Урок позакласного читання. Уліцька Л. «Паперова перемога»

Про матеріал
Метауроку: дати учням відомості про життєвий і творчий шлях Л. Уліцької, розвивати мовлення учнів, їхню уяву, активізувати читацьку пам’ять школярів, удосконалювати вміння орієнтуватися у змісті твору, прищеплювати інтерес до творчості письменниці, виховувати любов до художнього слова
Перегляд файлу

Мосійчук Ірина Антонівна,

вчитель – методист зарубіжної літератури

та російської мови

Висоцької ЗОШ І – ІІІ ступенів

Висоцької сільської ради

Дубровицького району

Рівненської області

7 клас. Урок позакласного читання.  Уліцька Л. «Паперова перемога»

Мета: дати учням відомості про життєвий і творчий шлях Л. Уліцької, розвивати мовлення учнів, їхню уяву,  активізувати  читацьку пам’ять  школярів, удосконалювати  вміння орієнтуватися у змісті твору, прищеплювати інтерес до творчості письменниці, виховувати любов до  художнього  слова

Обладнання: портрет Л. Уліцької, зміст твору, рекомендовані слова для гри «Зустрінемо новачка», пам’ятка «Учімося створювати портрет героя», скриньки та різні предмети для ІКР «Збери предмети у скриньку», алгоритм  «Як правильно висловити думку», картки із частинами прислів’їв для вправи «Теремок», кубики для творчої гри «Будівельні кубики»,  портрети Бетховена та Гете,  картина  А. Ватто «Савояр з бабаком», запис  «Пісні про бабака» Бетховена

Тип уроку: урок позакласного читання

Епіграф: При думці великій, що я є людина,

                Завжди піднімаюсь душею…

                В. А. Жуковський

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

ВПРАВА «ВІНОК ЕМОЦІЙ».

Завдання:  із поданого переліку вражень і почуттів назвати та прокоментувати  два слова, що відповідають вашому стану душі після прочитання  твору Л. Уліцької «Паперова перемога»:

задумливість,  співчуття,   смуток,  захоплення,  спокій,

переживання,  радість,  журба,  розчарування,  печаль.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

ГРА «СЛІДСТВО ВЕДУТЬ  ЧИТАЧІ»

Мета: вчити дітей орієнтуватися залежно від ситуації; розвивати увагу, кмітливість; виховувати ціннісне ставлення до людей.

Вчитель. Дуже добре, діти, коли у людини багато друзів. Недаремно народна мудрість говорить: «Поділися з другом радістю – і вона подвоїться, поділися горем – воно стане менше вдвічі».

А  як думаєте ви?

ВЧИТЕЛЬ. Таким чином, діти, ми з вами під час гри «Слідство ведуть читачі» переконалися у правильності народної мудрості. А сьогодні на уроці ми переконаємося у вірності цих слів, проаналізувавши твір Л. Уліцької «Паперова перемога».

ІV. Робота над темою

ДЕМОНСТРАЦІЯ портрету Л. Уліцької

Письменниця Людмила Улицька тричі була заміжня

Людмила Улицька в молодості - рідкісне фотоОЗНАЙОМЛЕННЯ  ІЗ  УЧНІВСЬКИМ  ПРОЕКТОМ  про життєвий і творчий шлях письменниці

  1. Дитинство і родина Людмили Уліцької

     21 лютого 1943 року на Уралі у селі Давлеканово недалеко від Уфи в сім’ї евакуйованих москвичів Уліцьких народилася дівчинка, яку назвали Людмилою. Ніхто і подумати не міг, що пройде багато років, і вона стане відомою письменницею. Після закінчення війни сім’я Уліцьких повернулася до Москви. Тут Людмила закінчила школу і вступила до МГУ на біологічний факультет. Роки навчання в університеті наклали глибокий відбиток на її подальшу діяльність.

Генетики навчили Людмилу думати, дивитися і спостерігати, а університетський учитель Уліцької, видатний генетик Володимир Павлович Ефраімсон, був для юної студентки прикладом бездоганної моральності.    

  Після закінчення вузу в 1968 році Людмила Уліцька стала працювати в Інституті загальної генетики АН СРСР. Через два роки, в 1970 році, Людмила Євгенівна йде з роботи.

  Причиною звільнення став  передрук самвидаву. Як згадує сама Уліцька, в ті роки багатьох карали за читання та передрук самвидаву. Деякий час Людмила Євгенівна  не працювала, а коли спробувала повернутися до наукової роботи, то зрозуміла, що професія від неї пішла.

  1.               Початок творчості письменниці Людмили Уліцької

У пошуках роботи Людмилі Євгенівні допомогла подруга, яка працювала художником Єврейського театру. Вона познайомила Уліцьку з Шерлингом, відомим діячем мистецтва, який запропонував Людмилі Євгенівні роботу в Єврейському театрі. Робота полягала в написанні інсценувань, нарисів, дитячих п’єс, рецензій. Крім того, Уліцька займалася перекладом віршів з монгольської мови. Пропрацювавши в театрі три роки, Л. Є. Уліцька всерйоз зайнялася літературною творчістю. Перша її книга побачила світ у 1993 році, коли Людмилі Євгенівні було вже за 50.

    Тяга до творчості була закладена в Уліцької генетично. Її репресований дід свого часу опублікував книги по демографії та по теорії музики. Батько Людмили Євгенівни написав книгу про автомобіль і його експлуатації, а її прабабуся по материнській лінії складала на ідиші вірші. Людмила Євгенівна  сама досить успішно писала вірші, але окремим збірником їх не публікувала. Свої найкращі поетичні рядки вона надала головній героїні свого роману «Медея і її діти». Цей роман приніс  для Уліцької в 1997 році Букерівську премію і широку популярність.

  1.               Творчий успіх.  Людмила Уліцька сьогодні

    Перша книга Людмили Уліцької «Бідні родичі» була видана французькою мовою у Франції, а публікації перших оповідань Людмили Євгенівни стали з’являтися в журналах наприкінці вісімдесятих. На початку дев’яностих за її сценаріями знімають фільми «Сестрички Ліберті» режисера  Грамматикова та «Жінка для всіх» режисера А. Матешко. У цей же період в журналі «Новий світ» виходить повість «Сонечка», яку у Франції назвали найкращою перекладною книжкою року. Цей твір приніс для Уліцької французьку премію Медічі. У 1998 році повість «Сонечка» здобуває звання лауреата італійської літературної премії Джузеппе Ачерби.

      У 2006 році виходить роман Уліцької «Даніель Штайн, перекладач». Цікаво, що написання цього роману почалося з банального перекладу з англійської мови документальної книги американського професора - соціолога про Даніеле Руфайзене, з яким письменниця була особисто знайома. Цьому роману про католицького священика в 2007 році була присуджена премія «Велика книга».

      У 2009 році Людмила Уліцька увійшла в список претендентів на міжнародну Букерівську премію 2009 року. Здобувачами цієї премії були відомі письменники Едгар Доктороу, Маріо Варгас Льоса, а також  лауреат Нобелівської премії Видъядхар Найпол.

      Людмила Євгенівна займається не тільки творчістю. Її  фонд, організований у 2007 році, реалізує дитячий книжковий проект «Інший, інші, про інших» і надає благодійну допомогу бібліотекам.

    Людмила Євгенівна вважає, що вона завжди запізнюється. Та, «пихкаючи і відсапуючись», ця людина намагається крокувати з часом в ногу: у 45 років навчилася водити машину, в 50 стала письменницею, тільки в 55 навчилася володіти комп’ютером.

   Уліцька  рахує, що вона могла б і не стати відомою письменницею, якщо б її не звільнили з роботи. Твори Людмили Євгенівни, написані для своїх, для вузького кола читачів, стали популярними і придбали широке коло своєї аудиторії.

   Уліцька стала найуспішнішою, найбільш читаною і модною письменницею. Її твори читають не тільки в Росії. Вони перекладені більш ніж на 30 мов. Людмила Євгенівна, незважаючи на славу, вважає себе людиною, якій незатишно сидіти під софітами, вона завжди готова поступитися першим місцем. А що стосується її професії, то вона і зараз готова з цікавістю освоювати нові куточки.

АНАЛІЗ  ЕПІГРАФУ до уроку

Створенням АСОЦІАТИВНИХ  КУЩІВ  на тему «Перемога» і «Папір». Запитання: Чи можна обєднати ці слова у словосполучення? Як саме? Що воно означатиме?

ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ: Чому  автор так називає свій твір?

ДИДАКТИЧНА ГРА «ЗУСТРІНЕМО НОВАЧКА»

Мета: учити дітей швидко і чітко повторювати слова, виразно  промовляти звуки, формувати доброзичливе ставлення до оточуючих.

Правила гри:   використовуючи запропоновані слова, описати героя твору або подію.

Рекомендовані слова: гармидер запахів, Геня Піраплєтчиков, підскакуюча  хода, неправдоподібно тепло, приголомшено, Колька Клюквін, Женька Айтир, тужливо, вестибюль, етажерка.

ТВОРЧА РОБОТА над створенням ФІЛВОРДУ за змістом твору. Пояснити свій вибір.

ТРВЗ «ТОЧКА ЗОРУ».

Мета: навчати дітей розуміти й поважати  точку зору співрозмовника. Учитель. Віктор Гюго говорив: « У кожної Людини є три характери: той,  який їй  приписують;   той, який  вона    сама собі приписує; той, який є насправді…»

  1.               Як ви думаєте, що мав на увазі   автор цих рядків?
  2.               Чому слово «Людина»  Гюго  написав з великої літери?
  3.               Якою  повинна бути  Людина?

(Заслуховуємо думки учні).

ВЧИТЕЛЬ. Тобто,  людина повинна мати не тільки розум, а й душу.

ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ: А чи такими були герої твору    Людмили  Уліцької?  Чи були  діти  людяними, добрими, уважними по відношенню до  оточуючих? (Заслуховуємо  відповіді  учнів).

ВЧИТЕЛЬ. А що ж  автор говорить про них? Відповідь на запитання дати, використовуючи рядки із твору.

ЛІТЕРАТУРНА  ГРА «ДЗЕРКАЛО».

Вчитель. Уявіть, діти,  що ви не можете говорити, а  хочете розповісти про героя   твору «Паперова  перемога». Зобразіть  цього  героя.

        Після того, як учень зобразив героя, потрібно повторити рухи свого товариша, назвати епізод із твору, пов'язаний із даним зображенням, висловити свою думку відносно події. Під час відповіді варто опиратися на зміст твору.

Така  вправа  допоможе учням навчитися переборювати  свої стереотипи.

ДИДАКТИЧНА ГРА «ЕРУДИТ». Завдання: із капелюха дістати слова, скласти  із них  висловлювання, пояснити його значення, розкривши  проблему твору: а, бджола, й, мала, та, працює. Народна мудрість (Бджола мала, а й та працює).

 ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА «ПРЕДСТАВЛЯНДІЯ»

Завдання: створити портрет одного із героїв  твору, використовуючи  памятку (памятку отримує кожен учень). Пояснити роль цього героя у творі, розкрити ставлення автора та своє ставлення до нього.

         Памятка «Учімося створювати портрет героя»

  1.               Портрет  героя може бути повним або вибірковим, частковим. Створюючи його, ми, насамперед, аналізуємо враження від  знайомства  з героєм.
  2.               Спочатку потрібно пригадати ті особливості поведінки та деталі зовнішності героя, які найбільше  вразили та розкрили певні риси  його характеру.
  3.               Необхідно згадати яскравий вчинок або реакцію героя на зовнішні  обставини й записати  висновки з цього.
  4.               Потрібно визначити характерні риси  персонажа (активний – пасивний, смішний – серйозний, гарний – відразливий, добрий – злий). Свої думки  варто ілюструвати рядками із твору.
  5.               Після цього потрібно  перечитати нотатки.
  6.               Не обмежуючись  описом  героя, доцільно заглибитися  в його внутрішній світ, показати у взаєминах з іншими людьми, в дії.

СЮЖЕТНО – РОЛЬОВА ГРА «БІНОМ  ФАНТАЗІЇ»

 Мета:  навчати дітей бачити в образі героїв  твору протиріччя; розвивати дитячу уяву.

Зміст гри: учні (за бажанням)  по черзі називають позитивні й негативні  сторони  героя (за вибором), намагаючись не повторювати  відповідь товаришів.

Наприклад, Женька Айтир – позитивний герой, тому що він  згуртовує навколо себе  інших дітей. Але погано, що  хлопець  намовляє усіх дітей робити щось погане.

ПСИХОГІМНАСТИКА «УСМІШКА»

1. Подивіться в очі сусіду по парті.
2. Уявіть, що це (називається  імя одного із героїв твору).

3. Якщо ви зрозуміли, що  це не той герой, про якого іде мова, то «пошукайте» очима його серед однокласників.
4. Підійдіть до нього.

 5.Простягніть руки до сонця і подаруйте усмішку уявному герою.

ІКР «ЗБЕРИ ПРЕДМЕТИ У СКРИНЬКУ». Ця вправа сприяє розвиткові спостережливості, логічного мислення, пізнавального інтересу та вживання в образ героя твору, що вивчається. Для її проведення потрібно підготувати декілька скриньок. Вони можуть бути виготовлені своїми руками або придбані у крамниці.

Мета: вчити учнів розрізняти предмети; розвивати спостережливість, логічне мислення, пізнавальний інтерес; виховувати уважність, працелюбність, кмітливість.

Матеріал: скриньки, різні предмети, які належать героям твору.

Хід гри: вчитель виставляє скриньки і розкладає предмети, показуючи їх  учням. Звертає увагу учнів на особливість цих речей і пропонує  школярам назвати знайомі предмети. Далі учні  мають  покласти  предмети до скриньки, на якій позначено імя героя твору, назвати епізод, пов'язаний із даним предметом. У кінці роботи пояснити назву твору.

ТВОРЧА РОБОТА: визначити жанр твору і довести свою думку, користуючись алгоритмом  «Як правильно висловити думку»:

  1.               Памятайте про те, що кожна людина має право на свою думку. Те, що вона відрізняється від думки інших, ще не означає, що ваша думка неправильна.
  2.              Щоб довести свою думку «безболісно» для оточуючих, не варто поспішати її викласти.
  3.              Аргументи повинні грунтуватися на фактах.
  4.                В своїй промові використовувати прості, ясні і точні поняття. 
  5.              Звязуйте вашу аргументацію з цілями і мотивами.
  6.              Постарайтеся уникати перерахування фактів, краще покажіть їхньої переваги, пояснюючи на конкретному прикладі.
  7.               Зробіть висновок сказаному чітко і  зрозуміло.

ВПРАВА  «ТЕРЕМОК». Цей вид роботи можна проводити класом або з групами  учнів. У будь – якому випадку учитель роздає  учням  картки  із  частинами  прислів’їв. Хтось із учнів  читає   одну частину  прислів’я, а інші  шукають  другу частину. Коли прислів’я  правильно  складено,  учні  аналізують  його, опираючись на зміст  твору. А коли усі прислівя складено, учням потрібно побудувати із них своєрідний теремок  подій твору:

З  добрим …                                     …злу проти  добра.

Поспішай …                                     … добра пам'ять.

Добра справа …                                … жити добре.

Не встояти …                                    … робити добро.

Світ  не без …                                   … і у воді не тоне.

Доброму …                                       … добрих людей.

ТВОРЧА ГРА «БУДІВЕЛЬНІ КУБИКИ». Для цієї вправи  можна використати  готові кубики або підготувати саморобні, які  пізніше   використовуватимуться і на інших  уроках.  На «працю» із «будівельними кубиками»  учні стають у коло. Кожен із них отримує кубик  певного кольору. Завдання: побудувати із підручного матеріалу (тобто кубиків) вежу та назвати  її,  виходячи із змісту твору.  Для цього учні по черзі підходять до центру кола, кладуть свій кубик і висловлюють думку щодо назви вежі. Можна використовувати рядки із твору. Коли вежа побудована, учні повинні назвати проблему, яку автор піднімає у творі.

Це допомагає школярам не просто «вжитися» в образ героя, пройнятися прочитаним, але й удосконалювати навички самостійного висловлювання думки, розвиває логічне мислення та звязне мовлення.

 «МУЗИЧНА РЕКЛАМА». Учням пропонується прослухати  музичний твір Бетховена  «Пісня про бабака».

Зарані підготовлений учень знайомить з історією  створення пісні: «Пісню про Бабака» Людвіг ван Бетховен написав на слова німецького поета Йоганна Гете. (Демонструє портрети  композитора і поета). Пісня  розповідає про бідних дітей - бурлак з гірної  Швейцарії (Савойї),  які бродяжать,  жебракуванням добуваючи  собі  їжу.

 Кожен раз, коли голод в альпійських долинах ставав нестерпним, савойські бідняки відправляли своїх дітей з дресированими бабаками бродити вулицями міст багатої Німеччини. Ці хлопці – савойяри показували різні фокуси зі своїми чотирилапими улюбленцями. Виступ часто супроводжувався співом під  шарманку .

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/Antoine_Watteau_-_Savoyard_with_a_Marmot_-_WGA25448.jpg/250px-Antoine_Watteau_-_Savoyard_with_a_Marmot_-_WGA25448.jpgДемонстрація картини  А. Ватто «Савояр з бабаком»

 

     ВЧИТЕЛЬ. Твір, який ми з вами зараз прослухаємо, розповідає про нелегке життя мандрівного музиканта, з яким ділить горе і радість малесеньке звірятко - бабак. Вслухайтесь в зміст цієї скромної , але внутрішньо багатої пісні, відчуйте красу.

(Слухання пісні супроводжується показом відео - фрагментів).

 

РОБОТА над КОЛОМ ПИТАНЬ.

  1. Який характер має пісня «Бабак»?
  2.               Що ми відчуваємо, слухаючи цю пісню?
  3.               Поясніть, яку роль відіграла музика  під час зустрічі дітей на Дні народження Гені. Чому саме цю пісню любив Геня?

ТВОРЧА ГРА «Я- ХУДОЖНИК». Завдання: із закритими очима зобразити на дошці той момент, героя, предмет, які найбільше запамяталися. Пояснити свій вибір.

МОВНА ГРА «ОСТАННЄ СЛОВО ЗА МНОЮ» Умови: для проведення гри «Останнє слово за мною» запитання попередньо  формулюють учні самостійно. Запитання  фіксуються  на окремих аркушах, відповідь на них учень записує на звороті.

    У подальшій роботі учень, який розпочав обговорення твору чи сформулював запитання, передає естафету обговорення наступному учневі. Після завершення обговорення слово повертається до того, хто розпочинав або озвучував запитання; він підбиває підсумок або зачитує свою відповідь.      

     Таким чином, учень отримує право зробити своєрідний підсумок, погодившись із тим, що говорили інші, або заперечити, доводячи свою думку. Обговорення припиняється. Запропонована стратегія допомагає тим учням, які невпевнені у собі, на думку яких у колективі не зважають, відчути себе більш упевненими і переконаними у своєму праві на власну думку.

V. ПІДСУМОК

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Написати лист одному із героїв твору.

2. Скласти плейкаст до твору.

3. Підготувати ілюстрацію за змістом вивченого твору.

ЛІТЕРАТУРА

  1.                Бабак (пісня) [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%B0%D0%B1%D0%B0%D0%BA_ (%D0%BF%D1%96%D1%81%D0%BD%D1%8F).
  2.                Бетховен. Пісня про бабака [Електронний ресурс] / Бетховен – Режим доступу до ресурсу: https://www.youtube.com/watch?v=n9BMtWwv2Q4.
  3.                Летнянка І. Д. Дитина та гра / І. Д. Летнянка. – Тернопіль: Ранок, 2011. – 247 с.
  4.                Людмила Улицька біографія письменниці, фото, особисте життя і її книги [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://bestfacts.com.ua/znamenitosti/lyudmila-ulitska-biografiya.html.
  5.                Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві /                                     В. О. Сухомлинський. – К.: Радянська школа, 1988. – 303 с.
  6.                Шевцова О. А. Ігрова дидактика / О. А. Шевцова. – Харків: Основа, 2011. – 366 с.
  7.                Яковлєв Н. М. Методика і техніка уроку в школі / Н. М. Яковлєв, А. М. Сохор. – К.: Просвіта, 2004. – 85 с.

 

1

 

docx
Додано
31 липня 2019
Переглядів
2584
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку