Урок позакласного читання "Які вони - герої міфів Давньої Греції"

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку позакласного читання із зарубіжної літератури в 6 класі "Які вони - герої міфів Давньої Греції?"
Перегляд файлу

Тема: ЯКІ ВОНИ -  ГЕРОЇ МІФІВ ДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ ?

Мета: поглибити знання учнів про давню Грецію, міф, міфологію; показати вплив грецької міфології на світову літературу; розвивати зв'язне мовлення учнів, вміння цікаво переказувати міфи; вчити працювати в групах; виховувати стійкий інтерес до культурної спадщини.

Обладнання: карта стародавнього світу, слайди про Грецію, зображення богів, відео твору «Дедал та Ікар», карта зоряного неба та карта планет, малюнки-ілюстрації учнів до прочитаних творів, схеми «Створення світу», «Герої міфів», крилаті вислови, кросворд «Міфологія», виставка видань міфів Давньої Греції, репродукції картин, зображень богів.

Тип уроку: урок позакласного читання.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 Слово вчителя. Колиска європейської культури – Давня Греція, яку самі греки називали Елладою, - була зовсім незначною за розмірами(карта на комп'ютері).

 Клаптик землі в басейні Середземномор'я, малі і великі острови. Населення грецької держави – лише 200-300 тисяч чоловік. Але саме вони – ремісники, майстри, філософи, лицедії – створили диво: у цьому місті народилась і розквітла самобутня духовна культура, що пережила віки. Скупі на похвали вчені інколи називають цей феномен «грецьким дивом».

 Сьогодні йтиметься про те, звідки бере початок духовність давніх греків.

(Перегляд слайдів про Давню Грецію під музику на комп'ютері)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда за запитаннями.

  • Що таке міф? Міфологія?
  • Що давні люди виражали в міфах? ( свої уявлення про реалії життя, спроби дати відповідь на питання: як це з'явилось, як створено і чому?)
  • Яка різниця між міфом і казкою?

2. Робота за схемою «Створення світу»

- Розкажіть про виникнення світу за міфами Давньої Греції.

- Назвіть міфи, які ви прочитали.

 

Хаос

                                     
 

Уран

 

Гея

 

Тартар

 

Діти

                                                                                                                

Титани

 

Гекатохейри

 

Олімпійські боги

 

Люди, герої

 

ІV. Робота над темою уроку.

1.Слово вчителя.

        Міфи – це не тільки цікаві розповіді про мандрівні події, а й джерело знань

про життя еллінів.

 Давньогрецька міфологія – невід'ємна частина світової культури. У міфах еллінів відбилися різні нездійсненні для тих часів мрії людства: політ людини, приборкання сил природи, освоєння далеких морів, земель, перемога добра.

 Людей цікавило навколишнє середовище з його розмаїтим і могутнім життям таємних сил. Дерева ростуть – диво, листя шелестить – то звучить їхня мова, вогонь народжується нізвідкіля і пожирає все навкруги – то жива істота. Прагнучи пізнати світ, вони називали іменами явища природи. Кожне явище, заняття мало свого покровителя. Грецький селянин, проходячи повз камінь на перехресті, ставав перед ним навколішки і поливав оливою. Метеоритам приписували божественну силу, бо вони впали з неба; вважали, щ9о божевільний, ставши на камінь, повертав собі розум, а грішний очищався від гріха. Греки вірили в існування душі, котра мала вигляд маленької лялечки, її називали корою. На картинах, скульптурах, вазах кори зображалися крилатими істотами. Ці невловимі істоти могли чинити благодіяння або завдати шкоди.

 Давні греки вірили, що повелителем цього світу є Зевс, який з богами живе на горі Олімп, повелитель моря – його брат Посейдон, а володарем царства померлих – третій їхній брат Аїд, земля ж перебуває у спільному володінні всіх богів.

 (Демонструється барельєф «Зевс на троні;)

 Це копія статуї, яку спорудив Фідій (1V ст.. до н.е.) Вона вважалась одним із семи чудес світу. На золотому троні сидів велетенський бог, у 8 разів більший за людину (висота скульптури 12,5 м, без 9-ти метрового п'єдесталу). У витягнутій лівій руці Зевс тримав богиню Перемоги Ніку, а правою спирався на жезл, на якому сидів золотий орел із розпростертими крилами. Перекинутий через ліве плече золотий плащ, оздоблений зображеннями тварин, квітів, прикривав йому ноги аж до стоп.

 Майстерність Фідія в зображенні Зевса, а також коштовність скульптури вражали. Під час її виготовлення було використано велику кількість золота, слонової кістки, коштовного каміння. На жаль, скульптура згоріла під час пожежі. Ця робота Фідія була для стародавнього світу священним зразком, тому існували її численні копії. Нині вони експонуються в багатьох музеях світу і дають змогу здогадатися про справжній вигляд скульптури.

  • Що особливо привертає увагу на репродукції?

(Розміри скульптури порівняно з людиною, що має символізувати силу богів і слабкість людини).

Давні люди не відводили собі центрального місця в навколишньому

середовищі. Вони вважали, що усе в світі взаємопов'язано. З розвитком цивілізації еллінські боги ставали благороднішими. Грецьку міфологію сприймали як один з кращих витворів уяви, бо в ній переважають елементи чистої краси, незатьмареної радості й безтурботної життєдіяльності. Нині ця стародавня цивілізація мертва, та боги і герої, оспівані у міфах, залишилися у пам'яті людства назавжди.

  • Чи не здається вам, що герої і боги грецької міфології перемістилися на зоряне небо? (демонструється карта зоряного неба, карта планет)

2. Робота в зошитах.

  • Розгляньте карту, запишіть до зошитів назви зірок і сузір'їв, імена яких

пов'язані з грецькими міфами. (Геркулес, Пегас, Гідра, Чумацький шлях, Кефей і Кассіопея – батьки Андромеди, Велика Ведмедиця – німфа Калісто, Овен – баран, на якому летіли до Колхіди Фікс і Гелла, кіфара Орфея – Ліра).

 Пов'язані з міфами і назви планет. (римські назви: Меркурій, Венера, Марс, Юпітер, Сатурн.

3. Обговорення проблемного питання.

 Які вони – герої міфів Давньої Греції.

4. Переказ учнями міфів, які вони читали (по групах: 1- «Деметра і Персефона», 2 -«Нарцис», 3 - «Дедал та Ікар»)

5. Демонстрація ілюстрацій до творів, намальованих учнями

6. Перегляд відеокліпу міфу «Дедал та Ікар»

 Учитель. Сократ зауважив: «Починаючи з прадавніх часів у греків існував своєрідний вид мудрості, що виявлявся у змістовних влучних, лаконічних висловах».

 Назвіть крилаті вислови, що прийшли до нас із сивої давнини і в сучасній мові вже втратили первісне значення, тож ми вживаємо їх, знаючи часто лише переносне значення.

7. Робота в зошитах.

  • Запишіть крилаті вислови, які наведені на схемі та поясніть їхнє значення.

Крилаті вислови

 1. Прометей – людина, яка здійснює подвиг за ради інших, ризикуючи своїм життям.

 2. Прометеїв вогонь – вогонь у душі людини, яка веде до перемоги.

 3. Піднятися на Олімп – отримати успіх у справах.

 4. Геракл – дужа, сильна людина.

 5. Гераклові подвиги – справа, що потребує фізичних сил.

 6. Самозакоханий Нарцис – самозакохана людина.

 7. Авгієві стайні – найбрудніше місце, занедбані справи.

 8. Ікар – нерозважна людина, але смілива, яка іде назустріч небезпеці.

8. Розв'язання кросворда «Міфологія».

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

1. Титан, що приніс людям вогонь.

2. Син Дедала.

3. Донька Деметри.

4. Чудовисько, що жило в лабіринті.

5. Бог Сонця.

6. Гора, на якій жили давньогрецькі боги.

7. Герой, який звільнив Прометея.

8. Цар острова Кріт.

9. Мати Зевса.

Відповіді. 1.Прометей. 2.Ікар. 3.Персефона. 4.Мінотавр. 5.Геліос. 6.Олімп. 7.Геракл. 8.Мінос. 9.Гея. 

V. Підсумок уроку.

  • Назвіть найпопулярніших героїв давньогрецьких міфів.
  • У чому привабливість героїв міфів?

 . Домашнє завдання: до наступного уроку позакласного читання підготувати виразне читання байки Крилова, творчій групі – інсценізацію байки (за вибором учнів).

Рефлексія. Закінчити речення.(кидає кубик)

Сьогодні мені сподобалося….

Я сьогодні дізнався про…

Найкращим сьогодні був…

Мені потрібно ще попрацювати над…

Заключне слово вчителя.

 Ось і закінчилась наша мандрівка до країни сивої давнини, де люди вірили, що світ складається із див, що кожен камінь був колись створінням. Природа вся була жива для грека, він чув її, вірив, що деревам буває боляче, якщо їх рубати. Мені хотілося б, щоб знання, які ви одержали з цієї теми, залишилися не тільки у вашій пам'яті, а й щоб вогонь Прометея зігрів ваші маленькі серця, аби вони стали ще чуйнішими до болю інших, щоб ви дотримувалися мудрих порад Дедала: «триматися середини», бути слухняними, намагатися творити лише добро; завжди пам'ятати, що зло буде покаране.

 Але на цьому наша подорож до чарівного світу літератури не закінчується. Попереду – нові зустрічі з її величністю Книгою.     

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Борзенкова Татьяна Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
8 січня 2022
Переглядів
6694
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку