Розробка уроку позакласного читання для 3 класу "Казка - це диво сповнене краси" за мотивами японської народної казки "Ластівка і гарбуз". Казка допомагає формувати оцінні судження щодо ознак добра і зла; виховувати в учнів доброту, чуйність, милосердя, осуд проявів жорстокості, байдужості, заздрості, недоброзичливості.
Тема. Казка – це диво, сповнене краси.
Мета: формувати оцінні судження щодо ознак добра і зла; збагачувати словник учнів; формувати читацький інтерес; розвивати вміння колективно обговорювати прочитане, уважно і зацікавлено слухати товариша і доповнювати його відповідь у ході бесіди; виховувати інтерес до художньої літератури; виховувати в учнів доброту, чуйність, милосердя, осуд проявів жорстокості, байдужості, заздрості, недоброзичливості.
Хід уроку
І. Організація класу.
- Доброго дня, шановні гості! Нам дуже приємно бачити вас на нашому уроці, присвяченому казкам. Ми запрошуємо вас поринути у світ дитинства, адже казка – це диво, сповнене краси. А саме так звучить тема нашого уроку.
- Отже, починаємо нашу казкову мандрівку. В дорогу з собою нам треба взяти активність, уважність, кмітливість, гарний настрій.
Вправа «Очікування»
- Я б дуже хотіла, щоб на уроці ви показали свої найкращі якості і залишились задоволені своєю роботою.
- А чого б хотіли ви?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
- Сьогодні мені на електронну пошту надійшов лист. Коли я його відкрила, ось що почула (звучить аудіозапис співу ластівки).
- Ви щось зрозуміли? А, можливо, ви здогадались, що це за пташка щебетала? (Ластівка)
Виходить «ластівка».
- Ластівочко сизокрила,
Звідкіля ти прилетіла?
- Прилетіла я порану
Із-за моря – океану.
- Що ти діткам принесла?
- Чарівні зернятка. (Роздає дітям зернята гарбуза)
- Якої рослини ці зернята? (Гарбуза)
- Як ви думаєте, що треба зробити, щоб з цим зернятком відбулися чарівні перетворення? (Посадити у ґрунт.) Справді, якщо їх посадити у ґрунт, то відбудеться диво, виросте нова рослина, яка дасть свої плоди. Але чи достатньо лише посадити у землю насіннячко? (Ні)
- А що необхідно рослинам для росту і розвитку? (Спушувати ґрунт, поливати, підживлювати, виполювати бур’яни.)
- Наша чарівна насінина теж може дати плоди. Для цього нам на уроці необхідно бути: уважними, активними, наполегливими, дружними, дисциплінованими.
- Якщо ви складете разом ім’я пташки та назву рослини – отримаєте назву казки, яку я вам сьогодні хочу розповісти. («Ластівка і гарбуз»)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Перша зупинка «Довідкова»
Презентація міні-проектів: «Ластівки», « Ходить гарбуз по городу»
1. Ластівка – це Божа пташка, створена богом із землі. Благословив її Господь за те, що, коли розпинали Христа, ластівки крали цвяшки.
2. Якщо ластівка в’є гніздо під стріхою, то ця родина буде щаслива. Ластівка оберігає житло від грому, блискавки, пожежі.
3. Вважається великим гріхом розорити гніздо ластівки, тим більше її вбити, бо можна накликати біду на свій дім.
4. А ще ластівки – рекордсмени. Одна ластівка за рік з’їдає близько двох тонн комах. Літає зі швидкістю 120 кілометрів за годину на висоті від 100 до 4000 метрів. Живуть ластівки до 25 років.
« Ходить гарбуз по городу»
1. Перші гарбузи до нас прибули з далекої Персії. Там так називали диню. У перекладі гарбуз означає «ослячий огірок».
2. У гарбуза багато родичів, які живуть у Південній Америці, Африці, Індії, Китаї, Японії. До таких родичів відноситься гарбуз-горлянка або посудний гарбуз. Він відомий декілька тисячоліть.
3. У степових місцинах України гарбуза-горлянку після очищення і висушування використовували для зберігання харчів та як посуд. Після сушки такий посуд важить лише кілька грамів, він досить міцний та екологічно чистий і може слугувати кілька років.
4. А ще гарбуз – як маленька аптека. В ньому є кальцій, залізо, мідь, фосфор які так потрібні для росту й розвитку дитячого організму. Також гарбуз багатий на вітаміни С і В. Варений, печений, смажений, тушкований гарбуз надзвичайно корисний.
Друга зупинка «Казкова»
1. Читання І частини казки (спочатку вчитель, потім – підготовлені діти).
- Які події відбулися в казці? Що ви можете сказати про Оцукіті?
2. Читання ІІ частини казки.
3. Перевірка первинного сприймання.
- Які почуття викликала у вас казка?
- Хто головні герої казки? Хто більше сподобався?
4. Постановка проблемного питання.
- Я послухала з вами цю казку та й не можу зрозуміти, чому ластівка так підманула Косуке? Він же перев’язав їй лапку? ( Косуке спочатку кинув камінь у гніздо, а потім перев’язав лапку. Він не був добрим, а хотів ще більше розбагатіти. Він робив добру справу, щоб отримати від того користь (гроші).)
Висновок
Тільки та добра справа, що йде від серця, робиться безкорисливо.
5. Порівняльна характеристика головних героїв казки.
Оцукіті
Бідний
Добрий
Щедрий
Чесний
Співчутливий
Косуке
Багатий
Злий
Жадібний
Нечесний
Жорстокий
Третя зупинка «Музична»
- Зараз ми відпочинемо під пісеньку Н.Май «Щастя і добра»
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
Четверта зупинка «Торбинка добра»
- Попрацюємо в парах. Кожна пара витягає з торбинки частинку прислів’я, а друга частинка на дошці. Треба відшукати і поєднати частини, щоб утворилося прислів’я.
- Яке з цих прислів’їв може виразити головну думку цієї казки?
П’ята зупинка «Скринька скарбів»
- Ось ми і дійшли до останнього завдання. Тут нас чекає «Скринька скарбів», а наповнити ми її можемо монетами чарівними на яких написані правила доброта. Якщо ви будете їх виконувати, то станете справді багатими душею людьми, як чесний і добрий Оцукіті.
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Які почуття у вас викликав наш урок?
- Тримайте свою душу завжди відкритою для добра, щастя, любові, і тоді ви відчуєте, яке прекрасне життя.
Кожна людина може бути чарівником і для цього не потрібна чарівна паличка. Достатньо сказати добре слово, або зробити добре діло. Поверніться один до одного побажайте чогось доброго один одному. Творіть добро і воно повернеться до вас.
Запам’ятай, моя дитино, з юних літ
На все життя, щоб знала як прожити.
Людина для добра приходить в світ,
Й покликана завжди добро творити.
Нелегко це, щоб хто не говорив.
Й не кожному зробити це вдається.
Бо в світі стільки смертних є гріхів,
Що доброта не завжди йде до серця.
Йди з добротою – це собі затям,
Із ласкою, прихильністю, привітно.
Й не розлучайся з добрим почуттям.
Хай доброта в душі суцвіттям квітне.
VІ. Домашнє завдання.
Підготувати казки українських письменників.