Тема. Світ літературних казок
Мета. Вчити учнів свідомо сприймати художні тексти, визначати основну думку в прочитаному творі, відтворювати зміст прочитаного, характеризувати героїв, їхні вчинки; зацікавити учнів творчістю українських та зарубіжних казкарів; розвивати допитливість, кмітливість, винахідливість; виховувати шанобливе ставлення до книги, любов до художнього слова.
Обладнання. Виставка книжок, картки, роздатковий дидактичний матеріал, ілюстрації до казок, грамзаписи казок, відеоролик з презентацією книжки.
Тип уроку. Урок позакласного читання
Хід уроку
I.Організація класу.
Нумо, дітки підведіться !
Всім приємно посміхніться,
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок!
Чи цікаво вам дізнатися,
Що сьогодні може статись?
Ну , то ж всядьтеся зручніше
Почнемо урок скоріше!
Девіз нашого уроку:
«Гарно читаємо, чітко відповідаємо,
Мову свою розвиваємо»
II.Актуалізація опорних знань.
1.Фронтальне опитування. « Мозковий штурм».
-Який розділ ми вивчаємо? (Казки)
- Що таке казка? ( Вигадана розповідь повчального змісту)
- Які бувають казки? ( Чарівні та про тварин)
- Хто є головними героями казок про тварин? (Тварини діють, як люди)
- Чим цікава чарівна казка? ( В цій казці головний герой потрапляє у фантастичний світ, з ним трапляються різні пригоди, на допомогу приходять чарівні предмети або фантастичні істоти)
- А над якими казками ми працюємо зараз на уроках читання? ( Ми читаємо літературні казки)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Діти, чи хочете ви сьогодні потрапити в країну казок?
А для того, щоб це відбулося, нам треба виконати деякі завдання, які приготувала вам Мудра Сова.
Завдання1. Продовж речення.
Літературна казка – це… (казка, яка має автора )
Народна казка – це… (казка, яку склав народ)
В казках завжди перемагає…. (добро)
Завдання 2.
Гуляючи лісовою стежкою, я побачила красивий кущ шипшини і він розсипав червоні ягоди, зберемо їх та прочитаємо утворене речення
Казки маленькі, а розуму в них багато
Вправа на розвиток навичок читання.
- Прочитайте слова з максимальною швидкістю в порядку зростання номерів.
- На шкільному подвір’ї росте липка. Вона розсипала листя. Зберіть його і прочитай те утворене речення.
Одна казка тисячі людей навчає.
-Що це за вислови? (Прислів’я)
- Як ви їх розумієте?
- Чому навчають нас казки? (Найкращих людських чеснот)
Завдання 3.
У конвертах картки з написами. Учням пропонується вибрати найкращі людські чесноти. Ці картки вчитель кріпить на дошці, де записано слово «казка»
доброта щедрість любов до ближнього справедливість
чесність казка працелюбність
хоробрість розум кмітливість винахідливість милосердя
- Ви чудово виконали завдання. А тепер заплющіть очі та скажіть:
“ Один, два, три, Казкова країно, двері відчини“
( На дошці з’являється зображення чарівної країни Казок )
На дошці записаний вірш. Вчитель дає декілька секунд, щоб учні ознайомилися з текстом вірша. Тоді один учень читає вірш з дошки вголос виразно:
Зійшли хмарки , і небо засиніло ,
І сонце ген з-за обрію пливе,
І всюди заіскрилось, засвітилось,
Напевно диво-казка тут живе.
IV. Робота з виставкою книг і малюнків
Далеко, у відкритому морі, вода зовсім синя, наче пелюстки волошок, і прозора, наче скло,- проте й глибоко там! Жоден якір не дістане дна. Багато дзвіниць довелось би поставити одна на одну, щоб верхня могла виднітися з води. Внизу, на самісінькому дні, живуть русалки.
Жив колись лісоруб із дружиною, і було у них семеро дітей — всі хлопчики. Меншенькому минуло лише сім років. Сім'я була дуже бідна, і з сімома дітьми батькам доводилося дуже скрутно, бо ніхто з синів ще не міг заробити на хліб.А ще непокоїло батька те, що найменший був дуже тихенький— такий, що й слова, було, від нього не почуєш. Та хоч усі мали його за дурника, насправді ж він був просто надзвичайно лагідний на вдачу.
А бідолашна дівчинка лишилася в лісі сама, як палець. Стоїть вона, тремтить зі страху, приглядається до кожного листочка навколо й не знає, що їй робити. Потім пішла куди очі бачать, по гострому камінні й по колючках. Повз неї пробігали дикі звірі, але жодне її не зачепило. Ішла вона, йшла, поки ноги несли, а як почало вечоріти, побачила маленьку хатку й зайшла до неї відпочити.
-Дуже стисло розкажи про що ця казка.
І, не довго думавши, втік від господаря у ліс. Добре йому там. Пасеться, де хоче, нічого не робить, ніхто його не б'є, — відколи живе, ще такого добра не зазнав. Аж раз дивиться, йде Лев, страшний-престрашний, та просто на нього.
(У страху очі великі)
Людина, яка чогось боїться, приписує об’єкту своїх страхів непритаманні йому риси, тим самим збільшує свій страх.
Вовкові звично було носити своїх вовченят, він міг узяти в зуби яйце, не роздавивши його. Своїми гострими зубами він ухопив дитину і обережно поклав між вовченятами. На шкірі хлопчика не лишилося навіть подряпини.
Оте жжжжжж! - то недарма. Саме жикання ні з того ні з сього не візьметься. Коли є жикання - це означає, що хтось для чогось жикає. Дуб жикати не може. Значить, жикає хтось інший. А навіщо тобі жикати, якщо ти не бджола? Отже, жикають бджоли. По-моєму, так!"
3.З’єднай стрілочками прізвище автора з назвою його казки
Брати Грімм «Червона квіточка»
Г.К. Андерсен «Червона Шапочка»
Астрід Ліндгрен «Золотий ключик, або пригоди Буратіно»
Самуїл Маршак « Фарбований лис»
Сергій Аксаков «Дванадцять місяців»
Шарль Перро «Пеппі Довгапанчоха»
Олексій Толстой « Бременські музиканти»
Іван Франко «Снігова королева»
4. Фізкультхвилинка.
Засиділися в гостях у казки.
Встали дружно.
Лінь, як пил, стряхніть із себе,
присідання зробити треба —
раз, два, три, чотири, п'ять.
Руки-крила піднялися
тужно-дружно в небо.
Політали, покружляли,
дружно сіли й тихо стало.
Учениця. Мені хочеться, щоб у вашому житті з’явилася ще одна чудова книжка « Дивовижні пригоди у лісовій школі». Автором цієї казки є Всеволод Нестайко. Подивіться на екран. Перегляд анонсу.
V.Ознайомлення з новим твором
Вбрана пишно, як на свято.
Стережіться, зайченята,
Коли вийду полювати.
(Лисиця)
2. Словникова робота
міх юрба лисиччині
гостини щоднини розгрузка
хустина дзеркало запалення
Вчитель починає читати, а продовжують учні – «ланцюжком»
Завдання 1. Підкресли риси характеру, які притаманні Лисичці:
Лінива, скромна, хвалькувата, кмітлива, чепуруха, добра, жадібна, безсоромна, хитра, байдужа
Завдання 2. Виберіть одну рису характеру Лисички і поясніть, чому ви вважаєте її саме такою?
VІ. Підсумок уроку.
Ось і уроку кінець,
Хто працював, той – молодець!
Всі дружні й активні були увесь час.
Хороші оцінки сьогодні у вас!