Розробка уроку позакласного читання
Мета: систематизувати знання учнів за розділом „Казки зарубіжних письменників”;удосконалювати навички діалогічного та монологічного мовлення; розвивати вміння узагальнювати, співставляти прочитане, кмітливість, винахідливість; виховувати почуття колективізму і взаємодопомоги, бажання поповнювати свої знання,вивчати творчість зарубіжних письменників казкарів.
Урок позакласного читання 3 клас
Тема: „Звідусюди по казці”.
Мета:систематизувати знання учнів за розділом „Казки зарубіжних письменників”;удосконалювати навички діалогічного та монологічного мовлення; розвивати вміння узагальнювати, співставляти прочитане, кмітливість, винахідливість; виховувати почуття колективізму і взаємодопомоги, бажання поповнювати свої знання,вивчати творчість зарубіжних письменників казкарів.
Обладнання: Виставка творів зарубіжних письменників, дитячі малюнки до прочитаних казок, малюнки казкових замків, квіти – троянди і лілеї, мультимедійна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель: Я нічого не можу зрозуміти, я прийшла на урок позакласного читання у свій клас, а тут таке діється…
( Діти сидять не за партами, а на стільцях, декілька учнів в костюмах казкових героїв).
Учень: А ми сьогодні хочемо потрапити у казку, прожити життям казкових героїв.
ІІ. Оголошення,теми та мети уроку. Слайд 1
Вчитель: Я згодна. А щоб потрапити у казку давайте згадаємо , Що таке казка ?(Відповіді учнів) Слайд 2
Слайд 3 Які бувають казки?(Народні і авторські.) Які види казок ви знаєте? (Чарівні , про тварин ,побутові)Слайд 4
ІІІ. Робота з виставкою книг і малюнків.
Бесіда Слайд 5
Вчитель: Я бачу, діти, що вам дуже хотілося потрапити у казку. Ви прочитали багато казок, намалювали до них малюнки, принесли до школи багато прекрасних книг. Тут і казки братів Грімм, казки Ганса Крістіана Андерсена, Шарля Перро.
Але хотілося звернутися до ваших малюнків. ( Діти розповідають до якої казки малюнки).
( Звучить музика. З’являється фея)Слайд 6
Фея: За лісами, за морями відчиняє сонце брами,
А за брамами отими чарівними, золотими
Диво – казка походжає, нас гостинно припрошає
До веселої господи, де від заходу до сходу
Щастям повняться простори,
Де зникають біль і горе,
Де чарівнії жар – птиці
З квітів п’ють нектар – водицю.
Де Телесика гусятко мчить додому на крилятках,
Де хитресенька лисичка всім дарує небелички.
А розпатлана Яга всіх не любить, всіх страха.
А маленька мишка сіра ріпку витягти зуміла,
Мир богатирі пильнують, все за зміями полюють.
Диво – диво – дивина – ця чарівна сторона.
( Звучать фанфари. Виходить глашатай) Слайд7
( Клас ділиться на дві групи)
Перше завдання для команд.
Вчитель : Ви прочитали тільки невеличку частинку книг, які існують на землі. Але в нашому класі є учні, які більшість свого вільного часу проводять за книгою. І вони створили невеличкий рекламний ролик про деякі книжки.
Учень: Ви прочитали багато казок, але мені хочеться, щоб у вашому житті з’явилася ще одна чудова книжка «Чарівник країни Оз». Автором цього твору є Лаймен Френк Баум. В ній розповідається про те як, Маленька дівчинка Дороті із своїм песиком Тотошею опиниться в незнайомій країні. Що чекає на дівчинку в чужому краю? Які риси характеру допоможуть подолати їй труднощі? Надзвичайні пригоди маленької Дороті чекають своїх читачів на сторінках популярної книги. (Слайд 9)
Учениця: Я впевнена, що багато хто із вас із захопленням спостерігав за пригодами Мауглі, дивлячись фільм або мультфільм. Але коли ти відкриваєш цю чудову книжку, ніякий перегляд кінофільму не може замінити прочитане. – Ми з тобою однієї крові – ти і я! Ці слова допомогли вижити в джунглях, і з людського дитинча, за яким полює тигр – людожер, перетворився в мудрого вожака Вільної Стаї.( Слайд 10)
Вчитель: Мені дуже сподобались обидві реклами
( Отримують троянду і лілею).
ІV. Обговорення прочитаних творів.
Друге завдання для команд.
Вікторина «Чи знаєте ви письменників?» Слайд11
Вчитель: Спочатку завдання королівству Троянд.
1.Хто написав казку „Бременські музиканти”?(Брати Грімм)
2.Хто написав казку «Казка про рибака і рибку» ( О. С. Пушкін).
3. Хто написав казку”Ромашка”(Ганс Крістіан Андерсен)
Слайд 12
(Закожну правильну відповідь команда отримує троянду)
Вчитель: А тепер завдання королівству Лілеї. Слайд 13
1 .Хто автор казки „Казка про старого гнома”? (Захаріус Топеліус)
2.Хто написав казку „Горбоконик”(Петро Єршов)
3. Хто написав казку „Казка про царя Салтана”( Олександр Сергійович Пушкін)
Слайд14
(Закожну правильну відповідь команда отримує лілею)
Фізкультхвилинка.”Казкова”
(Відео фізкультхвилинка „Веселі бегемотики”).
V.Читання уривків казок.
Третє завдання для команд.
Вчитель: - Діти поки ми звами відпочивали вітер розкидав уривки казок ,які я для вас підготувала. Ваше завдання відтворити уривки казок та прочитати їх за особами.
Для команди Троянд уривок казки „Про рибака і рибку” Слайд 16
(Діти розподіляють між собою ролі та обігрують уривок кавзки)
От пішов дід до синього моря,
Бачить: море злегенька заграло.
Став він кликати рибку золотую.
Припливла з моря рибка, спитала:
«Чого тобі треба, дідусю?»
Тут старий уклонився та й каже:
«Змилуйся, паніматонько-рибко!
Бач, стара моя все докоряє,
Не дає мені, старому, спокою:
Їй потрібні новісінькі ночви,
Бо наші, бач, зовсім побиті!»
Відказала рибка золотая:
«Не журися, іди собі з Богом,
Будуть вам новісінькі ночви».
Повернувся старий до старої, —
А у баби новісінькі ночви!
Та ще дужче стара докоряє:
«Ой, дурило ж ти, недотепа!
Випросив, телепню, ночви!
А яка ж із ночов отих користь?!
Вчитель: Для команди Лілей уривок казки „Горбоконик”Слайд 17
(Діти розподіляють між собою ролі та обігрують уривок кавзки)
Старший брат перехрестився,
На всі боки поклонився,
Кашлянув і проказав: "Цілу нічку я не спав;
А було ж мені, на лихо, І не тепло, і не тихо:
Як звірюка, вітер вив,
Дощ холодний ливма лив,
Ох, намучивсь я доволі!..
Ну, та все гаразд у полі".
Похвалив його отець: "Ну, Данило, молодець!
Послужив ти службу щиру.
Тобто, мовить до приміру,
Не ловив у полі гав,Лан як треба доглядав".
( Отримують троянду та лілею)
VІ. Гра Переплутанка. Слайд 18
Четверте завдання для команд.
Вчитель: Що ж таке робиться якийсь привид знов переплутав назви казок і тепер герої не можуть повернутися додому. Перед вами переплутані назви казок, яка команда швидше виправить помилки. Напишіть правильні назви казок на дошці .
Вчитель: Перевіримо правильність виконаного завдання. Слайд19
(За кожну правильну відповідь отримують троянду або лілею)
VІІ.Робота з прислів′ями.
Вчитель: Казка – вигадка, та в ній зміст повчальний розумій.
Перед вами прислів’я, які виражають головну думку казки. Прочитайте їх. ( Діти читають по черзі). Згадайте назви казок, яким відповідають ці прислів’я. І не забувайте, що ми квітами прикрашаємо наші замки.
П′яте завдання для команд
(За кожну правильну відповідь отримують троянду або лілею)
VІІ.Поєдинок команд. Слайд20
Шосте завдання для команд
Вчитель: Зараз команди будуть зачитувати уривки відомих казок одна одній „Ланцюжком”, а потім відповідати на запитання один одного . Будьте уважні.
Команда Троянди
Учень :Уривок з казки Братів Грімм „Червона шапочка”
Жила собі на світі маленька славна дівчинка. І така вже була вона мила, що всі її любили, хто на неї тільки гляне. А найдужче любила її бабуся — вже, бувало, й не знала, що дитині дати. От якось подарувала їй бабуся червону шапочку. Та шапочка була так дівчинці до лиця, що іншої вона й носити не хотіла.
Через те й прозвали дівчинку Червона Шапочка. Одного разу мати каже до неї:
— Іди-но, доню, сюди. Ось тобі пиріг, пляшка соку, віднеси бабусі, вона вже старенька, нездужає, то нехай трохи підживиться. Рушай зараз, поки сонечко ще не припікає. Іди тихенько, спокійненько, з дороги не звертай,— бо ще впадеш та розіб'єш пляшку, тоді з чим прийдеш до бабусі? А як увійдеш до хати, то по кутках не роздивляйся, а перше привітайся чемненько.
— Я, мамо, все зроблю так, як ти велиш,— сказала Червона Шапочка, попрощалася з матір'ю і пішла.
Запитання:
1. Хто найдужче любив червону шапочку?(Відповідь суперників. Бабуся)
2.Якого кольору шапочку подарувала бабуся онучці?(Червону)
3 .Що передала мама бабусі на гостинець?(Пиріг і пляшку соку)
Команда Лілеї
Учень: Казка Ганса Крістіана Андерсена „Дюймовочка”
Жила якось одна жінка. Вона дуже хотіла мати малесеньку дитинку, тільки не знала, де її взяти. От вона й пішла до старої чаклунки і сказала їй: - Мені так хочеться мати маленьку дитинку. Чи ти не скажеш, де мені її взяти?- О! Цьому можна допомогти! — мовила чаклунка.- Ось тобі зерно ячменю. Воно зовсім не таке, як ті, що ростуть на селянських полях або йдуть на корм курям. Поклади його в квітковий горщик, тоді побачиш, що буде!- Спасибі тобі! — сказала жінка, дала чаклунці грошей і пішла додому. Дома посадила ячмінне зерно, і одразу ж з нього виросла велика чудова квітка, схожа на тюльпан, але пелюстки були ще міцно стулені, як у пуп’янка. - Яка мила квітка! — сказала жінка і поцілувала гарні червоні з жовтим пелюстки, і тільки вона їх поцілувала, як у квітці щось тріснуло і квітка зовсім розкрилась. Тепер було видно, що це справжній тюльпан, але всередині квітки, на зеленій маточці,, сиділа крихітна дівчинка, така гарненька та ніжна! Вона була на зріст не більше дюйма. Тому її й назвали Дюймовочкою.
Запитання:
1.До кого пішла жінка?(До чаклунки)
2.Яке зерно дала чаклунка жінці?( Ячмінне)
3.З якої квітки зявилася дівчинка?(З тюльпана)
(За кожну правильну відповідь отримують квітку.)
VІІІ. Підсумок уроку.
Вчитель: Закінчується наша зустріч. Погляньте, як ви прикрасили свої замки. Але я маю надію, що наша дружба з казкою, з книгою не закінчиться ніколи. Ми не говоримо казці «Прощавай», а скажемо «До побачення, до нових зустрічей!»Слайд 21