Урок позакласного читання
Любіть, бережіть все живе у природі.
В.Сухомлинський «Покинуте кошеня»
Мета. Формувати навички свідомого виразного читання, уміння уважно слухати; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення; заохочувати у дітей: сміливість розуму, вміння сумніватися; прагнення до самостійності, готовність захищати свою точку зору; виховувати почуття любові, відповідальне ставлення до тих, кого приручаємо.
Обладнання: комп’ютер, презентація, магнітофон.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель.
Холодно зараз в лісах і лугах
Холодно зайчикам, лискам, птахам
Затишно й тепло в класі у нас
Доброго ранку, вітаєм всіх вас!
Діти.
Доброго ранку всім!
Вчитель.
- Діти, щоб був у вас гарний настрій треба потрудитися. Побажаємо один одному успіхів. Усміхніться своєму сусідові. Щоб урок пройшов цікаво всі беремося до справи.
Виконаємо вправу «Чути, бачити і вимовляти» з піснею «О, Земле!» із серії «ПіснеЗнайки».
- «ПіснеЗнайка» говорить нам, що всім знайшовся притулок у світі. То хто живе на нашій планеті Земля? (люди, рослини, тварини) І про одну тваринку ми будемо говорити сьогодні на уроці. Допоможе нам загадка.
Я з хвостиком і вушками,
В мене лапки з подушками.
Як ступну - ніхто не чує,
Тихо крадучись полюю.
(котик)
- Доберіть споріднені слова до слова «котик?» (кіт, кошеня, коточок).
- Скоромовка допомагає нам вчитися швидко читати.
Скоромовка
Був собі коточок,
Узяв у нас клубочок
Сховався у куточок.
ІІ. Оголошення теми уроку.
-Тема нашого уроку «Любіть, бережіть все живе у природі».
В.О. Сухомлинський «Покинуте кошеня».
- Хто такий Сухомлинський?
Василь Олександрович Сухомлинський – це вчитель, який любив дітей і написав для них багато казок та оповідань. Він жив і багато років працював з маленькими школярами у Павлиській школі, що на Кіровоградщині – школі під голубим небом.
З якими творами Сухомлинського ви вже знайомились? («Як Наталя у лисиці хитринку купила», «Я хочу сказати своє слово»)
- А сьогодні ми будемо працювати над оповіданням В.О. Сухомлинського «Покинуте кошеня».
1. Створення асоціативного куща.
- Які асоціації у вас виникають, почувши вислів «покинуте кошеня»?
- Уявіть, яке це може бути кошеня?
Кошеня:
2. Передбачення за заголовком.
- Спробуйте передбачити, про що розповідатиметься в оповіданні «Покинуте кошеня»? (Вислуховую всі версії передбачення. А після читання тексту обов’язково аналізую їхні передбачення.)
3. Читання частини тексту учителем на екрані комп’ютера до слів «поверталась додому маленька Наталочка».
- Слухайте уважно текст, щоб могли розповісти про свої емоції від слухання цього оповідання.
- Чи справдились ваші передбачення?
(аналізую їхні передбачення? )
- Які почуття ви переживали, коли слухали це оповідання?
4. Словникова робота.
- Маленьке
- Кошенятко
- Нявчить
- Додому
- Притулилося
- Тремтить
- Замуркотіло
- Як ви розумієте слово «тремтить»?
- Відшукайте слова, в яких букв більше, ніж звуків. Назвіть їх.
- Як на вашу думку закінчиться твір?
- Прочитайте мовчки оповідання до кінця. Чи справдились ваші передбачення?
- Хто забрав кошеня додому?
Фізхвилинка
«ПіснеЗнайці» завдяки,
ми вчимося залюбки.
Нам знання даються легко,
нами тішаться батьки.
- Під час читання звертайте увагу на слова, які описують кошенятко.
- Відшукайте і прочитайте опис кошенятка. Як ви думаєте, чи випадково його випустили на дорогу?
- Чому воно нявчало?
- Як описано його стан?
- Прочитайте, як люди відносилися до котика?
- Чи допоміг хтось із цих людей тваринці?
- З чого видно, що у Наталочки добре серце?
Творча робота на основі прочитаного.
- Доберіть синоніми до слів:
Хата (оселя, дім, будинок, житло, споруда)
Дорога (шлях, стежка, траса)
Настав (почався, наступив)
Притулилось (пригорнулось, притиснулось, пригрілось)
- Доберіть антоніми до слів:
Виніс (заніс)
Маленьке (велике)
Сумно (весело)
Сміється (плаче)
Вечір (ранок)
- Дочитайте речення до кінця.
Хтось виніс …
Сидить …
Проходять люди…
Настав …
Вона не …
Пригорнулося кошенятко …
- Чи правильно вчинила дівчинка з кошеням?
Так Ні
Перевірка завдання.
І група
На нашу думку, Наталя правильно вчинила, що взяла кошеня додому. Адже ж Наталя врятувала його від голодної смерті, від холоду й від собак.
ІІ група
На нашу думку, не можна нести кошеня додому одразу, бо вдома можуть бути маленькі діти, а в кошеняти може бути лишай, або в мами алергія на шерсть, тому доведеться нести кошеня назад. І воно знову може бути покинутим.
Переказування тексту за опорними словами (з попереднього завдання)
Хтось виніс …
Сидить …
Проходять люди…
Настав …
Вона не …
Пригорнулося кошенятко …
ІІІ. Рефлексія
- Чого навчило вас це оповідання «Покинуте кошеня»?
- Ми повинні любити, берегти все живе у природі.
І знову зустріч з «ПіснеЗнайкою».
- А як про це співає «ПіснеЗнайка»?
Найбільше ж багатство на світі – людина
Розумна і творча істота єдина.
Ми люди, тож мусимо жити у згоді.
Любить, берегти все живе у природі,
Щоб вдячно промовити знову і знову –
О, Земле велична, о, Земле чудова!
ІV. Домашнє завдання