Комбінований урок, що поєднує вивчення нового матеріалу та виконання практичної вправи " Відпрацювання алгоритму дій під час пожежі в громадському приміщенні".
Мета: продовжувати формувати в учнів поняття небезпеки при пожежах; розглянути правила пожежної безпеки у школі, первинні засоби пожежогасіння; виховувати організованість, впевненість у власних силах; опрацювати алгоритм дій під час пожежі в громадському приміщенні.
Тип уроку: комбінований (вивчення нового матеріалу, виконання практичної вправи)
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Мікрофон
Пригадайте, що ви вже знаєте про правила пожежної безпеки.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Обговорення ситуації
Микола почув, що в школі почалася пожежа, і дуже злякався. Він сховався в кутку класу за шафою і не став виходити разом з усіма. До яких наслідків може призвести така поведінка?
(Учитель вислуховує школярів і звертає увагу на те, що є певні правила поведінки під час пожежі в громадському приміщенні.)
Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пожежна безпека у громадських приміщеннях (Розповідь учителя з елементами бесіди)
Пожежа виникає завжди раптово. Під час пожежі вогонь поширюється швидко, і ми не можемо його контролювати. При цьому ушкоджуються великі ділянки будівель, багато людей можуть отримати опіки. Крім того, під час пожежі утворюється велика кількість диму, який може спричинити отруєння чадним газом.
Боротися з пожежами іноді дуже складно — необхідні зусилля кількох пожежних машин. Тому й кажуть, що пожежу легше не допустити, ніж загасити.
Як ви вважаєте, що може бути причиною виникнення пожежі?
Учитель вислуховує відповіді учнів і звертає їхню увагу на те, що основними причинами виникнення пожеж є необережне поводження з вогнем, порушення правил експлуатації електричного обладнання, пустощі дітей з вогнем і підпали.
Особливо небезпечною стає пожежа в громадських приміщеннях, де збирається велика кількість людей — школах, супермаркетах, вокзалах, театрах. У цьому випадку існують відповідні правила протипожежної безпеки.
Усі місця, де може збиратися велика кількість людей, повинні мати:
пожежну сигналізацію — щоб швидше повідомити про пожежу;
вогнегасники та інші засоби для гасіння пожеж; запасні виходи, і мають бути позначені шляхи до них (це називається шлях евакуації), щоб людям легше було покинути будівлю. Усі люди повинні знати, як поводитися під час пожежі.
Як поводитися в ситуації, коли в громадському приміщенні виникла пожежа?
Учитель вислуховує відповіді учнів і обговорює з ними евакуаційні знаки пожежної безпеки, план евакуації та алгоритм дій під час пожежі в громадському приміщенні.
Розповідь учителя
Треба знати евакуаційні знаки пожежної безпеки, які підказують шляхи до порятунку або попереджають про небезпеку.
Можливо, ви вже помічали, що в громадських місцях, наприклад у школі, театрі, музеї, на стіні обов’язково висить план евакуації людей під час пожежі.
План-схема евакуації — це креслення будинку, на якому позначено найбезпечніші шляхи виходу з приміщення в разі пожежі.
Суцільні зелені стрілки показують основні рекомендовані евакуаційні шляхи, а пунктирні стрілки позначають резервні (другорядні). На планах евакуації умовними знаками показано розміщення вогнегасників, пожежних кранів, гідрантів, телефонів. План евакуації допомагає людям швидко покинути приміщення, охоплене вогнем.
2. Правила пожежної безпеки у школі.
Оповіщення про пожежу. Алгоритм дій під час пожежі в громадському приміщенні
Бесіда
Правила пожежної безпеки у школі передбачають, що у приміщеннях та на території школи забороняється курити і розкидати запалені сірники, застосовувати відкритий вогонь (наприклад, факели), спалювати сміття.
Евакуаційні шляхи і виходи із школи завжди повинні утримуватися вільними, двері на шляхах евакуації повинні відчинятися в напрямку виходу. Евакуаційні виходи мають бути позначені світловими покажчиками з написом «Вихід» білого кольору на зеленому фоні. У школах обов’язково повинні бути вогнегасники і пожежна сигналізація.
Обов’язково необхідно вчасно повідомити присутніх про загрозу. Евакуацію треба проводити з усієї школи, навіть коли пожежу виявлено тільки в якійсь її частині. Оповіщення про пожежу здійснюється або звуковими сигналами, або через трансляцію мовних повідомлень про необхідність евакуації, шляхи евакуації та інші необхідні дії. Треба попереджувати паніку і скупчення людей у проходах.
Кожен з вас повинен чітко виконувати команди вчителя, не панікувати, не кричати, не метушитися, спокійно йти до запасних виходів. Не обганяйте один одного та не штовхайтесь. Не розмовляйте, щоб було добре чути розпорядження.
Нікому не можна повертатися в приміщення, наприклад по забутий одяг чи книги. Під час пожежі не можна ховатися в глухі закутки, під парти, шафи, у коморі тощо.
Після евакуації треба зібратися в зазначеному місці й нікуди без дозволу вчителя не йти. У разі потреби дорослі організовують пошуки дітей, яких не виявили на місці збору.
3. Первинні засоби пожежогасіння
Розповідь учителя з елементами бесіди
Найбільш зручними засобами для гасіння пожеж є вогнегасники. Вони бувають кількох типів: вуглекислотний —для гасіння електричних приладів, пінний — для твердих предметів, а також горючих і легкозаймистих речовин, порошковий — для всіх видів пожеж. Розрізнити їх легко: у назвах обов’язково є буква В — вуглекислотний, ПП або ПХП — пінний, і тільки одна буква П — порошковий. Вогнегасник має механізм для приведення його в дію. Це або кран, або поворотний важіль, або пусковий важіль. Після приведення в дію цих механізмів необхідно направити струмінь на вогонь. Треба знати, що будь-який вогнегасник не можна тримати горизонтально, а тільки вертикально.
Обговорення ситуації
Уявіть собі таку ситуацію: Під час евакуації зі школи у зв’язку з пожежею Яна згадала, що вона забула в класі свою кофту і повернулася в клас за одягом, нікого не попередивши про це. Які проблеми можуть виникнути у зв’язку з такою поведінкою дівчинки?
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Підсумкова бесіда
— Чому кажуть, що пожежу легше не допустити, ніж загасити?
— Що ви знаєте про план-схему евакуації вашої школи при пожежі? Де її можна побачити?
— Яким чином оповіщають про пожежу?
— Доведіть, що всі люди повинні знати, як поводитися під час пожежі.
— Як поводитися в ситуації, коли в громадському приміщенні виникла пожежа?
— Чи можна за планом-схемою евакуації дізнатися, де в школі розміщені вогнегасники, пожежні крани, телефони?
— Які ви знаєте евакуаційні знаки пожежної безпеки?
— Що передбачають правила пожежної безпеки у школі?
— Який вогнегасник використовують для гасіння електричних приладів?
Гра « Я можу використати цей вогонь…»
(свічку з вогнем передають по колу, продовжуючи фразу: « Я можу використати цей вогонь для того, щоб…(розпалити вогнище,створити святкову атмосферу і т.д.)
Вправа «Відпрацювання алгоритму дій під час пожежі в громадському приміщенні»
Мета: відпрацювати алгоритм дій у ситуації евакуації з класу та школи.
Матеріали: план-схема евакуації школи, евакуаційні знаки пожежної безпеки.
1. Ознайомтеся з планом-схемою евакуації вашої школи. Зверніть увагу на:
найбільш безпечні шляхи виходу з приміщення на випадок пожежі;
основні рекомендовані шляхи евакуації; резервні (другорядні) шляхи евакуації; умовні знаки розміщення вогнегасників, пожежних кранів, гідрантів, телефонів.
2. Пригадайте знаки пожежної безпеки, які показують шляхи до порятунку або попереджають про небезпеку.
3. Пригадайте, який сигнал оповіщає вас про евакуацію.
4. Повторіть послідовність дій і правила поведінки при евакуації.
5. Користуючись планом-схемою школи і дотримуючись правил евакуації, вийдіть зі школи, звертаючи увагу на евакуаційні знаки пожежної безпеки. Запишіть, за який час ви залишили школу.
6. Зробіть висновки.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Прочитати параграф підручника, виконати відповідні завдання в робочому зошиті.