Урок " Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт"

Про матеріал
Даний урок дасть можливість учням дізнатися про розвиток письма в історії людства, поглибити знання школярів про український алфавіт, допоможе сформувати навички відтворення слів звукописом, сприятиме навичкам вимови слів та розвитку слухової культури , виховуватиме культуру мовлення, шанобливого ставлення до минулого.
Перегляд файлу

Тема: « Позначення звуків  мовлення на письмі. Алфавіт»

Мета: поглибити знання учнів про український алфавіт, виробляти навички розмежування понять « звук» і « буква», формувати навички відтворення слова звукописом, користуватися алфавітом, розвивати вимову та слухову культуру , виховувати культуру мовлення, шанобливе ставлення до минулого.

Обладнання: підручник, алфавіт, дидактичний матеріал, скринька з сіллю, перцем, сірниками,слайди

                                                      Хід уроку

 

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Уч. На попередніх уроках ми з вами почали мандрівку країною Фонетикою і вже дещо дізналися.У нас буде індивідуальне завдання на дошці.

1. Учневі треба, змінивши в кожному слові голосний звук, утворити інше слово:

Липа

Село

Сади

Річка

Воли

Жити

З одним утвореним словом скласти речення.

 

2. А ми проведемо « Аукціон знань» за схемою « вірю не вірю»:

  • Усне спілкування між людьми здійснюється за допомогою звуків(+)
  • Звуки людина бачить і чує(-)
  • Фонетика – це частина мови(-)
  • На письмі звуки мовлення передаються літерами(+)
  • Літери ми бачимо і пишемо(+)
  • Графіка – це літери, розташовані в певному порядку(-)
  • А,о, у- це  голосні звуки(+)
  • Звук – це найменша одиниця мови й мовлення(+)

  Уч. З поданим завданням ви впоралися, продемонструвавши знання теоретичного матеріалу. А тепер увага на дошку. Вам відомо, що кожне слово ми можемо записати звуками. Пригадаємо, як це робиться.

3.Записати транскрипцію слів:

Низько, джміль, звір, село, щука, волосся.

( Перевірка індивідуального завдання)

III. Вивчення нового матеріалу.Оголошення теми й мети уроку

 IV. Мотивація навчальної діяльності школярів

 Сьогодні ми з вами будемо говорити про позначення звуків на письмі, пригадаємо український алфавіт, вироблятимемо навички писати слова за алфавітом,вчитимося  розрізняти звуки і букви.Запишіть тему урока               « Позначення звуків  мовлення на письмі.Алфавіт»

  1.  Але спочатку уявімо таку ситуацію. Вам хочуть передати важливу інформацію й присилають скриньку. Ви її відкриваєте, а там…сіль, перець і сірники.( Учитель демонструє скриньку, виймає з неї названі предмети).

  2. «Коло ідей»

  - Як би ви розшифрували таке послання? Запропонуйте свої ідеї.( Учні пропонують ідеї )

Уч. Насправді це могло б означати таке: сіль- дружба( пояснюю фразеологізм  « Пуд солі з’їсти»), перець- ворожнеча, сірники – це вогонь, а значить попередження про небезпеку.

   Це мова сигналів. Люди завжди використовували сигнали, щоб передати інформацію. Але, як бачимо, вона не дає повноцінного спілкування.

  • А як сьогодні ви передаєте думки, інформацію один одному?( пишуть смс, електронні листи).

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

Уч. Саме письмо дає нам можливість долати відстань і час. За допомогою літер ви можете передавати будь-яку інформацію.Але шлях людей до сучасного письма був важким. Звернемося до історії. Як же створювалося письмо?

1. Виступи учнів з випереджальним завданням

1 учень

I крок – це малюнкове письмо- піктографія. Розкопки стародавніх поселень доводять, що людина навчилася малювати дуже давно. А шлях до малювання людям відкрили ведмеді. Люди побачили подряпини  на стінах печер від кігтів, і це наштовхнуло їх на думку про те, що так малюнками можна передавати інформацію.( Демонструються слайди з малюнковим письмом)

2 учень

На зміну малюнковому письму прийшло письмо ієрогліфами. Тепер кожен знак передавав слово або його частину. Створення ієрогліфів – це вищий етап розвитку писемності, але й він не досконалий.( Демонструються слайди з ієрогліфами)

  • До речі, діти, ви теж іноді  користуєтеся  ієрогліфом. ( Учитель демонструє ієрогліф   @)
  • Коли ми його використовуємо? Як його називають українською мовою?

 

3 учень

   Велике досягнення людства стало винайдення літер. Першими створили букви фінікійці. Які жили 2 тис. років тому. Їх літери позначали тільки приголосні. На основі фінікійського письма створять свій алфавіт греки.А ми вже завдячуємо Кирилу й Мефодію за удосконалення слов’янського алфавіту.( Демонстрація слайдів)

Фізкультхвилинка

Уч. Письмо буде змінюватись, поширюватись і прийде час, коли писемністю  оволодіють і слов’янські народи.Сьогодні ми з вами маємо алфавіт, який складається з 33 букв. Що ж таке алфавіт? Звернімося до підручника § 25.

2. Самостійно опрацюйте матеріал підручника.

( Діти опрацьовують матеріал)

  • Назвіть синоніми до слова алфавіт?(За матеріалом в підручнику учні дізнаються, що це  «абетка», «азбука»)
  • А от чому існують такі назви, звернемося до « Довідникового бюро»

 3.  Виступ учня з поясненням творення цих слів

   Уч.Познайомимося з українським алфавітом, який знаходиться на форзаці підручника.( Учні вчаться правильно вимовляти назви літер алфавіту)

- А для чого ми повинні знати алфавіт?( писати списки в документах, працювати із словниками, довідниковою літературою, швидко знайти  у бібліотеці потрібну книгу)

4. Індивідуальне завдання творчого характеру

Написати твір – перевтілення « Я – абетка» або « Я – азбука», пояснивши важливість алфавіту для людства.

5. Практична робота з роздатковим матеріалом

Записати слова в алфавітному порядку:

   Світлофор, шибка, тремтіння, юність, крило, лірика, цвісти, успіх, апельсин, Десна, життя, монітор, рибалка, чапля, щавель.

Уч.Проблема: А що робити, якщо всі слова починаються на одну букву?

6. Розставте слова за алфавітом на підготовлених аркушах.Учні розставляють цифри над словами.Перевіряємо усно.

Завдання, завершення, зв’язок, зневіра, зрада, земля, зоря, зима.

7. Робота з групах

I група « Учителі»:

Записати прізвища хлопчиків вашого класу за алфавітом

II група « Мовознавці»:

За алфавітом записати 6 слів – термінів, якими ми користуємося, вивчаючи тему  «Фонетика»

III група « Конструктори»:

Назвати 7 професій і записати їх за алфавітом

( Перевірка творчого завдання)

VI. Закріплення вивченого матеріалу

1. Гра « Порушники»( виконати тестові завдання). Завдання демонструються через проектор.

1. апельсин, вишня, малина, груша, слива

2. буряк, капуста, огірок, перець, ананас

3. фіалка, волошка, кульбаба, пролісок, ромашка

4. окунь, карась, сом, щука

2. Бесіда:

- Скільки букв в українському алфавіті?

- Яких букв більше?

- Для чого нам потрібен алфавіт?

VII. Підбиття підсумків уроку

VIII . Домашнє завдання:

1. Вивчити теоретичний матеріал за підручником.

2.Вивчити алфавіт.

3.Виконати вправу з підручника

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ковальова Олександра Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 квітня 2019
Переглядів
5421
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку