Урок "Тарас Шевченко - великий співець України"

Про матеріал

Урок позакласного читання. Використано інтерактивні методи навчання: "Асоціативний кущ", "Робота в парах". Підсумок уроку проведено у вигляді вікторини.

Перегляд файлу

Урок позакласного читання. «Т. Г. Шевченко — великий співець України»

 

Мета: розширити знання учнів про національного поета — генія українського народу; викликати почуття симпатії до малого Тараса, до його природного розуму, допитливості, хисту, співчуття до його нелегкого життя; зацікавити школярів прочитаним і почутим; розвивати усне мовлення, вміння коментувати, робити висновки; виховувати пошану до історичного минулого нашого народу, повагу до творчої спадщини митця.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

— Які свята ми будемо відзначати на початку місяця березня?

— Що означає дата 9 березня?

— То ж про кого ми будемо говорити сьогодні?

— Ім’я Т. Г. Шевченка невіддільно пов’язане з Україною. Україна — це Шевченко, Шевченко — це Україна. У ньому — наша історія, наша мрія, наша надія. Шевченко був справжнім народним співцем, бо з дитинства знав і любив простий український народ, знав його страждання, бо сам їх пережив. Через усе життя проніс великий Кобзар палку любов до рідної землі, до неньки-України, у своїх творах нагадував про минулу славу України.

Ім’я великого Кобзаря ми часто згадуємо і будемо згадувати, бо він подарував нам безцінний скарб. Цей скарб — його чудові твори, в яких струменить любов до Батьківщини та турбота про її майбутнє.

Наш сьогоднішній урок — це одна сторінка минулого, історія нашої держави, доповнення наших знань великого співця України Т. Г. Шевченка.

На дошці — запис.

Нам стануть у пригоді (діти зачитують):

1) ваші попередні знання;

2) повідомлення наших «Шевченкознавців»;

3) торбинка запитань;

4) безсмертні Шевченкові вірші, твори та малюнки;

5) знання вчителя;

6) пісні на слова Т. Г. Шевченка.

— Девізом нашого уроку будуть слова, які ви розшифруєте.

 

III. Мовленнєва розминка

— Розшифруйте вислів.

Картка-ключ

(«Учітеся, брати мої, думайте, читайте...»)

— Нехай ці слова будуть девізом нашого уроку.

 

IV. Робота над темою уроку

1. Читання тексту-анаграми

иМ мовчися у Ш..вч..нк.. нувашати і лютиби нурід зелюм.

 

2. Повідомлення учнів про життєвий і творчий шлях поета

1-й у ч е н ь. Дата 9 березня 1814 року пам’ятна в історії української літератури. Тоді, темної ночі, перед світанком, у селі Моринцях на Звенигородщині, у хаті Григорія Шевченка, кріпака пана Енгельгарда, блиснув єдиний на все село вогник: народилася нова панові кріпацька душа, в Україні — її великий співець — Т. Шевченко.

 

2-й у ч е н ь

Не називаю її раєм,

Тії хатиночки у гаї

Над чистим ставом край села.

Мене там мати повивала

І, повиваючи, співала,

Свою нудьгу переливала

В свою дитину... В тім гаю,

У тій хатині, у раю

Я бачив пекло... Там неволя,

Робота тяжкая, ніколи

І помолитись не дадуть.

 

3-й у ч е н ь. Безрадісним було дитинство Тараса. Тяжке кріпацьке життя. Він був і пастухом, і кухарчуком, і козачком, тобто слугою у пана. Звучить пісня на слова Т. Г. Шевченка «Думи мої».

 

4-й у ч е н ь. У 9 років Тарас залишився без матері, зазнав тяжких знущань лихої мачухи. Коли хлопчику було 11, помер батько.

 

5-й у ч е н ь. Учитися хлопчик не мав змоги, тому в 13 років пас чужі ягнята.

 

6-й у ч е н ь читає вірш «Мені тринадцятий минало».

 

7-й у ч е н ь. Ще з дитинства Т. Г. Шевченка приваблювало малювання. Крейдою чи вуглинкою змальовував усе, що бачив. Та саме тут пощастило Шевченкові — його талант до малювання помітили видатні художники.

 

8-й у ч е н ь. Т. Г. Шевченко перебував у кріпацькій неволі. Художники зібрали 2500 крб. і викупили його. Саме вони допомогли Шевченкові звільнитися від кріпацької неволі та відкрили перед ним шлях до науки.

 

9-й у ч е н ь. Т. Г. Шевченко навчається в Академії мистецтв. У цей час він усе більше задумується над гіркою долею рідного краю, над безправним становищем покріпаченого люду.

 

10-й у ч е н ь. Його славні твори кликами до боротьби за волю. Мріяв поет про прекрасне майбутнє трудящого люду. Але добре знав, що за це треба боротися. За бунтарські вірші 33-річного Т. Шевченка забрали в солдати.

Звучить пісня «По діброві вітер віє».

 

11-й у ч е н ь. За сміливі заклики, вільнодумні твори царський уряд переслідував і жорстоко карав поета. Найтяжчою карою була заборона писати і малювати.

 

12-й у ч е н ь. Відправили Т. Шевченка на заслання. Але ні цар, ні жандарми не змогли заглушити могутній голос великого поета, який писав вірші. Читання віршів «Садок вишневий коло хати», «Зоре моя вечірняя».

 

13-й у ч е н ь. Т. Г. Шевченко прожив усього 47 років із них 24 роки був у кріпацтві. 10 років мучився у солдатській неволі на засланні і всього 13 років був вільною людиною. 13 років волі...

 

14-й у ч е н ь. У 1861 р. на Україну страшним громом, чорною хмарою печалі прилетіла сумна звістка — у Петербурзі 10 березня припинило битися серце великого поета.

 

15-й у ч е н ь. Поховали Т. Г. Шевченка в Україні над Дніпром, поблизу Канева. Мрія поета про нове життя здійснилася. Ми шануємо пам’ять поета. Народ назвав його Кобзарем. Пам’ять про Т. Г. Шевченка живе у серцях людських.

 

У ч и т е л ь. Поезія Т. Г. Шевченка стала нетлінною частиною духовного буття українського народу. Читання 2–3-х віршів Т. Шевченка.

 

— А зараз, щоб перевірити ваші знання, проведемо вікторину.

 

3. Робота над загадками «Чи знаєте ви твори Т. Шевченка?»

  • Дивлюсь, аж світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце... (зустрічає).

  • Не називаю її раєм,

Тії хатиночки у... (гаї).

  • Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона... (калина).

  • Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи... (дівчата).

 

4. Бліц-турнір

1) Назвати псевдонім Шевченка. (Кобзар)

2) Коли народився Т. Г. Шевченко? (9 березня 1814 р.)

3) Де народився Т. Г. Шевченко? (У с. Моринці Звенигородського повіту на Київщині)

4) Що означає ім’я Тарас? (Тарас у перекладі з грецької — бунтівник, непокірний, безстрашний.)

5) Як називається перша збірка віршів поета? («Кобзар»)

6) Хто такі кобзарі? (Колись кобзарями називали сліпих дідусів, що ходили від села до села і, граючи на кобзі, розповідали людям про долю України.)

7) У якому селі минуло дитинство Т. Г. Шевченка? (У с. Кирилівці)

8) Де художник здобув художню освіту? (У Петербурзькій Академії мистецтв)

9) Де похований Т. Г. Шевченко? (У Каневі, на високій горі, яка називається Тарасовою)

10) Скільки років прожив Т. Г. Шевченко? (47 років)

 

V. Підсумок уроку

Вправа «Мікрофон»

— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

— Що вас найбільше вразило?

 

VI. Домашнє завдання

— Наступний урок позакласного читання проведемо за темою «Захопливий світ казок братів Грімм».

Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.

docx
Додано
22 квітня 2018
Переглядів
806
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку