушення прав людини, оскільки батьки можуть виховувати дітей згідно з власними переконаннями.
Робота з текстом підручника
Коментоване читання.
Бесіда за запитаннями.
Учитель. Куди звертатись у разі порушень?
Громадяни України мають право звертатися до органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових та службових осіб; до судів; Омбудсмена; неурядових правозахисних організацій та ЗМІ. Органи державної влади, місцевого самоврядування, посадові та службові особи, до них можна звертатися письмовими зверненнями, запитами та в інших формах, а вони мають у встановлений законом термін дати ґрунтовну відповідь щодо твого питання. Є спеціальні ресурси, які можуть допомогти правильно сформулювати запит. Наприклад, «Доступ до правди».
До цього рівня вирішення проблем звертаються тоді, коли потрібно припинити певну протиправну дію. Наприклад, можна звернутися до міської адміністрації щодо незаконного МАФу, а вони мають розглянути це питання і знести його або показати, що всі документи в порядку. Часто буває, що права порушують саме ті органи влади, до яких людина мала б звертатись для захисту своїх прав. Але в такому разі має допомогти суд.
(Стаття 55 Конституції України)
Судова система України складається з судів загальної юрисдикції та Конституційного Суду України, який є єдиним органом конституційної юрисдикції. Систему судоустрою складають 3 рівні: місцеві суди, апеляційні суди та Верховний Суд, який є найвищим судом у системі судоустрою. Судовою реформою червня 2016 р. ліквідовуються Вищий спецiалiзований суд України з розгляду цивiльних i кримiнальних справ, Вищий господарський суд, Вищий адміністративний суд. Замість них будуть діяти 4 касаційні палати в складі Верховного Суду. Також запроваджуються 2 вищі спеціалізовані суди, які повинні сформувати: Вищий суд з питань інтелектуальної власності, Вищий антикорупційний суд. До Конституційного Суду можна звернутися для того, щоб він перевірив певний нормативно-правовий акт на відповідність нормам Конституції чи здійснив офіційне тлумачення Конституції.
Також після вичерпання усіх національних засобів юридичного захисту (включно з Верховним Судом) особа може звернутися з конституційною скаргою, якщо вважає, що закон, застосований в остаточному судовому рішенні в її справі, суперечить Конституції. У такому випадку Конституційний Суд вирішить, чи відповідає закон або окреме положення Конституції.
Цей суд може визнавати ті чи інші положення такими, що суперечать Конституції. Приклад: Рішення КСУ від 26 лютого 1998 року визнало неконституційними ряд положень Закону України «Про вибори народних депутатів України», якими обмежувалися:
Якщо ж усі можливості національних судів вичерпано, то можна звернутись до міжнародних інстанцій, чию юрисдикцію визнає Україна. Однією з них є Європейський суд з прав людини (ЄСПЛ)
Робота з документом
«Із пояснення для осіб, які бажають звернутися до Європейського суду з прав людини»
Перегляд відео «ЄСПЛ»(Точка доступу:
https://www.youtube.com/watch?v=uieBebRhoSU)
Робота в парах.
ІV. Висновки та узагальнення.
Робота в парах.
Розгляньте ситуації.
Ситуація |
Право, що порушено/ не порушено |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Робота в малих групах.
Учитель. За даними соціологічного дослідження, яке провів Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва та фірма «Юкрейніан соціолоджі сервіс» у кінці 2016 року, майже третина українців вважає ЗМІ одним із найдієвішим засобів захисту своїх прав.
Робота з додатковою інформацією.
Бесіда.
Про що говорять наведені дані? чому така ситуація щодо уявлень про захист прав людини та його ефективність? як можна поінформувати громадян про способи захисту прав людини?
V. Домашнє завдання.
1. Вивчити параграф з підручника.
2. Створіть хронологічну таблицю розвитку прав людини у світі