Позакласний захід: «Виклик ерудиції»
Мета: поглиблювати знання дітей з математики, розвивати пізнавальну активність, логічне мислення, увагу, уяву, пам'ять, спритність. Вчитися працювати в команді, провести цікаво дозвілля.
Ведучий 1:
Всім добрий день, любі друзі.
Ми раді в нашім залі вас нині привітати.
Ширше двері відчиняйте
Розуму й кмітливості;
Всі старанність докладайте
Й максимум сміливості.
Ведучий 2:
Увага! Увага! Дай простір фантазії!
Новий клуб відкрито в нашій гімназії!
Відкрито клуб зустрічей математичних: чудових, серйозних,
Веселих, незвичайних, корисних в квадраті, цікавих у кубі!
Ведучий 1:
Приходьте на зустріч у нашому клубі.
Покликав конкурс нас сюди на змагання.
Знавцям й глядачам особливі вітання.
Ведучий 2:
Відомо усім, тут відсутні секрети,
В гімназії всякі вивчають предмети.
Ведучий 1:
Наук у нас різних вивчають багато.
Яку ж з них ми будемо нині вітати?
Ведучий 2:
Тобі, Математико, наші вітання.
Це ж ти нас зібрала усіх на змагання.
Ведучий 1:
Сучасну і давню науку, чудову
Сьогодні, у дії побачимо знову.
Чекають тут різні на вас запитання,
І хитрі задачі, й цікаві завдання.
Питання серйозні, та й є жартівливі.
Ведучий 2:
Тож, будьте уважні і будьте кмітливі,
Обдумуйте відповідь ви неодмінно.
Лишилось питання одне з'ясувати:
Хто нині у нас буде грати?
Довідатись легко, мат класи, звичайно.
Стіл жовтий, червоний, 12 стільців,
Всім хочеться грати, то як вибирати?
Хай випадок вирішіть, це він команди змішує.
(На столі 2 скриньки з парними і непарними номерами. Парні номери – жовтий стіл, непарні – червоний. З однієї скриньки дістають номери учні 9 класу, з іншої 10 та 11 класів).
Ведучий 1:
Гравці-новобранці, вітаємо Вас!
Бажаємо гри показати нам клас.
Команди, в дорогу!
Здобути бажаєм вам всім перемоги!
Ведучий 2:
Представимо членів журі.
(відбувається представлення журі)
Ведучий 1:
Розпочинаємо змагання.
І тур— миттєва відповідь на запитання.
Одним балом оцінюється завдання.
Завдання І туру
На екрані послідовно висвічується 20 запитань для першої команди:
-
Яким приладом вимірюють величину кута?
-
Це геометричне тіло було дуже популярне серед англійських джентльменів.
-
Як в минулому називали від'ємні числа?
-
Скільки діагоналей має квадрат?
-
Ці природні кристали мають форму куба і є у кожного вдома.
-
Твердження, яке приймають без доведення.
-
1% від метра.
-
Чому дорівнює один пуд?
-
Скільки рядів у класі?
-
Перша координата точки.
-
Скільки градусів становить 2/3 прямого кута?
-
Яку частину години становить 20 хв.?
-
Одиниця маси для коштовних каменів.
-
Що важче: 1 кг вати чи заліза?
-
50 % від 1 гривні.
-
Число, яке не впливає на суму.
-
10 поділити на половину.
-
Як називаються числа добуток яких дорівнює 1?
-
452
-
Найбільша одиниця вимірювання площі.
На екрані послідовно висвічується 20 запитань для другої команди:
-
Скільки кілограмів в одному центнері?
-
Як називається 1/24 частина доби?
-
Чому дорівнює 11 в квадраті?
-
Цей многогранник зображений на банкнотах в 1 долар.
-
Найменше натуральне число.
-
Чому рівна сума кутів квадрата?
-
Скільки прямих можна провести через 2 точки?
-
Скільки граней у шестигранного олівця?
-
Скільки коренів має рівняння х2= -1.
-
Яка формула для обчислення площі круга?
-
Чому дорівнює найменше просте число?
-
Кут у квадраті.
-
Знайти ¼ частину від 1 км.
-
Як називається результат ділення?
-
Як називається друга координата точки.
-
Число, яке не впливає на добуток.
-
Як називається рівність двох відношень?
-
Що більше діаметр чи хорда?
-
-
У скільки разів двоцифрових чисел більше, ніж одноцифрових.
Ведуча 1:
Доки журі підводить підсумки 1-го туру, послухайте декілька цікавих фактів.
Цікаві факти:
-
У південно – східній провінції Китаю ростуть дерева, заввишки 3 – 5м, що мають квадратний переріз.
-
Японський селекціонер вивів сорт кавунів, що мають форму куба. Їх зручно перевозити.
-
Інститут сільськогосподарських досліджень вирощує квадратні помідори, які легко транспортувати.
-
Всесвітній день числа відзначають 14 березня. Це неформальне свято математиків. «Батьком» свята став Ларрі Шоу. Математична скульптура числа встановлена на східцях перед Музеєм мистецтв в Сіетлі.
-
В одному із стародавніх міфів розповідається, що царська дочка Дідона, руйнуючи своє життя, втекла з фінського міста Тіра в Африку. Там вона попросила короля продати їй за невелику ціну стільки землі, скільки вона зможе оперезати шкірою одного вола. Отримавши згоду короля, Дідона звеліла порізати шкіру вола на вузькі смужки і оперезати значну територію у вигляді кола. На цій території було засновано місто Карфаген.
-
Французький король Людовік XVI, щоб поліпшити скрутне фінансове становище шляхом економії, видав указ, який ми виконуємо і нині, навіть не підозрюючи про це. Згідно з цим указом, довжина деякого предмета повинна дорівнювати його ширині.
Ведуча 2:
Розпочинаємо 2 – й тур. Відповідь на парні номери завдань дають учасники червоного столу, на непарні— жовтого. Кожній команді відводиться 1 хвилина.
Завдання ІІ туру
На екрані з’являються завдання для 2-го туру :
-
Знайти число 17 % якого більше ніж 14 % на 27? (900)
-
Хто з математиків вперше ввів буквений коефіцієнт? (Франсуа Вієт)
-
Через 3 роки хлопчик буде вдвічі старший, ніж він був 3 роки тому. Скільки йому тепер? (9 р.)
-
Що потрібно додати до квадрата різниці двох чисел, щоб одержати квадрат їх суми? (4аb)
-
Як від двадцяти відняти двадцять два, щоб вийшло 88? (хх – 22=88)
-
У перекладі з грецької мови це означає – «та, що поділяє навпіл». Про що йдеться? (бісектриса)
-
Як називалася перша математична книга, яка вийшла слов'янською мовою і хто її автор? («Арифметика» Магницького)
-
Скільки разів у записах послідовності чисел від 1 до 99 зустрічається цифра 5? (20)
-
Обчислити: ? (50)
-
– неправильна рівність. Потрібно переставити одну цифру, щоб отримати правильну рівність. Як це здійснити? ()
-
Два хлопчики зустрілися у вагоні потягу:
-Я завжди їду в 5 вагоні від хвоста потягу, -сказав Вітя.
-А я в 5 від голови потягу,- заявив Сергій.
Скільки вагонів було в потязі? (9)
-
В якому трикутнику один кут дорівнює сумі двох інших? (прямокутному)
Ведуча 1:
Доки журі підводить підсумки 2 -го туру, у нас «Весела перерва»
Весела перерва
-
Мама: Я останній раз тебе запитую: Що ти сьогодні отримав з математики?
Син: Це брехня! Хто тобі сказав?
-
- Сашко, ти цікаво провів канікули?
- Так, але не настільки, щоб писати про це твір.
- 1799 рік що за дата?
- О.С.Пушкін народився.
- Правильно, а 1812?
- Пушкіну виповнилось 13 років.
-
- Тату! Сьогодні в школі батьківські збори, але тільки для вузького кола.
- А як це зрозуміти?
- Будуть тільки вчителі і ти.
-
Син: Тату, сьогодні вчитель запитав мене, чи допомагав ти мені розв’язувати задачі.
Батько: Ти підтвердив?
Син: Звичайно ні. Навіщо тобі з математики двійку ставити.
-
Батько: Сину, завтра в день твого народження, я хочу зробити тобі подарунок, але перш за все я сходжу до школи і дізнаюсь, як ти навчаєшся.
Син: Тату, якщо хочеш зробити подарунок, то краще не ходи до школи.
-
Під час перерви у школі інспектор запитує учнів:
- Яка особистість, з якою ви зіткнулися протягом навчального року, зворушила вас найбільше?
- Мене – Наполеон.
- Мене – Ганнібал.
- Мене – Юлій Цезар.
- А тебе? – звертається інспектор до учня за останньою партою.
- Мій тато, коли побачив табель за перший семестр.
-
На уроці молодого вчителя були присутні лише половина учнів. Під час перевірки за відсутніх відповідали інші учні. Нарешті вчитель дійшов до прізвища Тараненко. Ніхто не відгукнувся. Він повторив: «Тараненко», знов всі мовчать. Тоді вчитель каже: «Бідний Тараненко. Немає в нього товаришів».
-
Син: Мамо, тато вже прийшов. Що покажемо йому спочатку: твою нову сукню чи мій щоденник?
Ведучий 1: Слово надається журі.
Оголошуються результати 2-х турів.
Ведучий 2: Розпочинаємо 3 тур. В цьому турі пропонуємо по дві задачі для кожної команди. Доки команди працюють, ви, глядачі побачите сучасний одяг нової колекції «Математика і мода».
Завдання ІІІ туру:
-
В одній сім’ї було багато дітей. Семеро з них люблять капусту, шестеро – моркву, п'ятеро – горох, чотири – капусту і моркву, троє – капусту та горох, двоє – моркву і горох, а одна – моркву, капусту і горох. Скільки було дітей в родині? (10)
-
У Великобританії користуються популярністю будинки з привидами. Будинок з привидами на 25 % дорожчий від такого ж будинку без привидів. Дайте відповідь на скільки % будинок без привидів дешевший від будинку з привидами. (20%)
-
Якою цифрою закінчується запис числа 22004+72004. (7)
-
На дошці написано послідовність: 3, 8, 15, 24, 35... Яке число стоїть на 92 місці? ()
Ведучий 1: Перед початком 4 туру давайте відпочинемо та пограємо із залом. Пропонуємо глядачам назвати прислів’я, приказки або дотепні вислови, що містять числа або математичні терміни. За активну участь вболівальники отримають подарунки.
Ведучий 2: Розпочинаємо 4 тур. Кожна команда отримує стрічку довжиною 2/3 м. Як відрізати від неї пів метра не користуючись вимірювальним приладом? На роздуми 3 хв. А вам, глядачі, пропонуємо конкурс шифрувальників. (;;)
Завдання IV туру
На екрані з’являються завдання.
Закінчіть логічний ланцюжок:
-
діти – 4672, вік – 563, квіти – ?
-
вухо— 8671, жук— 356, кожух— ?
Завдання V туру
Ведучий 1: Розпочинаємо 5 тур. Назвати математичний термін, про який йдеться мова за найменшу кількість кроків.
Питання № 1
-
Він є одночасно чотирикутником, прямокутником, паралелограмом і ромбом.
-
Казимир Малевич намалював відому картину із зображенням цієї фігури.
-
Він має стільки сторін, кутів та вершин, скільки учасників у квартеті.
-
Його форму має ділянка, з якої злітає вертоліт.
-
Його завжди бачимо на шахівниці.
-
У 2003 році внаслідок оптичної ілюзії мешканці японського острова Хоккайдо побачили Сонце у вигляді цієї геометричної фігури.
-
Він використовується, як зручна одиниця площі.
-
Про нього складено прислів’я: « Що вздовж, що впоперек».
-
У формі цієї фігури шикуються піхотинці, і цей спосіб по – військовому називають каре.
-
Ця фігура дала назву відомому танцю кадриль. У перекладі з французької це танець з парною кількістю пар танцюристів, що розташовані одна навпроти одної.
Відповідь: Квадрат.
Питання № 2
-
Математики його називають двомірним симплексом. Симплекс латиною означає « найпростіший».
-
Вивченню його властивостей присвятили свої дослідження Ейлер, Наполеон та інші.
-
Його форму нагадує поверхня дельтаплана та капелюх Наполеона.
-
Наука про його вимірювання має назву тригонометрія.
-
Інженери люблять його за жорсткість форми: якщо стрижні, що утворюють його, з’єднати шарнірно, то його не можливо змінити, на відміну від інших геометричних фігур.
-
Ця геометрична фігура є на небесах сузір’ям.
-
Ця геометрична фігура не має жодної діагоналі.
-
Форму цієї фігури має рамка для встановлення шарів у піраміду перед початком гри у більярд.
-
Цю форму мають попереджувальні дорожні знаки.
-
Він буває любовний, бермудський, прямокутний, рівнобедрений.
Відповідь: Трикутник.
Закінчення: Підведення підсумків, нагородження.