Урок позакласного читання з творчості М.В. Гоголя
У 7 класі
(за мотивами повісті «Тарас Бульба»)
ТЕМА. Дивовижний світ Гоголя
МЕТА:
Книгам Гоголя суждена вечная жизнь.
П.А.Ніколаєв, російський літературознавець.
ТИП УРОКУ. Урок-подорож, урок позакласного читання
ОБЛАДНАННЯ:
ЗМІСТ УРОКУ
І Оголошення мети, теми і завдань уроку
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Звучить музика до пісні «Зоре моя вечірняя».
(Учитель читає уривок з твору «Тарас Бульба» - «Степ …»)
Мальовнича природа України, духовна краса мужніх наших предків, традиції і звичаї захоплювали і надихали не тільки наших українських письменників, а й зарубіжних майстрів слова. То ж, мабуть, ви здогадались, хто автор цих рядків, які щойно прозвучали на уроці.
Так, Микола Васильович Гоголь, великий письменник.
Чи є у когось бажання продовжити ліричну сторінку про Гоголя, але вже не мовою оригіналу, а рідною мовою? (Учні читають уривки)
«Для росіян він став «Николай Васильевич»; для українців – «Микола Васильович»; римські друзі називали його «синьйор Нікколо», а для людськості він просто – Гоголь», – так висловився про нашого великого земляка і чародія слова письменник Олесь Гончар.
ІІІ Сприйняття навчального матеріалу
Слово вчителя. Діти! А ви любите подорожувати?
Тоді сьогодні вас чекає незвичайна подорож місцями, пов’язаними з життям і творчістю Миколи Гоголя. Це своєрідний підсумок ваших знань про життя і творчість письменника.
Але, щоб розпочати подорож у світ Гоголя, треба придбати квиток, а одержить його той, хто зуміє відповісти на питання: «Що я знаю про письменника Миколу Гоголя?»
Прийом «Мікрофон».
(Учні усно складають по одному реченню про Гоголя і отримують квитки-календарики).
Слово вчителя. Під час нашої подорожі у світ Гоголя ми зробимо декілька зупинок, а де саме ми будемо їх робити, ви вирішіть самі. Перед вами – картки-вказівки. Спробуйте пояснити смисл і пов’язати з життєвим і творчим шляхом Гоголя. Це й будуть основні завдання нашого уроку, їх вирішення приведе до відповіді на одне з проблемних питань щодо життя і творчості письменника.
Прийом «Проблемне питання»
Випадкове захоплення Гоголя Україною – чи це особливе почуття, що пройшло крізь думки, настрій, серце письменника?
Які зупинки під час маршруту робимо, тобто, що досліджуємо?
Прийом «Дослідження»
(Робота в групах – картки-вказівки).
Учні розкривають зміст.
– дійсність, що ростила поетичний геній, схиляла до роздумів, несла в собі для художника повноту буття, магію і чари життя?
– традиції і звичаї українського народу у творах Гоголя.
Основні завдання з’ясовані. То ж, у подорож.
Перша зупинка. (Звучить музика)
А де ж та дійсність, що ростила поетичний геній? Спробуйте пізнати ці місця. (Показ слайдів із коментарем учнів).
Олесь Гончар: «І садиба батьків, і неподалік від неї урочище Яворівщина, яке Гоголь бачив з пасікою і його улюблені лісові угіддя за річкою Голтвою.. Незвичайно ви відчуваєте себе… від тиші дібровної…, галявини з цвітом мальви, і синіх волошок…»
Яке ж ставлення Гоголя до місць свого дитинства? У яких творах він згадує саме ці місця? ( «Сорочинська ярмарка», «Ніч перед Різдвом», «Ніч на Івана Купала», «Майська ніч. Потоплениця », «Тарас Бульба») (демонструється кадр із фільму «Потоплениця»).
Друга зупинка. Прес-конференція.
Обговорення епізодів фільму «Тарас Бульба».
Говорячи про особливості творчості М.Гоголя, не можна не сказати про вплив творів на інші види мистецтва. До його творів не залишились байдужими художники, композитори, кінематографісти.
(Перегляд деяких кадрів з фільму «Тарас Бульба»)
Висновок: Чому творчість Гоголя так сильно впливала на творчість і діяльність митців?
Третя зупинка.
Поринемо у світ гоголівських героїв. З’ясуємо їхні моральні засади та вплив на читача. Чому повчають твори Гоголя, адже в них суто українська мораль?!
Літературно – дидактична гра «Вірю – не вірю».
Кожна група повинна придумати для всіх членів подорожі 2 запитання, які починаються словами, чи вірите ви в те… А клас готує відповідь: ні, я не вірю …, або я вірю…
В питаннях повинна прозвучати мораль українця, відповідь повинна бути аргументованою.
Зразок питань до літературно-дидактичної гри.
Чи вірите ви в те, що:
Висновки учнів.
Який висновок зробимо з нашої бесіди? (Гоголь прагнув достукатися до людської душі, щоб пробудити в ній все найкраще. Кожна ніч закінчується і починається новий день— день нових надій. Добро, порядність, вірність, справедливість, відданість перемагає, тому що його все ж таки на землі більше.).
Що утверджується у творах Гоголя? (У творах утверджується самобутність українського характеру культури, історії).
Слово вчителя. І ці всі моральні засади тісно пов’язані з українською культурою, звичаями народу, національними традиціями.
Четверта зупинка.
Слово вчителя. Це свято народного духа, національний колорит свого народу, звичаї, традиції.
Прийом «Дослідження»
Давайте згадаємо, які народні звичаї та національні традиції підкреслює автор у своїх творах. (Побут і звичаї добре відомі письменнику у повісті «Тарас Бульба», «Вечори на хуторі біля Диканьки»).
(Демонстрація фрагменту фільму «Вечори на хуторі біля Диканьки»)
Бесіда. Які народні звичаї представлені на екрані?
Чи кожний письменник спроможний так відобразити життя українського народу?
Про що це свідчить?
Висновок вчителя. Мені здається, що ми вже достатньо зібрали матеріалу, щоб дати відповідь на проблемне питання , поставлене на початку уроку.
Висновки учнів.
Слово вчителя. Ці висновки дають змогу зрозуміти, що Гоголь знав, любив, поважав український народ і мав особливі почуття, які проніс крізь серце і душу.
П’ята зупинка. Завітаємо до творчої лабораторії.
Прийом «Мікрофон»
Чим вас особисто зацікавив, вразив цей письменник?
Прийом «Словесно-образотворча робота»
Слово вчителя. Передайте свій настрій, враження у малюнку, ілюстрації, схемі, замальовці, яка стане вашою фантазією. Це може бути суміш кольорів, графічне зображення свого настрою, окремі картинки, конкретний малюнок.
На цій зупинці ми затримаємось до 5 хвилин.
(Музичний супровід творчої роботи.)
IV Підсумок уроку: захист учнівських проектів
V Оцінювання учнів
VІ Домашнє завдання
Написати твір – мініатюру (за бажанням) на тему : «Мої роздуми над творчістю Миколи Гоголя».