Урок позакласного читання у 7-му класі на тему: "Взаємозв’язок музики та літератури. Образ Тараса Бульби в повісті М.В.Гоголя ,,Тарас Бульба” та опері М.В.Лисенка."

Про матеріал

Тип уроку: інтегрований (зарубіжна література- музика.

Мета уроку: Показати учням взаємозв'язок опери з однойменною повістю, як різними засобами відображені історичні події, національні риси характеру, почуття, переживання головного героя Тараса Бульби; підвести учнів до висновку, що опера та однойменна повість доповнюють і збагачують одна одну; розвивати вміння слухати та аналізувати музичний твір, спів ставляти, досліджувати, узагальнювати; виховувати глибоку повагу до культурних надбань народу.

Обладнання: портрети М.В.Лисенка, М.В.Гоголя, репродукції картин художників Е.Кібрика та І.Рєпіна, книга ,,100 опер”, диск із записами уривків опери ,,Тарас Бульба”, ноутбук, презентація, малюнки учнів. Тип уроку: інтегрований (зарубіжна література- музика.

Перегляд файлу

              Урок позакласного читання із зарубіжної літератури

   Інтегрований урок зарубіжної літератури і музики у 7 класі

Тема:  Взаємозвязок музики та літератури. Образ Тараса Бульби в повісті

             М.В.Гоголя ,,Тарас Бульба та опері М.В.Лисенка.

Мета: Показати учням взаємозв’язок опери з однойменною повістю,

            як різними засобами відображені історичні події, національні риси характеру,

            почуття, переживання головного героя Тараса Бульби; підвести учнів до висновку,

            що опера та однойменна повість доповнюють і збагачують одна одну; розвивати

            вміння слухати та аналізувати музичний твір, спів ставляти, досліджувати,

            узагальнювати; виховувати глибоку повагу до культурних надбань народу.

Обладнання: портрети М.В.Лисенка, М.В.Гоголя, репродукції картин художників

           Е.Кібрика та І.Рєпіна, книга ,,100 опер”, диск із записами уривків опери ,,Тарас Бульба”, ноутбук, презентація, малюнки учнів.

Тип уроку: інтегрований (зарубіжна література- музика)

Епіграфи                                        ,,Тарас Бульба- епізод із великої 

                                                               ,,епопеї життя цілого народу.

                                                                                                 В.Г.Білінський

                                                     ,,Та хіба знайдуться в світі такі вогні, мука і така

                                                                  сила, щоб пересилила б руську силу?

                                                                                                 М.В.Гоголь

I. Актуалізація опорних знань учнів.

Учитель музики:  - Що сталося б з музикою, якби не було літератури?

  • Що стало з літературою, якби не було музики?

Вчитель музики доповнює відповіді учнів.

Учитель зарубіжної літератури: - Який літературний твір ми зараз вивчаємо?

  • Чи відомо вам, що за сюжетом цієї повісті написані музичні твори?

II. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети уроку, епіграфів.

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Новая папка (3)\сканирование0005.jpg

Учитель заруб. літератури:  Сьогодні ми спостерігатимемо, як повязані повість

М.В.Гоголя та опера М.В.Лисенка, як відобразився сюжет повісті в опері, якими літературними засобами змальована зовнішність  головного героя, почуття,

переживання його, і яким створив Тараса Бульбу композитор в однойменній опері.

Учитель музики: Зверніть  увагу на запис на дошці. Перед вами завдання, яке ви

зможете виконати в кінці уроку. Подумайте, яка відповідь на запитання є найбільш вдалою, на вашу думку. (Записані на дошці)

Опера ,,Тарас Бульба є ілюстрацією до повісті М.В.Гоголя.

Опера ,,Тарас Бульба та однойменна повість являють собою одне ціле.

Опера ,,Тарас Бульба та однойменна повість доповнюють та збагачують одна одну.

III. Сприйняття нового матеріалу.

Учитель заруб.літератури:  Давайте пригадаємо, скільки часу працював Микола Васильович Гоголь над повістю ,,Тарас Бульба?

  1. років)

- Як ви гадаєте, чому письменнику знадобилось 9 років?

(Тема твору дуже складна, вона вимагала  клопіткої праці з вивченням історії,

культури, побуту українського народу)

Учитель музики:  - А скільки часу  писав оперу М.В. Лисенко? 

(10 років)

- Які причини зумовили те, що над оперою композитор працював 10 років?

Учитель музики доповнює відповіді учнів.

Ось послухайте, що пише син композитора – Остап Лисенко в книзі про свого батька (зачитує учень уривок із книги ,,М.В.Лисенко, ,,Мистецтво, Київ, 1966р., с.305)

,,Десять років пролягло між написанням титульної і останньої сторінок клавіру.

Чому так сталось?

- Важко мені було , Остапе, в музиці все один. Сам собі і господар, і робітник. Тому так і посувалося повільно…

Вчитель  музики.

До Лисенка українська література професійна музика була представлена хоч і талановитими, але окремими поодинокими творами.

 М.В.Лисенко (1842-1912) – засновник української класичної музики та національної композиторської школи. Діяльність Лисенка ніби підсумувала все те, що було

 створено до нього. Він зосередив у своїй творчості кращі думи й прагнення народних мас тих часів і широко використав незліченні багатства народного мистецтва.

 Творчість композитора нараховує більше 600 обробок народних пісень, 83 музичних твори різних жанрів. Серед них – 5 опер.

  • Що таке опера? (Опера- це музично-драматичнй твір, в якому обєднані

Різні види мистецтва: музика (солісти, ансамблі, хор, оркестр, драматична дія, образне мистецтво (декорації, костюми, а також танці).

- Яка особливість оперного мистецтва? (В опері всі дійові особи не розмовляють, а співають. Велику роль в опері грає симфонічний оркестр).

- Яка структура опери? (Складовими частинами опери є увертюра, речитатив, ансамблі, хори, балетні сцени).

 Диктант   (робота в зошитах)

Учні записують лише потрібний термін.

1.Оркестрова п’єса, яка є вступом до опери. Вона готує слухачів до наступної дії.

В ній звучать головні теми опери

     (Увертюра)

2. Самостійний, закінчений уривок опери, який виконує один співак. У ній розкривається характер героя, його почуття і думки.

       (Арія)

3. Мова, близька до наспівної декламації.

       (Речитатив)

4. Промовляння артистами рольового тексту.

       (Декламація)

5. Спів разом кількох дійових осіб.

       (Ансамбль)

6. Давньогрецьке слово, яке означає дію, що проходила на очах у глядачів у теперішньому часі.

        (Драма)

Учні обмінюються зошитами і звіряють відповіді з записами на дошці.

Учитель заруб. літератури.  Сьогодні ми поговоримо про зв'язок повісті

«Тарас Бульба»  з музикою. Як ви думаєте, чому твори Гоголя зацікавили композиторів?

(Це не випадково. Сюжети творів письменника цікаві, захоплюючі.

Мова героїв колоритна, мелодійна).

Ви були об’єднані в домашні групи . I група готувала повідомлення про музичні твори, які створені за творами М.В. Гоголя. Послухаємо  учнів I групи.

Учень . За творами Гоголя написано 48 опер, 4 балети, багато інструментальних творів. Лише за сюжетом повісті «Тарас Бульба»  створили опери: П.Сокальський  «Андрій Бульба» , Е.Ріхтер «Тарас Бульба»  (Німеччина), Д.Давид «Тарас Бульба» (Великобританія), М.Руссо «Тарас Бульба»  (Франція), А.Берутті «Тарас Бульба»  (Аргентина) та інші.

Учениця. Гоголь був найулюбленішим письменником «Могучої кучки» (показ портретів композиторів  Чайковського, Бородіна, Римського-Корсакова, Балакірєва, Мусорського)

     За гоголівським сюжетом написані опери «Сорочинський ярмарок»  М.Мусорським, «Майська ніч» , «Ніч перед різдвом»  М. Римським-Корсаковим, «Черевички»  П.Чайковським та інші твори.

Вчитель  музики. Коли відбулася перша зустріч письменника з музикою?   Про це нам повідомлять учні 2групи.

Учениця.  Це було в дитинстві Гоголя. Майбутній письменник поринув у світ

музики і театру, захопився народними піснями та думами у виконанні мандрівних кобзарів. Дитячі музичні враження залишились на все життя і багато в чому визначили характер творчості Гоголя. Він говорив:  «Моя радість,

життя моє! Пісні! Як я вас люблю!»

Учень. Коли Микола Васильович говорив про музику, то особливо відзначав її дивовижну здатність вражати, збуджувати, викликати хвилювання душі. Жагу і сум’яття. Він писав: «Вона вся – порив, вона несподівано, раптово відриває людину від землі, приголомшуючи її силою могутніх звуків, і захоплює чарівністю свого світу».

     Але письменник не тільки щиро любить народну пісню, але і до 1831 року укладає обємний збірник фольклорних матеріалів, в якому записано більше 600 українських народних пісень.

Вчитель заруб. літератури.  А зараз звернемося до повісті «Тарас Бульба».

Яке враження справив на вас цей твір? (відповіді учнів)

-Як ви розумієте слова: «…Бували в інших землях товариші, але аких, як у нашій землі, не було таких товаришів…?(відповіді учнів)

Вчитель музики. Вам відомий зміст повісті. Скориставшись ним, композитор Лисенко написав оперу. А чи знаєте ви, який відомий історичний факт лежить в основі сюжетів обох цих творів? Про це нас повідомлять учні 3 групи.

Виступ учнів.

Вчитель музики. Як бачимо, Гоголь творчо переповів цей історичний факт.

-А чи відрізняється від нього зміст однойменної опери?

  (Так, відрізняється).

-Яка розбіжність фіналу гоголівської повісті з оперою?

(не потрапив у руки шляхти Остап, не загинув Тарас. Смерть, помсту несуть вони гоноровитій шляхті. Охоплені полум’ям вежі, фортеці, ворота Дубно.

В заграві пожежі майорить старий січовий прапор. Запорожці святкують

перемогу, славлять Тараса Бульбу і Остапа).

Вчитель заруб. літератури.

Ми переконуємось, що Гоголь і донині вчить ненавидіти зло, зраду.

-Чим захоплює вас повість?

-Які епізоди запамяталися найбільше?

Учні 4 групи підготували інсценізацію уривка повісті . Давайте подивимось, як відбулася зустріч Тараса з синами після навчання у бурсі.

-Давайте прослідкуємо, які прийоми розкриття ідеї повісті поєднують її з

творами фольклору?

-Яка ідея повісті?  (Письменник показав героїчну боротьбу українського народу за національне визволення, духовну єдність народу з його героями).

-Якими зображує автор козаків? Знайдіть в тексті повісті. (Гл.1)

«…Це було муштроване зібране військо, його ніхто тут не побачив, але в разі війни й загального руху за вісім днів, не більше, кожен зявлявся на коні при всій зброї… Одне слово, руська вдача дістала тут могутній, широкий розмах, дужий вияв».

-Кого нагадує Тарас у поєдинку з ворогом? (Він нагадує богатиря Іллю

Муромця)   знайдіть рядки в тексті повісті, які підтверджують цю відповідь

(Там само, гл.9, стор. 74 від слів: «…Рубається Тарас, сипле гостинці тому й другому на голову…»  до слів: «І гримнувся він, як підрубаний дуб на землю…»

Порівняйте на картині ось  Ілля  Муромець і Тарас Бульба. Що спільного у їх? зо (Обидва кремезні, широкоплечі, дужі. Обидва захищають рідну землю від ворога).

Учитель музики. 

-А яка ідея опери М.Лисенка?

(Композитор показав прагнення українського народу до свободи і незалежності).

-На якому музичному фольклорі створена музика до опери?

(В опері композитор використав українську та польську музику).

Учитель  заруб. літератури. Гоголь використовує прийом триразового повторення, який характерний для усної поетичної творчості.

-Де це ми спостерігаємо в тексті повісті?  Прочитайте. (Там само. Гл.9, стор.69

«…Хай же стоїть на віки вічні православна Руська земля і буде їй вічна честь!»…,

Стор.70: «Хай же загинуть усі вороги і радіє вічні віки Руська земля»…, стор.70:

«Хай же цвіте вічно Руська земля!»

Робота з ілюстрацією Е.Кібрика до повісті «Тарас Бульба» - «На Запорізькій Січі» (проектуються на екран)

-Як, ви думаєте, який епізод зображений на картині? Прочитайте в повісті.

(Там само Гл.2, стор.18 «Коло молодого запорожця чотири молодих виробляли досить дрібно своїми ногами, кидалися, як вихор, в бік, мало не на голову музикам, і раптом присівши, неслися навприсядки й били круто і міцно своїми

срібними підковами твердо вбиту землю»

Учитель заруб. літератури.

Відомий той факт, що саме до цього епізоду сучасник Гоголя, композитор Сєров,створив музичну картину «Танок запорожців» Про що це свідчить?

(Це підтверджує думку про те, що повість тісно пов’язана з музикою, яка присутня в ній і тісно переплітається з життям і побутом козаків).

Демонстрація репродукції картини Е.Кібрика «Тарас Бульба» (на екран)

-Яким зображений Тарас на картині?

(Це мужній козак, погляд у нього суворий, цілеспрямований…)

Ви теж на своїх малюнках зобразили Тараса Бульбу. Розкажіть нам про свої малюнки.

-А який же портрет Тараса створив Гоголь?

(Слід відмітити, що в повісті нема окремого опису зовнішності головного героя.

Читач складає його сам в процесі читання)

-Який же Тарас Бульба в повісті? Зачитайте.

(Гл.І, стор.10 «Тарас був один із корінних, старих полковників: весь був він створений для бойової тривоги й відзначався грубою щирістю своєї вдачі…»

-Чи співпадає ваше уявлення про Тараса з тим, якого ви бачите на репродукції

художника? (відповіді учнів)

Вчитель заруб. літератури.  А які сенкани ви склали вдома до образу Тараса

Бульби?

Учні зачитують.    Тарас                                                      Тарас

                      Сильний, мужній.                     Відважний, безстрашний.

                Захищає, знищує, карає.               Виганяє, воює, спалює.

           Мужньо захищає рідну землю.        Боронить руську землю від ляхів. 

                              Патріот                                                      Герой

Учитель музики. А зараз ми послухаємо фрагмент опери «Тарас Бульба»

І подумаємо: чи вдалося композитору передати глибину національного характеру героя та історичні події. Приготуйтесь у ваших зошитах кольорами

Зобразити ті картини,що можуть виникти у вашій уяві. Слухаючи увертюру,

Подумайте, які теми звучать у ній. Слухання увертюри до опери «Тарас Бульба»

М.Лисенка.

Запитання до учнів:

-Які теми звучать в увертюрі?

(Вже перші такти увертюри – це заклик до бою за рідну землю. У звуках

Оркестру ми чуємо грізний гуркіт. Так клекоче гнів народний, і стримати його ніщо не може. Це перша тема. Друга тема – образ рідної землі. У заключній частині увертюри звучить українська народна пісня «За світ встали козаченьки»,

яка є ніби клятвою боротися до повної перемоги).

Давайте заспіваємо цю пісню. (Учні разом з учителем музики співають)

- Хто автор цієї пісні? (Маруся Чурай)

-Як ця пісня виникла?

(В народних переказах згадується, що пісня про події, які відбувалися в 1648 році. У день розлучення з коханим, який вирушив з козаками в похід, Маруся Чурай написала цю пісню).

Давайте послухаємо арію Тараса «Гей, літа орел», яка написана на вірші Т.Г.Шевченка. Композитор дуже любив його поезію. Музика арії написана

На текст пісні кобзаря з поеми «Гайдамаки», де оспівано нездоланну козацьку силу.

-Як ви думаєте, який голос співака міг би найточніше розкрити героїчний характер Тараса Бульби?

(Це може бути низький чоловічий голос – бас).

Слухання арії Тараса «Гей, літа орел».

  • Скажіть, чи вдалося композитору передати глибину національного характеру

героя та історичні події?

Підсумок уроку

Вчитель заруб. літератури. То яка відповідь, із запропонованих вам на дошці, найбільш точна на запитання: Як взаємопов’язані повість М.В.Гоголя «Тарас Бульба « та однойменна опера М.В.Лисенка «Тарас Бульба»?

(Однойменна опера М.В.Лисенка «Тарас Бульба» та повість М.В.Гоголя

доповнюють та збагачують одна одну).

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Новая папка (3)\сканирование0008.jpg

Коментоване виставлення оцінок.

 Рефлексія. Метод «Рефлекторний екран»

На уроці я працював              активно/ пасивно

Своєю роботою на уроці я           задоволений/незадоволений

Урок для мене виявився  коротким/довгим

Протягом уроку я    стомився/ не стомився

Матеріал уроку для мене був  цікавий/не цікавий 

Домашня робота.

Підготуватися до письмового твору на тему: «Образ Тараса Бульби в

повісті М.В.Гоголя та однойменній опері М.В.Лисенка».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
5 січня 2018
Переглядів
2132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку