9 липня о 18:00Вебінар: Інклюзивна освіта в середній та старшій школі

Урок, " М. Стельмах. Гуси - лебеді"

Про матеріал

Урок літературного читання з використанням методів розвитку критичного мислення у молодших школярів: асоціативний кущ, передбачення теми уроку за кодовим словом уроку, читання за передбаченням за ключовими словами, мовчазне читання за пеедбаченням за запитаннями, ромашка запитань, незакінчене речення.

Перегляд файлу

Тема.  М.Стельмах. Гуси - лебеді

Мета Ознайомити з біографією письменника М. Стельмаха, з  уривками повісті « Гуси – лебеді», навчити читати і аналізувати, робити висновки. Розвивати навички критичного мислення, виразного читання, вміння аргументувати і висловлювати свою думку, працювати в парах,  групах. Висловлювати повагу до творчості митця. Виховувати любов до рідної землі

Обладнання. Презентація, плакати, листки паперу кольорового, фарби.

Хід уроку

I. Організація класу. 

  • Діти, зараз у нас урок літературного читання. Для початку роботи утворимо коло.

Любі діти, у наш час

Завітали гості щирі.

Привітаймо в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

_ Доброго дня, Вам! Доброго дня, нам!

  • Доброго дня всім!

II. Створення емоційного клімату.

-Діти, хто очікує від уроку багато нових знань – плесніть у долоні.

  • А свій настрій, з яким ви хочете працювати під час уроку, покажіть за допомогою смайлика настрою. Виберіть свій « Смайлик настрою » і прикріпіть його по наведеному контуру.
  • Спочатку прикріплюють дівчатка, потім хлопчики.
  •  У мене гарний  настрій, і я теж  прикріплю свого смайлика.

( Прикріплення смайликів по контуру)

  • О, всі смайлики веселі. Це дуже приємно.
  •  Що ж ми утворили з веселих смайликів?  ( Веселе сонечко)
  • А що сонечко дарує всім? ( Світло, тепло)
  • А яке воно за формою? ( Кругле)
  • Тож давайте ще раз утворимо своє дружнє, класне, кругле сонечко.  Візьміться за руки і своїми долоньками поділіться один з одним  теплом, усмішкою і гарним настроєм.
  • Отож, з гарним настроєм, сідайте, будь ласка.

III.  Обєднання  у пари

  • Діти, сьогодні  на уроці  ми будемо працювати у парі, групі  і колективно.

Спочатку ми обєднались у пари за кольором кружечків, який є у вас на партах.

 Колір кружечків буде відповідати змісту завдань.  

  • А зараз я називаю колір, а пари, які мають на парті такий колір – піднімають руки. 
  •  ( Жовтий, білий, зелений,  голубий, червоний).
  • Під час уроку ми повинні працювати організовано,   тому давайте пригадаємо

  правила роботи в парі, групі. Пари із відповідним кольором  прочитайте разом одне із правил.

  1. Працюють всі.
  2. Уміти слухати один одного.
  3. Уміти домовитись, хто яку роботу виконує.
  4. Говорити повинен хтось один.
  5. Коли відповідь готова, спільно піднести руки.

IV. Мотивація навчальної діяльності.

  • Отож, правила повторили, а тепер приступаємо до роботи.
  •  Давайте прочитаємо хором девіз нашого уроку.

« Чого б ти не навчався, ти навчаєшся для себе» 

  • Як ви розумієте ці слова?
  • Тому, щоб наш урок був продуктивним, і ви змогли отримати знання, якими ви повинні бути на уроці? ( Уважними, спостережливими, дружніми)
  • А також старанними, креативними, самостійними.    А я чекаю від уроку цікавої плідної праці, щирого обміну думками і активності від вас.
  • Діти, послухайте мелодію і скажіть, яка вона, весела чи сумна? ( Ця мелодія весела).
  •  Чи підходить наше сонечко смайликів  до її звучання?
  • Отож, якої пори року так буває, усміхається сонечко, даруючи тепло і веселий настрій?
  • ( Весною).
  • А яка пора року зараз?   ( Весна).Чи підходить ця мелодія до вашого настрою? 
  • ( Так, підходить).  
  • - А  від чого весною у вас веселий настрій? ( Тому що все прокинулось від зимового сну, все ожило, цвіте). 
  •  Так, весна до нас  цього року прийшла стрімко, впевнено, і вже – за календарем середина весни.   Все, що повязано  для вас зі словом « весна» ми показали у нашому  першому лепбуку . Це і прислівя,загадки, поезія, правила поведінки в природі.

V. Робота в парі

 - А зараз робота в парі.

  Від кольору  кружечка   утворіть дієслова і поєднайте їх з іменниками, щоб дати відповідь на запитання: що ви бачили чи спостерігали, що відбувається весною?

 Отож, що ж відбувається навесні?

Наприклад, голубий: голубіє небо.

(  Жовтіє кульбаба,  жовтіє сонце. Жовтіють нарциси. Жовтіє обліпиха. Зеленіє трава, зеленіє ліс. Зеленіє поле. Синіє пролісок. Синіє небо. Синіє річка. Біліє хмарка. Біліє підсніжник. Біліє конвалія. Біліють сади.

  • А зараз погляньте відео, прослухайте пісеньку і скажіть, що ще, крім того, що ви назвали, символізує про початок весни?

-То що ще показує про прихід весни?

 ( Це приліт птахів із теплих країв)

  • Які птахи ви бачили що прилетіли з теплих країв? ( Лелеки, соловї, шпаки)
  • Про які птахи ми будемо сьогодні говорити на уроці, точніше, яке слово буде господарем сьогоднішнього уроку, ви скажете, коли відгадаєте загадку:

Білосніжні, гарні птиці

Дім будують на водиці.

Дуже схожі на гусей,

Обережні до людей.

  • Так, це лебеді.  Синонімами до слова лебідь є кликун,  шипун . Вони  дуже схожі на гусей. Тому їх ще називають  гуси – лебеді.
  • Діти, хто із вас бачив лебедів?
  • Де ви бачили?
  • А хто вже бачив приліт цих птахів із теплих країв?
  • Чи подобаються вам ці птахи?
  • Назва цього птаха означає « білий», як біле світло, сонячний птах. У багатьох народів лебідь – Божественний птах, символ богів, відродження, краси, вірного кохання, вродливої дівчини. А на нашій землі , лебідь, з давніх давен – символ вірності, любові до рідної землі, щасливого дитинства.
  • У лебедів є свій характер. Як ви вважаєте, який він?( Гордий, добрий, дружелюбний)

Я думаю, що кожен погодиться, що лебідь- сама велична і горда птиця з усіх існуючих на землі.

V. Актуалізація опорних знань

Кажуть, що лебідь – символ дитинства.

-  Ви вже маєте деякі  знання про цих птахів.

-  А   хто з вас пригадає , з  якої казки ці слова:

- Гуси, гуси, гусенята, візьміть мене на крилята….  ( « Івасик – Телесик»)

- Якою показано гусочку, яка врятувала Телесика? ( Доброю)

- Які ще ви знаєте казки про цих птахів? ( « Гуси – лебеді», казка про перетворення дівчини у лебідку.)

- А як звали сестру братів Кия, Щека І Хорива, які заснували Київ? (Либідь).   А назвали її так тому, що вона була дуже гарною.

- У 2 класі  ви вивчали вірш  про гуси. Можливо хтось пригадає автора і назву вірша?

 ( О. Олесь. « Білі гуси летять над лугами»).

  • Хто пригадає початок  вірша?
  •  За словами цього вірша складено пісню. Послухайте, її  можна і підспівати, а коли буде приспів- спробуйте побувати в   образі  гусей.
  • Отож, накупалися, нагулялися, відпочили – і з новими силами приступаєм до роботи.
  • VI. Асоціативний кущ
  •  Зараз кожна пара  запишіть по 1слову, які спадають на думку, коли ви чуєте слово « лебідь»? Можна сказати, що слово « лебідь» є кодовим словом нашого уроку.   Не забувайте правила роботи в парі.
  • Прочитайте свої думки і прикріпіть листочок. Згідно правил роботи в парі – виходить хтось один.

( Діти пишуть  свою думку на листках, зачитують  і прикріплюють  на великому паперовому аркуші).                                                                             

 

Озеро                                                                      Лебеді                                                              Вірш

                                                Казка                                                                                                                                                        Небо

                                                Весна       Осінь                                         Символ                  Гуси         Дитинство                    Рідна земля

Багато із вас написали слова- весна, лебеді. Давайте встановимо між ними звязки.

  •  Лебеді – весна – прилітають.
  •  З останнього звязку утворимо речення.
  • Весною прилітають лебеді з теплих країв.

Лебеді уже прилетіли  до рідної землі.

VII. Передбачення

  •  А зараз  виконаємо передбачення.  Дайте відповідь на запитання: про кого ми будемо сьогодні читати на уроці? Чому ви так думаєте? 
  •  ( Про лебедів. Тому що весна. Гуси – лебеді повернулися з теплих країв).
  • VIII.« Очікувані результати»
  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

( Дізнатись щось нове, збагатити себе новими знаннями)

VIII. Повідомлення теми уроку.

  • Сьогодні  на уроці ми познайомимось, що таке повість, прочитаємо уривки з повісті

М. Стельмаха « Гуси – лебеді».

На уроках читання ми працюємо над творами по розділу прози.

- Давайте пригадаємо, що таке проза?

Який жанр прози ми читали?

Що таке оповідання?

А  зараз познайомимось, що таке повість..

          IX. Прийом « Фотоапарат»

            - Отож, вправа – « Фотоапарат». Прочитайте,  відтворіть те, що ви запамятали.

- Так, що таке повість?  Хто бажає відповісти?

Прочитайте ще раз визначення у підручнику. Книгу розгортаємо на ст.158.

_ Вголос прочитає ….

X. Порівняльна характеристика оповідання і повісті.

- Давайте порівняємо уже відомий нам жанр оповідання і повість. Розгляньте схему – порівняйте оповідання з повістю  і дайте відповіді на запитання.

- Яка кількість героїв у жанрах?

- Що можна сказати про час подій?

- Який обсяг твору?

-  Це були відмінності. А що спільного між оповіданням і повістю? ( Прозова форма написання)

XI. Ознайомлення з творчістю  М. Стельмаха

Автором багатьох повістей є М. Стельмах.

  • Михайло Панасович Стельмах – видатний український письменник. Народився на Поділлі більш як 100 років тому у бідній сімї хлібороба. Любов до рідної  землі йому прищепили його рідні – мати, батько, бабуся,  які бачили у землі єдину годувальницю. А дід Демян – талановитий майстер на всі руки – прищепив онукові неабияку любов до природи, вчив бачити у ній  неабияку красу і відчувати її. Багато творів написав письменник, але особливої уваги заслуговує автобіографічна повість « Гуси – лебеді».  Автобіографічна називається тому, тому, що в ній  письменник описав власне життя, коли був ще хлопчиком. Повість присвятив своїм батькам.

XI. Ознайомлення  з уривками повісті.

  1. Прослуховування відеозапису 

Події у повісті відбуваються більш як 100 років тому. Тоді люди жили дуже бідно. Подивіться початок уривку з повісті і скажіть, від чиєго імені ведеться розповідь?

  • То від чиєго імені ведеться розовідь у повісті?

( Автор – це хлопчик, який описує своє дитинство).

  1. Читання уривку « Рибки»
  • Сьогодні ми познайомимось із 2 уривками повісті. А всю повість ви будете читати у 7 класі.
  •  А зараз прочитайте  цей самий перший абзац на ст. 158  мовчки – « Рибками» і скажіть, які птахи пролетіли над хатою? ( Над хатою пролетіли гуси – лебеді)
  1. Кероване читання з передбаченням

Ми прочитали перший абзац уривку.  Давайте спробуємо передбачити, що ж могло відбуватись далі?

3.а . Передбачення за ключовими словами

- А для цього прочитаємо ключові слова. Їх прочитає….

Принесли на крилах, весна і життя,  все почне оживати, , полетіли лебеді, тихі води, ясні зорі.

  • Як ви вважаєте,  який буде дальше розвиток подій ?  ( Що лебеді  принесли на крилах весну- тобто з їхнім прильотом все почало оживати, земля наче прокинулась від зимового сну)
  • Прочитайте мовчки  до кінця перший уривок  і дайте відповідь на запитання:
  • Чи справдилися ваші передбачення? ( Читання учнями першого уривку)
  • Отож, чи справдились ваші передбачення? ( Так)
  •  Що ж відбувалось насправді? ( Дійсно розповідається про приліт із теплих країв гусей)
  •  Хто найбільш  точно передбачив зміст прочитаного?
  • Якими  ви собі уявляєте Михайлика ( Нашого віку. Допитливий).
  •  А діда Демяна? ( Сивий, кумедний)
  1. Перегляд відеофільму 
  • За текстом повісті знято фільм із такою ж назвою.

-  А зараз порівняємо ваші  уявлення із  тими образами персонажів, які показано у відеофільмі.  Зверніть увагу, на  те, де саме відбуваються події?   

 - То де відбуваються події ?

  1. Читання першого уривку  ланцюжком по 2 речення.

-А зараз прочитаємо 1 уривок повісті по 2 речення

- Який заголовок можна придумати до першої частини?

6. Читання   другого уривку по частинах. 

- Перед тим, як читати другий уривок повісті, зробіть передбачення за запитаннями:

- Які дива можна побачити влітку на світанні?

- А тепер перевіримо, як справдились ваші передбачення.

Прочитаємо  уривок по частинах.

То , які дива можна побачити?

  • Який заголовок придумаємо до другої частини?

 Xii .Фізхвилинка.

Ну, а зараз прийшов час відпочинку.

Відпочинемо.

XIII. Робота в групах. Словникова робота 

  • Відпочили, а тепер обєднаємось за кольором у групи.

У тексті деякі слова можуть видатись вам незрозумілими. Зараз у нас – словникова робота.

Знайдемо пояснення незрозумілих слів.

  • У вас на партах різні словники, за якими ви  можете  пояснити незрозумілі слова. Прочитайте їхню назву.

 Я вам трошки допомогла знайти слова. А ви  прочитайте іх  пояснення.

Зелений колір – Насурмонений, страхаюсь.

Синій колір – урочисто, бентежні звуки.

Білий колір – журба, маяння.

Червоний колір – відімкне, пускати посмішку в бороду.

Жовтий колір – брама, лебідь.

  А зараз представимо пояснення  слів. Хто готовий відповісти?

  •  Отож, значення незрозумілих слів  ми вже знаємо, проведемо вибіркове читання.

               XIV. Робота в групах. Вибіркове читання 

  • Кожна група знайдіть речення із тим словом чи словосполученням, значення якого ви знаходили. Не забувайте правила роботи.
  • XV.Робота в групах. Робота над художніми засобами повісті.

. Давайте пригадаємо, які ви знаєте художні засоби і які їхні особливості?

( Епітети, порівняння, пейзаж, уособлення)

  • Кожній групі завдання – виписати художній засіб, який є у творі.   

(  Підійдіть командири груп і візьміть листки із завданнями. Роздаю листки із завданням)

  • Отож виписуємо відповідний художній засіб. На виконання цього завдання вам  дається хвилин  3-4. Яка  група виконала завдання -  підніміть руки.
  • Наша група виписала….

Завдання. Пейзаж. Виписати словосполучення, що є ознаками весни.

Скресне крига на ріках і озерах.

Розмерзнеться сік у деревах.

Сизий від роси городець.

Виписати порівняння.

Руки, наче крила.

Покотилась стежина, мов клубочок.

Виписати епітети

Розпатлані, обвислі хмари.

Золоті ключі.

Сині дощі.

Зелений шум.

 

Виписати уособлення

Струшують на землю бентежні звуки.

Співають лебедині крила.

Лебеді приносять на крилах життя.

Прокотився грім у хмарах.

Сонце відімкнуло ключами землю

Спитає місяця- брата.

Місяць кивне головою.

Заглянуло літо.

Бреде туманом літо.

Відлітає сон.

Літо торкається до ягід.

Виписати, які є фразеологізми

Чи не пора землю одімкнути

Пускає посмішку в бороду

Лебеді принесли нам на крилах життя

  • Отож, з допомогою художніх засобів, які автор використав, повість нам здається чарівною казкою дитинства.

XVII. Робота в групах. Прийом « Ромашка  запитань»

  • Щоб ще глибше зрозуміти зміст повісті, знову попрацюємо у групах. На уроках літературного читання ми вже знайомились з окремими групами питань.
  • Подивіться на ромашку запитань. З якими питаннями ми вже знайомі?  ( Простими, уточнюючими,  творчими).
  • Діти, давайте пригадаємо, що ж це за запитання прості?
  • Що вам відомо про уточнюючі запитання?
  • Яка особливість питань творчі?
  • У нашій ромашці є і інші групи запитань (  причинно- наслідкові, оціночні, практичні), знайомство з якими ми будемо проводити пізніше на  уроках читання.
  • Отож, кожна група повинна скласти по 2 запитання до змісту. ( Роздаю листки)  Запишіть свої запитання. Коли будете готові –візьміться за руки.

На виконання цього завдання вам дається 3 хвилини.

  • Отже, час пройшов.  Поверніться всі  наперед, щоб послухати запитання і дати на них відповідь.
  • Представник з кожної групи дає запитання, а хто знає – дає відповідь.

Презентація запитань

  1. Наша група підготувала питання прості:
  • Де пролітали лебеді?
  • Що нам принесли лебеді на крилах?
  • Ви задоволені відповіддю?
  1. Наша група підготувала запитання прості:
  • Що з собою прихопив травень?
  • Як сонечко відмикає ключами землю?
  • Правильно дали учні відповіді на запитання?
  1. Наша група підготувала питання прості:
  • Чому дід сказав, що лебеді принесли весну?
  • Коли найбільше див робиться у світі?
  • Вас задовільняє відповідь учнів?
  1. Наша група підготувала запитання  уточнюючі:
  • Це правда, що все навесні оживає?
  • Чи правильно , що сонце ключами відмикає землю?
  1. Наша група підготувала питання творчі , які починаються із слова :
  • Молодці, діти. Ви справились із завданням.
  • А я зараз вам задам декілька запитань із ромашки.
  • Отож, оціночне(оцінка героїв персонажів):
  • Як ви відноситесь до Михайлика?
  • Як ви відноситесь до діда?
  • Молодці, ви гарно справились із завданням, а тепер постараємось  виконати  завдання наступне. Розверніться до класу.

XVI. Характеристика головного героя

  • Діти, скажіть, то як звати головного героя повісті? Давайте складемо його характеристику за такими запитаннями:
  1. Якого віку хлопчик?
  2. Де він жив?
  3. Яким він був?
  4. Яке у нього ставлення до інших? ( Михайлик -  ріс у бідній сімї, працьовитій, чесній. Він цінує ближніх, чуйний, вмє бачити красу, любить рідну землю. Уявляє літо як живу істоту, а лебеді для нього щось казкове, таємниче.)
  • Які ще персонажі є у повісті? Чи сподобались вам дідусь з онуком?
  • Яка головна думка повісті?

XIX. Перегляд відео про лебедів

  • Про лебедів, їхню вірність, красу складено багато пісень. Послухайте, подивіться відео із життя цих птахів

«Павутинка» Які лебеді?

  •   А зараз  спробуємо  намалювати лебедя, свого лебедя чи лебедів .
  • XX. Самостійна робота учнів під музичний супровід. Слайд 45, 46
  • XXI. Презентація робіт груп.

XXII.Підсумок уроку  Незакінчене речення  

  • Сьогодні на уроці я дізнався…Мені було цікаво…
  • Я зрозумів…
  • Чи справдились ваші передбачення?
  • А настрій не змінився?
  • XXIII. Оцінювання учнів

Ви – гарно працювали, і всі отримуєте за сьогоднішній урок  бали високого рівня.

XXIII. Домашнє завдання

( Переказ, скласти сенкан до слова гуси – лебеді або Михайлик)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 квітня 2018
Переглядів
1958
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку