Урок "Повторення переставного і сполуч¬ного законів множення. Зображення круглого числа у вигляді добутку, один із множників якого виражений одиницею з нулями"

Про матеріал

Розробка уроку математики у 4 класі з елементами модульно-розвивального навчання з використанням матеріалу журналу «Барвінок». Учні працюють за спеціально створеною сторінкою міні-підручника, яка подана у рубриці "Матеріал до уроків". На уроці використовується пізнавальний і ілюстративний матеріал журналу і сайту журналу «Барвінок» .


Перегляд файлу

урок математики у  4 класі з використанням літературного матеріалу

Тема: Повторення переставного і сполуч­ного законів множення. Зображення круглого числа у вигляді добутку, один із множників якого виражений одиницею з нулями .

  • Мета: узагальнити уявлення учнів про закони множення — переставний і сполучний, вчити використовувати їх для спрощення обчислень; вправляти учнів у множенні числа на добуток; повторити множення числа на кругле число. Вчити учнів розв’язувати задачі, що включають знаходження числа за його дробом.
  • Розвивати пізнавальний інтерес, у тому числі до дитячих періодичних видань, творчі здібності.
  • Виховувати толерантне ставлення до однолітків, старших.

Обладнання: пам’ятки, символи для рефлексії, сторінки РМП для кожного учня., Пізнавальний і ілюстративний матеріал про журнал «Барвінок», малюнок хлопчика Помагая, ілюстрації і малюнки годівниць.

Тип уроку: комбінований

    ХІД УРОКУ   

І.  Організація класу. Дата, каліграфічна хвилинка: числа девятого десятку із цифр

1 2 3 4 5 6 7 8 9 0

11. Повідомлення теми і мети уроку

 1) На уроках частий гість у нас літературний герой Барвінок. . Журнал Барвінок розповів, що славетний датський казкар Ганс Крістіан Андерсен не дбав про свій одяг. Увесь Копенгаген знав його старий потертий плащ.

  Якось незнайомий чоловік перепинив Андерсена на вулиці й уїдливо запитав:

 – Оця злиденна річ на вашій голові називається капелюхом?

 Андерсен не забарився:

 – А оця злиденна річ під вашим капелюхом називається головою? Давайте наші голови наповнимо дуже корисними знаннями.

 2) Тема. Мотивація: Чи буває так, що ви поспішаєте і щось треба виконати швидше і простіше? Вибрати, який шлях коротший і зручніший? Сьогодні ми згадаємо прийоми, які забезпечать спрощення обчислень (закони множення, множення числа на добуток.  Множення   і ділення числа на 10, 100, 1000…знаходження частини числа..) та використаємо їх для нових обчислень - складених задач на знаходження числа за частиною і знаходження дробу . Що можна рахувати, обчислювати у повсякденному житті?

IMG_0003.jpg

  • 3) Як  будемо це робити? Робота з пам’яткою.  Думкою багатію.
  • Міркуй самостійно. Дій наполегливо.
  • Оцінюй себе об’єктивно.
  • Поважай думки і вчинки інших учнів, вчителів.
  • Умій вчасно подякувати, вибачитись.
  • Рефлексія.

 4) Повідомлення учнів про журнал.Среди авторів « Барвінка» -  Максим Рильский, Павло Тичина, Володимир Сосюра, Андрій Малишко, Михайло Стельмах, Микола Трублаїні, Александр Копиленко, Наталія Забіла, Марія Пригара, Оксана Иваненко, Юрий Збанацький, Валентин Бичко, Петро Панч, Платон Воронько, Дмитро Павличко, Марія Пригара, Всеволод Нестайко.

"Барвінок" – літературно-художній і загальноосвітній журнал для дітей молодшого та середнього шкільного віку.

 Перший номер журналу вийшов у січні 1928 р. під назвою "Жовтеня" у Харкові. Після перерви в роки війни відновлений у квітні-травні 1945 р. під назвою "Барвінок.

 5) Мотивація: Допоможе  нам сьогодні творча робота по створенню сторінок журналу «Барвінок» 4-Б

 1II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ (Герой з журналу «Барвінок» з думкою)

1. Розігріваємо думки: (усно) Як помножити число на 10, 10,1000. Поділити?

  1. Представте круглі числа у вигляді добутку.
  2. 40=4*10                  3800=               90=

800=8*100              750=                 1600=

  1. Розвяжіть приклади: 12*10*100=             35*2:10=               1300:13*3=           
  2. Запиши результат: Частку чисел 150 і 10 збільште у 8 разів

Добуток чисел 150 і 10 зменште у 10 разів

Знайдіть дріб:  2/7 від 21(6),      2/5 від 40 (16),        ¾ від 80(60),          ¾ ц  (75 кг),    2/3 год (24 хв)

  1. Поставте  знак     ,     ,  =        ½ км ….650 м               ¾ кг ……750 г

       2. Робота з буквеними виразами. (Повторимо закони множення.)

Закінчить записи: а*в =………..          а*в*с = ………і назвіть, який це закон.

Користуючись законами множення , обчисліть найзручнішим способом:

  2*34 = …                       13* (5*2) = …               25*8*4*3 = ….

 

( Висновок: у добутку можна переставляти дужки будь яким чином)

 

3. Поясни прийоми обчислень:  1) порядок дій : 15*(7*6) = 15*42 =  630                   х 15 (письмове множення на двоцифрове число)

                                                                                                                                                                           42

                                                                                                                                                 30

                                                                                                                                              +6 0

                                                                                                                                              6 3 0

                                                      2) сполучний закон: 15*(7+6) = (15*6)*7 = 90*7 = 630

 

3) Обчисли, записуючи  зручним способом: 8*(5*3)=                5*7*2*9=               (49*50)*4=                     (53*2)*5=         

4. Чи зручно обчислювати, коли ми можемо отримати кругле число?

Але бувають випадки. коли кругле число(40, 800…)  треба розкласти на добуток одноцифрового числа та10,100,100  тощо.

 Завдання: а) розгляньте записи і розкажіть, на які числа розклали круглі числа? 3*10=30          8*100 = 800        27*100= 2700

                                                                                                                                          30 = 3*10         800 = 8*100        2700 = 27*100

б) Запишіть коментовано : числа у вигляді добутку: 500 =                    50=                6800=           40000=

Підсумок: ми повторили як використовувати закони множення, переставний і сполучний, як умножити на 10,100, представити кругле число у вигляді добутку одноцифрового і записаного одиницями з нулями, дроби повторили   і використаємо це для розв’язання простих і складених задач.

Фізкультхвилинка музична. ( Рубрика «Барвінка»  МАЙДАН ПУСТУНІВ)

1V. Вивчення нового матеріалу

1. Підготовча робота:

  • Лунає «Хор лісових дзвіночків».
  • Хто їх Автор? (Павло Тичина).
  • Теж друкувався у «Барвінку».
  • Підніміться Лісові дзвіночки і назвіть себе. (учні, яким у РМП попався запис назви квітки, читають інші назви дзвоників і *уривок вірша

Ми Дзвіночки, Лісові Дзвіночки,

славим день,

ми співаєм, дзвоном зустрічаєм:

день День.)

 

  • Допоможи Читайлику: Розкажи правило: Як знайти частину числа? А число за частиною?  Розвяжи усно задачу:

 Учень прочитав  40 сторінок книжки Павла Тичини. Що становило 1/10 всієї книжки.  Скільки сторінок у книжці? 40*10=400 сторінок.

*Як поставити питання, щоб задача розв’язувалася двома діями? (скільки залишилося прочитати? На скільки менше прочитав, ніж залишилося?На скільки більше залишилося прочитати, ніж прочитав?…)

Підсумок: складені задачі складаються із простих. Подібна проста задачка буде міститися у наступній, яку ми спробуємо розв’язати.

2. Розвязання складеної задачі на знаходження числа за частиною.

  • 1. Платон  Воронько, який друкувався у «Барвінку», написав віршик «Хлопчик Помагай»

(Прочитайте уривок вірша на сторінці міні-підручника)


Через поле, через гай

Ходить хлопчик Помагай.

Бачить хлопчик — садять сад,

Він поміг кінчити ряд.

Вмить приніс відро води

 І полив аж два ряди…

Помагая у труді

Знають літні й молоді,

Ковалі і муляри —

Українські  трударі.

Ось і ти часу не гай.

Будь, як хлопчик Помагай.


2.Задача:

 На поливання слив у садку своєї бабусі хлопчик витратив 15 л води, що становило четверту частину води, яка була в бочці. Потім  20  л  води він витратив на поливан­ня кущів смородини. Скільки літрів води залишилося в бочці?

3. Бесіда:

1) Прочитайте і скажіть, як знайти число за відомою частиною?

2) Що треба дізнатися далі? (скільки всього витратив хлопчик на огірки)

3) Як закінчити розв’язання? (Знайти решту літрів)

Розвязання.

Підсумок: Ми навчилися розв’язувати складені задачі в яких є знаходження частини числа. Кожне незвичайне завдання згодом стає звичним і звичайним, тому ми творчо попрацюємо, ускладнивши розв’язання задачі, не очікуючи, коли нам це зробить автор підручника.

 V. ЗАКРІПЛЕННЯ ТА ОСМИСЛЕННЯ ЗНАНЬ

1. Колективне обговорення задачі.  Розвязання біля дошки.

Творча робота над задачею:

Задача- жарт

  Сніговику – почтовику  треба було пройти на ковзанах 180 км, щоб віднести листи адресатам. За перший день  він пройшов   1/6  всього шляху, а за другий     4/5  того шляху, що пройшов за перший день. Сніговик вирішив підрахувати , скільки кіло­метрів йому треба пройти  за два дні? Але голодні синички сплутали його з годівничкою, зчинили галас і завадили йому. Допоможіть Сніговику.

- Діти, Яка акція проходить у школі , щоб допомогти птахам? «Акція годівничка»

Розвязання.

1) 180:6=30 (км) – турист пройшов за перший день.

2) 30:5*4=24( км) - турист пройшов за другий  день.

3) 30+24=54(км)

Відповідь: За 2 дні - турист пройшов 54 км.

* Постав питання так, щоб у задачі стало на одну дію більше. – 1) Скільки кілометрів туристу залишилося пройти? На дві дії більше? 2) На скільки більше туристу залишилось пройти,  ніж він вже пройшов? І на скільки шлях, який подолав турист менше (більше) того, що йому треба пройти?

*Перебудуй умову задачі так, щоб число 180 треба було б знайти. Можна використати поставлені запитання.

Підсумок: Чи бувало так, що ви йшли і розмірковували, скільки ви пройшли і скільки треба ще? Чи можна це порівняти  за допомогою частин? Дробів?

VIII. ПІДСУМОК УРОКУ

Обчисли, використовуючи, перставний і сполучний закони  множення:

  • (47*25)*4 - 1 варіант:   Переставний: 2*5=5*2______Сполучний: 89*(5*2)
  • 89*2*5   - 2 варіант:      Сполучний: 47*(25*4)

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

*Оформити  як математичну сторінку журналу з малюнками

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Літературний пізнавальний матеріал до уроку та у позаурочний час

 

Серед авторів « Барвінка» -  Максим Рильский, Павло Тичина, Володимир Сосюра, Андрій Малишко, Михайло Стельмах, Микола Трублаїні, Александр Копиленко, Наталія Забіла, Марія Пригара, Оксана Иваненко, Юрий Збанацький, Валентин Бичко, Петро Панч, Платон Воронько, Дмитро Павличко, Марія Пригара, Всеволод Нестайко.

 

 Випущено 963 номери загальним накладом понад 320 млн. примірників.

Нагороди:

 Почесна Грамота Президії Верховної Ради УРСР – 1978 р.

 Почесна Грамота Кабінету Міністрів України – 2003 р.

 Після 1991 р. – грамотами Дежкомтелерадіо, міністерств освіти і науки, культури та туризму, Національних спілок письменників, журналістів, художників, багатьох громадських організацій.

Географія:

Усі адміністративні райони України, діаспорні організації  у США, Канаді, Австралії, Італії, Іспанії, Туреччині, Естонії, Грузії.

Аудиторія: від 1 до 7 класів; 55% – дівчатка; родини з вищими вимогами  до читання і виховання своїх дітей.

Передплата

Передплатити "Барвінок" можна у будь-якому поштовому відділені України, а також у регіональних передплатних агентствах.

 

Платон Воронько

(1913-1988)

  Платон Микитович Воронько народився на Харківщині в селі Чернеччина (зараз знахо­диться на Сумщині). Дитинство Платона Микитовича минало в роки революції і громадян­ської війни.

З Харковом пов'язані молоді роки Платона Воронька. З 1929 року Платон Микитович на­вчався в автодорожному технікумі, потім в літературному інституті ім. М. Горького.З 1932 року Платон Воронько починає писати вірші. З перших спроб у написанні віршів поет був дуже вимогливий до себе. Про це свідчать спогади письменникам. Рильського: «Він читав нам свої віршовані спроби, і було в них багато теплоти й свіжості. Але скромний і вимогливий до себе, Платон Воронько не квапився друкувати свої вірші...».Уроки Великої Вітчизняної війни обороняв Москву. Після війни письменник жив у Москві, а згодом переїхав на Україну.Платон Микитович писав для дітей і для дорослих. Першою книжкою для дітей була «Три щастя». Відомими книжками для дітей є «Читаночка», «Малята-соколята», «Онися», «Ярик-школярик».

 

ПОМАГАЙ

 


Через поле, через гай

Ходить хлопчик Помагай.

Бачить хлопчик — садять сад,

Він поміг кінчити ряд.

Вмить приніс відро води

 І полив аж два ряди.

Рій із пасіки пішов —

Помагай роя знайшов.

Обходивши луг і ліс,

Він в село його приніс.

За селом копали став, —

 Помагай візок дістав.

Цілий день возив пісок,

Аж вищав його візок,

Помагая у труді

Знають літні й молоді,

Ковалі і муляри —

Українські  трударі.

Ось і ти часу не гай.

Будь, як хлопчик Помагай.


Барвинок» (укр. Барвінок) — ежемесячный украинский литературно-художественный журнал для детей младшего и среднего возраста. Название журнала происходит от названия одноимённого растения барвинка.

 

Издавался также и на русском языке.

История создания

 

Возник на основе журнала «Жовтеня» («Октябрёнок»), издававшегося в Харькове в 1928—1941 гг. С апреля 1945 года издавался в Киеве под названием «Барвинок». До развала СССР был органом ЦК комсомола Украины и Республиканского совета всесоюзной пионерской организации. В 1950—1999 гг. дублировался на русском языке. В 1970—1980-х гг. выходил тиражом свыше 2 миллионов экземпляров, в 1996 году — свыше 60 тысяч экземпляров.

 

Авторский состав:

Редакторы: В. Дюшен, Наталья Забила, Оксана Иваненко, Богдан Чалый, в 1975—1984 гг. — Анатолий Давыдов, Василий Моруга, с 1989 — В. Воронович.

 

В 1978 году основана премия имени Александра Копиленка за лучшие произведения для детей, опубликованные в журнале «Барвинок».

 

«Барвінок» Хто? Що? Як? Де? Коли? й Чому?

 

Перший для дітей!

 Перший журнал для дітей почав виходити в Лондоні у червні 1751 року. Він називався "Журнал ліліпутів, або Золота бібліотека юних леді й джентльменів". І сам був "ліліпутом" — мав розміри 10 х 6,25 сантиметра.

 В журналі друкувалися короткі розповіді, загадки, жарти, малюнки.

 

Верблюдопард — найвища тварина!

 У   давнину жирафу називали верблюдопардом, оскільки  вважали, що вона — помісь верблюда з леопардом. Це найвища у світі тварина (може сягати шести метрів).

 І ноги має височенні —   іноді вищі за людський зріст.

 А що вже казати про двометрову шию! Учені й досі не можуть пояснити, чому в жирафи вона така довга. Деякі з них припускають, що колись шия у неї була коротка. Та живучи в савані, де сонце часто випалює траву, жирафа тягнулася вгору — до листків на деревах. Шия витягувалася, витягувалася — і жирафа стала найвищою твариною у світі.

Чий ти, хвостику?

 Просто так ніхто свого хвоста не губить. Роззяв серед тварин майже немає.

 І ящірка робить це лише у разі небезпеки. Якщо хлопчисько впіймає її за хвіст, вона хвіст залишає, а сама втікає. Хвіст відросте аж через кілька сезонів і буде меншим.

 У ящірки чимало ворогів: хижі звірі, птахи, змії. У такий спосіб вона рятується від них.

 Цікавий хвостик має ящірка сцинк. Коли вона його губить, хвостик продовжує ворушитися — відволікає увагу нападника.

 

МАМА ЗА ПАРТОЮ

 Навчальний рік у японських школярів розпочинається у квітні. Коли хтось із учнів захворіє, до школи йде його мами. Сідає за парту і записує все, що розповідає вчитель. А потім удома проводить урок для доньки чи сина. Усіх тамтешніх учнів вчать їздити на велосипеді.

 

НАЙБІЛЬША У СВІТІ

 Ти любиш складати пазли? А як швидко робиш це? Сінгапурська родина Ендрю Тіо (тато, мама, донька, син) за 55 днів склали найбільшу у світі картину з пазлів – з 24 тисяч деталей! Її розміри – 4,28 метра на 21,57 метра. А потім склеїли картинку – відтепер вона прикрашає стіну у вітальні.

 

НЕ БУДЬ БАЗІКОЮ!

 Якщо тобі не виповнилося восьми років, не проси батьків купити мобільний телефон. Без нього виростеш здоровішим. Якщо тобі 8–12 – не розмовляй довго з подружками, не носи телефон у кишені чи на шиї. Чому? Поспостерігай за собою. Один вечір ні з ким не поспілкуйся – і помітиш, що цієї ночі гарно спалося. Шкідливі випромінювання твого улюбленця можуть спричинити різні хвороби. Поводься з ним обережно – не будь базікою!

 

РОЗУМНІ І КМІТЛИВІ 

  Ти, мабуть, помітив, що в багатьох казках мурашка постає розумною і кмітливою комахою. А тепер це підтверджують і вчені. Вони провели експеримент. Прив’язали до лапки муравля нитку, приклеїли її до паперу і засипали піском. Інші комахи відкопали свого родича, з’ясували, що його не відпускає нитка, і перегризли її. Вони прийшли на допомогу і врятували родича, показавши неабияку кмітливість.

НЕ ЗАХВОРІЙ!

 Як довго ти просиджуєш за комп'ютером? Годинами не можеш відірватися від ігор, Інтернету? Переглянь свою поведінку. І не лише тому, щоб уникнути маминих нарікань. А й щоб не захворіти на Інтернет-залежність. Лікарі занепокоєні тим, що залежні від "всесвітньої павутини" підлітки потерпають від нервових розладів, безсоння, погано вчаться і не спілкуються з ровесниками. В Китаї для Інтернет-хворих вже відкрито лікарню. У нас таких поки що немає, тож піклуйся про своє здоров'я сам.

 

ПЕРЕХРЕСТЯ ВЕСЕЛИХ ЗАБАВ

 

МАЙДАН ПУСТУНІВ

 

***

Сайт журналу Барвінок

             

 

 Барвінкова книгарня — особлива гордість журналу. Тут кожен ризикує затриматися надовго – варто лише зайти до неї.

Всі файли розміщуються на сайті для ознайомлення з навчальною метою та мають бути видалені після перегляду.

 

СУЧАСНА ЗАРУБІЖНА ПРОЗА

  Сучасна зарубіжна проза - це література світового рівня, що покликана виховувати в дитини загальнолюдські якості, розвивати її та прищеплювати любов до читання. На сторінках журналу Барвінок регулярно друкуються нові твори світових класиків дитячої літератури. Серед таких Рей Бредбері, Ульф Нільсон, Роял Дейл, Дональд Біссет, Сід Флейшман та багато інших. Ми пропонуємо вам прочитати деякі з них. Для завантаження файлу слід "клікнути" на назву твору та зберегти файл на Вашому комп´ютері.

 

Барвінок рекомендує ПРОЧИТАТИ:

 

"ЗЕЛЕНИЙ РАНОК" Рей Бредбері

"МІСТЕР ФОКС ТА ЙОГО ДРУЗІ" Роял Дейл

"ПІСНЯ УМПА-ЛУМПІВ" Рональд Дал (уривок з "Чарлі і шоколадна фабрика")

"ПЕЛІКАН АРТУР" Дональд Біссет

"ЧУДЕСНА ФЕРМА МАККБРУМА" Сід Флейшман

 

МІФИ ДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ

 У багатьох народів є перекази, в яких дійсні історичні події переплітаються з вигаданими і в яких діють не лише люди, а й казкові істоти, створені народною фантазією: безсмертні боги, напівбоги, фантастичні тварини. Такі перекази ще називають міфами.  Міфи Давньої Греції (або Еллади) є золотим фондом світової культури. Кожна освічена людина повинна мати їх у скарбниці своєї пам’яті.

 Ми пропонуємо вам прочитати деякі з них. Для завантаження файлу слід "клікнути" на назву твору та зберегти файл на Вашому комп´ютері.

 

ПРОЧИТАТИ:

Подвиг 1 НЕМЕЙСЬКИЙ ЛЕВ

Подвиг 3 КЕРІНЕЙСЬКА ЛАНЬ

Подвиг 5 АВГІЄВІ СТАЙНІ

Подвиг 12 ПЕС КЕРБЕР

(Автор переказів — К. Гловацька)

 

КНИГА ЗОЛОТИХ КАЗОК

 

 До «Книги Золотих Казок» увійшли кращі казки народів світу,  ілюстрували їх найзнаніші художники України. Вона створювалася протягом багатьох років на сторінках журналу й стала скарбницею світової народної мудрості. Недарма ж мовиться: «Казка вчить, як на світі жить».

 Ми пропонуємо вам прочитати деякі з них. Для завантаження файлу слід "клікнути" на назву твору та зберегти файл на Вашому комп´ютері.

ПРОЧИТАТИ:

ГОРОБЧИК ОДРІЗАНИЙ ЯЗИЧОК Японська народна казка 

ЛАЗАРОС І ДРАКОНИ Грецька народна казка 

ВЧЕНИЙ КУМ Чеська народна казка

БІДНЯКОВА РІПА Фінська народна казка 

ТА Я Ж Англійська народна казка 

ГОРОБЕЦЬ І ЛИСИЦЯ Болгарська народна казка

ПІСНЯ СОЛОВ'Я Азербайджанська народна казка

КОГО ЗЛЯКАЛИСЯ Албанська народна казка 

ЧАРІВНИЙ КАЗАНОК Таджицька народна казка

БАГАТТЯ НА ПАГОРБІ Африканська народна казка

СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ПРОЗА

 Збагачуючи свої кращі традиції, „Барвінок” у 1991–20011 рр. увів  першодруком у  культурний ужиток понад 40 повістей, кількасот творів малих жанрів. Більшість із надрукованого витримує по кілька книжкових видань, рекомендується в школі. За публікаціями в журналі  стають членами Національних спілок письменників, журналістів,  присуджуються літературні премії.

 Ми пропонуємо дітям прочитати деякі з них. Для завантаження файлу слід "клікнути" на назву твору та зберегти файл на Вашому комп´ютері.

 

ПРОЧИТАТИ:

БІЛЕ ВЕДМЕЖА УМКА-  Всеволод НЕСТАЙКО

БЕРЕЗАНТІЙ І КАРКАРОН-КАРКОВОРОНСЬКИЙ - Всеволод НЕСТАЙКО

КИЇВСЬКА КАЗКА - Зірка МЕНЗАТЮК

УЧНІ ДРІМАГІЇ - Леся МОВЧУН

НЕ РУБАЙ ПІД КОРІНЬ ДЕРЕВО-  Анатолій ДАВИДОВ

КЕША І РЕША або КАЗКА ПРО ПІСНЮ - Всеволод НЕСТАЙКО

КАБАН ДИКИЙ — ХВІСТ ВЕЛИКИЙ - Іван АНДРУСЯК

 

docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
511
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку