Урок позакласного читання Сучасні українські літературні казки. Юрій Винничук «Гопля і Піпля - нерозлучні друзі"

Про матеріал

Метою уроку є ознайомити учнів із сучасними літературними казками,

проаналізувати казку Юрія Винничука «Гопля і Піпля, нерозлучні

друзі»; розвивати культуру зв'язного мовлення, увагу,вміння самостійно

характеризувати героїв твору; виховувати почуття справжньої дружби та уміння вивчати життя.

Перегляд файлу

ТЕМА:                             Урок позакласного читання

                                        Сучасні  українські  літературні  казки

                                    Юрій Винничук  «Гопля і Піпля, нерозлучні друзі»

МЕТА:   а) ознайомити учнів із сучасними літературними казками,

                    проаналізувати казку Юрія Винничука «Гопля і Піпля, нерозлучні

                    друзі»;

                б) розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу,вміння самостійно

                    характеризувати героїв твору;

                 в) виховувати почуття справжньої дружби та уміння вивчати      

                     життя.

ОБЛАДАНННЯ:  портрет Юрія Винничука, тест твору, малюнки,

                                 ілюстрації.

ТИП  УРОКУ:      урок-дослідження.

 

                                                       Дружба та братство – найбільше багатство.

                                                                                                    Народне прислів’я

ХІД  УРОКУ

I. Вступне слово вчителя.

    Мріють крилами з туману лебеді рожеві,

    Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.

    Заглядає в шибку казка сивими очима,

     Материнська добра ласка в неї за плечима.

        Мабуть, ніякі твори не викликають в нашій душі стільки теплоти, як казки. Вони повертають усіх у безтурботне дитинство, сповнене сонячним світлом, посмішками батьків та найфантастичнішими мріями.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

    Учитель. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомство з

                   літературними сучасними казками. Пригадайте, який твір

                   називається казкою?

    Учень. Казка – це невелике оповідання про вигадані часом фантастичні

                події. Казки бувають народні і літературні.

    Учитель. Назвіть різновиди казок.

    Учень.  Є казки про тварин, побутові, фантастичні, героїко-фантастичні.

    Учитель. Пригадайте, з яких частин складаються казки?

    Учень.  Народні казки обов’язково мають зачин, кінцівку; для них

                 характерний національний колорит.

    Учитель.  Поясніть різницю між народними і літературними казками.

    Учень.  Літературні казки відрізняються від народних тим, що у них є 

                  автор – письменник. Саме авторська уява, її розуміння добра і зла створюють особливий вид літературних казок. Літературна казка виражає в першу чергу погляд на світ, притаманний конкретному письменнику, а  не всьому народові.

III. Оголошення теми і мети уроку, її мотивація.

      Учитель.  Сьогодні урок позакласного читання за сучасною літературною 

                       казкою Юрія Винничука «Гопля і Піпля, нерозлучні друзі».

Ми  повинні проаналізувати казку, зробити певні висновки щодо дружби, навчитись цінувати друзів. Тому епіграфом уроку є слова «Дружба та братство – найбільше багатство». Це народне прислів’я. Як ви його розумієте?  Сьогодні ви не просто учні, а дослідники. І досліджувати ми будемо казку «Гопля і Піпля, нерозлучні друзі». Чи дійсно це так? І чи справжні вони друзі. Також на уроці у нас присутні юний біограф, юний біолог, юні художники.

Запис в зошити дати та теми уроку.

IV. Робота з казкою.

   1. Юний біограф розповідає про Юрія Винничука.

       Це сучасний письменник. Народився в 1952 році. Пише для дітей і про дітей. Казка «Поросятко, що любило мандрувати» вийшла друком у Франції, за нею знято мультфільм. Цікавою є казка «Гопля і Піпля, нерозлучні друзі».

   2. Бесіда за змістом казки з елементами інсценізації.

- Хто такі чеберяйчики?  (Це такі маленькі істоти, які колись мешкали у лісах

   і трохи скидались на зайчиків).

- Як називалась чарівна країна, куди переселились чеберяйчики?  (Вирій).

- Про яких двох нерозлучних друзів розповідається у казці?  (Гоплю і Піплю).

   3. Інсценізація уривка «Метелик вивчає життя».

       Розмова Метелика, Гоплі і Піплі та Равлика.

- Чого прагне Метелик?  (Він хоче вивчити життя).

- Чому за один день?  (Бо він Метелик-одноденка).

- Хто серед героїв найрозумніший?  (Равлик).

- Чому Піпля і Гопля боялись другої зустрічі з Метеликом?  (Бо він багато задає питань).

- Як вирішили проявити справжню дружбу Чеберяйчики з Метеликом?

(Поховати як рідного).

- Хто такий Пампаплюсь? Чому Чеберяйчики звернулись до нього ?  (Це син Водяника, у нього була чорна одежа, а в ній можна хоронити людей ).

- Що таке жабурниці?  (Їжа Водяника).  Зачитати уривок.

4. Інсценізація уривка підготовки до похорону.

- Хто така Гуся лапка? Де вона мешкає?  Зачитати портрет.

- Чому герої вирішили її покликати?  (Тому що  Метелик не збирався    

   вмирати, значить, він не одноденка).

- Як називається наш Метелик?  (Адмірал).

- Яку книжку має Гусялапка?  (Атлас всіх на світі метеликів).

5. Юний біолог дає довідку про метелика-адмірала.

    Метелик зверху бархатисто-чорний, на передніх крилах видно косу кіноварно-червону смугу, на задніх крилах – така ж сама кайма; вершинні кути передніх крил в білих плямах, розмах крил 5-6 см (показує ілюстрацію).

Чи були присутні  музики на похороні? Які пісні вони виконували?  (Весільні).

- Чи виникають у вас почуття страху, суму, смерті?  (Ні).

- Як змінилося ставлення Метелика до життя, після того як він дізнався багато про себе?  (Знову  збирається вивчати життя).

- Яка реакція  була Чеберяйчиків та Водяника?  (Кинулися навтьоки і зачинилися в хаті).

- Чому?  (Тому що вони не цікавилися навколишнім середовищем).

6. Юні художники з малюнків, які вони виготовили, складають діафільм за змістом казки.

Учні підбирають з тексту казки підписи до кожного кадрика (усно).

7. Проблемне питання.

    Учитель. З’ясувати, чому в казці немає традиційного зачину, кінцівки, триєдиних повторень?

Дослідники.  Літературна казка підпорядкована авторській волі. Читач бачить те, що відбувається очима автора. Для неї не є обов’язковими традиційний зачин, кінцівка.

V. Підсумок уроку.

     Метод. Як ти міркуєш.

    1. Що таке справжня дружба?

    2. Що означає вивчати життя?

    3. Чи Метелик після усіх пригод інакше ставиться до життя?

VI. Домашнє завдання.

      Підготуватись до уроку позакласного читання. Сучасні твори про історичне минуле українського народу. І. Крип’якевич «Малі козаки».

 

 

docx
Додано
10 грудня 2018
Переглядів
933
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку