Урок позакласного читання 3 класу розрахований для проведення дня протягом "Кольорового" тижня. Розпробка уроку може бути частиною тематичного дня, присвяченого життю лебедів. Урок покликаний на розвиток бажання читати та пізнавати нове.
Тема. Позакласне читання. Ганс Крістіан Андерсен «Дикі лебеді»
Мета. Ознайомити учнів із змістом казки «Дикі лебеді»; зацікавити учнів творчістю Г.К. Андерсена; показати, що джерелом творчого натхнення письменника було його власне дитинство, події, що з ним відбувались; розвивати навички вдумливого читання та розуміння прочитаного; формувати вміння будувати усні висловлювання, брати участь у діалозі в процесі обговорення прочитаного твору; розвивати емоційну і почуттєву сфери учнів; виховувати бажання читати казки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
“Приносити користь світу –
це єдиний спосіб стати щасливим.”
Ганс Крістіан Андерсен.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Згадайте казки, в яких зустрічаються лебеді. Назвіть їх.
(«Гуси-лебеді» рос. нар. казка, «Гуси-лебеді» Наталя Забіла, «Шість лебедів» Брати Грім, «Гидке каченя» Г.К. Андерсен, «Дикі лебеді» Г.К. Андерсен, «Лебідь» укр.нар.казка, «Палац білого лебедя» грецька народна казка )
Якими героями виступають лебеді? Яку роль ви б дали пташці у своїй казці?
Сьогодні ми познайомимось із казкою Ганса Крістіана Андерсена «Дикі лебеді».
ІІІ. Основна частина.
Великий казкар світу, Ганс Крістіан Андерсен народився у Данії, в місті Оденсе 2 квітня 1805 році.
Батько шив взуття, а мати – прала одяг чужих людей за гроші. Сім’я була дуже бідною.
Найгірше стало, коли помер батько. Хлопчик навчався у школі для бідних, а в 11 років пішов працювати на суконну фабрику.
Таємно від інших, він складав казки. Оповідання, п’єси. Зрозуміло, що вони були недосконалими, але це був малий початок великого шляху.
І першими слухачами творчості став кіт Карл та однокласники хлопчика.
Ставши дорослішим, хлопець відправився до Копенгагена. Він мріяв стати актором театру. Вступити туди не вдалося. Але Гансові пощастило вступити до шкли, а пізніше до гімназії. Коли він вже навчався у інституті, друком вийшло перше оповідання. І невдовзі про цю видатну людину заговорить вся Данія.
Звідки брав Андерсен матеріал для своїх казок? Із життя! Його очі уміли бачити незвичайне в кожному звичайному предметі.
А можливо, поштовхом до того, що Андерсен став казкарем, послужив один випадок на вулиці Копенгагена.
Маленький хлопчик грав на підвіконні в старому копенгагенському будинку. Іграшок було не так вже й багато - кілька кубиків, старий безхвостий кінь з пап'є-маше, багато разів вже викупаний і тому втратив масть, і зламаний олов'яний солдатик.
Мати хлопчика - молода жінка - сиділа біля вікна і вишивала.
У цей час у глибині пустельної вулиці з боку Старого порту, де сонно погойдувалися в небі реї кораблів, з’явився високий і дуже худий чоловік у чорному. Він швидко йшов, розмахуючи довгими руками, і говорив сам із собою. Капелюх він ніс у руці, і тому було добре видно його великий похилий лоб, орлиний тонкий ніс і сірі зіщулені очі ...
Жінка за п'яльцями підняла голову і сказала хлопчикові:
─ Ось йде наш поет Андерсен. Під його колискову пісню ти так добре засинаєш.
Хлопчик подивився спідлоба на незнайомця в чорному, схопив свого єдиного кульгавого солдатика, вибіг на вулицю, сунув солдатика в руку Андерсена і негайно втік.
Це був нечувано щедрий подарунок. Андерсен зрозумів це ...
А що можна побачити в квітах, що зів’яли? А Ганс догадався, що вони просто втомилися від нічного балу в королівському палаці.
А незнайома дівчинка, що впізнала його з балкону, довго бігла за Андерсеном, щоб вручити йому пишну троянду. Ці дитячі подарунки казкар зберігав до кінця свого життя.
3. Гра «Назви казку»
Подивіться на фото. Це герої казок Ганса Крістіана Андерсена. Подумайте, які саме казки народились завдяки цим предметам?
4.Первинне сприймання змісту тексту учнями.
Ми сьогодні прочитаємо казку «Дикі лебеді»
Де жила Еліза з братами? Яким було їх життя?
Яка подія змінила їх життя?
Де росла дівчина?
Якій її особливості заздрила мачуха?
Що вона зробила, щоб Еліза не повернулась додому?
Куди поділись брати?
Чи назавжди вони залишились птахами?
Чому саме на лебедів вони перетворились?
На які муки пішла Еліза заради братів?
Що загрожувало Елізі?
Прочитайте частину тексту, до якої ви бачите ілюстрацію.
Що вразило вас у цій казці?
Що саме хотів сказати нам автор?
ІV. Заключна частина.
Цю казку Ганс Крістіан Андерсен написав завдяки народній казці «Одинадцять лебедів». А яким повинен бути подарунок, щоб виникла ця казка?
Пропоную виготовити лебедів й написати на них найзаповітнішу мрію. Можливо цей символ мужності, вірності, надії, поезії принесе вам справжнє здійснення бажання.
http://vsviti.com.ua/interesting/society/81550
http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/gans-kristian-andersen-diki-lebedi.html
https://infourok.ru/konspekt-uroka-po-literaturnomu-chteniyu-na-temu-hans-kristian-andersen-dikie-lebedi-1445446.html