Урок "Поширені й непоширені, прості й складні речення"

Про матеріал

Урок з української мови, розроблений для 8 класу з поглибленим вивченням української мови і літератури.

Вксь урок проводиться у формі ділової гри: засідання бізнес-клубу, де учні - бізнесмени, виконуючи вправи, здобувають капітал (бали). Така форма роботи, на мою думку, сприяє пізнавальній активності школярів. Матеріали вправ дібрані за однією темою - осінь.

Перегляд файлу

Урок   Поширені й непоширені речення. Прості й складні речення.

Мета: повторити та узагальнити знання учнів про будову простих та складних речень, про поділ речень на двоскладні та односкладні, поширені та непоширені; формувати вміння визначати прості та складні, поширені та непоширені речення, закріпити правописні навички; прищеплювати любов до природи рідного краю.

 

Хід уроку

Слово вчителя

Подивіться, яка урочисто-прекрасна атмосфера панує навкруги? І саме цієї осінньої днини я пропоную провести урок у вигляді засідання бізнес-клубу. Отже, вітаю вас, панове бізнесмени!

1.Оголошення теми й мети уроку

На сьогоднішньому засіданні ми пригадаємо відоме про поширені й непоширені, прості й складні речення, навчимося визначати їх у реченні.

Слово вчителя

Не секрет, що для ведення бізнесу потрібен стартовий капітал. Виконавши це завдання, ви отримаєте собі стартовий капітал від 1 до 0,5 бала, які ви зможете додати до оцінки.

Завд. 1. Знайти слово з помилкою, виправити її, записати слово правильно. У кожному рядку тільки одне слово з помилкою. (В. 10)

1. Розквітлий, боєздатності, по одинці, роздільність, хоробрість,

широкополих,

2. Свідомості, гордісттю, тихий-таємний, довготривалий, хліб-сіль, делікатний.

3. Тужливо-спокійно, щоразу, розіп’ятий, ад’ютант, детаки, всього-на-всього.

4. Предковічний, військово-зобов'язаний, козачки-хуторянки, далеко-далеко.

5. Свавілля, народознавчі, всенародного, своєрідний, піттюпцем, князь-лицар.

6. Кострубатий, воскресаєш, розсипались, неньчиною, щоправда, поосінньому.

7. Сфабрикований, сонцесяйний, довершено-тонкий, безконечний, насвітанні.

8. Порівняльно-історичний, зеленаво-синє, повноводний, мелосердя, обруччя.

9. Квіткою-незабудкою, уярмлення, уособлення, шосе, півкілометра, надьїде.

10. Гостроверхі, розпачливу, с-проміж, місцеперебуванням, наперекір, недолі.

11. Здавна, осиротілі, з-посеред, поневолений, неодмінно, підтюпцем, агенство.

12. Мільйони, кримінальний, незгасимий, вселюдську, багацтво, свіжотесаних.

Учні міняються зошитами і перевіряють завдання один в одного, користуючись слайдом 4

У цей час один учень біля дошки розбирає за будовою слово

по-осінньому

1) поодинці;

2) гордістю;

3) де-таки;

4) військовозобов’язаний;

5) підтюпцем;

6) по-осінньому;

7) на світанні;

8) милосердя;

9) над’їде;

10) з-проміж;

11) агентство;

12) багатство

2. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя

А тепер, панове бізнесмени, пропоную вам дати відповідь на питання:

- Що таке речення?

- На які види поділяють речення за наявністю або відсутністю головного члена речення?

- Пригадайте, які речення називають простими, а які складними?

- Які речення належать до поширених?

- А до непоширених?

Учні отримують листочки, які потім можуть обміняти на один бал.

3. Виконання вправ на закріплення

Слово вчителя

Маючи стартовий капітал, можемо братися до справи.

Завд. 2. Із поданого тексту виписати: І в. – складні речення, ІІ в. – прості речення.

Золота осiнь...

Ах, як не хочеться листу з дерева падати, — вiн аж нiби кров'ю з печалi налився i закривавив лiси.

Сумовито рипить дуб, замислився перед зимовим сном ясен, тяжко зiтхає клен. І тiльки берiзка, жовтаво-зелена й "раскудря-кудря-кудрява", — ген там на узлiссi бiлявим станом своїм кокетує, нiби на побачення з Левiтаном жде чи, може, Чайковського на симфонiю викликає.

Креслять тригонометричнi фiгури високо в небi запiзнiлi журавлi

                              (Остап Вишня «Заяць»)

Слово вчителя

Хтось із вас після цієї вправи збільшив свій капітал, а хтось прогорів. Але не сумуйте, можливо, наступне завдання допоможе вам збільшити капітал.

Аукціон

Завд. 3. Вам буде запропоновано 3 лоти (непоширені речення), до яких вам треба додати другорядні члени, утворені речення записати, Виграє той, хто додасть більше другорядних членів у кожне речення. Перетворювати прості речення на складні неможна.

1.Скрипить клен. 2. Листя шелестить. 3. Птахи летять.

Для довідок

1.Скрипить старий розлогий клен. 2. Опале листя шелестить під ногами. 3. Високо в небі летять перелітні птахи.

Учні читають речення, визначають граматичні основи і другорядні члени речення в кожному.

Слово вчителя

Не секрет, що сучасним бізнесменам дуже часто треба вміти швидко приймати рішення, адже від цього залежить, наскільки успішною буде справа.

Завд. 4. У кожній групі речень знайти поширене і записати. Хто швидше?

1. А) Кожен з нас, буває, помиляється.

Б) Сад великий, але старий, запущений.

В) Сонце сховалось за хмари.

Г) Сонце перестало припікати.

Д) Небо стало сірим.

 

2. А) Чи, може, росте грибочок?

Б) Почало холоднішати.

В) Осінь припала до душі.

Г) Надворі задощило.

Д) Калина аж горить.

 

4. Д/З: створити рекламу поширеним і непоширеним реченням або простим і складним реченням, повторити розділові знаки при однорідних членах речення.                              

5. Підведення підсумків

Учитель виставляє оцінки за урок

Слово вчителя

Сьогодні на уроці, гадаю, всі збільшили свій капітал, адже поглибили свої знання. Якщо ж комусь і не вдалося досягнути бажаного, не сумуйте. Пам’ятайте: наполеглива праця здолає всі труднощі.

Засідання нашого бізнес-клубу оголошую закритим.

 

 

 

docx
Додано
25 квітня 2018
Переглядів
11342
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку