Урок позакласного читання "Доля літератури і науково-технічний прогрес" (за оповіданням М. Гелпріна "Свіча горіла")

Про матеріал
Урок-дискусія за оповіданням Майка Гелпріна "Свіча горіла". Позакласне читання
Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ, КУЛЬТУРИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ

ШЕПЕТІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

ПЛІЩИНСЬКА ЗОШ І-ІІІ СТУПЕНІВ

 

                                                                                  Мельник Галина Миколаївна

                                                                                 вчитель зарубіжної літератури

   та російської мови

 

Доля літератури і науково-технічний прогрес

(за оповіданням Майка Гелпріна 

«Свіча горіла»)

Урок-дискусія

 

Шепетівський район

2020

Конспект уроку-дискусії за оповіданням Майка Гелпріна «Свіча горіла» 

Тема урку: Доля літератури і науково-технічний прогрес

 Мета уроку: формувати уміння сприймати, розуміти, критично оцінювати, аналізувати зміст прочитаного тексту (соціальна та громадянська компетентності); розвивати вміння спілкуватися і взаємодіяти з партнерами по спільній діяльності або обміну інформацією, дотримуватись морально-етичних і психологічних принципів спілкування і співпраці (інформаційно-цифрова компетентність); виховувати ціннісне ставлення один до одного, до вчителя та навчання (компетентність обізнаності та самовираження у сфері культури)  Тип уроку: урок-дискусія.

 Обладнання: текст оповідання М. Гелпріна «Свіча горіла»; ітерактивна дошка; ноутбук; відеозапис; аудіозапис; картки із завданням; свічка. 

Епіграф до уроку:Я досі вважаю, що читати книгу – це найкращий спосіб

дійсно дізнатись про щось. І я хвилююсь, що ми втрачаємо це.

Ерік Шмідт, голова ради директорів Google

Мозок – це такий комп’ютер, який завжди з тобою, його можливості розширюються в результаті вправ.

                                                                                                                  Умберто Еко

Хід  уроку І. Мотивація навчальної діяльності.

Розпочинаючи наш урок, я хотіла б звернути вашу увагу на наступну картинку

.

   Що або хто на ній зображений? 

   Яку назву ви могли б для неї запропонувати?

   Чи можна назвати цю ситуацію звичаною, повсякденною?

   А тепер подивіться, будь ласка, на інше зображення.

 

   Як ви могли б охарактеризувати цю картину?

ІІ. Актуалізація знань.

Перегляд відео.

Пушкін написав «Єсєніна»?!

   Як ви можете прокоментувати дане відео?

Слово вчителя.

Епоха технічного прогресу, безумовно, принесла нам багато позитиву та змін у наше життя. Водночас педагоги-філологи повинні враховувати і ті виклики, які вона кинула сучасному читачу, і, по можливості, запобігати ним, а інколи й активно протистояти. Невипадково дехто сьогодні розглядає читача як своєрідного потенційного пацієнта, якому потрібне лікування або профілактика, а, отже, вивчає, які ж діагнози сучасним школярам ставить наука. Звернемо увагу на один із них, дуже тривожний, про який останнім часом з'явилось чимало інформації. Дослідники зазначають, що світ багатьох дітей стиснувся до розмірів екрану планшета, смартфона або комп’ютера.  Науковці навіть говорять про вірус або «синдром цифрового недоумства» і вказують, що цей термін прийшов з Південної Кореї, яка раніше за всіх стала на шлях оцифрування країни і відповідно набагато раніше нас відчула як переваги, так і недоліки цифрової доби.

Мозковий штурм.

   Чи погоджуєтесь ви з думкою науковців?

   Як ви вважаєте, хто є сьогодні справжнім другом людини? Книга чи комп’ютер? 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

 Вашим домашнім завданням було коротко підготувати біографію Майка Гелпріна та прочитати його оповідання «Свіча горіла». Над змістом цього оповідання ми будемо сьогодні працювати. (повідомлення учнів про автора твору) 

Країна: США

Народився: 1961-05-08

Псевдонім: Джі Майк

Біографія:

Майк Гелпрін, відомий також і під псевдонімом Джі Майк, народився 8 травня 1961 року в Ленінграді (зараз Санкт-Петербург, Росія). Закінчив Ленінградський політехнічний інститут в 1984 році за спеціальністю «інженер-гідротехнік». У 1994 році переїхав на постійне проживання з Санкт-Петербурга в Нью-Йорк. Змінив безліч робіт і професій. Живе в Брукліні.

Літературну творчість Гелпрін почав в 2006-му році, як автор оповідань про азартні ігри, в які довгий час грав професійно. У 2007-му перейшов на фантастику. За сім років написав і опублікував в журналах, альманахах, збірниках і антологіях 110 оповідань. Ще понад три десятки чекають своєї черги і півсотні знищені автором, як недостатньо якісні.

На даний момент Гелпрін вважає своїм найзначнішим твором оповідання "Свіча горіла", але сподівається, що кращий його твір ще не написано.

З принципових міркувань Гелпрін просить не називати його письменником і таким себе не вважає. Творчість для нього – швидше хвороба, графоманія, від якої він безліч разів намагався вилікуватися, але так поки і не зумів.

ІV. Робота над темою уроку.

1. Повідомлення теми та мети уроку.

   Яке ключове слово в назві оповідання? Ваші асоціації з цим словом?

 2. Складання асоціативного грона до слова свіча (тепло, світло,

вогонь, надія …)

3.     Робота над змістом оповідання.

   Про що оповідання «Свіча горіла»?

   Яка проблема порушується в творі? У чому її актуальність?

   Хто є головним героєм твору?

4.     Робота в групах 

1   група характеризує Андрія Петровича.

2   група характеризує Максима.

5. Робота з текстом твору. 

                    Який прийом використовує автор, показуючи головних героїв? Для чого?

                    Події, описані в оповіданні, відбуваються в 22 столітті. Давайте простежимо за текстом оповідання про долю літератури до цього часу (робота з текстом). – Чому для Андрія Петровича так важливі були заняття?

                    Я пропоную вам звернутися до тексту оповідання і прочитати ту частину, в

якій, на вашу думку, міститься головна думка твору.

6. Робота в парах (картки із завданням). Встановіть послідовність подій

за змістом оповідання:

Заходьте, діти.

Відкрити конфорки.

За фактом утилізовано.

Я за оголошенням.

Ви занадто вузький фахівець.

Заощадження швидко закінчилися.

Максим не прийшов.

Схвачував на льоту.

Пролистав стрічку новин.

Дзвінок задзвенів, коли Андрій Петрович втратив уже будь-яку надію.

7. Дискусія за запитаннями:

   Як ви вважаєте, чи дійсно література така важлива?

   Яка її роль в нашому житті?

   Чи можливе зникнення літератури, як це пророкує Майк Гелпрін?

Пропоную провести експеримент (падіння планшета з вежі з книг) – Що ми бачимо? Який результат?

   Чи можна побудувати нове, повністю знищивши старе, що було фундаментом, основою ...?

8.     Робота над назвою оповідання.

Звернемося до назви твору. 

   Як ви вважаєте, чому саме так назвав Майк Гелпрін своє оповідання?

   Що символізує свічка?

Пропоную вашій увазі музичну композицію на вірші Б. Пастернака. З  творчістю цього письменника ви познайомитесь в старших класах. Саме на його вірші посилається в оповіданні М. Гелпрін ...

9.     Прослуховування аудіозапису.

«Свіча горіла»

V. Підсумок уроку.

   Що ж символізує свічка в оповіданні Гелпрін?

Література – свічка, яка освітлює наше життя, даруючи тепло і світло. І від нас залежить те, як довго буде горіти цей вогонь. У мене в руках вогонь ... Це символ моєї любові до літератури і до книг. А у вас є книги, які змогли запалити в душі вогонь любові до читання? Передаючи вам цей вогонь, я хочу назвати свою улюблену книгу (Елеонор Портер «Полліанна») і запропонувати вам продовжити цей ряд.

Робота з епіграфом до уроку.

   Яке з даних висловлювань найточніше підходить до нашої сьогоднішньої дискусії? Чому?

          Рефлексія.

   Якими словами закінчується оповідання? 

   чи очікували ви такий фінал оповідання? В кінці розповіді стоїть три крапки ...

   Як ви думаєте, що хоче повідомити нам автор за допомого свого оповідання? 

(Розповідь про наше майбутнє без книг і про любов до читання,)

   Щасливий фінал? (Діти на порозі квартири Андрія Петровича – це оптимістично)

         Слово вчителя.

Нам ніколи читати, думати, давати волю своїй уяві, насолоджуватися мовою, стилем, історією. Все відкладаємо і відкладаємо на потім. А що, якщо спробувати уявити собі, що буде, коли метушливий ритм життя і прогрес приведе до того, що література перестане бути потрібною, відімре і залишиться тільки в серцях відданих людей? 

До речі, хто з відомих вам авторів в образній формі застерігає від негативного впливу цифрових технологій і показує переваги людини, яка не обмежує себе комп'ютером? (А. Азімов , Р. Бредбері)

Складання сенкану

   Спираючись на аналіз і сприйняття розповіді Майка Гелпріна, складіть сенкан до слова Література. (Причини зникнення літератури)

Мій варіант

Література.

Зникла, віртуальна

Падає, не читають, вмирає

Література не вжилась з прогресом

Бездуховність

VІ. Домашнє завдання.

Книга – це ще й дуже давнє джерело інформації. Йому близько 2,5 тис. років. На початку минулого століття стали з'являтися нові джерела інформації: кіно, радіо, телебачення. Люди стали менше читати. Тут і з'явилися пророцтва про те, що книга стає пережитком минулого і ось-ось помре. З появою Інтернету любителів книжок стало ще менше, здається, ще трохи – і книгу остаточно забудуть. Але ... Як ви думаєте, чи загрожує книгам швидке зникнення? А якщо ні, то чому?

Складіть твір-мініатюру на одну із тем:

1.     «Чи стане книга пережитком минулого»?

2.     Книга зникла тому, що не вжилась з прогресом?!

pdf
Додано
18 квітня 2020
Переглядів
1858
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку