урок позакласного читання для 2 класу на тему "Батьківщина - рідний край"

Про матеріал

Матеріал сприяє удосконаленню вміння дітей працювати з поетичними творами, вчити бачити в рядках віршів красу і велич Батьківщини; розширює знання дітей про цінності українців; розвиває навички читання, зв'язне мовлення, мислення, пізнавальні інтереси учнів, уміння працювати в групах, самостійно;виховує почуття національної свідомості, гідності, прищеплює почуття любові до рідного краю, Батьківщини

Перегляд файлу

Урок з літературного читання 2 клас

 

 

Позакласне читання на тему

 

http://svitppt.com.ua/images/45/44684/960/img3.jpg«Батьківщина -рідний край»

 

 

 

Мета: удосконалювати  вміння дітей працювати з поетичними творами, вчити бачити в рядках віршів красу і велич Батьківщини; розширити знання дітей про цінності українців; збагачувати словниковий запас;

             розвивати навички читання, зв’язне мовлення, мислення, пізнавальні інтереси учнів, уміння працювати в групах, самостійно;

              виховувати почуття національної свідомості, гідності, прищеплювати почуття любові до рідного краю, Батьківщини.

Хід уроку

І.Організаційний момент

Ми вам раді, люди добрі

І вітаємо щиро вас,

І запрошуємо ласкаво

На урок у другий клас.

  • Зараз у нас урок позакласного читання. У всіх гарний настрій, збережемо ж його до кінця уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Звучить пісня «Україна – рідний край»

  • Діти, про що йдеться у пісні?
  • Ви народились і живете в Україні. Тут жили ваші діди, прадіди, тут коріння українського народу. Знати свій народ – це знати і пам’ятати його історію та традиції (батьківську хату, мамину пісню, бабусину вишиванку, дідусеву казку, рідну мову, український одяг, танок та пісні).

Україна, любі діти, - наш чудовий край,

Там ліси і полонини, і луги, і гай.

І річок прудких багато, і рибок в них тьма!

Все те є, кохані діти, Вітчизна свята.

Сьогодні, як ви зрозуміли, мова піде про Україну. Ми поповнимо свої знання про нашу країну, її велич, красу та багатство. Я очікую від вас плідної праці і сподіваюсь, що ви будете уважними, розумними, організованими і кмітливими.

Погляньте на дошку, на ній зявилися хмарки, тому день зразу став похмурим і сумним. Щоб в класі засяяло сонечко, нам потрібно його визволити. А для цього треба виконати завдання від хмарок. А працювати ми будемо під девізом

«Хто багато читає, той багато знає.

Хто швидко читає, той багато зробити встигає». (слайд 1)

Тобто ми з вами сьогодні дізнаємось про нове і цікаве, але для цього потрібно вміти швидко, правильно, а головне уважно читати. Якщо вибудете працювати дружньо, то ми встигнемо за урок визволити сонечко.

Перша хмаринка хоче послухати, як ми розчитуємося.

  1. Мовленнєва розминка.
  • А розчитування нам потрібно для того, щоб язичок був слухняним.

а) Читання за таблицею, розширення кута зору.(слайд 2)

  • Нормальний темп
  • Швидкий темп
  • Читання слів у питальній формі
  • Читання слів у наказовій формі

дру . зі

лу    .   зі

                                                       мо       .     ва

                                                   сло          .        во

                                              бджо           .             ла

б) «Читайте! Помічайте! Продовжуйте!»

РАНО – НОРА

МАРА –

СОСНА –

КАБАН –

КОМИШ –

МАРКО –

КАЗНА –

ТЕРКА –

в) Гра «З гірки на гірку» (слайд 3)

сад                    сімя                   калина

дуб                   верба                  дорога

тин                    мова                   родина

луг                     сади                    хатина

рід                    люди                   країна

син                    діти                     народ

мир                  квіти                    Україна

  • А що для вас Україна? (слайд 4 : пейзаж України)
  1. «Асоціативний кущ»
  • Що ви пригадуєте чи уявляєте, коли чуєте слово «Україна»?

https://i.ytimg.com/vi/XQtmvuBxOCo/maxresdefault.jpg      https://ds02.infourok.ru/uploads/ex/12a5/00072b0c-2fe34016/hello_html_607bb5d7.png       http://ds04.infourok.ru/uploads/ex/11a0/000c8137-5c1b8804/hello_html_6948d666.jpg                                                                         

 

http://trassae95.com/images/13/big/13626-lyubashevskaya-rajgosadministraciya-odescshiny-uchredila-novyj-konkurs-denj-sela-big.jpg                                                                http://www.womanparadise.ru/wp-content/uploads/2015/06/62810357.jpeg        http://holstagram.ru/uploads/im/2015-04/1429115900_podsolnuhi.jpg           http://www.moya-sorochka.com/photo_goods/goods147b.jpg         http://www.zlatka.com.ua/pimages/24636/15734/original.jpg

  • Україна – найдорожче, найсвітліше, найкраще для нас місце на землі. Молодці, діти! Завдання першої хмаринки ви виконали.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

  •  Ви вже знаєте, що мова на уроці піде про Україну. А яка саме тема уроку, ви дізнаєтесь, розвязавши завдання другої хмаринки. А працювати будете у парах, розвязуючи вузлики.
  • Гра «Вузлики» (робота в парах)

Щоб прочитати зашифровані слова, необхідно у кожному рядку закреслити однакові літери – це і є завдання від другої хмаринки.

Б М А О Т Л Ь О К Л І З В М Щ И З Н

У Р Т Ц І Т Д О Н Ц И О Б У Й

У К П М Р У А М П Й

(Батьківщина – рідний край)

  • Ось ви впоралисьі із завданням другої хмаринки. Молодці! (слайд 5)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

Є багато країн на землі,

 В них – озера, річки і долини.

Є країни великі й малі,

Та найкраща завжди – Батьківщина.

  • Так як називається наша Батьківщина? (Україна)
  • Сьогодні ми будемо говорити і читати про наш рідний край – Україну. Україна – це те місце, де ви народилися, де живуть ваші батьки та рідні. А ви знаєте, де ви народилися? (відповіді дітей)
  • Ось це місце, де ви народилися, і є вашою Батьківщиною, яка є маленькою часткою нашої країни – України. Давайте з вами відтворимо куточок нашої України. (колаж - створення картини на  дошці)
  • Україна – це держава, яка має свою історію, культуру, свою мову. Кожна людина любить той край, де народилась і живе. Вона пишається своєю рідною землею. Завжди із захопленням говорить про квітучі весняні сади, про чудовий спів соловя, плакучу вербу, що схилилась над стрімкою річкою.

V. Знайомство з віршами про Україну.

- Третя хмаринка пропонує нам з вами ознайомитися із творами поетів та послухати вірші, які підготували учні.( Читання віршів про Україну заздалегідь підготовленими учнями).

Ю.Рибчинський «Наша мова»

Мова наша, мова –

Мова кольорова,

В ній гроза травнева

Й тиша вечорова.

Мова наша, мова –

Літ минулих повість,

Вічно юна мудрість,

Сива наша совість.

Я без тебе, мово,

Без зерна полова,

Соняшник без сонця,

Без птахів діброва.

Як вогонь у серці

Я несу в майбутнє

Невгасиму мову,

Слово незабутнє.

Олександр Олесь «Хто зберіг любов до краю»

Хто зберіг любов до краю

І не зрікся роду,

Той імям не вмре ніколи

В спогадах народу.

Хто поїв, як струмінь, край свій

І не згинув в морі,

Ой, не раз того згадають

Влітку квіти – зорі.

Хто угледів в час безчасся

Сонце крізь тумани.

Той для люду рідним батьком

І пророком стане.

Хто зберіг любов до краю

І не зрікся роду,

Тільки той віддав всю душу,

Все, що зміг, народу.

***

Одна Батьківщина і двох не буває,

Місця, де родилися, - завжди святі,

Хто рідну оселю свою забуває,

Той долі не має в житті.

***

Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,

Оці степи, це небо, ці ліси –

Усе так гарно, чисто, незрадливо,

Усе як є дорога, явори,

Усе моє – все зветься Україна.

  • А ще учні нашого класу приймали участь у творчому конкурсі «Проби пера». Вони складали свої вірші про нашу країну. Зараз ми їх послухаємо.

Нефьодова Орина  «Рідна Україна»

Моя улюблена країна

Могутня, славна Україна

Стежиною важкою йшла

Й нарешті волю здобула.

Століттями тебе ганьбили,

З твого народу кров всі пили.

Але прокинулась країна

І стала вільна Україна.

Спиридонова Ангеліна  «Моя країна – Україна»

Є на нашій планеті країна

З безмежними полями,

З широкими ланами,

Красивими дівчатками,

Міцними хлоп’ятками.

Ця країна має назву  - Україна.

Люди в ній – одна родина.

Мова – наче солов’яна.

Знає кожна це дитина.                                                                       

Романченко Михайло  «Україна»

Я живу в країні,

Що зветься Україна.

Вивчаю рідну мову

Ніжну й калинову.

Вона – велике диво

Дісталась від батьків нам.

Так збережімо мову ми свою

І іншим ми її передамо.

  • Що спільного в цих віршах? (про Україну)
  • Чого вчать нас ці вірші? (любити Україну)
  • А звідки ж пішла назва нашої країни? Існує легенда. (слайд 6)

«Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм вже не дісталось. От вони й прийшли до Бога,а він у цей час молився, відтак вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. По якійсь хвилі Бог озирнувся, сказавши що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм  чорну землю. «Ні, - відповіли наші предки, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Ну, тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але памятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні – то ворога». Пішли наші предки на ту землю, оселилися й живуть донині. А країну свою назвали Україною».

VІ. Ознайомлення з творами шляхом їх читання.

  1. Опрацювання вірша А.Костецького «Батьківщина»
  • Завдання четвертої хмаринки опрацювання вірша «Батьківщина»

Багато поетів описували Батьківщину у своїх віршах. Одним із них був Анатолій Костецький (1948и- 2005р.р.) (слайд  7).

  1. Розповідь про А.Костецького.

Народився Анатолій Георгійович Костецький 6 грудня 1948 року у місті Києві в учительській сімї. У 4 роки він навчився читати, а в 5 засвоїв грамоту, вже писав і починав римувати. У перший клас пішов, маючи у зошиті декілька своїх віршів. Анатолій Георгійович улюблений поет для дітей, який написав багато поезій. Вони перекладені білоруською, російською, молдовською мовами. Жив і працював поет у Києві. 10 березня 2005р. поет помер. Серед багатьох віршів, написаних Анатолієм Георгійовичем, справжню славу здобули його неповторні рядки про Батьківщину.

  1. Словникова робота.(слайд 8)
  • Перш, ніж ви прочитаєте вірш «Батьківщина», давайте навчимося правильно читати слова:

домівка                 чесне                         веснянім

бджола                  найщиріші              дотримане

  • Читання слів «луною» за вчителем;
  • Бесіда
  • Прочитайте слова – назви предметів.
  • Доберіть слова, близькі за значенням до слів «домівка» (хата, оселя, житло, помешкання).
  • Назвіть двоскладові, трискладові, чотирискладові слова.
  1. Читання вірша вчителем напам’ять (слайд 9, пейзаж України).

Батьківщина

Знаєш ти, що таке Батьківщина?

Батьківщина – це ліс осінній,

Це домівка твоя і школа,

І гаряче сонячне коло.

Батьківщина – це труд і свято,

Батьківщина – це мама і тато,

Це твої найщиріші друзі

І бджола у веснянім лузі.

Батьківщина - це рідна мова,

Це дотримане чесне слово.

  • Які почуття виникали, коли слухали вірш? (захоплення, гордість, ніжність, любов до України).
  • Яка особливість побудови цього вірша? (Перше речення – це питання, а решта рядків – відповіді).
  1. Відпрацювання питальної інформації.
  2. Читання вірша. Аналіз мовних засобів.
  • Гра «Бджілки»
  • До кого із запитанням звертається автор? (до читача)
  • А яку дає відповідь?
  • Доведіть словами вірша, що Батьківщина – це природа; ваша родина.
  1. Читання «ланцюжком».
  2. Читання рядків вірша, в яких є слова мова, тато, школа.
  3. Гра «Розвідники».
  • Порахуйте, скільки разів у тексті повторюється слово «Батьківщина»? (5+1 заголовок)
  1. Робота в групі – завдання п’ятої хмаринки.
  • Складіть пелюстки «Чарівної квітки» словами з вірша. (В учнів на партах конверти зі словами. Треба розмістити слова, починаючи з червоної пелюстки так, щоб вийшов вірш.  Поміркуйте, яке речення може бути назвою вірша? (Знаєш ти що таке Батьківщина?)

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                        


 

 

 

VІІ. Фізкультхвилинка

  • Шоста хмаринка хоче подивитися, як ви вмієте відпочивати і як виконуєте танцювальні вправи.(слайд 10)
  • Батьківщина – святиня для кожної людини, це найрідніше місце на Землі. «Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини». Лише камінь росте без кореня. А у нас коріння – це наша земля,наші предки. І не можна забувати їх  та нашу мову ніколи.

VІІІ. Робота  над змістом оповідання Т.Волгіної «Удома краще»  (слайд 11)

  • Завдання сьомої хмаринки : читання та обговорення твору Тетяни Волгіної «Удома краще». Тетяна Іллівна (1911 – 1981р.) – українська дитяча письменниця та поетеса. Вона писала для дітей і для дорослих про дітей.
  1. Читання оповідання вчителем.

«УДОМА КРАЩЕ»

Приїхав до Михайлика гість із села, двоюрідний брат Романко. Пішли вони місто оглядати. Показав Михайлик Романкові ляльковий театр, міський парк із фонтанами, цирк, метро.

Коли хлопята повернулися, бабуся посадила їх обідати й запитала:

  • Ну що, Романку, сподобалося тобі наше місто?
  • Сподобалося! – відповів хлопчик. – У вас гарно! Але в селі краще. У нас трактори! У нас комбайни! У лісі ягід, грибів повно…

Бабуся засміялась і сказала:

  • Це, Романку, з усіма так. Навіть прислівя таке є: «У гостях добре, а вдома краще».
  1. Первинне сприйняття твору.
  • Звідки приїхав Романко?
  • Чи сподобалося Романкові місто?
  • Чому хлопчикові в селі краще?
  1. Гра «Сніжинка» (читає той,на парту кого впаде сніжинка).
  2. Читання оповідання за особами.
  • Яке прислівя є основною думкою твору?
  1. Гра «Павутинка» (слайд 12)
  • Наступна восьма хмарка дає вам завдання: правильно поєднати і прочитати прислівя.

Кожному мила                              де мати народила.

Та земля мила,                             життя віддай.

За рідний край                              своя сторона.

  • Чому вчать прислівя?

ІХ. Узагальнення та систематизація вивченого.

  1. Гра «Мікрофон»
  • А  що ви можете зробити для своєї Батьківщини, щоб вона процвітала, щоб жилося нам щасливо в рідному краї? (Діти беруть квітку, яка у кожного лежить на парті, і говорячи «Я буду берегти природу», «Я буду добре вчитися», «Я приберу в класі» … прикріплюють її на створену картину на дошці.
  • Якщо все це ви будете виконувати, то в нашій країні справді буде щасливо жити.
  1. Складання вірша.
  • Сьогодні  на уроці ми розглядали вірші, тому останнім завданням девятої хмаринки буде складання вірша. (слайд 13)
  • Треба поміняти рядки місцями, добравши рими. А що таке рима?

Ми даємо обіцянку нині,**

Знадобились моїй Батьківщині****

Вчитись так, щоб набуті знання***

Щоб цвіла Україна моя,*

  • Ось і звільнили ми сонечко від хмаринок, і воно яскраво засяяло. (слайд 14)
  1. Гра «Шифрувальник».
  • А що скаже вам сонечко за допомогу? Користуючись абеткою і порядковим номером літер, прочитайте слово.

6  33  15  24  32 (Дякую!)

Х. Підсумок уроку.(слайд 15)

1. Бесіда.

- Над якими творами працювали на уроці?

- Про що в них йшла мова?

- Напевно, кожен із вас відчув на сьогоднішньому уроці у своєму серці палку любов до своєї землі, бажання бути гідними своєї Батьківщини. Любіть і шануйте свою країну, її мову, її народ! А тепер давайте всі разом прочитаємо і доповнимо  вірш.

2. Гра «Доповни вірш» (слайд 16)

Красивий, щедрий, рідний край,

І мова наша соловїна.

Люби, шануй, оберігай

Наш край, що зветься…. (Україна)

ХІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

ХІІ. Домашнє завдання.

  • Що вам потрібно підготувати до наступного уроку позакласного читання ви дізнаєтесь із куточка на стенді. А урок буде присвячений природі.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шовкун Наталія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 лютого 2018
Переглядів
9034
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку