Тема. Позначення звуків буквами. Виділення звуків в словах. Велика і мала літера у власних загальних назвах. Читання вголос коротких текстів. Письмо букв на позначення приголосних голосних звуків. Самостійне письмо або відтворення графічних знаків за зразком.
Очікуванні результати:
Обладнання: підручник «Українська мова. Буквар.» та зошити з друкованою основою І.О. Большакової, М.С. Пристінської, картки з літерами, відеоролик «Як зимує заєць», складові таблиці, цеглинки «LEGO», набори танграму.
Хід уроку
І. Організація классу.
А тепер, сідайте, діти.
Домовляймось – не шуміти.
Руку гарно піднімати.
Чітко в лад відповідати,
На уроці не дрімати,
Краще знання здобувати.
ІІ. Мовленнєва розминка.
1. Робота над чистомовкою
Ець-ець-ець - вдарив перший морозець
Ок-ок-ок – тихо падає сніжок.
Ір-ір-ір – діти вибігли у двір.
Му- му-му – весело зустрінемо зиму.
2. Артикуляційна розминка.
- Уявіть, що ваш язичок, наче гостра голочка, що хоче проколоти то одну щічку, то іншу.
- Уявіть, що у ротику кулька чи кругла цукерка. Язичок намагається догнати її по колу.
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.
1. Відгадування загадки.
- До нас сьогодні на урок завітав незвичайний гість. Щоб дізнатися хто це, ви повинні відгадати загадку.
Він маленький і і вухатий,
Попелястий, волохатий,
Як тікає – він стрибає,
Дуже куций хвостик має.
2. Перегляд та обговорення відеоролика «Як зимує заєць».
3. Повторення вивчених літер.
- Так, сьогодні до нас на урок завітав зайчик, але він дуже сумний. Справа в тому, що він вчора весь вечір вчив літери і забув свою азбуку на вулиці. А вночі випав сніг і заховав усі літери. Допоможіть Зайченяті розібратися, де яка літера та запам’ятати їх.
(Діти називають літеру і вказують на звук, який вона позачає:голосний чи приголосний.)
4. Робота зі складовою таблицею .
- Зайченя нам вдячне за допомогу і запрошує побігати з ним по стежці.
Щоб пробігти по заячиковій стежині, потрібно прочитати складову табличку.
5. Робота над скоромовкою.
Зайчик зілля з’їв у Зіни,
Захотів заїсти сіном.
Зіна зойкнула у сінях:
Де ж узяти зайцю сіна?
(Хорове читання скоромовки з різною інтонацією : пошепки, голосно …)
- Яке слово в скоромовці записане з великої букви? Чому?
6. Робота з цеглинками «LEGO».
- Побудуйте звукову модель слів «Зіна, зайчик».
7. Робота в групах. Вправа з танграмом «Зайчик».
- Складіть силует зайчика з фігурок танграма.
8. «Щоденні 5». Читання з другом.
Плаче гірко зайченя:
Скільки клопоту щодня!
Тільки речення збере,
Знов їх вітер рознесе.
Допоможем зайченяті
Його речення зібрати.
Весело дітям взимку.
Випало багато снігу.
Настала зима.
Дівчатка і хлопчики катаються на санчатах.
9. Гра «Впіймай звук [з].
Зима морозяна надворі.
Замети білі на землі.
Зоріють в небі ясні зорі.
Заснули зайчики малі.
10. Сучасна дитяча руханка «Заєць».
11. Робота в зошиті.
Письмо маленької букви «з», складів, слів з вивченою буквою.
12. Робота з підручником (с. 53).
А) Читання стовпчиків слів.
Б) Гра « Розвідники».
- Знайдіть слова, які відповідають на питання хто? що?
- Яке слово зайве у першому стовпчику? Чому? (Запаси – 3 склади.)
- Яке слово зайве у 2-ому стовпчику? (Коза – питання хто?; замок- завершується на приголосний.)
- Чим схожі слова 2-ого стовпчику? (Складом «за»; буква з позначає твердий звук.)
- Яке слово зайве у третьому стовпчику? Чому? (Залізо - є пом’якшений приголосний.)
- Яке слово зайве у 4-ому стовпчику?
- Прочитайте слова з м’якими приголосними, твердими приголосними. Яких
слів більше? На скільки більше?
- Відшукайте слово до схеми.
- Знайдіть слово – підпис до малюнка.
- Прочитати тільки ті слова, які відносяться до теми тижня. ( Зима, морози.)
13. Письмо в зошиті.
- Напишіть речення про зиму за зразком в зошиті на с.39 (Настала зима.)
14. Робота над текстом.
- Чому не весело сніговику?
- Що принесли йому діти?
15. Робота в парах.
А) « Інтерв’ю».
- Поставте запитання до тексту і дайте відповіді на них.
Б) Гра «Допоможіть зайчику зліпити сніговика» (робота з картками).
- Назвіть з яких геометричних фігур складено сніговика.
В) Щоденні 5. «Письмо для себе».
- Уявіть трьох сніговиків різного розміру. Подумайте, про що вони можуть мріяти.
ІV. Підсумок уроку.
Вправа «Мікрофон». Гра «Продовж речення».