Урок позакласного читання "Добро твориться просто. За творами В.О. Сухомлинського."

Про матеріал
Тема інноваційної діяльності: Розвиток критичного мислення шляхом використання новітніх технологій як засіб формування творчого інтелекту молодших школярів Мета уроку:  дидактична: розширити знання про життя та творчість В.О. Сухомлинського; удосконалювати навички виразного, усвідомленого читання; збагачувати словниковий запас дітей;  виховна: виховувати такі людські якості, як доброта, чуйність, справедливість;  розвивальна: розвивати творчу уяву, критичне мислення, уміння аналізувати текст, робити висновки; формувати здатність висловлювати свої думки, уміння проводити оцінку життєвих ситуацій з погляду загальноприйнятих норм і цінностей.
Перегляд файлу

Тема уроку: Добро твориться просто. За творами В.О. Сухомлинського.

Мета уроку: 

   дидактична: розширити знання про життя та творчість В.О. Сухомлинського;  удосконалювати навички виразного, усвідомленого читання; збагачувати словниковий запас дітей;

   виховна: виховувати такі людські якості, як доброта, чуйність, справедливість;

   розвивальна: розвивати творчу уяву, критичне мислення, уміння аналізувати текст, робити висновки; формувати здатність висловлювати свої думки, уміння проводити оцінку життєвих ситуацій з погляду загальноприйнятих норм і цінностей.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу (урок позакласного читання).

Засоби навчання: роздатковий матеріал для індивідуальної та групової роботи, інтерактивна презентація до уроку, мультимедійна дошка, планшети з під’єднаним Інтернетом, сонце та хмаринки з темою уроку, портрет В.А. Сухомлинського, вивставка книг із творами В.Сухомлинського, таблиця Т-схема «За та проти», таблички зі смайликами, мікрофон, блоки LEGO різного кольору.

Форми організації діяльності учнів: фронтальна, групова, індивідуальна, парна, самостійна.

Види діяльності учнів: дослідницька, творча, робота з онлайн-словником, самостійна, групова, парна, робота з текстом, робота з Т-схемою, складання прислів’їв та рядків вірша з LEGO.  

Методи навчання: наочний, практичний, дослідницький, демонстраційний, самостійний, груповий, метод евристичної бесіди, метод LEGO, метод Т-схема, метод вибіркового читання, метод читання з передбаченням, інтерактивні методи (асоціативний кущ, мозковий штурм, мікрофон).

Перебіг уроку І.  Організаційний момент.

1.  Позитивне налаштування на урок. 

                    Погляньте, будь ласка, на екран і, читаючи усі разом віршик, з позитивними думками виконаймо усе те, про що йдеться у ньому.

Я всміхнуся сонечку:

Здрастуй золоте! Я всміхнуся квітоньці – Хай вона цвіте! Друзям усміхнуся – Зичу їм добра!

                    Подивіться один на одного, усміхніться.  Нехай ця усмішка буде початком успішної роботи на уроці.

2.  Розподіл учнів на групи. 

– Так як ми працюємо останні осінні дні, на згадку про таку красиву осінь цього року до нас залетіли останні листочки й влаштувались у вас на столах. Кожна група працюватиме під назвою саме цього листочка.

Розподіл на групи (назви груп перелічено на слайді презентації):

imageimageКленовий

Калиновий

Дубовий

Березовий

Каштановий

 

3.  Повторення правил роботи на уроці.

– Щоб ми з вами гарно попрацювали, згадаймо разом правила уроку. (Діти доповнюють початок кожного правила, зображеного на слайді презентації).

 Не просто слухати, а почути.

 Не просто дивитись, а бачити.

 Не просто читати, а міркувати.  Дружно та творчо відповідати.

 

 ІІ.  Повідомлення теми уроку.

1.  Відгадування теми уроку.

       Тему уроку ви дізнаєтеся самі, розставляючи слова на хмаринках у потрібній послідовності (хмаринки, які закрили собою сонечко, у довільному порядку розміщено на дошці):

                                               Добро твориться просто.

2.  Визначення настрою учнів.

       Чи помітили ви, яке радісне яскраве сонечко засяяло у нас у класі.  Покажіть смайликом і ви свій настрій. (У кожного з учнів на парті є набір зі смайликами, з-поміж яких вони щоразу обирають той, який відповідає їхньому настрою).

       Отже, сьогодні на уроці ми будемо говорити про добро.  

 

ІІІ.  Словникова робота. 

1.        Мозковий штурм.

                      Як ви розумієте значення слова «добро»?

(милосердя; гарні, корисні вчинки; допомога; людська доброта тощо)

 

2.        Робота в групах з онлайн-словником.

                      Точне визначення слів ДОБРО та ДОБРОТА ви знайдете у тлумачному онлайнсловнику.  Для цього за допомогою програми, що встановлена на ваших планшетах, зчитайте з екрану нашої дошки QR-коди, які розміщені навпроти цих слів, і, перейшовши за посиланнями, прочитайте значення слів доброта та добро.

image  Добро – добра, корисна справа, вчинок. 

  

Доброта – позитивна якість людини, чуйне, дружнє ставлення до людей, прагнення робити добро іншим.

 

ІV. Перевірка домашнього завдання.

1.  Бесіда за змістом оповідання «Добре слово».

  А чи зустрічали ви ці слова в домашньому тексті?

  Як називається оповідання?  («Добре слово»)  – Яка тема оповідання?

  Яка головна думка цього оповідання?  (Більше говорити добрих слів)

2.  Вибіркове читання.

  Які добрі слова допомогли дівчинці?  Знайдіть їх у тексті та прочитайте.

3.  Побажання добрих слів одне одному.

  Дуже часто у нашому класі не вистачає добрих слів у стосунках між вами.  Чи готові ви виправити ситуацію? Скажіть добрі слова своєму сусідові по парті.

  Що ви відчували, коли почули на свою адресу добрі слова?

 

 

V.  Актуалізація знань.

– Допоможуть нам сьогодні продовжити розмову про добро, доброту оповідання відомої вам людини, портрет якого ви бачите перед собою. Так, це В.О. Сухомлинський.

1.  «Асоціативний кущ».

      Що ми вже знаємо про В.О. Сухомлинського?

                                                        вчитель

image                                                                             вихователь                        письменник

         директор школи

новатор

2.  Гра «Вгадай твір».

      Які твори цього автора ми вже читали? Згадайте назви цих творів. Чому доброму навчали вони нас?

На екрані з’являються ілюстративні малюнки до відомих творів В.О. Сухомлинського. 

Зображення 1

         «Соромно перед соловушкою» (любов до природи)

                                                              Зображення 2

        «Як Павлик вирішував завдання» (навчає дружити)

                                                              Зображення 3

        «Ледаща подушка» (працелюбність)

                                                              Зображення 4

       «Найдорожче» (любов до Батьківщини)

 

3.  Ознайомлення з виставкою книжок В.О. Сухомлинського.

      Ще більше оповідань ви зможете прочитати у книгах, які ви бачите на нашій виставці.  А ознайомитись із цими книгами ви зможете у нашій шкільній бібліотеці.

  

VI.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

 1. Ознайомлення з біографією В.О. Сухомлинського.

     Діти, а чи все ми знаємо про життя цієї людини?  (ні)

     Група дітей розповість нам, що нового вони дізналися про життя та творчість

В.О. Сухомлинського. (Розповідь дітей супроводжується презентацією)

Виступ учня 1

Слайд 1 Василь Сухомлинський народився 28 вересня 1918 року у селі Василівка Херсонської області у бідній селянській родині.

Слайд 2 Сім’я мала невелику ділянку землі, де займалася сільським господарством.

Виступ учня 2

Слайд 3 Батько Василя Олександр Омелянович був столяром, теслярем. Він був одним із освічених та шанованих у селі людей.  Навчав дітей у місцевій школі трудовій майстерності.

Слайд 4 Мати Оксана Авдіївна працювала в колгоспі, займалася домашнім господарством.

Слайд 5 Виховали чотирьох дітей.  Усі вони стали вчителями.

 Виступ учня 3

Слайд 6 Малий Василько дуже любив малювати.  Зошити, пензлі, фарби можна було придбати за лікарські рослини.  За 1 склянку насіння акації давали 2 зошити.  Тому ціле літо хлопчик пропадав у лісі.  Збирав трави, насіння.

 Виступ учня 4

Слайд 7 Коли Василь закінчив семирічну школу, поїхав навчатись у Кременчук.  Вступив до педагогічного інституту, після чого

Слайд 8 став учителем української мови та літератури.

Виступ учня 5

Слайд 9 1941 року він добровольцем пішов на фронт.  Після тяжкого поранення він повернувся додому.

Слайд 10 Став директором Павлиської школи.

Слайд 11 Написав близько 1500 творів для дітей.  Писав оповідання, казки, що допомагають стати добрими людьми.

Слова вчителя.

Слайд 12 В.Сухомлинський був доброю людиною і прагнув, щоб його вихованці ставали добрими, працьовитими людьми, любили та поважали своїх батьків, свою рідну землю, свою Батьківщину, вміли дружити.

 2 вересня 1970 року Сухомлинського не стало  (прожив 52 роки). На екрані ви можете побачити пам’ятник Василю Сухомлинському у місті Павлиші.

Слайд 13 Василя Сухомлинського вже немає серед нас, але пам’ять про нього живе в його книгах і досі.

2.  Фізкультхвилинка.

3.  Читання з передбаченням оповідання «Горить Іванова хата». (Поділене на частини оповідання подано у додатках до уроку)

– Сьогодні на уроці ми познайомимося з одним із його оповідань.  Але спочатку спробуйте з’єднати початок прислів’я з його закінченням.

imageimageimage Робота над прислів’ями з LEGO. (Правильно складені прислів’я подано у додатку до уроку) Моя хата скраю                          imageкраще багатства.

Добра бажаєш –                         добро й роби.

Добре ім’я                                 нічого не знаю.

 

Перше передбачення

 – Як ви думаєте, про що йтиметься в оповіданні?

² Знайомство з назвою «Горить Іванова хата».

Друге передбачення

 – Якою буде тема цього оповідання?

   Читання І частини.

               Які почуття у вас викликав початок оповідання?

               Що відчули Петро та Степан?

               Якими можуть бути їхні дії далі? (Треттє передбачення)  Читання ІІ частини.

               Що ж вирішили чоловіки?

               Яке слово говорить про те, що вони були надто схвильованими та дуже поспішали?

               Якими синонімами можемо замінити ці слова?

               Що ж їх чекало далі? (Четверте передбачення)  Читання ІІІ частини.

               Що ж спитали вони, коли в’їхали до села?

               Про що вони дізналися?

               Якими були їхні дії далі?

 

   Читання ІV частини.

               Як повів себе Петро?

               Як вчинив Степан?

               Хто, на ваш погляд, мав рацію?

               Що міг відповісти Степан?

 4. Гімнастика для очей.

   Читання V частини.

  Чи справдилися ваші надії?

  Як подивився Степан?

  Прочитайте ще раз, спробуйте передати його емоції.

   Читання VІ частини.

  Як же повівся Степан?

  А як би ви вчинили на його місці?

  А що ж Петро?

   Читання VІІ частини.

  Чи вирішив Петро, що для нього найголовніше?

  Яким міг би бути кінець у цій історії?  (Робота в групах)

  Яке з попередніх прислів’їв характеризує Степана, Петра?

  Які емоції викликало у вас це оповідання?  Покажіть смайликом.

5.Робота над Т-схемою.

                              Чи треба було йти гасити пожежу?

                   Аргументи «за»                                        Агументи «проти»

-  врятувати життя людей;                               - страх; 

-  врятувати житло;                                           - можна отримати травму;  

-  добро повернеться до тебе                            - немає часу;

-  тебе поважатимуть.                                        - можна загинути.

– Оберіть свою позицію.  (Діти прикріплюють сердечка до обраної позиції)

 

VII.  Підсумок уроку.

1. Технологія «Мікрофон».

  Продовжіть речення:

²  Бабуся захворіла і я…

²  Мама втомлена прийшла з роботи…

²  Тато майструє щось в майстерні…

²  Наближається мамине свято…

²  Справжній товариш той, хто…

²  Гарно жити на світі, коли…

²  Найбільше я хочу…

2.LEGO-читанка.

  Закінчити наш урок хочеться красивим віршем Л.Забашти «Людина починається з добра». Попрацюйте в групах і відновіть рядки вірша, побудувавши вежу з LEGO. (Правильну послідовність рядків у вірші подано у додатку до уроку)

image 

та нагород за це не вимагай.

 

Сказав мудрець: 

  Живи, добро звершай!

 

Людину відрізня від мавпи і від звіра.

 

Лише в добро і вищу правду віра

 

Людина починається з добра!

 

Хай оживає істина стара:

 

VIIІ. Подяка за роботу на уроці.

  З яким настроєм завершуємо урок?  (Смайлики)

  Дякую вам за роботу на уроці.  Ви молодці!

 

 

 

 

 

Додаток 1

Іванова хата горить

 

image

— Та горить же не в нас, — розсудливо каже Петро. — Навіщо ж час марнувати? Робота у полі стоїть.

 

image 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

imageimageМоя хата скраю                                   +     нічого не знаю.

 

 

 

imageimageДобра бажаєш –                                   +    добро й роби.

 

 

 

imageimageДобре ім’я                                           +      краще багатства.      

 

 

 

Додаток 3 Людина починається з добра

imageСказав мудрець: 

– Живи, добро звершай!

 

та нагород за це не вимагай

Лише в добро і вищу правду віра Людину відрізня від мавпи і від звіра.

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра!

 

(Л.Забашта)

 

 

 

pdf
Додано
28 жовтня 2022
Переглядів
511
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку