Урок "Поширені та непоширені звертання. Риторичне звертання"

Про матеріал

Розробка уроку з української мови містить різноманітні і цікаві завдання для учнів 8 класу під час вивчення теми "Звертання". На уроці були використані різні вправи: вправи на творче конструювання, рефлексійна вправа "Усмішка", "Незакінчене речення", дослідницька робота , "Життєва ситуація"

Перегляд файлу

Дата

Тема. Непоширені й поширені звертання. Риторичне звертання

Мета:

-формувати предметні компетентності: поглибити знання учнів про звертання поширені та непоширені; удосконалити вміння визначати звертання в реченні, вживати відповідні розділові знаки та правильно інтонувати такі речення; розвивати навички зв’язного мовлення, зокрема з використанням звертань; зміцнювати почуття зацікавленості у вивченні мовного матеріалу; розвивати емоційну сферу; формувати пізнавальну, комунікативну, соціальну, особистісну компетенції; виховувати ввічливість, культуру спілкування, повагу до співрозмовника, любов до народної творчості, бажання більше читати поезію.

-формувати ключові компетентності:

спілкування державною мовою: володіти всіма видами мовленнєвої діяльності;

інформаційну: діяти за алгоритмом, аналізувати мовні явища, розвивати медійну грамотність;

учитися впродовж життя: здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію;

соціальну і громадянську: формувати навички роботи в парі, співпрацювати з іншими на результат

здоров'язбережувальну: враховувати вплив слова на психічне здоров'я людини.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вмінь.

Прийоми: рефлексійні вправи «Усмішка». «Незакінчене речення». дослідницька робота, розподільний диктант, пошуковий прийом «Упізнай мене», Творче конструювання», орфоепічна хвилинка, анаграма, вправи у Wordwoll.

Обладнання: підручник Заболотний. «Укр.мова». 8кл., зошити, картки,  аркуші з вподобайками, мультимедійна презентація, «Дерево успіху», відеоролики, листи самооцінювання.

Міжпредметні звʼязки: українська література, народознавство, музичне мистецтво

Очікувані результати:   

1) оперують поняттям «звертання»;

2) виконують дослідницько- пошукові завдання;

3) уміють знаходити речення із звертаннями;

4) розпізнають поширені та непоширені звертання;

5) аналізують і оцінюють виражальні можливості звертань;

6) правильно розставляють розділові знаки в реченнях зі звертаннями;

7) правильно інтонують речення зі звертаннями.

 

Епіграф: Людина не може бути щасливою,

 допоки не пізнає сама себе.

Г. Сковорода

 

 

 

Перебіг уроку

Хвилина мовчання

 I. Організаційний момент.

1. Слово вчителя. Емоційне налаштування.

- Добрий день .

- Щоб налаштуватися на урок, пропоную дати відповідь на питання: Яка сьогодні дата? Можливо, знаєте, які свята в цей день відзначають у світі та  Україні? (День казки, День щастя, День Землі)

Відеоролик про щастя

-Радять нам більше усміхатися, щоб бути щасливішими. Тому прошу усміхніться один одному чи мені.

 

Рефлексійна вправа «Усмішка»

 

2.Робота з епіграфом уроку.

-Тому епіграфом нашого уроку сьогодні й будуть слова (зачитуємо). А щоб дізнатися автора та записати, розшифруємо анаграму у  Wordwoll .

(Розгадування учнями. Відповідь: Григорій Сковорода).

А девізом уроку слова, написані на дошці. Якщо ми будемо дотримуватися девізу, то обов’язково потрапимо сходинками успіху на вершину .

Робота в зошитах ( запис дати, епіграфа уроку)

ІІ. Мотивація уроку

1. Робота з текстом.

-  Прослухайте текст, визначте мету нашого сьогоднішнього уроку.

Найбільша цінність у житті - добро, розум, цілеспрямованість. Добро гарне тим, що воно спрямоване не тільки на себе, а на інших людей. Потрібно жити так, щоб приносити добро людям, полегшувати їхні страждання, давати радість... Хіба не в цьому справжнє людське щастя?

А щастя досягає той, хто прагне зробити щасливим інших. При цьому ще обов’язково пізнати самого себе.

 

IІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Темою уроку є повторення вивченого матеріалу у 5 класі з теми «Непоширені й поширені звертання. Риторичне звертання» та отримання нової інформації про звертання. А протягом проходження етапів уроку не тільки повторимо та закріпимо теоретичні знання про  звертання, а й попробуємо дослідити, як знайти щастя у житті.

Поставимо собі за мету поглибити свої знання з теми, вдосконалити свої вміння визначати звертання та вживати їх у своєму мовленні, ставити розділові знаки, правильно інтонувати такі речення;

оцінювати власні досягнення;

 пам’ятати правила поведінки під час спілкування.

 

 

IV.Робота над темою уроку

  1. Словниковий диктант

 

  1. Орфоепічна хвилинка

 (Скоромовки із звертанням)

V. Пояснення нового матеріалу

  1. Пояснення за презентацією.
  2. Робота з підручником  (ст. 130)(Самостійне читання)

 

  1. Пошуковий прийом «Упізнай мене» ( частина учнів працює на телефоні Wordwoll, виконуючи вправу , частина  - на картка, заповнюючи їх.

 

  1. Пошуково-дослідницька робота

-         Знайти речення у підручнику української літератури у піснях, які ми вивчали в 1 семестрі.

-         Пісня «Зажурилась Україна», ст.13

-         Пісня «Т, ой як крикнув же козак Сірко», ст. 14

-         Пісня «Ой Морозе, Морозенку…» , ст.16

-         Пісня «Чи не той то хміль…» , ст.20

-         Пісня «Ой не ходи, Грицю….», ст. 24

-         Пісня «Засвіт встали козаченьки», ст. 25

-         Пісня «Віють вітри, віють буйні», ст.26

-         Дума «Маруся Богуславка», ст.32-35

 

  1. Творче конструювання (усно)

 

Творче конструювання.

З поданими звертаннями утворіть речення.

В офіційно-діловому стилі: пане Петренко, шановна громадо, високоповажний пане міністре.

 

Творче конструювання.

З поданими звертаннями утворіть речення.

У художньому стилі: матінко моя, земле рідна, мово моя солов’їна.

 

Творче конструювання.

З поданими звертаннями утворіть речення.

У розмовному стилі: Мамусю! Тату, любі діти.

 

Творче конструювання.

З поданими звертаннями утворіть речення.

У публіцистичному стилі: шановні виборці, вельмишановна громадо, юначе

 

Творче конструювання.

З поданими звертаннями утворіть речення. Поясніть уживання розділових знаків.

Для вчителя (орієнтовно)

І група.

В офіційно-діловому стилі: пане Петренко, шановна громадо, високоповажний пане міністре.

1. Шановна громадо! 25 лютого 2016 року в палаці культури «Березіль» імені Леся Курбаса відбудуться урочисті заходи з нагоди дня народження Лесі Українки.

2. Пане Петренко! Просимо терміново сплатити кошти за використану вами електроенергію.

3. Високоповажний пане міністре! Запрошуємо Вас на святкування Шевченківських днів у нашій школі, яке відбудеться 9 березня 2016 року о 14 годині в актовій залі школи.

ІІ група.

У художньому стилі: матінко моя, земле рідна, мово моя солов’їна.

1. Я вдячний тобі, матінко моя, за все, що ти навчила.

2. Земле рідна! Твоя краса завжди буде в моєму серці.

3. Милуюся красою й багатством твоїм, мово моя солов’їна.

ІІІ група.

У розмовному стилі: Мамусю! Тату, любі діти.

1. Матусю! Я сьогодні затримаюся в школі до четвертої години.

2. Я хочу запитати твоєї поради, тату.

3. Любі діти, зараз я вам прочитаю казочку Лесі Українки «Біда навчить».

ІV група.

У публіцистичному стилі: шановні виборці, вельмишановна громадо, юначе.

1. Шановні виборці! Закликаємо вас прийти і проголосувати за нашого кандидата на пост міського голови.

2. Вельмишановна громадо! Кожен із нас несе частку відповідальності за долю своєї країни.

3. Юначе! Перед тобою лежить непроста життєва дорога.

Зробити висновок про особливості вживання звертань у різних стилях мовлення. Якого забарвлення надають ці етикетні форми? (Звертання підсилюють виразність та емоційність мовлення)

 

  1. Творче конструювання (письмово)

 

-         Перебудуйте речення так, щоб підмети в них стали звертаннями, запишіть їх.

1.  Земля мене з дитинства підіймала, хліб дала з піснями солов'я.

2.  Шумить Дніпро-ріка, ростуть дерева гінко.

3.  Діти люблять, оберігають казкову природу рідного краю.

4.  Школярі охороняють зелені насадження.

 5. Жайворон в'ється над полями.

 Синтаксичний розбір речення.

 

  1. Проблемне завдання

Скажіть, як вас звати. Яке ваше ім’я?

Чи правильно всі назвали своє ім’я?

Утворіть від імен звертання.

  1.     Володя, Катя, Василь, Андрій ;

(Володю,Катю,Василю,Андрію) 

2) Микола, Ніна, Галина, Саша;

(Миколо, Ніно, Галино, Сашо)

-         Ніякі звертання вам не ріжуть вуха?

Зверніться до наших вчителів чи працівників школи в таких ситуаціях :

Потрібно на урок зарубіжної літератури принести географічну мапу.

Вам потрібно у бібліотеці взяти для уроку «Кобзар» Т. Шевченка

Ви хочите подякувати кухареві за смачний сніданок.

Директора школи запрошуєте на захід до Дня поезії.

 

-         А як ви звернетеся до незнайомої людини?

Невеличка підказка на ст.132.

 Відеоролик  з Олександром Авраменком

 

Розповідь про укр.імена, які набрали форму російських.

 

Новий правопис : Ігорю, Ігорьовичу.

 

V. Закріплення знань

Вправа «Лінгвістичний диктант»

1. Звертання – це слово або словосполучення в реченні, що …. (називає особу, до якої звертаються)

2. Звертання виражається іменником у формі …..(кличного відмінка)

3. Звертання може бути … (поширеним і непоширеним)

4. Звертання на письмі відокремлюємо …. (комами з обох боків)

5. Звертання до абстрактних понять, предметів, явищ, осіб, які не можуть бути безпосередніми учасниками подій, називають …. (риторичними)

6. При звертанні може бути …..(знак оклику)

7. Слова о, ой …. (не відокремлюємо комами)

8. Звертання може вживатися як в однині ….(так і в множині)

9. Займенники ти і ви не можуть бути звертаннями, вони …..(відіграють роль підмета)

10. За допомогою звертання можна висловити …. (певне ставлення до співрозмовника)

 

Отже, в усному мовленні звертання є звичайною формою привернення уваги співрозмовника.

У висловленнях художнього та публіцистичного стилів звертання є формою вираження емоційної піднесеності та для образності.

 

Відеоролик з читанням вірша Л.Костенко «Є велике щастя…»

Вправа «Листівка іменинниці»

Учора, 19 березня святкувала видатна поетеса, письменниця, шістдесятниця, лауреатка Шевченківської премії і багато інших. Ми у листівках завжди бажаємо всього найкращого. Прошу написати вітальну листівку з днем народження, використавши звертання. ( 19 .03.1930 р. нар. Ліна Василівна Костенко»)

 

Пояснення знатення слова

Коректу́ра (від лат. correctura — «виправлення», «поліпшення»)  процес виправлення граматичних і технічних помилок та недоліків, як в текстовому, так і графічному матеріалах, підготовлених для розмноження друкарським (або будь-яким іншим) способом

(Написання вітальної листівки Ліні Костенко з днем народження)

VІІ. Домашнє завдання

Повторити параграф 28. І група ( учні  початкового та середнього рівнів) : виписують із укр.літератури 5 речень із звертанням , обов’язково поширеним та непоширеним.

ІІ група ( інші учні): напишіть п’ять імен та по батькові: письменників і поетів; однокласників; відомих політиків. Уведіть їх у речення у формі звертання (поширені та

непоширені). Поясніть розділові знаки.

Самооцінювання

VІ. Підсумок уроку

-Дякую вам усім за урок. Думаю, що вершини успіху ми майже досягли. Зараз  ви обтіняєте ваші зелененькі листочки на квіти з «Дерева щастя». Свої відповіді пов’яжіть не лише з навчальним матеріалом, а й з тією інформацією, яку отримали на уроці.

 Рефлексія. Вправа «Дерево успіху»

Мені вдалося на уроці ….. (на рефлексійних картках початок речень)

 

Пісня « Сто відсотків щастя»

 

docx
Додано
1 квітня
Переглядів
73
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку