8 клас Контрольна робота.
Односкладні речення. Неповні речення.
Тестові завдання
Варіант 1
Початковий рівень ( по 0,5 бала )
1.Виділіть односкладне речення:
а) Не люблю осінньої ночі.
б) Я йшов все далі й далі в глибину лісів.
в) Темна хмара озвалася громом гучним.
г) Поклала мати коло хати маленьких діточок своїх.
2. Укажіть означено-особове речення:
а) Тихо в саду, тихо в місті.
б) Смеркалося, огнем кругом запалало.
в) За правду, браття, єднаймось щиро.
г) Боїшся вовка – не йди до лісу.
3. Укажіть неозначено-особове речення:
а) Там ціле підземне місто спорудили.
б) І смеркає, і світає, день божий минає.
в) Осінь. І така тиха, така ласкава.
г) Можна вибрать друга і по духу брата.
4. Укажіть узагальнено-особове речення:
а) Мало прожити життя – треба життя зрозуміти.
б) Потемніло, завітрило, закрутила курява.
в) Не хвались, ідучи на торг, а хвались, ідучи з торгу.
г) Тепло мені і спокійно.
5. Укажіть безособове речення:
а) Субота. Вечір. Череда остання скотилася з зеленого узгір’я.
б) У хаті було чисто та гарно, як у квітнику.
в) Від добра добра не шукають.
г) Удосвіта встанеш – більше діла зробиш.
6. Укажіть називне речення:
а) За що, не знаю, називають хатину в гаї тихим раєм.
б) Надворі вже зовсім смеркло.
в) Спека. Тиша. Спокій.
г) Я те містечко пішки обходив.
Середній рівень ( по 0,5 бала )
7. З’ясуйте, яке речення є непоширеним називним:
а) Залило водою луки, залило.
б) Унизу зелені гори, ліси похнюплені у сні.
в) Весна і квітень. Сонце і дорога
г) У хаті стає темно й тихо.
8. До якого типу односкладних речень належить подане речення?
Руїни, попіл, згарища, пустка, розбомблені міста й села, сироти, удови, утрачені надії й марні сподівання.
а) називне; б) безособове; в) означено-особове; г) неозначено-особове.
9. З’ясуйте, яке з поданих речень – неповне:
а) Люблю, коли хвилі юрбою шумують, ламаючи лід.
б) Приходив обвіяний духом полів, свіжий, як дика квітка.
в) Була чудова травнева ніч.
г) І верховіттям тонкії тополі кивають стиха, шепотять поволі.
10. У якому з поданих неповних речень слід поставити тире?
а) Не одежа красить людину, а добрі діла.
б) А я люблю фантастичні.
в) За чорним полем ще чорніший ліс.
г) Хай стереже вітра в полі.
11. Який член речення, що робить його неповним, пропущений:
Грав з телям, з поросятками, курми, грав з голубами й гусьми нашими й чужими.
а) підмет; б) присудок; в) означення; г) додаток.
12. Які члени речення можуть бути пропущені у неповному реченні:
а) підмет; б) присудок; в) обставина; г) будь – який член речення.
Достатній рівень ( 3 бали )
13. Установіть відповідність між односкладним простим реченням і його видом.
1 означено-особове
2 неозначено-особове
3 узагальнено-особове
4 безособове
А Стану в житті малою хвилиною, чорною гілкою на тополі. (А. Малишко)
Б В зів’ялих листочках хто може вгадати красу всю зеленого чаю? (І. Франко)
В За добро добром платять. (Нар. творч.)
Г Взимку та повесні курінь відчинено з ранку до вечора і цілу ніч. (Григір Тютюнник)
Д Кричали до Бога, до чорта, до людей. (В. Винниченко)
Високий рівень ( 3 бали )
14. Прочитати текст. Виписати односкладні речення. Підкреслити в них головні члени.
Лагідну людину називали добродій. В сучасній літературній мові лише з коренем «добр» налічується понад 50 слів (доброчинний, доброчесний, добропорядний тощо). І нині ми, прощаючись увечері, кажемо: «На добраніч!». Дітей виховуємо на основі справедливості (В. Ковальчук).
15. Зробити синтаксичний розбір виписаних односкладних речень .
8 клас Контрольна робота.
Односкладні речення. Неповні речення.
Тестові завдання
Варіант 2
Початковий рівень ( по 0,5 бала )
1.Вкажіть односкладне речення:
а) Одноманітно вистукували колеса на стиках рейок.
б) Люблю тебе, столице України.
в) Просто на південь ледь помітно миготіли вогники.
г) Надвечір дивізія увійшла в місто.
2. Укажіть означено-особове речення:
а) Над обрієм сонце звелося.
б) Ніч була тиха , беззоряна.
в) Польовою стежкою з дальніх доріг йду в село і радію сподівній зустрічі.
г) Огненними стовпами підперло сонце дівич-гору.
3. Укажіть неозначено-особове речення:
а) Дерев’яну підлогу тут, видно, часто поливали холодною водою.
б) Для добрих друзів відчиняю дім.
в) Слався, наша Україно.
г) Докію Петрівну пересмикнуло.
4. Укажіть узагальнено-особове речення:
а) Розходились з вокзалу не поспішаючи.
б) О, сліз таких вже вилито чимало.
в) А тим часом весніє, весніє.
г) Не вчи орла літати.
5. Укажіть безособове речення:
а) Чесне діло роби сміло.
б) Тихо і ясно над лісовим озеречком.
в) Вітер. Осінь глибока.
г) А ось ліси, покриті димом.
6. Укажіть називне речення:
а) У нас проханих не люблять.
б) Юно йдемо до мети.
в) Сутінь вечірньої мли.
г) Отак пролечу сніжком над долиною.
Середній рівень ( по 0,5 бала )
7. З’ясуйте, яке з речень є поширеним називним:
а) Навколо високі дерева.
б) Ведмедя не налигаєш.
в) Високі двері.
г) Довго матері не спалось – матерям не спиться.
8. Знайдіть безособове речення, у якому головний член виражений інфінітивом:
а) Тоді й названо ту стіну Нерушимою.
б) Перестріти зло, щоб спинити, і перестріти добро, щоб підсобити.
в) Потемніло, завітрило, закрутила курява.
г) Нам наказують зайняти висоту.
9. Виділіть неповне речення:
а) На материній долоні лежить білосніжний уламок коралової гілки.
б) Вашому – пособити можна, а нашому ніхто не зарадить.
в) Українська пісня може кожне серце полонить.
г) Чимало часу проминуло.
10. Зміст якого з поданих речень стає зрозумілим лише в контексті:
а) А надворі так місячно, ясно, хоч голки збирай.
б) Я хутко набираю повітря і перестаю дихати.
в) У кого мудрості спитати?
г) Ти не з братом, не з сестрою – з німими стінами на чужині.
11. Неповним називається речення:
а) у якому немає другорядних членів речення;.
б) у якому відсутній один із членів речення;
в) у якому пропущений член речення можна встановити з попереднього речення або із ситуації;
г) у якому наявний лише один головний член.
12. Який розділовий знак найчастіше ставиться на місці пропущеного члена у неповних реченнях:
а) кома; б) тире; в) двокрапка; г) крапка з комою.
Достатній рівень ( 3 бали )
13. Установіть відповідність між односкладним простим реченням і його видом.
1 неозначено-особове
2 безособове
3 узагальнено-особове
4 означено-особове
А Там ціле підземне місто спорудили. (О. Гончар)
Б Не хвались, ідучи на торг, а хвались, ідучи з торгу. (Нар. творч.)
В Надворі вже зовсім смеркало. (А. Головко)
Г І всі ми як один підняли вгору руки. (І. Франко)
Д Польовою стежкою з дальніх доріг іду в село й радію сподіваній стрічі. (В. Марченко)
Високий рівень ( 3 бали )
14. Прочитати текст. Виписати односкладні речення. Підкреслити в них головні члени.
Нашому поколінню випало складне й відповідальне завдання відродити українську мову, державність, націю. За нас цього ніхто не зробить. Це наш історичний обов’язок. Діймо! (І. Огієнко).
15. Зробити синтаксичний розбір виписаних односкладних речень .