29 квітня о 18:00Вебінар: Використання технології «перевернутий клас» на уроках хімії

Урок позакласного читання "Дивовижний світ М. В. Гоголя"

Про матеріал
У роботі представлений матеріал до уроку позакласного читання за мотивами вивчення твору М.В.Гоголя "Тарас Бульба". Урок проводиться у формі подорожі,що дає можливість зацікавити учнів.Використання словесно-образотворчої роботи -це розкриття творчого потенціалу та самостійного мислення на уроці кожної дитини.Під час уроку відбувається інтеграція курсів "Зарубіжна література" та "Мистецтво".
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Урок позакласного читання з творчості М.В. Гоголя

 У 7 класі

(за мотивами повісті «Тарас Бульба»)

 

 

 

 


ТЕМА. Дивовижний світ Гоголя

 

МЕТА:

  • систематизувати, узагальнити та поглибити знання учнів про творчість українського та російського письменника М.В.Гоголя;
  • розвивати вміння висловлювати власну думку, аргументувати її, розвивати писемне і усне зв’язне мовлення учнів, творче й логічне мислення, сприяти формуванню гуманістичних ідеалів – совісті, справедливості, честі, патріотичної позиції школярів.

 

Книгам Гоголя суждена вечная жизнь.

П.А.Ніколаєв, російський літературознавець.

 

ТИП УРОКУ. Урок-подорож, урок позакласного читання

 

ОБЛАДНАННЯ:

  • ілюстрації до творів Гоголя,
  • портрет письменника;
  • слайди із зображенням місць дитинства і юності Гоголя;
  • кадри з фільмів по мотивам творів Гоголя;
  • диски із записами улюблених пісень письменника.

 

ЗМІСТ УРОКУ

 

І Оголошення мети, теми і завдань уроку

 

ІІ Мотивація навчальної діяльності

Звучить музика до пісні «Зоре моя вечірняя».

(Учитель читає уривок з твору «Тарас Бульба» -  «Степ …»)

Мальовнича природа України, духовна краса мужніх наших предків, традиції і звичаї захоплювали і надихали не тільки наших українських письменників, а й зарубіжних майстрів слова. То ж, мабуть, ви здогадались, хто автор цих рядків, які щойно прозвучали на уроці.

Так, Микола Васильович Гоголь, великий письменник.

Чи є у когось бажання продовжити ліричну сторінку про Гоголя, але вже не мовою оригіналу, а рідною мовою? (Учні читають уривки)

«Для росіян він став «Николай Васильевич»; для українців – «Микола Васильович»; римські друзі називали його «синьйор Нікколо», а для людськості він просто – Гоголь»,  – так  висловився про нашого великого земляка і чародія слова письменник Олесь Гончар.

 

ІІІ Сприйняття навчального матеріалу

 

Слово вчителя. Діти! А ви любите подорожувати?

Тоді сьогодні вас чекає незвичайна подорож місцями, пов’язаними з життям і творчістю Миколи Гоголя. Це своєрідний підсумок ваших знань про життя і творчість письменника.

Але, щоб розпочати подорож  у світ Гоголя, треба придбати квиток, а одержить його той, хто зуміє відповісти на питання: «Що я знаю про письменника Миколу Гоголя?»

Прийом «Мікрофон».

(Учні усно складають по одному реченню про Гоголя і отримують квитки-календарики).

Слово вчителя. Під час нашої подорожі у світ Гоголя ми зробимо декілька зупинок, а де саме ми будемо їх робити, ви вирішіть самі. Перед вами – картки-вказівки. Спробуйте пояснити смисл і пов’язати з життєвим і творчим шляхом Гоголя. Це й будуть основні завдання нашого уроку, їх вирішення приведе до відповіді на одне з проблемних питань щодо життя і творчості письменника.

 

Прийом «Проблемне питання»

Випадкове захоплення Гоголя Україною – чи це особливе почуття, що пройшло крізь думки, настрій, серце  письменника?

Які зупинки під час маршруту робимо, тобто, що досліджуємо?

Прийом «Дослідження»

(Робота в групах – картки-вказівки).

Учні розкривають зміст.

  1.               «Моє серце завжди залишається прив’язаним до священних місць батьківщини». (дійсність, дитинство, юність)

– дійсність, що ростила поетичний геній, схиляла до роздумів, несла в собі для художника повноту буття, магію і чари життя?

  1.               «Гоголь увійшов у російську літературу як глибоко самобутній письменник, творчість якого мала значний вплив на розвиток реалістичного мистецтва». М.Б.Храпченко, російський літературознавець
  •                 вплив Гоголя на мистецтво (живопис, літературу, музику, кіно).
  1.               «Є темні сили на землі, але тим яскравішим здається світло». 
  •                 чому повчають твори Гоголя? Світ різних літер, героїв, їхні моральні засади та вплив на читача.
  1.               «В «Вечорах…»  —  праздник народного духа, веселая гамма чувств и страстей украинских парубков, дивчин и их отцов… Это праздничный хоровод украинского народа». 

– традиції і звичаї українського народу у творах Гоголя.

  1.               «… Великий чародій слова, прозорливець з даром проникати в найпотаємніші глибини людської душі». (О. Гончар)
  •                 особисте відношення до Гоголя. Вплив на сучасного школяра.

 

Основні завдання з’ясовані. То ж, у подорож.

 

Перша зупинка. (Звучить музика)

А де ж та дійсність, що ростила поетичний геній? Спробуйте пізнати ці місця. (Показ слайдів із коментарем учнів).

Олесь Гончар: «І садиба батьків, і неподалік від неї урочище Яворівщина, яке Гоголь бачив з пасікою і його улюблені лісові угіддя за річкою Голтвою.. Незвичайно ви відчуваєте себе… від тиші дібровної…, галявини з цвітом мальви, і синіх волошок…»

Яке ж ставлення Гоголя до місць свого дитинства? У яких творах він згадує саме ці місця? ( «Сорочинська ярмарка», «Ніч перед Різдвом», «Ніч на Івана Купала», «Майська ніч. Потоплениця », «Тарас Бульба») (демонструється кадр із фільму «Потоплениця»).

Друга зупинка. Прес-конференція.

Обговорення епізодів фільму «Тарас Бульба».

Говорячи про особливості творчості М.Гоголя, не можна не сказати про вплив творів на інші види мистецтва. До його творів не залишились байдужими художники, композитори, кінематографісти.

  •              Кого із художників, хто працював за сюжетами творів М.Гоголя, ви ви знаєте? (Картини Є.Кибрика «На Запорозькій Січі», І. Рєпін «Тарас Бульба»)
  •              А хто відомий з композитоів? ( М.Лисенко. Опера «Тарас Бульба»).
  •              Спробуємо співвіднести творчість Гоголя із кінематографією, дуже популярним сучасним видом мистецтва.
  •              Які художні фільми за мотивами творів Гоголя відомі? («Сорочинська ярмарка», «Вій», «Ніч перед Різдвом», «Вечори на хуторі близь Диканьки», «Тарас Бульба» ). Зупиню вашу увагу на фільмі «Тарас Бульба». У 2008 році на екрани вийшов художній фільм «Тарас Бульба», режисер В. Бортко. Це драма, в центрі якої — сім’я поважного козака Тараса Бульби.  Зйомки в Запоріжжі, о. Хортиця, Камінець–Подільському. Актори: Тарас (Богдан Ступка), Остап (Володимир Вдовіченко), Андрій (Ігор Петренко), Мойсей Шило (Михайло Боярський).

(Перегляд  деяких  кадрів  з фільму «Тарас Бульба»)

  •              Чи вдалось режисерам, сучасним акторам передати авторський задум повісті «Тарас Бульба».
  •              До речі, скільки часу Гоголь працював над повістю «Тарас Бульба» (9 років).
  •              Як ви гадаєте, чому потрібно було стільки часу для написання повісті? (тема досить складна, вона потребувала кропіткої роботи по вивченню історії і побуту українського народу).
  •              Як ви гадаєте, чому повість Гоголя зацікавила російських кінематографістів? (Сюжет цікавий, захоплюючий. Мова героїв колоритна, мелодійна).
  •              У цьому кадрі бачимо актора Богдана Ступку в образі Тараса. Який він? (Мужній козак, суворий погляд, задумливий).
  •              Що його хвилює? (Думки про рідну землю)
  •              Про що думає? (Як захистити її від гніту поляків).
  •              Що об’єднує образ Тараса у творі і фільмах різних епох? (Широта натури, духовна сила).
  •              Яким ми бачимо Тараса в останні хвилини життя? Про що він хвилюється?   ( Підтвердити текстом свою відповідь. «Да разве найдутся…» ).
  •              Чи вдалося акторам передати риси вдачі Остапа, Андрія? Прокоментуйте кадри. Підтвердіть текстом. Співвіднесіть побачене і прочитане.

 

Висновок: Чому творчість Гоголя так сильно впливала на творчість і діяльність митців?

 

Третя зупинка.

Поринемо у світ гоголівських героїв. З’ясуємо їхні моральні засади та вплив на читача. Чому повчають твори Гоголя, адже в них суто українська мораль?!

 

Літературно – дидактична гра «Вірю – не вірю».

Кожна група повинна придумати для всіх членів подорожі 2 запитання, які починаються словами, чи вірите ви в те… А клас готує відповідь: ні, я не вірю  …, або я вірю…

В питаннях повинна прозвучати мораль українця, відповідь повинна бути аргументованою.

Зразок питань до літературно-дидактичної гри.

Чи вірите ви в те, що:

  • Тарас Бульба не вважає Андрія Зрадником?
  • В перекладі тексту «Тараса Бульби» перекладач зберіг мову оригіналу?
  • Остапа можна вважати сильною особистістю?
  • Андрій міг уникнути своєї долі?
  • Вбивство сина можна було замінити іншим покаранням?
  • Козаків можна порівняти з лицарями?
  • Промова Тараса про товариство підняла дух війська?
  • Зрада коханням виправдана?
  • Тарас Бульба є втіленням кращих рис запорізького козацтва?

Висновки учнів.

Який висновок зробимо з нашої бесіди? (Гоголь прагнув достукатися до людської душі, щоб пробудити в ній все найкраще. Кожна ніч закінчується і починається новий день— день нових надій. Добро, порядність, вірність, справедливість, відданість перемагає, тому що його все ж таки на землі більше.).

Що утверджується у творах Гоголя? (У творах утверджується самобутність українського характеру культури, історії).

Слово вчителя. І ці всі моральні засади тісно пов’язані з українською культурою, звичаями народу, національними традиціями.

 

Четверта зупинка.

Слово вчителя. Це свято народного духа, національний колорит свого народу, звичаї, традиції.

Прийом «Дослідження»

Давайте згадаємо, які народні звичаї та національні традиції підкреслює автор у своїх творах. (Побут і звичаї добре відомі письменнику у повісті «Тарас Бульба», «Вечори на хуторі біля Диканьки»).

(Демонстрація фрагменту фільму «Вечори на хуторі біля Диканьки»)

Бесіда. Які народні звичаї представлені на екрані?

Чи кожний письменник спроможний так відобразити життя  українського народу?

Про що це свідчить?

Висновок  вчителя. Мені здається, що ми вже достатньо зібрали матеріалу, щоб дати відповідь на проблемне питання , поставлене на початку уроку.

Висновки учнів.

  1. Дійсність, що зростила письменника, любов до рідних місць, своєї малої «батьківщини»;
  2. Добре знання, зацікавленість, любов і повага до культури, історії свого народу; його духовності, християнської моралі.
  3. Особливості творчості, вміння передати свої почуття до України та вплив Гоголя на інших митців.

Слово вчителя. Ці висновки дають змогу зрозуміти, що Гоголь знав, любив, поважав український народ і мав особливі почуття, які проніс крізь серце і душу.

П’ята зупинка. Завітаємо до творчої лабораторії.

Прийом «Мікрофон»

Чим вас особисто зацікавив, вразив цей письменник?

Прийом «Словесно-образотворча робота»

Слово вчителя. Передайте свій настрій, враження у малюнку, ілюстрації, схемі, замальовці, яка стане вашою фантазією. Це може бути суміш кольорів, графічне зображення свого настрою, окремі картинки, конкретний малюнок.

На цій зупинці ми затримаємось до 5 хвилин.

(Музичний супровід творчої роботи.)

 

IV Підсумок уроку: захист учнівських проектів

 

V Оцінювання учнів

 

VІ Домашнє завдання

Написати твір – мініатюру (за бажанням) на тему : «Мої роздуми над творчістю Миколи Гоголя».

 

 

 

docx
Додано
7 лютого
Переглядів
87
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку