Тема уроку: «Людина починається з добра» за творами В.Сухомлинського.
Мета: ознайомити з творами В. Сухомлинського, сприяти усвідомленню в дітей
значення добра як життєвого вибору в духовному становленні особистості;
створити ситуацію, за якою учень може виявити доброту і відчути від цього
задоволення;сприяти розвитку зв’язного мовлення, виховувати ціннісні орієнтири,
схильність безкорисливо чинити добро.
Хід уроку
І. Етап орієнтації
Треба всім нам привітатись:
– Добрий день!
Дружно, весело сказати:
– Добрий день!
Вліво-вправо поверніться.
Один-одному всміхніться.
Оберніться до гостей:
Добрий, добрий, добрий день!
- А працювати на уроці будемо під девізом…
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Уважні
Розумні
Організовані
Кмітливі
-Діти, подумайте і скажіть, яким має бути наш урок? (Цікавим, навчальним,
продуктивним,світлим, веселим, проблемним….)
продуктивний урок.
Вправи для дихання.
Робота над скоромовками.
Повідомлення теми і мети заняття.
Епіграф до уроку
Врятує світ краса –
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта.
Бо однієї вже краси занадто мало
Бо стільки всюди зла – людина вже не та.
Тож люди на землі!
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
– Про що говориться в цьому вірші? (Про доброту).
– До чого нас закликає поет? (Щоб люди поспішали творити добро).
– Чому потрібно поспішати? (Бо на землі багато зла).
Продовжте речення:
Людина починається з …. (добра).
Тема нашого уроку так і називається: «Людина починається з добра»
про добрі справи, про вміння дарувати добро іншим на основі творів В. О. Сухомлинського.
поняття?
Дитина. Бабусю, скажіть мені, будь ласка, а що таке доброта?
Бабуся. Доброта — це чутливе, дружнє ставлення до людей; привітність, ласка, прихильність. Таке визначення подається в тлумачному словникові української мови. Доброта — це ще й співчуття, щирість і щедрість людської душі і велика любов. Але добра людина з прихильністю і з любов’ю ставиться не лише до людей, а й до рослин і тварин. Адже всі ми — частинка живої природи. Всім однаково боляче, коли нас ударять, всім однаково образливо, коли нас принижують. Тому добра людина не образить, не принизить і не завдасть нікому болю. Недаремно ми наділені розумом, вміємо мислити, розуміти, говорити, співчувати, любити.
Побудова асоціативного куща.
– Як ви думаєте, з чим можна порівняти доброту, добро ? (З сонечком)
– Яке воно? (Жовтеньке, тепле, лагідне, дає життя усьому на Землі)
Складання асоціативного куща до слово «Добро».
Скільки промінчиків у сонечка, стільки і компонентів має доброта: (кожен
компонент накладається на промінчик):
1. доброзичливість;
2. чуйність;
3. приязність;
4. надійність;
5. старанність;
6. сумлінність;
7. ввічливість;
8. ласка;
9. любов;
10. повага;
11. співчуття;
12. захист;
13. турбота;
14. шана;
15. щирість;
16. людяність.
– Чи відрізняється зовнішньо добра людина від інших? (Ні)
– А як ми дізнаємось про її доброту? (За вчинками. Вона завжди допоможе у
скрутну хвилину. А якщо радість – вона не буде заздрити, а буде щиро радіти за
інших.)
– Де живе доброта? (Доброта живе у нашому серці).
– Все має свій початок. З чого починається доброта?
(Доброта людини починається від її народження).
– Є красива легенда, що, коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову
зірку і посилає до дитинки ангела – охоронця. Уві сні ангел цілує дитя тричі: в
чоло – аби воно було розумне, в личко – щоб було красиве, та в груди, аби
здоров’я, любов і доброта вселилися в його тіло, серце та душу і були разом з ним
протягом усього його життя.
Біографія В.О.Сухомлинського.
(фото)
– Подивіться на ці задумливі очі, скільки в них добра, тепла, розуму. Це не
просто портрет звичайної людини, а портрет великого Учителя, в якого вчилися
всі – і дорослі, і малі. З творами цього видатного письменника, педагога ми
будемо продовжувати знайомитися на нашому уроці позакласного читання.
1 група – «Літератори» Завдання: підготувати розповідь – презентацію про життя і творчість В.О.Сухомлинського.
2 група – «Бібліотекарі» Завдання: підготувати і розповісти про збірки його творів.
3 група – «Всезнайки» Завдання: переказ оповідання «Добре слово».
4 група – «Юні актори» Завдання: підготувати інсценівки оповідання «Бабусин борщ».
5 група – «Дослідники» Завдання: розшукати прислів’я та приказки про працю добро.
1-й учень. Народився Василь Олександрович Сухомлинський у селі Василівка на Кіровоградщині в незаможній сім'ї. Батько його, Олександр Омелянович, орав, працював столяром і теслярем. Мати, Оксана Юдівна, працювала в колгоспі, займалася домашнім господарством, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки (у сім'ї, крім Василя, було ще троє дітей — Іван, Сергій і Меланія). Батьки ніколи не карали дітей, не вживали лайливих слів, дотримувались традицій народної педагогіки. Змалку в дітей виховували любов до книги. У діда була бібліотека і, помираючи, свої книги він віддав Василеві. Батько змайстрував хлопчикові красиву скриньку, де він зберігав найціннішу літературу: твори Франка, Гоголя, Лесі Українки, Достоєвського.
2-й учень. Літом Василько разом з батьками працював у колгоспі: помагав скирдувати солому, збирав колоски. Ріс хлопчик жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби й пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити, а за фарбами ходив пішки аж у Кременчук (тридцять п'ять кілометрів).
3-й учень. У навчанні був старанним і здібним, мав чудову пам'ять. Любив і розумів жарти, був хорошим товаришем. У школу приходив задовго до початку уроків і займався з учнями, яким важко давалася математика.
4-й учень. Сімнадцятирічним юнаком Сухомлинський — учитель мови і літератури — переступив поріг школи і залишився в ній до кінця свого життя. Війна відірвала його від улюбленого заняття. У бою під Ржевом був тяжкопоранений. Ворожий осколок уп'явся йому в груди і сховався біля серця. Понад чотири місяці політрук Сухомлинський лікувався в евакогоспіталях. Він ще більше зненавидів війну, все погане й нелюдське.
5-й учень. Після перемоги Василь Олександрович знову повернувся до школи. Його любили батьки й діти.
Понад тридцять п'ять років працював Василь Олександрович учителем і директором школи. Тридцять два роки вів педагогічний щоденник, у якому записував свої спостереження за поведінкою дітей. А потім його роздуми виливалися на папір і ставали книгами, статтями. Для наймолодших він написав біля 1500 художніх мініатюр-казок, оповідань, легенд, притч, новел. Найчастіше звертався Сухомлинський до жанру казки, може, ще й тому, що любив у казковій формі про всі речі оповідати своїм дітям — Сергійкові й Олі.
Вчитель: Я хочу ще додати, що твори Сухомлинського видані 53-ма мовами світу. Країни, де видавалися твори, це: Росія, Білорусь, Грузія, Молдова, Німеччина, Китай, Польща та інші. Сухомлинський – заслужений учитель України. За свою працю мав багато державних нагород. У 2003 році вийшла ювілейна монета України «В.Сухомлинський» вартістю 2 грн., кількістю 30000 штук.
Робота з виставкою книжок.
Ви вже здогадались, що автором всіх книжок, що розміщені на виставці є
Василь Олександрович Сухомлинський. Ці примірники ви можете завжди знайти
в нашій шкільній бібліотеці і за бажанням ознайомитися з їх змістом. А щоб вас
зацікавити, прослухайте рекламу.
1 збірка
Я пропоную вашій увазі збірку, яка має назву: «Чиста криниця». До неї ввійшли
понад 400 повчальних казок, оповідань, написаних В.О.Сухомлинським. Своїми
творами автор допомагає дітям стати чуйнішими, розумнішими, добрішими, а
дорослим – краще зрозуміти складність і важливість так званих дитячих проблем.
Якщо ви хочете дізнатися: як річка розгнівалася на дощика, коли заснуть зорі,
чому ж горобець утік і чого синичка плаче – ця книжка саме для вас.
2 збірка
Ця збірка називається «Квітка сонця». До неї увійшли невеликі оповідання про
те, як діти відкривають для себе навколишній світ, про взаємовідносини між
людьми, а також повчальні казки про природу. В цій книзі ви можете прочитати
про те, як Оленка хотіла весну наблизити, про те, як дзвенять сніжинки і що
потрібно робити, щоб кіт мишку не впіймав. Якщо вас зацікавила ця інформація –
прочитайте книгу. Ви отримаєте справжнє задоволення.
3 збірка
У цій збірці зібрані казки, притчі, оповідання В. О. Сухомлинського. Кожна казка, кожне оповідання розповідають читачам про неповторну красу природи, магічну силу доброти і чуйності у взаєминах між людьми, пробуджують у нас бажання захистити слабшого, допомогти старшим.
Фізкультхвилинка («Дорогою Добра»)
Оповідання «Добре слово». Переказ групи «Всезнайки».
Запитання після переказу.
— Що трапилося з Олею? Як родичі рятували дівчинку?
— Що зробила прабабуся Надія?
— Що повернуло дівчинку до життя?
— То в чому велика сила? (В доброму слові)
— Чого вчить нас це оповідання? (Бути уважним, турботливим до хворих, близьких, батьків; вміти співчувати.)
. Інсценізація оповідання «Бабусин борщ». Група «Юні актори».
- А зараз подумки перенесемося до театральної студії.
Юні актори підготували інсценізацію до оповідання Сухомлинського «Бабусин борщ»
Автор. У бaбyci дві онучки. Живуть вони у великому місті, а на літні канікули приїхали в гості.
Онучки.
Бабусю,найбільше нам хочеться вашого борщу: мама розповідала, що ви варите смачний-пресмачний борщ.
Автор. Зварила бабуся борщ . Та от біда. Забувати стала. Поки ва¬рила, - двічі посолила. Поставила на стіл дві миски бор¬щу та и припрошує онучок:
Бабуся. Онученьки йдіть ось і борщик зварила - зi свіжими помідорами, ка-пустою i сметаною.
А чи солила - й не пам'ятаю... Стара вже... Посолю.
Сідайте. От сіль у сільниці - добавляйте coбi на смак.
Автор. З'їли дівчатка по ложці борщу. Ой, який же солоний!
Зглянулись між собою, усміхнулись непомітно. Ложка за ложкою - виїли та ще попросили.
Онучки. Ой який смачний.
Бабуся. А чи солила ж я борщ?
Ніна. Ми й не помітили.
Оля . Такий смачний, що про сіль i не подумала.
- Значить, солила,— з полегкістю зітхнула бабу¬ся. - А завтра це діло вам доручу: боюся, що забуду посолити.
Онучки.
- Добре, бабусю, - і знову зглянулись. I непомітно всміхнулись.
Вчитель. – Чи сподобалась вам поведінка дівчаток, адже вони сказали неправду? Чому вони це зробили?
(Так, вони сказали неправду, але вчинили по-доброму. Дівчатка проявили повагу до старенької, рідної людини. )
Висновок. То чому нас навчає це оповідання?
Фізкультхвилинка («Дорогою Добра»)
( Це те , що приємно і подобається всім людям , все те добре і прекрасне , що оточує нас і викликає радість)
А як ви думаєте , що може бути красивим ?
Красиві слова
Красива людина
Красиві почуття
Краса
Красиві думки
Красивий одяг одежа
Красиві вчинки
- У людини все повинно бути прекрасним і думки, і почуття , і слова , і вчинки .
- Отже, краса — це те, що приємно і подобається всім людям без винятку, все те добре і прекрасне, що оточує людину і викликає в неї радість. А сьогодні ми поговоримо про красиві слова і красиві діла.
5. Передбачення за заголовком
- Погляньте на назву нашого наступного оповідання. Прочитайте назву оповідання.
- Як ви розумієте вислів «красиві слова»?
- А вислів «красиве діло»?
- А як ви вважаєте, про що може йти мова в цьому творі?
- Прошу давати відповідь на запитання, продовжуючи речення за даними початками: «Я думаю …»,
«На мою думку …»,
«Я вважаю …»
Словникова робота
- Значення яких слів, що зустрілися в тексті, вам невідомі?
- Поясніть мені значення слів та фраз
негода
мокра, як хлющ
з неба ллє, мов з відра
Первинне читання тексту учнями самостійно.
- Прочитайте уважно оповідання. Чи збудуться ваші передбачення?
Перевірка первинного сприймання
- Чи збулося ваше передбачення?
Тест
1. Маленька хатина стояла:
а) серед поля,
б) на краю лісу,
в) посеред лісу
2. Хатину побудували, щоб там
а) жив сторож,
б) відпочивали пастухи,
в) люди могли сховатися від негоди
3. В хатинці сховалися:
а) двоє хлопців,
б) троє хлопців,
в) четверо хлопців
4. Ще один хлопчик, що зайшов до хатини, був:
а) їхнім другом,
б) знайомим,
в) незнайомим
5. Які слова говорили перший і другий хлопці?
а) красиві і жалісні,
б) веселі і радісні,
в) сумні і тривожні
6. Що зробив третій хлопчик?
а) сказав красиві слова,
б) напоїв хлопця чаєм,
в) віддав йому свою сорочку
Взаємоперевірка тестування і оцінювання.
5. Повторне читання тексту учнями «ланцюжком».
- Прочитаємо ще раз даний твір. Будьте уважні, зверніть увагу на зміст, запам’ятовуйте всі події, описані автором.
Робота в групах (диференціація).
1 група (зелені) - читають в особах.
2 група(червоні) – працюють над змістом.
6. Аналіз оповідання
- Хто є дійовими особами оповідання? Скільки їх?
- Чому хлопчики опинилися у хатинці?
- Чи відомо, хто її збудував і навіщо? Прочитайте.
- Як ще в тексті названо дощ?
- Чи знали діти четвертого хлопчика?
- Як хлопчики, що сиділи у хатинці, зустріли незнайомця?
- Порівняйте їхні слова та дії.
- Хто йому допоміг по-справжньому?
- Як ви думаєте, які почуття переживав незнайомий хлопчик, коли відчув
тепле ставлення до себе?
- Про кого з персонажів можна сказати – байдужий, а про кого – турботливий, щирий?
- Визначте межі зачину, основної частини, кінцівки тексту.
7. Вибіркове читання
- Прочитати красиві слова з оповідання.
- Про яке красиве діло говориться в тексті. Прочитайте.
- Зачитайте з тексту порівняння.
- В яких словах головна думка оповідання?
8. Робота з ілюстрацією
- Який епізод зображено на малюнку?
- Як можна назвати малюнок?
- Які слова тексту відповідають ілюстрації? Зачитайте.
- Опишіть зовнішній вигляд дітей. Якого вони віку?
- Які деталі картини показують, що в хатинці подорожні відчувають турботу про себе?
Колективна дискусія:
- Чи доводилось вам бути учасниками схожих випадків?
- Запам?ятайте, кожна людина, яка опинилася в скрутній ситуації, чекає на розуміння і допомогу. Про це ніколи не можна забувати.
- Що ж прикрашає людину: красиві слова чи красиве діло?
9. Учень: Подібна ситуація траплялася і в моєму житті. Одного разу я забула вдома підручник з читання. Мій сусід по парті сказав:
- Як же ти будеш працювати сьогодні на уроці? Треба уважніше збирати портфель.
Одна з моїх подруг мені поспівчувала:
- Бідненька! Попроси у когось книжку, може, хтось і дасть.
Моє бідкання почув Сергійко. Він підійшов до мене, дав «Читанку» і сказав:
- Не переймайся так. Ми з Наталею попрацюємо з однією книжкою.
Цей випадок мені дуже запам’ятався, і тепер я розумію чому: треба допомагати не словами, а своїми ділами.
Група « Дослідники» підготували прислів’я про добро і дружбу. Послухаємо їх і пояснимо їх значення.
Приятеля легше знайти, ніж зберегти.
Біда друзів випробовує.
Приятеля легше знайти, ніж зберегти.
Добро довго пам’ятається, а зло ще довше.
Все добре переймай, а зла уникай.
Хочеш собі добра, не роби нікому зла.
Без вірного друга велика туга;
Друзі пізнаються у біді;
Людина без друзів, що дерево без коріння;
Нових друзів май, старих не забувай;
Не той друг, що медом маже, а той, хто правду каже;
Старий друг краще нових двух.
Гра «Якщо ти добра людина, то повинен…..»
Умови гри: якщо людина повинна робити те, що я називаю, то ви плескаєте в
долоні, а якщо ні, то нічого не робите.
Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить.
Допомагати мамі мити посуд.
Не вмиватися.
Берегти рідну природу і охороняти її.
Шанувати працю інших людей.
Галасувати, коли хтось відпочиває.
Бути вихованою, стриманою.
Обманювати, сваритися, хвалитися.
Насміхатися з чужого горя.
Добре вчитися, багато читати.
Не слухати батьків.
Ділитися тим, що в тебе є.
Ображати інших.
Спати на уроках.
Красти.
Захищати слабшого.
Допомагати друзям у біді.
– Намагаючись виховувати в собі найкращі риси людяності, не забувати про
оточуючих тебе людей.
Гра ,,Гарячий стілець’’
Продовжте речення:
Моя бабуся захворіла і я….
Маленький братик не може заснути і я….
Мама втомлена прийшла з роботи і я…..
Наближається мамине свято і я….
Впала сестричка і я…
Друг робить мені зауваження і я….
Товариш просить дати списати і я….
Однокласник тебе підвів і ти….
Підсумок уроку.
– Діти, про що ми говорили на уроці?
– Де живе доброта? (В серці.)
-Діти, щоб добра у світі ставало більше, нам самим потрібно бути добрими - говорити хороші слова, добре ставитись до інших, робити добрі справи.
Запам'ятай, моя дитино, з юних літ
На все життя, щоб знала, як прожити.
Людина для добра приходить в світ
Й покликана завжди добро творити.
Нелегко це, хто що б не говорив,
Й не кожному зробити це вдається.
Бо в світі стільки смертних є гріхів,
Що доброта не завжди йде до серця.
Та ти людина і тому учись
Добро творити, людям співчувати.
До цього світу пильно придивись,
Злим помислам навчися лад давати.
Йди з добротою — це собі затям,
Із ласкою, прихильністю, привітно.
Й не розлучайся з добрим почуттям,
Хай доброта в душі суцвіттям квітне.
Оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання.