Тема. Повторення та узагальнення вивченого про дієслово.
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів із теми «Дієслово як частина мови», формувати вміння добирати, групувати матеріал, узагальнювати вивчене; розрізняти імпровізаційне мовлення відповідно до ситуації спілкування, удосконалювати навички самостійної роботи з підручником та іншими джерелами; виховувати повагу до рідної мови, гордість за її милозвучність та багатство.
Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого.
Обладнання: підручник, роздруковані завдання, епіграф уроку, «мовне дерево», картки- яблука, мікрофон, фліпчарт дошка .
Епіграф: Ну, що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!...
Т.Шевченко
Хід уроку
I. Організаційно-вступна частина уроку
Вступне слово вчителя.
Відомо, що цивілізоване суспільство не може існувати без мови – найважливішого засобу спілкування.
Мова… Слово…Здавна люди розуміли велику їхню силу, тісний генетичний зв’язок із людиною. Недаремно ж і Т.Г.Шевченко писав …(епіграф).Його слова стануть епіграфом нашого уроку, адже рідне слово відкриває красу світу, змушує захоплюватись, дивуватися...
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Перед вами на партах знаходяться листочки( картки-яблука), напишіть на них відповідь на таке запитання: « А що ще робить слово, яка його роль у нашому житті?» Прикріпіть їх до нашого «мовного дерева», але перед цим давайте зачитаємо .
Тепер спробуйте відгадати загадку:
Дуже я люблю всі дії,
І що хочеш я умію,
Є у мене вид і час,
Спосіб маю повсякчас.
Лиш учіть мене сумлінно,
Озовусь я неодмінно,
Вмію діяти чудово
Отже, звусь я …
А написані вами слова до якої частини мови ви віднесете?
Так, це дієслова, слова, які вказують на те, що відбувається певна дія. Як бачимо « слово- це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним, - як писав В. Сухомлинський, -велике мистецтво.» Тож спробуємо на сьогоднішньому уроці за допомогою дієслів оволодіти цим різцем так, щоб із-під ваших рук виходила тільки краса.
III.Оголошення теми, мети уроку.
А тепер відкрийте зошити та запишіть тему уроку «Повторення та узагальнення вивченого…» На сьогоднішньому уроці ми підсумуємо вивчений матеріал, потренуємось визначати форми, способи, види, час, дієвідміни дієслів.
Інтерактивна гра « Мікрофон».
IV. Узагальнення й систематизація знань
Морфологія- наука про частини мови. А ще більше є слів, які їх презентують, при чому дуже схожих між собою. Тому перед вами завдання: поділіть умовно зошит на 2 колонки, у лівій запишіть слова-приклади, а в правій- частини мови, стрілочками їх з’єднайте.
Хитрий Дієслово
Хитрість Дієприслів.
Хитруючи прислівник
Перехитрувати Іменник
Хитро Прикметник
Тепер обміняйтеся зошитами і давайте проаналізуємо роботу.
2.Перевірка домашнього завдання. (На попередньому уроці вам було запропоновано творче завдання. Скласти міні- усмішку, яка складалася б тільки з дієслів.)
3. Кросворд. Перед вами лежать листочки, зачитайте питання і скажіть правильну відповідь .
1) Наказовий спосіб дієслова підійти в 2-й особі однини.
2) Дієслово іти у 3-й особі однини чоловічого роду минулого часу.
3) Дієслово грати у 3-й особі однини теперішнього часу.
4) Наказовий спосіб дієслова стоїть у 2-й особі однини.
5) Дієслово принести у 3-й особі множини минулого часу.
6) Неозначена форма дієслова оволодіють.
7) Дієслово працювати у 3-й особі однини чоловічого роду минулого часу.
8) Дієслово обрати у 3-й особі множини минулого часу.
4.Вказати способи дієслів. ( Дошку на 3 частини поділити:1-д-ва дійсного спос.,; 2-умовного; 3-наказового).
Осипається, сказала б, звіряє, працюйте, нехай скаже, організуй, бриніла б, ріжте, агітуйте, падає, трудиться, дістань, остерегла б, аналізуй, катає, заплакала б.
5. Робота з підручником.
Виконати вправу 73 на с. 42
6. Робота біля дошки. Виписати тільки безособові дієслова, прочитавши слово, підкресліть другу літеру в кожному слові й випишіть її. Із букв ви отримаєте ключове слово .Назвіть його мені.
Ходив, нагрілося, смеркає, співає, зробив би, морозилось, буду гуляти, світає, мовчав, замело. ( Мова)
7. Визначте «зайве» в кожному ряді слів, обґрунтуйте свій вибір.
1) Скорочувати, кохати, покликати, говорити.
2) Надуматися, відшуміти.
3) Робив, роблю, робитиму, зробив.
4) Буду гуляти, буду писати, сплю.
5) Йду, співаю, зробив би.
V. Підбиття підсумків уроку.
- Чи виконало ж слово на уроці ту дію, яку ви очікували ?
-Чи виконали ми все, що планували?
-Сподіваюся, ви добре засвоїли матеріал, і наступного уроку вдало справитися із завданнями.
Отже, українська мова- безмежний океан слів. Сьогодні ми повторили тільки незначну його частину-дієслова. Я думаю, що тепер ви зрозуміли: слово має велику силу, бо воно- « як крила ластівки, вона їх не відчуває, але без них не може злетіти» ( Ю. Мушкетик). Тому вивчайте, любіть свою мову.
VI. Оцінювання.
VII. Домашнє завдання.
Повторити 9-11.
Виконати вправу 96.
Написати твір- мініатюру на тему « Пишаймось рідною мовою», використовуючи дієслова різних способів.*
Тростянецька спеціалізована
школа I-III ступенів №2
Урок з української
мови в 7 класі
на тему
« Повторення та узагальнення вивченого
про дієслово»
Учитель української мови
та літератури
Цьома Л. М.