Урок "Повторення та узагальнення вивченого про словосполучення та речення""

Про матеріал
Матеріали уроку будуть корисними для учнів 8 класу під час повторення в кінці року. Можна використати при повторенні на початку 9 класу.
Перегляд файлу

Тема. Повторення та узагальнення вивченого про словосполучення й речення.

Мета: повторити, узагальнити й перевірити основні теоретичні відомості про словосполучення і речення, головні та другорядні члени речення; з′ясувати можливі недоліки в знаннях учнів з метою їх усунення; за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу сприяти дотриманню правил здорового способу життя.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизація вивченого ( урок-гра)     

Хід уроку

I Організаційний момент

II  Повідомлення теми і мети уроку

           Я скажу вам, любі діти,

Годі байдики вам бити,

І увагу всю спрямуйте

На перевірку ваших знань.

Щоб в знаннях навести лад,

Завітаймо в мовний сад.

III  Мотивація навчання

Учитель. Сьогодні у нас  урок-залік. Ми проведемо його в ігровій формі. У народі кажуть: «Знання за плечима не носити». Отже,  позмагаймося, щоб визначити, хто найкраще засвоїв матеріал теми «Словосполучення і речення. Головні та другорядні члени речення», а кому потрібно  завітати в цей  мовний «сад» ще не один раз.

IV Основний зміст роботи

1. Інтелектуальна розминка «Спотиканка»

Бліц-опитування

  • Назва розділу науки про мову, що вивчає будову та значення словосполучень та речень (Синтаксис)
  • Види словосполучень за способом вираження головного слова (Іменні, дієслівні, прислівникові)
  • Назвіть граматичну основу речення (підмет і присудок)
  • Види речень за складом граматичної основи (Двоскладні, односкладні)
  • Види речень за кількістю граматичних основ (прості, складні)
  • Види речень за наявністю другорядних членів речення (Поширені, непоширені)
  • Назвіть типи порядку слів у реченні (прямий та інверсія)
  • Види підмета за способом вираження (простий і складений)
  • Види складеного присудка (Дієслівний, іменний)
  • Другорядні члени речення – це … (Означення, додаток, обставина)
  • Різновиди означень  (Узгоджені та неузгоджені)
  • Слово або група слів, інтонаційно оформлена, виражає певну думку …(Речення)
  • Член речення , що відповідає на питання навіщо (Обставина мети)
  • Член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків (Додаток)

2. Конкурс слідопитів

 «Знайди «свою» фразеологічну пару»

Бити                                        Між двох вогнів

Сидіти                                    Як курка лапою

Попасти                                  В пух і прах

Розбити                                   На двох стільцях

Писати                                    Як сидорову козу

Кататися                                 Як риба об лід

Б′ється                                     Як сніг на голову

Видно                                      Як на долоні

Звалився                                 Як сир у маслі

 

3.Словниковий диктант

Солов’ї ,   в’ється,  пом’якшувати, пів яблука, пів ящика, узгір’я , матір’ю, з’їхати , повір’я, з’явитися, об’єднати, під’язичний, мавпячий,  Лук’ян, черв’як,  м’яч.

 

4. Завдання-пошук.

  • Визначити речення за наявністю головних членів.
  • Указати вид односкладних речень.
  • Знайти речення, ускладнене вставним словом.

 

І все на світі треба пережити,

І кожен фініш – це, по суті, старт,

І наперед не треба ворожити,

І за минулим плакати не варт.

Ліна Костенко

 

6. «Творче конструювання»

З поданих слів скласти речення-прислів′я. Підкреслити члени речення.

Добре, краще, за, багатство, здоров′я, найбільше.

Меч, тіло, вражає, душу, а, слово.

Слава, добра, темряві, зберігає, і, в, блиск.

 

(Добре здоров′я краще за найбільше багатство.

Меч вражає тіло, а слово – душу.

Добра слава і в темряві зберігає блиск)

7. « Подорож  країною Синтаксис»

Запишіть текст.

Чорнобиль

       26 квітня – День Чорнобильської трагедії. У цей день сталася аварія на Чорнобильській атомній станції. Лихо чорним крилом накрило українську землю. Маленькі невидимі радіонукліди забруднили, зробили непридатними для життя поля, луки, ліси, річки, села й міста.

Величезну територію було обгороджено колючим дротом, а людей переселено в інші місця. То – зона, там радіація таїть невиліковні хвороби. Проте ніхто не знає, де насправді кінчається небезпечна зона. Смертельно небезпечні невидимки можуть мандрувати за сотні кілометрів від Чорнобиля і відібрати у людини найдорожче – здоров’я.

Дати відповідь на запитання. (з тексту)

  •                 Станція Речення

Що таке речення?

(Одне або кілька слів, які виражають відносно закінчену думку)

  •                 Залив Граматична Основа

Назвати  граматичні основи речень.

  •                 Гори Види Речень

Які ви знаєте види речень?

(Прості, складні, поширені, непоширені, двоскладні, односкладні). Назвати з тексту.

 

V. Узагальнення й систематизація знань.

«Закінчи речення»

Розв′язавши кросворд, ви  по вертикалі прочитаєте назву розділу, у якому вивчаються словосполучення і речення.

По горизонталі

1.  Другорядний член речення, який указує на місце, час, причину, мету, умову дії, а також на її спосіб або інтенсивність … (обставина)

2. Головний член речення, який означає дію, стан або ознаку предмета і відповідає на питання що робить?... (присудок)

3. Одне або кілька слів, які виражають відносно закінчену думку …(речення)

4. Головний член речення, який означає особу, предмет або явище, якому приписується якась дія, і відповідає на питання хто? що?...  (підмет)

5. Злита з хвостиком ця крапка, невелика, власне, лапка. Робить паузу, всім знайома. Як вона зоветься? (кома)

6. Відсутність знаку оклику свідчить про те, що речення є …(неокличне)

7. Речення, яке має одну граматичну основу називається …(просте)

8. Розділовий знак між групою підмета і групою присудка на місці пропущеного дієслова-зв′язки … (тире)

9. Речення, граматична основа якого складається з підмета і присудка називається …(двоскладне)

VІ.  Підсумок уроку

Ось і закінчився наш урок.  Сьогодні ми узагальнили  знання з теми «Словосполучення. Головні та другорядні члени речення». Це лише початок великого розділу мовознавства, що має назву «Синтаксис»


Він поважний і статечний.

 Чимало має володінь.

Запозичень недоречних

Не тримає – все своє.

Слів сполуки невеличкі,

 Речень різних дружній ряд,

Тексти строгі й поетичні-

Гарний синтаксичний сад.


VIІ.  Домашнє завдання

 Виписати прислів´я та приказки про здоров´я (не менше 5 речень). Визначити в них граматичні основи.

doc
Додано
22 квітня 2020
Переглядів
12208
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку