Від щирого слова, доброї справи і світ радіє
Урок позакласного читання
2 клас
Матеріал до уроку. Сашко Дерманський «Крамничка тітоньки Мальви» (уривок)
Мета. Вчити учнів виразно читати та аналізувати твори про добрі вчинки. Ознайомити з творчістю Сашка Дерманського.
Розвивати зв’язне мовлення, навички свідомого виразного читання.
Виховувати у дітей доброту, чуйність, милосердя у ставленні до близьких і чужих людей, у ставленні до живої природи.
Обладнання до уроку. Індивідуальні таблиці для розчитування; комп’ютерна презентаці я – кліп пісні Анни Морозової «Пісня про дідуся»; розрізні картки-слова для складання речення; світлини Сашка Дерманського.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Упіймайте у долоньки
Ніжний сонечка промінчик
І відчуйте, як зігріє
ВІн теплом своїм ясним.
А тепер його даруйте
Своїм рідним і близьким.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
1.Читання девізу уроку з дошки
Любі діти! Відкривайте
Серце для добра!
Всім, хто поруч, подаруйте
Крихітку тепла.
Сильні будьте! Не лякайтесь
Боротьби зі злом.
Пам’ятайте: перемога
Завжди за добром.
2. Вправа «мозковий штурм»
-Як ви розумієте слова «відкривайте серце для добра»?
-До чого закликає автор?
-Хто для вас «всі, хто поруч»?
3. Повідомлення теми і мети уроку
Діти, ви, напевно, уже здогадалися про що буде наш урок позакласного читання. Але, щоб дізнатися його тему ви повинні скласти речення із «розсипаних» слів.
4. Робота в парах. Скласти речення із «розсипаних» слів
«Від щирого слова, доброї справи і світ радіє»
Отже, тема уроку «Від щирого слова, доброї справи і світ радіє». Сьогодні на уроці ви будете вчитися виразно читати тексти, вчитися передавати голосом радісний настрій, захоплення, здивування; розуміти велику силу доброти.
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
1. Перегляд відео кліпу пісні Анни Мороз «Пісня про дідуся»
-Про кого співається у пісні?
-Які почуття викликає у вас ця пісня?
-Що ви можете розповісти про свого дідуся?
Дідусь – це жива мудрість, історія нашого роду. Це досвід, який ми отримуємо у спадок. Саме наші дідусі часто є творцями легенд та казок.
2. Вправи для розчитування
-читання складів на одному диханні (додаток);
-гра «Знайди пеньок» (додаток)
Що за дивні це слова?
Не слова, а чудеса!
Хто уважний – не зіб’ється,
Об пеньочок не спіткнеться.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Робота з хрестоматією
1. Робота над уривком «Тишко» Сашка Дерманського
1.1. Вправа «Крісло автора» (розповідь підготовленого учня про автора)
Сашко Дерманський (Олександр Степанович Дерманський) – талановитий дитячий український поет, прозаїк, казкар. Він народився 28 листопада 1976 рокув селі Гайворон Володарського району на Київщині. Навчався в Київському національному педагогічному університеті імені М.Драгоманова.
До 2012 року – літературний редактор журналу «Стежка». З 2008 року – автор програми «Марічкин кінозал» на каналі 1+1
Пише в жанрах чарівної казки, чарівної повісті, фентезі. Сашко Дерманський написав для дітей багато віршів та оповідань, видав багато книжок.
Вчитель. З деякими книжками Сашка Дерманського ви зможете ознайомитися на виставці книжок після уроку.
1.2. Словникова робота
Ви, діти, вже прочитали вдома уривок Сашка Дерманського «Тишко».
Які незрозумілі слова вам зустрілися в тексті?
Реліквія – шанована річ, яку свято зберігають, передають у спадок з покоління в покоління.
Свинтус Ненажера – тут: іграшка- свинка, в середину якої через маленький отвір можна вкидати монети.
Різдво – це урочисте релігійне свято народження Ісуса Христа, яке святкують 7 січня.
1.3. Бесіда за змістом прочитаного з підтвердженням відповідей словами з тексту
-Де і з ким живе хлопчик Тишко?
-Чим займається Тишків дідусь? Як він заробляє на життя?
-Яку річ найбільше цінують Тишко і дідусь? Що розповідає про це хлопчик?
-Якого свята з нетерпінням чекає Тишко?
1.4. Фізкультхвилинка
Сірі зайчики маленькі,
Вушка є у них довгенькі.
В лісі грались, веселились, -
Працювати вже втомились.
А щоб добре працювати,
Треба трішки пострибати.
Відпочили, розім’ялись
Й до роботи знову взялись.
2. Робота над уривком Сашка Дерманського «Кучугурка»
Діти, розповідь про Тишка та загадкову тітоньку Мальву має цікаве продовження. І ми зараз прочитаємо уривок-продовження «Кучугурка»
2.1.Словникова робота
Хмиз – сухі гілочки для розпалювання вогню.
Грубка – піч, яка служить для обігрівання приміщення.
2.2. Виразне читання тексту учнями «ланцюжком»
2.3. Бесіда-роздуми за змістом прочитаного
-Що розповідається в тексті про фургончик тітоньки Мальви?
-Яким у вашій уяві постає образ Тишка?
-Що вам допомогли зрозуміти про хлопчика його вчинки?
-Чи доводилось вам бути в подібній ситуації? Що ви відчували потім? Розкажіть про це(вправа «Мікрофон»).
2.4. Виділення основної думки тексту
-Яку найважливішу думку автор хотів донести до нас?
Отже, поспішаймо робити добро. Будьмо милосердними і уважними до оточуючих: рідних, близьких і просто до усіх людей та до всього живого. Допомагаймо слабким і беззахисним.
V. Підсумок уроку
-Що нового дізналися на уроці?
-Які почуття вас огорнули після прочитаного?
-Складіть пам’ятку про доброту ( робота в групах)
1. Допомагай меншим, слабким і хворим.
2. Поважай старших.
3. Не будь байдужим.
4. На добро відповідай добром.
5. Не руйнуй, а оберігай природу.
1