Урок позакласного читання " Світ літературних казок", 3 клас

Про матеріал
Урок позакласного читання, 3 клас Тема " Світ літературних казок", підсумковий урок за темою "Літературні казки" з використанням ІКТ
Перегляд файлу

Тема. Світ літературних казок

Мета. Вчити учнів свідомо сприймати художні тексти, визначати основну думку в прочитаному творі, відтворювати зміст прочитаного, характеризувати героїв, їхні вчинки; зацікавити учнів творчістю українських та зарубіжних казкарів; розвивати допитливість, кмітливість, винахідливість; виховувати шанобливе ставлення до книги, любов до художнього слова.

Обладнання. Виставка книжок, картки, роздатковий дидактичний  матеріал, ілюстрації до казок, грамзаписи казок, відеоролик з презентацією книжки.

 

Тип уроку. Урок позакласного читання

 

Хід уроку

 

  I.Організація класу.

Нумо, дітки підведіться !

Всім приємно посміхніться,

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок!

 Чи цікаво вам дізнатися,

Що сьогодні може статись?

Ну , то ж всядьтеся зручніше

Почнемо урок скоріше!

  •      Перевірте чи все готове у вас до уроку. А щоб наш урок пройшов добре, посміхніться один одному і скажіть на вушко щось приємне.

 

Девіз нашого уроку:

«Гарно читаємо, чітко відповідаємо,

Мову свою розвиваємо»

 

   II.Актуалізація опорних знань.

 

1.Фронтальне опитування. « Мозковий штурм».

-Який розділ ми вивчаємо? (Казки)

- Що таке казка? ( Вигадана розповідь повчального змісту)

- Які бувають казки? ( Чарівні та про тварин)

- Хто є головними героями казок про тварин? (Тварини діють, як люди)

- Чим цікава чарівна казка? ( В цій казці головний герой потрапляє у фантастичний світ, з ним трапляються різні пригоди, на допомогу приходять чарівні предмети або фантастичні істоти)

- А над якими казками ми працюємо зараз на уроках читання? ( Ми читаємо літературні казки)

 

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- Діти, чи хочете ви сьогодні потрапити в країну казок?

А для того, щоб це відбулося, нам треба виконати деякі завдання, які приготувала вам Мудра Сова.

Завдання1.  Продовж речення.

Літературна казка – це… (казка, яка має автора )

Народна казка – це… (казка, яку склав народ)

В казках завжди перемагає…. (добро)

Завдання 2.

  1. Завдання для першої групи

Гуляючи лісовою стежкою, я побачила  красивий кущ шипшини і він розсипав червоні ягоди, зберемо їх та прочитаємо утворене речення

Казки маленькі, а  розуму в них багато

  1. Завдання для другої групи

 

 Вправа на розвиток навичок читання.

 - Прочитайте слова з максимальною швидкістю в порядку зростання номерів.

 

  1. Завдання для третьої групи

- На шкільному подвір’ї росте липка. Вона розсипала листя. Зберіть його і прочитай те утворене речення.

 

Одна казка тисячі людей навчає.

-Що це за вислови? (Прислів’я)

- Як ви їх розумієте?

- Чому навчають нас казки? (Найкращих людських чеснот)

Завдання 3.

У конвертах картки з написами. Учням пропонується вибрати найкращі людські чесноти. Ці картки вчитель кріпить на дошці, де записано слово «казка» 

 

доброта     щедрість      любов до ближнього          справедливість

 

чесність                              казка                      працелюбність

 

 

 

хоробрість    розум   кмітливість      винахідливість   милосердя

 

- Ви чудово виконали завдання. А тепер заплющіть очі та скажіть:

“ Один, два, три, Казкова країно, двері відчини“

( На дошці з’являється зображення чарівної країни Казок )

  • Деякі поети навіть склали вірші про цю чудову країну.

На дошці записаний вірш. Вчитель дає декілька секунд, щоб учні ознайомилися з текстом вірша. Тоді один учень читає вірш з дошки вголос виразно:

 

Зійшли хмарки , і небо засиніло , 

І сонце ген з-за обрію пливе,

І всюди заіскрилось, засвітилось,

Напевно диво-казка тут живе.

 

  •      Сьогодні ми вирушаємо в подорож  країною Казок, в якій повторимо все, що вчили про літературні  казки,  будемо удосконалювати навички читання, відтворювати зміст прочитаного, характеризувати героїв, їхні вчинки. І, звичайно, вчитися  бути хорошими людьми.

 

IV. Робота з виставкою книг і малюнків

 

  • Подивіться на виставку книжок. Які книжки вам знайомі?
  • Які казки ви читали? Хто їх автори?
  • Як ви справилися з домашнім завданням, перевіримо. Я бачу, що ви готувалися, малювали малюнки, принесли до школи багато прекрасних книг. Тут і казки братів Грімм, Г.К.Андерсена, Шарля Перро, Івана Франка. Отож почнемо.

 

  1. Слухання уривків казок. « Дюймовочка» ( Андерсен), Самуїл Маршак « 12 місяців»

 

  1. Гра « Упізнай казку». У кожного на парті текст. Кожен учень читає текст і згадує, з якої казки уривок. Хто її автор?

 

Далеко, у відкритому морі, вода зовсім синя, наче пелюстки волошок, і прозора, наче скло,- проте й глибоко там! Жоден якір не дістане дна. Багато дзвіниць довелось би поставити одна на одну, щоб верхня могла виднітися з води. Внизу, на самісінькому дні, живуть русалки.

 

  • Яка тема цієї казки? ( Любов Русалоньки до принца,  її бажання стати людиною, жертва заради щастя іншого)

 

Жив колись лісоруб із дружиною, і було у них семеро дітей — всі хлопчики. Меншенькому минуло лише сім років. Сім'я була дуже бідна, і з сімома дітьми батькам доводилося дуже скрутно, бо ніхто з синів ще не міг заробити на хліб.А ще непокоїло батька те, що найменший був дуже тихенький— такий, що й слова, було, від нього не почуєш. Та хоч усі мали його за дурника, насправді ж він був просто надзвичайно лагідний на вдачу.

 

  •      Дай характеристику головному герою казки. ( Це маленький хлопчик. розміром з мізинчик. але розумний. кмітливий, винахідливий. Він рятує своїх братів від загибелі, допомагає батькам годувати сім’ю)

 

А бідолашна дівчинка лишилася в лісі сама, як палець. Стоїть вона, тремтить зі страху, приглядається до кожного листочка навколо й не знає, що їй робити. Потім пішла куди очі бачать, по гострому камінні й по колючках. Повз неї пробігали дикі звірі, але жодне її не зачепило. Ішла вона, йшла, поки ноги несли, а як почало вечоріти, побачила маленьку хатку й зайшла до неї відпочити. 

 

-Дуже стисло розкажи про що ця казка.

   

І, не довго думавши, втік від господаря у ліс. Добре йому там. Пасеться, де хоче, нічого не робить, ніхто його не б'є, — відколи живе, ще такого добра не зазнав. Аж раз дивиться, йде Лев, страшний-престрашний, та просто на нього.

 

  • Яка головна думка казки? ( Не сила перемагає, а розум)
  • Яке ще прислів’я  можна підібрати до цієї казки?

(У страху очі великі)

Людина, яка чогось боїться, приписує об’єкту своїх страхів непритаманні йому риси, тим самим збільшує свій страх.

 

Вовкові звично було носити своїх вовченят, він міг узяти в зуби яйце, не роздавивши його. Своїми гострими зубами він ухопив дитину і обережно поклав між вовченятами. На шкірі хлопчика не лишилося навіть подряпини.

 

  • Хто були справжніми друзями Мауглі? ( Багіра, Балу, Каа, вовки)

 

Оте жжжжжж! - то недарма. Саме жикання ні з того ні з сього не візьметься. Коли є жикання - це означає, що хтось для чогось жикає. Дуб жикати не може. Значить, жикає хтось інший. А навіщо тобі жикати, якщо ти не бджола? Отже, жикають бджоли. По-моєму, так!"

 

  • Що найбільше вам подобається в цій казці?

 

3.З’єднай стрілочками  прізвище автора з назвою його казки

 

Брати Грімм                   «Червона квіточка»

Г.К. Андерсен                «Червона Шапочка»

Астрід Ліндгрен             «Золотий ключик, або пригоди Буратіно»

Самуїл Маршак              « Фарбований лис»

Сергій Аксаков               «Дванадцять місяців»

Шарль Перро                  «Пеппі Довгапанчоха»

Олексій Толстой             « Бременські музиканти»

Іван Франко                     «Снігова королева»

 

4. Фізкультхвилинка.

Засиділися в гостях у казки.

Встали дружно.

Лінь, як пил, стряхніть із себе,

присідання зробити треба —

раз, два, три, чотири, п'ять.

Руки-крила піднялися

тужно-дружно в небо.

Політали, покружляли,

дружно сіли й тихо стало.

 

  1. Робота з малюнками
  •      Я бачу, діти, що вам дуже хотілося потрапити у казку. Ви прочитали багато казок, принесли до школи багато прекрасних книжок. Але хотілося б звернутися і до ваших малюнків. (Діти розповідають, до якої казки малюнки)
  1. Рекламний ролик
  •      Ви прочитали тільки невеличку частину книг. Але в нашому класі є дівчинка, яка багато читає. Вона створила рекламний ролик про свою улюблену книжку.

Учениця. Мені хочеться, щоб у вашому житті з’явилася ще одна чудова книжка « Дивовижні пригоди у лісовій школі».  Автором цієї казки є Всеволод Нестайко. Подивіться на екран. Перегляд анонсу.

V.Ознайомлення з новим твором

  1. Робота над заголовком казки.
  •         Популярність казок є такою великою, що чимало письменників захотіли  створили свої казки. Писали казки не тільки прозові, але й віршовані. Поетеса і вчителька початкових класів Ірина Гавдей із Львівщини створила свою казку у віршах.
  • А ось про кого ця казка, ви здогадаєтесь, коли відгадаєте загадку:                     Я красуня хитрувата,

Вбрана пишно, як на свято.

Стережіться, зайченята,

Коли вийду полювати.

(Лисиця)

  • Казка називається « Лисиччині гостини»

2. Словникова робота

міх                   юрба                    лисиччині

         гостини          щоднини                розгрузка

          хустина         дзеркало                запалення

  • Як ви зрозуміли слова : міх (мішок), юрба (натовп, багато гостей), запалення (захворювання), гостини (гостювання), розгрузка (відпочинок).

 

  1. Первинне ознайомлення з казкою

Вчитель починає читати, а продовжують учні – «ланцюжком»

  1. Перевірка первинного сприймання тексту.
  • Як звуть головну героїню казки? ( Мальвіна)
  • Що Мальвіна любила понад усе?
  • Чи рада була лисичка своїм гостям?
  • Як вона їх пригощала? Що означає вислів «запалення хитрощів»?(Вдає, що захворіла, а насправді хитрує, обманює)
  • Як ви вважаєте, чи будуть звірята приймати лисичку в гостях?
  1. Вибіркове читання казки
  • Зачитайте, в кого гостювала Мальвіна у понеділок? Вівторок?... Що вона робила у суботу?
  1. Характеристика головної героїні казки

Завдання 1. Підкресли риси характеру, які притаманні Лисичці:

Лінива, скромна, хвалькувата, кмітлива, чепуруха, добра, жадібна, безсоромна, хитра, байдужа

Завдання 2. Виберіть одну рису характеру Лисички і поясніть, чому ви вважаєте її саме такою?

  1. Головна думка казки
  1. З поданого переліку прислів’їв вибери те, яке може бути головною думкою казки
  1. Щедра душа меду не жаліє.
  2. Любиш у гостях бувати, люби і гостей приймати
  3. Яке частування, таке й дякування

 

VІ. Підсумок уроку.

  • Підійшов до кінця наш урок. Чи сподобався він вам?

Ось і уроку кінець,

Хто працював, той – молодець!

Всі дружні й активні були увесь час.

Хороші оцінки сьогодні у вас!

 

  •      Тема наступного уроку позакласного читання «Щедра осінь». Перелік літератури по підготовці до уроку ви зможете знайти в куточку читача.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лийв Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 березня 2020
Переглядів
5613
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку